Színes hírek

2007.11.14. 15:59

Az alkohol világszerte az ünneplés része

Alkoholos italok főként otthon baráti körben, illetve családi körben, valamint étkezéskor fogynak világszerte – derül ki a GfK több mint 30 országban mintegy 30.000 megkérdezéssel készülő Roper Jelentéséből.

Az eredmények fényében úgy tűnik, hogy az ünneplésnek globálisan elmaradhatatlan része az alkoholfogyasztás; a fogyasztók kedvenc alkoholos itala a sör.

A több mint 30 országban mintegy 30.000 megkérdezésre kapott válaszokat összegző GfK Roper Jelentés – egyebek mellett – azt vizsgálta, hogy a felnőttek milyen alkalmakkor, illetve milyen okból fogyasztanak alkoholt, valamint mely alkoholos italokat részesítik előnyben.

Az adatokból kitűnik, hogy míg a megkérdezettek világszerte főként baráti körben a barátok otthonában fogyasztanak alkoholt, második legnépszerűbb ilyen alkalmat a bulik szolgáltatják, de sokak isznak alkoholos italokat „otthon étkezéskor" is. Nyugat-Európában ettől némiképp eltérő a kép: itt alkoholfogyasztás szempontjából legnépszerűbbek a bulik, második helyen az otthoni családi kör áll, amit az éttermek követnek a rangsorban.

A magyarországi alkoholfogyasztási szokásokat szintén az otthoni fogyasztás túlsúlyával jellemezhetjük – így például nem egészen a megkérdezettek ötöde nyilatkozott úgy, hogy étteremben fogyaszt alkoholos italokat. Ez vélhetően összefügg azzal a ténnyel, miszerint a magyarok viszonylag kis hányada jár rendszeresen étterembe, vendéglőbe. Az összes, a felmérésben résztvevő ország átlagától nagymértékben elmarad hazánkban azoknak az aránya, akik saját bevallásuk szerint sporteseményeken, az otthon, illetve bárban egyedül fogyasztanak alkoholt.

A többség a sörre szavaz

A felmérés eredményei szerint az alkoholt fogyasztó felnőtt lakosság körében világszerte a sör a legnépszerűbb ital. A válaszadók több mint harmada (34 százalék) nyilatkozott úgy, hogy a vizsgált italok közül a sör az, melyet legalább havi rendszerességgel fogyaszt. Ez az arány a nyugat-európai összátlagtól jelentősen, mintegy 10 százalékkal elmarad. Magyarországon a válaszadók 39 százaléka, a Cseh Köztársaságban pedig 49 százalék nyilatkozott úgy, hogy sört fogyaszt a leggyakrabban.
A sör mellett a vörös- és fehérbor a két másik, komoly népszerűségnek örvendő italféleség. Az összes megkérdezett 17 százaléka a vörös, míg 12 százalékuk a fehér fajtát kedveli. Nyugat-Európában ennél lényegesen magasabb a saját bevallásuk szerint legalább havi rendszerességgel bort fogyasztók aránya: vörösbort 38 százalék, fehérbort pedig 28 százalék tölt rendszeresen poharába. Magyarországon arányuk 25 százalékra és 16 százalékra tehető.

Alkohollal ünneplünk

Az adatok szerint alkoholt a fogyasztók elsődlegesen ünneplés okán isznak, másrészt azért, mert élvezik az ízét. Fontos, hogy sokak számára az alkoholfogyasztás egyfajta társas tevékenység, közös program a barátokkal. Az olyan motivációk, mint „oldja a gátlásaimat, segít, hogy társasági ember legyek", „jobban érzem magam tőle, amikor lehangolt vagyok" és „jó benyomást kelt barátaim vagy kollégáim körében" a lista utolsó negyedében sorakoznak. Magyarországon az alkoholfogyasztás harmadik legtöbbek által említett oka az, hogy egyszerűen az ilyen italok jól illenek az étkezésekhez.

Forrás: GfK Roper

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!