2008.09.17. 12:01
Férfi-női kapcsolatok: a szex sem tabutéma többé...
A férfi-női kapcsolatok bonyolultabbak, mint valaha. A nők vegyes jelzéseire reagálva a férfiak a hagyományos szemléletet ötvözik a feminista megközelítéssel, egyszerre próbálnak erősek, dominánsak, ugyanakkor érzékenyek és nyíltak lenni, noha a két megközelítést meglehetősen nehéz összhangba hozni.
A párbeszéd nyíltabbá vált a nemek között, a szex sem tabutéma többé. Egyes férfiak számára ez kielégítőbb szexuális életet is jelent, míg másokat zavarba hoz, ha a nő kevésbé szégyenlős, vagy többet, mást akar. A megkérdezett fiatal magyar férfiak közel 90%-a jelentette ki, hogy kapcsolataiban fontos az egyenlőség. Ez alapján Magyarország az élen végzett: a leginkább emancipált országnak tekinthető.
A munka a jelenkor csatamezeje
Ha nem dolgozol, nem is létezel. A mai férfiak számára a munka teszi lehetővé, hogy gondoskodjanak családjukról, emellett személyes elégedettséget is okoz számukra. A kettő közötti egyensúlykeresés (vagy ami még rosszabb, annak hiánya) stresszt és feszültséget okoz. A globalizáció és a munkaerőpiaci változások miatt nincs életre szóló munkahely. A piac dzsungel, ahol minden nap a túlélésről szól. Ez a küzdelem különösen ádáz Lengyelországban és Romániában, ahol igen magas a munkanélküliség, és ahol – mint a kutatásból kiderült – a férfi nem férfi, ha nem tud gondoskodni a családjáról.
Party-kultúra és tudatos táplálkozás
Biztonságos szex és potencianövelő tabletták, party-kultúra és tudatos táplálkozás – minél nagyobb a felhajtás az egészséges életmód körül, annál nehezebb megfelelően élni.
A fiatal férfiak életmódjára jellemző hedonizmus és a stresszes munkakörnyezet gyakran ütközik egészséges életstílus iránti törekvésekkel. A fiatal férfiak több mint fele Európa-szerte – Olaszország kivételével – „tisztában van azzal, hogy nem ügyel eléggé az egészségére", ugyanakkor emiatt nem feltétlenül iszik kevesebb alkoholt.
A nőiesség látszatát elkerülendő a fiatal férfiak inkább az egészségmegőrzés férfias módszereiről beszélnek. Edzőterembe járnak, orvoshoz pedig leginkább azért mennek, hogy biztosítsák családjuk fenntartásához szükséges egészségüket.
A fiatal férfiak egyre imázs-tudatosabbak, és tapasztalják az ezzel járó előnyöket is. Nyugat- és Dél-Európában sokkal kevésbé jönnek zavarba, ha kozmetikáról van szó. Ám országtól függetlenül a hiúság látszatát még mindig nagyon erősen kerülik. A férfiasság lényege, hogy az ember laza és gondtalan legyen, ezért a külsejükre ügyelő férfiak nem töltenek sok időt a tükör előtt, inkább kondizással próbálják javítani imázsukat. A kidolgozott izomzat iránti vágy azonban sok férfit szélsőséges, egészségtelen teljesítményekre hajszol.
A fiatal férfiak egyre imázs-tudatosabbak.
Borszakértő, digitális fotós, ínyenc, filmkészítő:
Az alapos szakértelem, a szenvedéllyel űzött hobbi a legjobb társadalmi tőke. A figyelem felkeltéséhez a férfinak tündökölnie kell szakértelmével – és nem fontos, hogy az a focihoz vagy a politikához hasonlóan népszerű témákra terjed ki, vagy egy speciális, szűk területre. A mindenhez értő, háztartási gépeket megbütykölő ezermester sztereotípiája már a múlté – a gépek ma olyan bonyolultak, hogy már működtetésük is szakértelmet igényel. Ám nem elég a társaságban villogni – ehhez folyamatos önképzés is szükséges. Ez egyre egyszerűbbé válik, a tudás csak néhány kattintásnyira van. A folyamatos kapcsolat a táguló világgal jó lehetőség arra, hogy a férfiak elmerüljenek hobbijukban, közösségekhez csatlakozzanak, vagy akár új közösségeket alakítsanak érdeklődési körüknek megfelelően. A fiatal magyar férfiak a harmadik helyen állnak a szakértői imázs fontosságát tekintve. A megkérdezettek több mint 70%-a szeretne jól informáltnak látszani, olyan embernek, aki nagy tudással rendelkezik. A választott szakterület az elektromos kütyüktől kezdve a szakácsművészetig terjedhet.
A kutatás talán legmeglepőbb eredménye, hogy a fiatal magyar férfiak pénzügyeikben meglehetősen konzervatívak. A megkérdezettek mindössze 7%-a vásárolna hitelre a hosszabb távú megtakarítások helyett. Így a fiatal magyar férfiak e tekintetben a hollandok és a németek mögött a harmadik helyen állnak Európában.
A Discovery Networks EMEA tanulmánya a minták alapján négy alapvető tipológiát különböztet meg a fiatal férfiak tekintetében:
1. A Családfenntartó (az összes férfi 26%-a) hagyományos, családközpontú férfi, aki konzervatív nézeteket vall a családban, illetve a társadalomban betöltött szerepéről. Ez a típus Romániára jellemző leginkább (72%)
Magyarországon az összesített eredményekhez hasonlóan a Modern irányító típus a leggyakoribb (34%), őket az Énközpontúak követik (30%). A Családfenntartók (19%) némileg alulreprezentáltak, míg az El nem kötelezettek közé az európai átlagnál valamivel többen sorolhatók (17%).
„Az volt a célunk, hogy megismerjük a nézőink nagy és fontos részét alkotó fiatal férfiak mozgatórugóit – mondta Maurizio Vitale, VP Marketing Communication, Discovery Networks EMEA. – Lenyűgöző volt látni, hogy a nemek közötti egyenlőség mennyire bonyolulttá tette a férfiasság modern fogalmát. Egyre nagyobb nyomás nehezedik a fiatal férfiakra munkájuk, családjuk, de legfőképpen saját maguk részéről, hogy megtalálják azt a szerepet, amelyben a társadalom és önmaguk előtt is kényelmesen érzik magukat."
Réz András így kommentálja a Discovery tanulmányát: „A Species gender studies tekintetében forradalmi fordulat. Ugyan nem hozza vissza a békebeli macsó vízióját, mégis képes arra, hogy egy tiszteletreméltóan komoly kutatás eredményeivel támassza alá: a férfiak nem kevésbé komplex lények, mint a nők. S hogy mindez miért fontos? Mert ha valaki meg akarja szólítani ezeket a fiatal férfiakat, tudnia kell, mi legyen az első mondat. Elfogadom, hogy a nők az erősebb nem, és nők állnak életünk hajójának kormányánál. De azt azért illő lenne elismerni, hogy a fedélzet felmosásában erősek vagyunk."
A Discovery Species a maga nemében a legnagyobb tanulmány, melyet a fiatal férfiakról készítettek. A projekt kvantitatív és kvalitatív kutatásból állt, melynek során 10 országban vezettek életmód-naplót fiatal férfiakról, 15 országban végeztek online felmérést több mint 12 000 férfi részvételével, valamint részletes személyes interjúkat is készítettek. A tanulmány elkészítésében 50 szakértő segítette a Discovery munkáját: tudósok a gender studies, a pszichológia és a szociológia területéről, közgazdászok, marketingszakemberek, újságírók és publicisták. A kutatás a Discovery Networks EMEA kezdeményezésében a Sense és a Holden Pearmain közreműködésével zajlott. A projekt 2007-től 2008 júniusáig tartott.