Délmagyar logó

2019. 02. 23. szombat - Alfréd -5°C | 2°C Még több cikk.

Vasútmodellgyár egy elrontott feliratból

Egy elrontott feliratot fedezett fel akkori egyetlen vasútmodelljén a tatabányai Börcs László. Mire a hibát saját elvárásai szerint kijavította, örökre megfertőződött a modellek szeretetével.
Társaságba szervezte az ország legjobb modellkészítőit, akik egy miniatűr gyárrá átalakított másfél szobás lakásban kézműves módszerekkel magyar vasúti kocsikat „állítanak elő".

A modellgyár feje tízéves korában elvesztette a játékvonatok iránti érdeklődését, inkább legózott. Első munkahelye viszont a vasút lett, most is árupénztárosként dolgozik Almásfüzitőn. Emlékei szerint 1995 környékén vásárolt egy mozdonymodellt, csak hogy valami „vasútit" nézegethessen a polcon, majd szerzett hozzá egy kocsit is.

– Miután a fiam nagyobb lett, néhányszor összeraktunk egy pályát, és akkor láttam, hogy a kocsira fordítva nyomtatták rá a dohányzó és nemdohányzó emblémákat. Megpróbáltam matricával helyrehozni, de a készítő cég megszűnt. A nyomdászukra sikerült rátalálni, ő viszont csak egy ív matricát volt hajlandó egyszerre legyártani, tehát bőven maradt felesleg – emlékszik vissza a 15 évvel ezelőtti kezdetekre Börcs László.

QuaBLA vasútmodellek Fotó: QauBLA, Nagy Tamás (galéria)

Első saját gyártású modellje egy tartálykocsi volt, amelyet naponta látott a munkahelyén. Egy osztrák színekkel ellátott kocsit alakított át ÁFOR-os járművé, a pár centis henger oldalán még a kicsorgott fekete pakura is az eredeti pontos mása a mikroszkopikus feliratokkal együtt. A nosztalgikus első modellből egyet sem tartott meg, de ma mégis meg tudja mutatni, mert a vevők egyike megismerkedésük után tiszteletből visszaadta a kocsit készítőjének.

A modellek gyártásánál céges megrendelőkre is számítottak, ezért vállalkozás alakult QuaBLA néven. A qua a francia minőség szóra utal, a folytatás pedig az alapítók – Börcs László, Lénárt Péter és Aszódi László – nevének kezdőbetűit tartalmazza.

– A szakmát igazából az azóta már elhunyt Aszódi Lászlótól tanultuk, ő mindent megcsinált egy modellen, de nem tudott festeni, mi meg először csak festeni tudtunk, és a közös munka alatt sajátítottuk el a fogásokat – mondja Börcs László.

A munka kezdetben egy lakótelepi ház beépített erkélyén folyt, később egy tárolóban. Közben Börcs László és Lénárt Péter megismerkedett az Indóház című vasúti lap szintén tatabányai szerkesztőjével. Az övé volt az a másfélszobás lakás, ahol ma a modellgyár működik.

QuaBLA vasútmodellek Fotó: QauBLA, Nagy Tamás (galéria)

A helyre a volt tulajdonos rá sem ismerne, minden talpalatnyi hely a gyártást szolgálja. A kisszobában két munkahelyes maró-fúró egységet látunk, a konyha fele miniatűr fényezőfülke profi elszívóval. Ahol mások edényeket tartanak, ott egy nagyteljesítményű kompresszor dolgozik, vastag hangszigetelő burkolat mögött. A sűrített levegő kék csövei behálózzák a lakást, egészen a nagyszobában lévő tamponnyomó gépig, amellyel a miniatűr feliratokat helyezik el a kocsikon. A kész modellek csak a falon férnek el, egy hatalmas vitrinben, de nincs belőlük túl sok.

Kitölti életüket a modellkészítés

– Egy-egy modellből soha nem csinálunk húsz darabnál többet, inkább kevesebbet. Nem akarunk tömegterméket gyártani, mert nem ebből élünk, ez csak a hobbink. Az egyszerűbb kocsik 30–40 ezer forintosak, a drágábbak elérik a 80 ezer forintot is, de ilyenkor egy szérián akár hat hónapig is dolgozunk. Ezekkel a modellekkel nem játszanak, ezek gyűjtők féltett kincsei – magyarázza a modellkészítő, közben észreveszi, hogy a falon egy Feketelista címet viselő névsorra pillantok, amelyre azt írták, hogy ide könnyű felkerülni, de lekerülni nem nagyon lehet.

– Ők nem azok, akiknek nincs pénzük és tartoznak nekünk, hanem azok, akik tőlünk közvetlenül soha nem kapnak QuaBLA modellt, mert nem értették meg, hogy nem gyártunk a megígértnél többet egy szériából, akármennyit fizetnek is érte, és irritál bennünket a pénzük meg a viselkedésük – árulja el.

A manufaktúra a kínálatba kerülő újdonságokat a quablamodell.hu oldalon mutatja be. Egyik idei különlegességként megépítik a spanyol járműgyártól kötbérbe kapott csomagszállító kocsi makettjét. A MÁV eredetileg öt ilyen „paklikocsit" rendelt, a gyár azonban késedelmes szállítás miatt küldött egy hatodikat, amely jelentősen eltért a többiektől. Egy modellgyár 1500 darabot készített a „rendes" kocsikból, a QuaBLA az eltérő változatot gyártja le, összesen öt példányban.

QuaBLA vasútmodellek Fotó: QauBLA, Nagy Tamás (galéria)

Egyik legrangosabb felkérésként a Bombardier MÁV Kft. megrendelésére Kanada főkormányzója részére készítették el a harmadik generációs InterCity prototípusát, H0-ás kivitelben, azaz a 26 méteres kocsi makettje alig 30 centiméteres. A modellt a dunakeszi járműjavító üzemmel együttműködve tervezték meg, több jellemző alkatrészt egyedileg kellett legyártani, a feliratok néhol tizedmilliméter méretűek. A QuaBLA kiadásában a jármű modellje a valós forgalomba helyezésnél hamarabb a terepasztalokra került.

Börcs Lászlónak és társainak életét teljesen kitölti a modellkészítés, a tökéletes feliratok érdekében például kifejlesztettek egy matricacsaládot 129 motívummal, ezt később kereskedelmi forgalomba hozták, illetve néhány évig modellújságot is kiadtak.

Másik szerelmük a Hungarocamion. Egy vitrinben teherautó-modellek állnak, legfelül egy hatalmas Hungarocamion szerelvény makettje. Ehhez a társaság megszűnésekor jutottak hozzá a Cinkotai úti székházból. Ott nem kellett senkinek, ma viszont ilyen makettje az országban senki másnak nincs.

– A modellkészítéshez nem kell vasutasnak lenni, de nem hátrány, így hamarabb megérezzük a különlegességeket. Mit gondol, hány modellkészítő láthat mozdonyt alulról? – kérdez vissza Lénárt Péter, aki civilben mozdonyvezető.

Börcs Lászlóval együtt vallja, hogy azt csinálhatják, amit szeretnek, ezért számukra a modellkészítés nem munka. – Addig csináljuk, amíg látunk – jegyzik meg. – De edzésben kell lenni, ha egy hónapot kihagyunk, akkor egy ideig eltart, amíg a szemünk újra képes meglátni a tizedmilliméteres részleteket.

Olvasóink írták

  • 2. queenmargareth 2011. április 28. 13:48
    „Szép, tényleg.
    Igaz az Eurocomnak reklám, bár azóta "AVATAR":)”
  • 1. dmonlájn 2011. április 28. 13:33
    „ez szép hobby! gratulálok!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vilmos focizott, Kate ruhát próbált

Vilmos brit trónörökös egy kiadós futballmeccsel, menyasszonya, Kate Middleton ruhapróbával töltötte a csütörtököt. Tovább olvasom