Húszezer órát repült összesen

2019.09.18. 19:45

15 évesen kezdett repülni a vitorlázóbajnok

A Szatymazi Repülőnapok fő szervezője, mozgatója maga is pilóta, Molnár Géza túl van a 16 ezer motoros és 4 ezer vitorlás repült órán. Idén is sokat volt a levegőben, de úgy gondolja, 68 évesen lassan ideje a visszavonuláson gondolkodnia.

Kovács András

Molnár Géza és a csillagmotoros An-2-es gép. Fotó: Török János - Délmagyarország - DM

Fotó: Torok Janos

Molnár Géza, a szatymazi repülőtér első embere nem pilótának tartja magát, jobban szereti a repülőgép-vezető megfogalmazást. – Még a szocializmusban, az MHSZ-nél, a fiatalabbak kedvéért a Magyar Honvédelmi Szövetségnél vitorlázóval kezdtem a repülést, 15 évesen. Egy idő múlva mehettem a motoros kurzusra, a főiskola végére pedig motorosrepülő-oktató is lettem – idézte fel a kezdeteket.

Vitorlázók Szatymazon

1972-től 10 évig ő volt a szegedi repülőtér motoros főoktatója, közben válogatott vitorlázó­repülő és többszörös országos bajnok. Utána átnyergelt a mezőgazdasági repülésre és maradt is évtizedekig. – Már 68 éves vagyok, úgy néz ki, hogy idén repülök utoljára. Idén is sokszor szálltam fel, műtrágyáztam és permeteztem – mondta, hozzátéve, 16 ezer motoros és 4 ezer vitorlázós repült órát teljesített eddig.

Molnár Géza és a csillagmotoros An-2-es gép. Fotó: Török János

– Az elmúlt időszakban Szatymaz-központú lett a magyar vitorlázórepülés, szerintem ez az ország legjobb vitorlázóhelye – mondta Molnár Géza. Megtudtuk, fogadott fia, Szabó Péter a repülőteret is üzemeltető Szemp Air Kft. ügyvezetője. A cégnek 7 An–2-es gépből álló flottája van.

200 liter óránként

A szakembert alaposan kikérdeztük az An–2-es repülőgép léghűtéses csillagmotorjáról, amit burkolat sem véd, és így jól szemügyre vehető. Türelmesen és szeretettel magyarázta, hogy kilenc hengere egyenként 3,3 literes, teljesítménye pedig ezer lóerős, fogyasztása 200 liter repülőbenzin óránként.

– Ez a motor ezer óránál többet nem mehet, utána ki kell venni és teljesen fel kell újítani. Sokra képes, de az a titka, hogy nem szabad túlerőltetni – hangsúlyozta. Megtudjuk, a vászon 7 évet bír, a légcsavar 1500 órát, egy ilyen gép életében maximum 20 ezer órát repülhet, ez időszakban azonban szükséges minimum 3-4 nagyjavítás is.

Szeged felett

A gép hasznos terhe 1500 liter szúnyogirtó szer, permetlé vagy folyékony műtrágya, ez egyben gyakorisági sorrend is, hogy mire használják. Szeged és a megye jó néhány települése fölött a Szemp Air Kft. jellegzetes sárga színű repülőit láttuk nyáron a kora esti szúnyogirtásoknál.

És nemcsak idén, hanem már jó néhány esztendeje – gyakran Molnár Gézával a pilótaülésben.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!