A téligumin túl fontos az akkumulátor, a hűtőfolyadék és az ablakmosó is

2019.10.17. 18:51

Készítsük fel autónkat a hidegre!

Sokak számára unalomig ismert az autók téli felkészítése, mégis érdemes időben gondolni rá. Amikor bejön a hó és a fagy, már késő lesz, pedig a téli autózás különös odafigyelést igényel.

K. A.

1. Fagyálló hűtőfolyadék

– Ha nem elég alacsony a hűtőközeg dermedéspontja, a hidegben a megfagyó folyadék szétrepesztheti a hűtőt, kilökheti a motorból a fagydugót, de komoly bajt okozhat akkor is, ha a rendszerben csak jégká­­sa, kisebb fagyrög alakul ki. Utóbbi esetben a hiányos keringés miatt a mínusz fokokban is „megfőzhetjük” a motort. Tél előtt tehát ajánlott a hűtőfolyadék fagyáspontjának mérése. Cseréje ajánlott, ha nem bírja el a mínusz 25-30 fokot, illetve akkor is, ha már túl öreg.

Nagyon fontos, hogy ne cseréljük össze a fagyálló és az ablakmosó folyadékot. Fotó: Frank Yvette

2. Téli szélvédőmosó

– Ha nem cseréljük a nyárit a tél be­­állta előtt, akkor az összefagyó folyadék annak tartályát, a mosó szivattyúját és persze a spricniket is szétrepesztheti. Ne csak beöntsük a folyadékot, nyomjuk is keresztül a rendszeren! Arra persze nagyon fi­­gyelni kell, hogy ne keverjük a fagyálló hűtőfolyadékot és a fagyálló szélvédőmosót.

3. Akkumulátor

– Minden akkumulátor sajátossága, hogy a hőmérséklet csökkenésé­vel drasztikusan visszaesik a teljesítőképessége. Hogy ne egy fagyos reggelen szembesül­jünk ezzel, rendszeresen tölteni és ellenőriztetni kell. El­­sősorban a zömében rövid tá­­vokra használt autóknál ajánlott az időnkénti töltés. A teszteres műszeres ellenőrzés azért ajánlott, mert egy idő után az akkumulátorok mindenképp en cserére érettek, töltéssel már nem készíthetők fel a hideg napokra. Míg ma már jellemzőbbek a zárt cellás akkumulátorok, a klasszikusoknál az is ellenőrzendő, hogy a cellákban az elektrolitfolyadék szintje ellepi-e az azokban lévő fémlemezek te­tejét. Amennyiben nem, ioncserélt vizet kell használni az utántöltéshez.

4. Ablaktörlők

– Télen, esőben, hóban, latyakban is többet autózunk, nem mindegy, miként látunk ki az au­­­tónkból. Ha a lapát csíkot húz, netán radíroz az ablakon, el­jött a csere ideje. A klasszikus lapátok esetén elegendő lehet a gumicsíkot cserélni, ehhez azonban kell némi vállalkozói hajlam. Ha egyben cseréljük, ami a modernebb, úgynevezett aeroblade lapátok esetén az egyetlen lehetőség, arra kell figyelnünk, hogy az autónkhoz illő csatlakozóval vásároljuk. Ablaktörlőnk élettartamát nö­velhetjük, ha télen meggátoljuk a szélvédőre fagyását, garázs híján annak felhajtásával, akár reklámújság aláhelyezésével.

5. Téligumi

– Hidegben száraz és vizes úton is rövidebb fékutakat ad a téli gumiab­roncs, sőt, jeges útfelületen több mint kétszeresére nőhet a különbség a nyári- és a téligumi között. A csere idejét csu­­pán azért kötik a 7 Celsius-­fokhoz az abroncsgyártók, mert ilyen napi átlaghőmérséklet mellett az éjszakai, hajnali órákban már könnyedén lehet fagy, amikor a nyári gumik elvérezhetnek. Utóbbival csak akkor szabad nekivágni a télnek, ha havazás esetén biztosan le tudjuk tenni az autónkat.

6. Pollenszűrő

– A pollenszűrő eltömődése blokkolja a szellőzőrendszert, így télen nemcsak a fűtés, a párátlanítás sem lesz megfelelő, nem fo­­gunk megfelelően kilátni. A pollenszűrő cseréje legalább évente ajánlott, praktikus a tél előtt, hogy a párátlanítás a le­­hető legjobb legyen. Utóbbihoz pedig ajánlott a légkondicionáló használata, hiszen az jelentősen gyorsítja a folyamatot. A klíma időnkénti járatása amúgy is ajánlott, annak érdekében is, hogy tömítései ne váljanak porózussá, ne engedjék ki a rendszerben lévő gázt.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában