Sokba kerülhet a telefonhívás

2021.12.14. 16:45

Hiszékeny áldozatokra vadásznak a csalók

Az egyik bank nevében hívogatnak gyanútlan embereket szélhámosok. A telefonálók az átverés során végig segítőkésznek mutatkoznak, sőt, azzal leplezik valódi szándékukat, hogy egy bankszámlájuk elleni támadásra hívják fel a hívott fél figyelmét. A céljuk azonban épp az, hogy hozzáférjenek áldozataik számlájához.

Majzik Attila

Szándékosan megtévesztő telefonhívások című cikkhez készült illusztráció. Fotó: Ladóczki Balázs/ MW

Egy reggel egyik olvasónkat azzal hívták fel az egyik banktól, hogy a bankkártyájával gyanús online tranzakciót akartak végrehajtani egy webáruházban. Természetes reakció, hogy ilyenkor megijed az ember, és megtesz mindent, hogy elhárítsa a bajt. Akkor azonban már gyanút kell fogni, amikor a segítő szándékú telefonáló olyan adatokat akar ki­­szedni belőlünk, amivel teljes hozzáférést kaphat a bankszámlánkhoz. 

 

Ne aggódjon, segítünk 

 

– Épp indulóban voltam reggel, amikor egy budapesti körzetszámú telefonszámról hívtak. Gondoltam, valami biztosítós vagy valamelyik szolgáltató lehet, így hát felvettem – mesélte lapunknak az egyik olvasónk. 

 

– Azzal hívott fel egy hölgy, hogy az OTP háttérosztályáról, a támogató csoporttól keres, mert a bankkártyámmal gyanús online tranzakciót akartak végrehajtani az Emag webáruházában, erősítsem meg, hogy én voltam-e. Nagyon megijedtem, mert számomra nagy összegről volt szó. Persze a hölgy nyugtatott, hogy nincs semmi baj, blokkolják a tranzakciót, továbbít egy kollégájához, hogy pontosítsuk az adatokat – számolt be az átverés első „felvonásáról” olvasónk. A kedves, segítőkész hangú hölgy volt a „bemelegítés”, aki elnyeri a hívott fél bizalmát, hogy aztán társa kihúzza belőle a fontos adatokat. 

Semmilyen programot ne telepítsünk, még a bank nevében telefonáló személy kérésére sem. Fotó: Fehér Gábor/ MW

 

Gyanús, ha telepíteni kell 

 

– A „kollégája” is türelmes, segítőkész volt. Bemutatkozott, bemondott egy azonosí­tószámot és minden, ilyen telefonbeszélgetéskor szokás adatvédelmi tájékoztatót. Én egyébként is nagyon ki voltam borulva, ha volt is, nem figyeltem fel az árulkodó jelekre – részletezte olvasónk. 

A hívó pár perc után tért rá a lényegre, arra kérte áldozatát, hogy egy alkalmazást telepítsen a telefonjára, amin keresztül láthatják a mobil képernyőjét. A stresszben lévő áldozat ezt meg is tette, végül egészen odáig jutottak, hogy egy banktól érkezett sms-re kellett volna válaszüzenetében elküldenie a számlaszámát, az azonosítóját és a jelszavát. – Tulajdonképpen az volt a szerencsém, hogy annyira meg voltam ijedve, hogy nem tudtam fejből ezeket az adatokat. A csaló nagyon erőltette, hogy erre mindenképp szükség van, de én akkor már sírtam, beszélni is alig tudtam, erre lerakta – tette hozzá az áldozat. 

 

Kétmilliós tanulópénz

 

A hívás után rögtön rohant a bankfiókba, ahol azonnal tö­röltették vele az alkalmazást, majd az azonosítóit, jelszavát pedig megváltoztatták, végül a rendőrségen is bejelentést tett. 

 

– Belátom, naiv voltam, de olyan stresszhelyzetbe kerültem, hogy nem tudtam átlátni, hogy ez egy átverés. Hívás közben néha gyanút fogtam, de mindig megnyugtattak. Szerencsém volt, rosszabbul is járhattam volna. Utánaolvastam: volt olyan, akitől ezzel a módszerrel kétmillió forintot csaltak ki – mondta el olvasónk.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!