2022.01.25. 14:00
Kezdődhet a harmadik híd tervezése
Csaknem 700 millió forintért tervezheti meg egy budapesti cég a harmadik Tisza-hidat, ami egyelőre csak közúti és gyalogoshíd lesz. Azonban úgy tervezik, hogy később bővíteni lehessen majd, és akkor már vonatok is közlekedhetnek rajta. A 471 méter hosszú hídon 2×2 sávon közlekedhetnek az autók. A harmadik Tisza-híd is része annak a kormányzati programnak, amelynek az előkészítésére 82 milliárd forintot biztosít a kabinet.
Hamarosan társat kaphat a Belvárosi híd. Fotó: Karnok Csaba
Harminc hónapja van a budapesti FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt.-nek arra, hogy megtervezze a várva várt harmadik szegedi Tisza-hidat – mondta a Délmagyarországnak a Dél-alföldi Gazdaságfejlesztési Zóna Komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztosa. Nemesi Pál hozzátette, hogy a FŐMTERV 684 millió forintért vállalta a munkát, és ezzel ők adták a legolcsóbb ajánlatot. Volt olyan cég, amelyik több mint 2 milliárd 500 millió forintot kért volna.
A harminc hónapos határidő Nemesi Pál szerint nem hosszú, csak annak tűnik, mert a mérnököknek számtalan engedélyt be kell szerezniük a tervekhez. A tervezési feladatok közé tartozik például a környezetvédelmi engedély beszerzése, a teljes körű engedélyezési tervek elkészítése, terület-igénybevételi terv elkészítése, és persze a teljes körű kiviteli tervek elkészítése. Tehát nemcsak a híddal kell foglalkoznia a tervezőirodának, hanem például a nagykörút bezárásáról, a Szeged és Újszeged között hiányzó szakaszok pótlásáról, vagy éppen a Petőfi Sándor sugárút és a Boldogasszony sugárút közötti szakasz 2×2 forgalmi sávosra építéséről.
Nemesi Pál azt is elmondta, hogy a híd 2×2 sávos lesz, de egyelőre csak közúti lesz, azaz csak az autósok, a gyalogosok és a biciklisek használhatják. Az alépítményt azonban úgy kell tervezni, hogy alkalmas legyen később arra, hogy vasutat telepítsenek rá. A három részből álló új közúti Tisza-híd teljes hossza 471 méter lesz.
Korábban megírtuk, hogy a pályázatra szánt pénzt elkülönítették, és a harmadik Tisza-híd is része annak a kormányzati programnak, amelynek az előkészítésére 82 milliárd forintot biztosít a kabinet. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium szerint a legújabb kötelezettségvállalás 2021 és 2026 között fedezi a beruházások előkészítésével kapcsolatos költségeket, csak idén több mint 26 milliárd forint értékben.
Orbán Viktor miniszterelnök 2017-es szegedi látogatásakor több mint két és fél órát tárgyalt Botka Lászlóval a Modern Városok programról. Akkor állapodtak meg abban, hogy megépül a déli Tisza-híd 40 milliárd forintból. 2000-ben a fideszes Bartha László polgármester vezette közgyűlés egyhangúlag fogadta el a város 2010-ig javasolt fejlesztési koncepcióját, amelyben a híd megépítése is szerepelt. A 2001-ben készült tanulmánytervben egy 540 méter hosszú, 14 méter széles híd szerepelt gyalogos- és bicikliúttal, de később már vegyes forgalmú hídról volt szó, a Szeged–Makó vasúti elővárosi közlekedés fejlesztése részeként.