2022.02.23. 10:30
Részleteket osztottak meg az épülő Szeged-Szabadka vonalról
Friss információkat osztott meg Röszke közösségi oldala a készülő Szeged-Szabadka vasútvonalról. Kiemelték, hogy az átépítés hatására a vasúti pálya átbocsátó képessége, terhelhetősége, mind a személy, mind az árufuvarozás tekintetében jelentősen megnő.
Tavaly december elején megkezdték a pályabontási munkákat, az útátjárók és Röszke állomási vágányokon kívül az összes sínt és betonaljat felszedték és elszállították.
A tavasszal induló nagygépes pályaépítési munkákon kívül biztosítóberendezési, távközlési, erősáramú fejlesztések, valamint a keresztező utak, műtárgyak felújítása szerepel a tervek között.
Megjegyezték, hogy a kivitelezés egyéb elszámolható költségekkel együtt mintegy 41 milliárd forint.
Vasútvonal és megállók
A kivitelezéssel érintett szakaszának hossza valamennyivel több mint 13 kilométer. Az egyvágányú vasúti vonalszakasz kiépítési és az engedélyezési sebessége 120 km/h, egyes, rövidebb szakaszokon külső korlátozó tényezők miatt 80 km/h.
A MÁV egyébként korszerűsíti a teljes biztosítóberendezést, távközlést, átépülnek a keresztező és párhuzamos utak.
Szentmihálytelek újonnan létesülő megállóhelyén és Röszke állomáson P+R parkolók és B+R kerékpártárolók, esőbeállók, korszerű utastájékoztatás és térvilágítás létesül. A vasútvonal villamosításához felsővezeték-hálózatot építenek ki a teljes vonalon, és új villamos alállomás telepítése szükséges Szegeden. Az összes megépülő váltó fűtéssel lesz ellátva, így biztosítva télen is az akadálymentes közlekedést. A vasúti üzem a Szegedi forgalomirányítási központból lesz távvezérelhető.
Aktív zajvédelmi intézkedéseket is biztosítanak.
A Röszke állomás teljesen átépül, a tervezett magasperon kedvezőbb gyalogos megközelítést tesz lehetővé.
Röszke állomáson kettő esőbeállót építtet a vasúttársaság. A meglévő felvételi épület üzemi épület lesz, az utasok számára új épületet húznak fel, a meglévő épülettel átellenes oldalon, ehhez kapcsolódik az új közterületi kapcsolat, úttal parkolóval. Az állomáson a pénztárcsarnokokban összevont indulási érkezési monitort is elhelyeznek.
Szeged-Szentmihály településrészen új, akadálymentes megállót építenek Szentmihály néven.
Szentmihály megállóhelyen szintén kettő esőbeálló, valamint peronbútorzat (padok, szemetesek) is lesz. A peronhoz teljes szélességű, 4 méteres járdával csatlakozik az útépítési terv. A járda 10 kerékpár tárolására alkalmas, fedett B+R parkolóhoz és 4 + 1 (akadálymentes) gépjármű számára kialakítandó P+R parkolóhoz vezet.
A kivitelezőnek 24 hónap teljesítési időszak áll rendelkezésre 2023 őszéig.
Menetrendi tervek
A menetrendi lehetőségeket jelentősen befolyásolja az alkalmazandó VÁM és határrendészeti technológia és azok normaidői.
A személyszállító vonatok előzetesen tervezett napi száma:
- 6 pár nemzetközi IC vonat
- 9 pár belföldi személyvonat Röszke és Szeged között.
A Budapest-Kelebia vonal építése miatt a pálya elkészülte után a Szeged-Röszke vonalra terelik a 150-es vonali tehervonatokat. A terelés megszüntetése után válhat lehetővé a személyszállítás tervek szerinti teljes kapacitásának bevezetése.