2022.03.20. 10:00
Használt autós kilométerek
Nemrég a carVertical autótörténeti platform megpróbálta kideríteni, hogyan változik a futásteljesítmény-csalás mértéke az egyes országokban. A cég 2021-től csaknem 900 ezer autótörténet-ellenőrzésen alapuló kutatást végzett, melynek eredménye azt mutatja, hogy a kilométer-számláló visszatekerése egy elterjedt visszaélési mód.
Egy laikusnak nem tűnik fel az óra manipulálása. Illusztráció: Török János
Az autótulajdonosok általában 3-5 évente cserélik le kocsijukat. Ez azt jelenti, tízévente legalább kétszer átesnek az autóvásárláson, mely során fennáll a veszélye annak, hogy csalás áldozatául esnek.
A carVertical adatai alapján úgy tűnik, hogy Lettországban a leggyakoribb az óravisszatekerés, náluk az ellenőrzött járművek több mint 24 százalékának megváltoztatták a kilométerállását. A futásteljesítmény-csalások második helyén Románia áll. A szomszédban minden ötödik használt autó, vagyis az ellenőrzött kocsik közel 20 százaléka mutatott ilyen problémákat.
14 százalék
A többi balti államban sem túl fényes a helyzet, Észtország a harmadik, Litvánia pedig a negyedik legtöbb óratekerést produkáló ország. Oroszországban és Ukrajnában is az átlagosnál magasabb a kilométeróra-csalások aránya.
Az egyes közép- és dél-európai országokban sokkal jobbnak tűnik a helyzet, de még a tisztább piacokon is sok a visszatekert órájú autó. Csehországban, Szlovákiában, Szlovéniában, Horvátországban és Szerbiában minden tizedik ellenőrzött használt autóval ilyen csalás történt. Az arány Lengyelországban és Magyarországon elérte a 12, illetve a 14 százalékot.
Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője megjegyzi, hogy az átláthatósági problémák sokba kerülnek. Ha olcsón vásárolnak az emberek, azt hiszik, jó vételt csináltak, de a valóságban, ha az autónak ködös az előélete, sokkal több pénz elmehet javításokra.
Bűnüldözés
– A kelet-európai piacok használt autóinak fő forrásai Németország, Belgium, Franciaország, Hollandia és Olaszország. A határokon átnyúló autó-adásvételek a legkockázatosabbak, mert ezek során gyakran manipulálják a futásteljesítményt. A kilométeróra visszatekerése egy úgynevezett láthatatlan bűncselekmény – magyarázza Buzelis.
A probléma az, hogy a hatóságok nem tudják hatékonyan nyomon követni azokat a bűnözőket, akik visszatekerték egy autó kilométeróráját, és ott van még az ilyen cselekmények büntetésének megkérdőjelezhetősége. Míg egyes nyugat-európai országok nagy pénzbírságot vagy akár börtönbüntetést is kiszabnak, addig a gyengébb piacokon, melyeken magasabb az autók átlagos életkora, nincs elég erőforrás az ilyen problémák kezelésére.
Túlfizetés
2021 kihívásokkal teli év volt az autóipar számára a máig nem múló félvezető-válság miatt, amit azóta súlyosbított az ukrajnai háború . Senki nem akart megválni lízingelt autójától, mert nem volt olyan jármű, amire lecserélhetné. A használtautó-vásárlók továbbra is küszködnek, mivel a piacon érezhető hiány van hibátlan autókból. A carVertical szerint 2022 ugyanezeket a problémákat tartogatja számunkra.
A visszatekert órával rendelkező járművek nem csak a becsapás és a költségesebb karbantartás miatt lehetnek rossz vételek, nehéz is lesz eladni ezeket eredetihez közeli áron. A vevők gyakran akár 25 százalékkal is túlfizetik a manipulált kilométeróra-állású autókat, és ahogy a piac átláthatósága növekszik, egy ilyen kocsi eladása egyre nehezebb lesz.