2022.03.18. 10:00
Két radnótis diák lett az ország második legjobb vitacsapata
Két radnótis, biológia szakos tizedikes diák lett az ország második legjobb vitacsapata, egyikük ráadásul egyéniben is szerzett egy harmadik helyezést. A szegedi fiatalok magánúton neveztek be a megmérettetésbe, amelyet több hónapos képzés előzött meg.
20220316 Szeged Radnóti gimnázium Országos vitaversenyen második lett a Radnótis csapat Képen: Bősze Boldizsár és Kelemen Maja Eszter Fotó: Török János TJ DM Délmagyarország
Fotós: Török János
Különleges rendezvény zajlott múlt hétvégén a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban. A Vitaméta egy középiskolások számára kiírt vitaverseny volt, korábban ilyet még soha nem szerveztek. Az országos megmérettetést egy több hónapos felkészítő tanfolyam előzte meg, ugyanis hazánkban a strukturált vitát nem tanítják az iskolákban. Márpedig itt ez volt a feladat: a kétfős csapatok a brit parlamenti viták szabályai szerint csaptak össze.
A tavaly ősszel indult képzésre 56 csapat nevezett be, a versenyre azonban csak 20 csapat maradt, a többiek időközben lemorzsolódtak. Szegedet a Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium két tizedikes diákja, Kelemen Maja és Bősze Boldizsár képviselte, akik teljesen magánúton találtak rá a versenyre.
– A Facebook dobott fel nekem egy cikket, amelyben az induló versenyről írtak, és megtetszett – mesélte Maja, aki ezt követően megkereste osztálytársát, nem lenne-e kedve vele benevezni. – Boldizsár gyakran vitázik másokkal, gondoltam, ez pont neki való feladat – tette hozzá a diáklány. A fiatalember pedig azonnal igent mondott, mert mint mesélte, hazánkban nem létezik vitakultúra, a felkészítő kurzuson viszont a cáfolás, érvelés és keretezés technikáit is megtanulhatta az ELTE és a Corvinus Egyetem vitaklubjainak tagjaitól. A képzéseken ők online vettek részt, a szervezők ugyanis biztosítottak internetes bekapcsolódási lehetőséget a szombatonkénti, tantermi képzésekbe.

Maja bukkant rá a versenyfelhívásra, és meggyőzte gyakran vitázó osztálytársát, Boldizsárt, hogy vegyenek részt a megmérettetésen.
Forrás: Török János
A múlt hétvégi versenyen a diákok a brit parlamentet imitálták, mindig volt két csapat a kormányoldal és kettő az ellenzék képviseletében. Az adott indítvánnyal kapcsolatosan mindenkinek az volt a célja, hogy az adott szerepben meggyőzze a zsűrit annak elfogadásáról vagy elvetéséről. A csapatok egyenként 7 percig beszélhetnek kormány–ellenzék és kormány–ellenzék sorrendben. Így nemcsak arra kellett figyelni, hogy az oldaluk igazáról győzzék meg a zsűrit, hanem arra is, hogy ezt meggyőzőbben tegyék, mint az oldalukon lévő másik csapat. A témák között szerepelt többek között a romantikus szerelem létjogosultsága, a szuperhősös filmek betiltása, a tömegközlekedés magánkézbe adása és az iskolai politizálás is.
– A témákra negyedóra felkészülési időt kaptunk, segítséget viszont nem használhattunk – mesélte Maja. A lényeg minden esetben az volt, hogy logikai érvekkel, tényekre alapozva győzzék meg igazukról a zsűrit, érzelmektől mentesen. A szabályok értelmében ráadásul meg lehetett szakítani az éppen beszélőt keresztkérdésekkel vagy érvekkel, amelyek rámutattak a hibás gondolatmenetre. Ezekre a beszélőnek mindig reagálnia is kellett. A négy selejtező fordulót követően a szegedi csapat kapott pontszámai alapján bejutott a döntőbe, ahol végül a második helyen végeztek. Mivel mindenkinek az egyéni teljesítményét is pontozták, Boldizsár megkapta a harmadik legjobban beszélőnek járó oklevelet is.
– Egyáltalán nem számítottunk ilyen kiemelkedő eredményre, hiszen tulajdonképpen csak kedvtelésből neveztünk – mondták a diákok, akik még iskolájukban sem dicsekedtek azzal, hogy elindultak egy országos versenyen. Biológia szakosként az sem valószínű, hogy a jövőben munkájukhoz hasznosítanák az itt szerzett tapasztalataikat, ennek ellenére Maja már azon gondolkozik, hogy jövőre a nemzetközi vitaversenyre is beneveznek. Ehhez jó felkészülés lesz majd nyereményük, nyáron ugyanis a győztes csapattal együtt nézőként elutazhatnak az egyetemisták belgrádi Európa-bajnokságára.