Vezető hírek

2022.03.07. 17:00

Vigyázat, adathalászok!

Jelentős anyagi kárral járhat, ha a közmű- és energiaszolgáltatók nevében érkező hamis, adathalász levelekre válaszolva a fogyasztók személyes adatokat osztanak meg vagy csalók számlájára utalnak „elmaradt” tartozásokat. Ez ellen nyújt védelmet, ha a számlákat csoportos beszedési megbízással, vagy applikációkkal egyenlítjük ki.

K. A.

Applikációval mérőállást is diktálhatunk.  Illusztráció: Frank Yvette

Az energia- és közműszolgáltatók által kiállított számlákat lakossági felhasználóként fizethetjük készpénzben, postai megbízással – fehér csekken –, pénzintézeten keresztül csoportos beszedéssel és átutalással. Bizonyos szolgáltatóknál bankkártyával online az ügyfélszolgálaton, vagy mobilapplikáción keresztül is lehetséges.

 

Biztonságos 

 

 

A fizetési módot magunk választhatjuk meg, amit a szerződésünkben is rögzít a szolgáltató. Ugyanakkor, ha többször is előfordul, hogy nem így egyenlítjük ki a számlánkat, akkor a szolgáltató jogosult a tényleges fizetési módra változtatni a beállítást. Így például, ha a postai csekket rendszerint átutalással vagy bankkártyával fizetjük, akkor ezekre állíthatnak át. 

 

A sokféle befizetendő számla rendszerezése és határidőben történő befizetése a csoportos beszedéssel (CSOB) a legegyszerűbb. Ez megvédi a felhasználót a károkozási céllal érkező adathalász megkeresésektől is. Mivel ebben az esetben a szolgáltató nem küld e-mailben számlafizetési értesítést, az ilyen üzenetek figyelmen kívül hagyhatók, hiszen azok biztosan nem a szolgáltatótól érkeztek. 

 

Visszavonható 

 

A CSOB igénybevételének alapfeltétele, hogy rendelkezzünk lakossági bankszámlával valamely hazai banknál. A beszedés elindításához felhatalmazást kell adnunk a banknak, ami alapján a szolgáltató beszedheti az általa kiállított számlának megfelelő összeget. Ezt megadhatjuk határozott időre és bármikor vissza is vonhatjuk. Ezt a folyamatot elindíthatjuk a szolgáltatónál, de kezdeményezhetjük a bankunknál is. 

 

Fontos, hogy a CSOB beállításához szükségünk lesz egy szolgáltatói számlára, amelyen minden fontos adat és azonosító szerepel. Megjelölhetjük a beszedés felső határát is. Ennek megállapításánál mindig gondoljunk arra, hogy ha szükséges, akkor magasabb összeg is levonható legyen, például egy téli időszakban érkező vagy az éves elszámoló számla esetében. 

 

Mobilalkalmazás 

 

Biztonságot jelent az is, hogy ha a számlával nem értünk egyet, akkor már a beszedés előtt intézkedhetünk, és akár le is tilthatjuk az összeg leemelését. Ha a beszedés már megtörtént, a szolgáltatónál és a számlavezető bankunknál van lehetőségünk kifogást emelni. 

 

A CSOB mellett a villamosenergia- és földgázszolgáltatók, valamint a nagy víziközmű-társaságok elérhetővé tették felhasználóik részére mobilalkalmazásaikat is. Ezek segítségével többek között mérőállást diktálhatunk, megnézhetjük a korábbi fogyasztási adatokat, értesítést kapunk a számlákról vagy áttérhetünk az elektronikus számlára. Emellett értesülhetünk a karbantartási munkálatokról, elkerülhetjük a személyes ügyintézést és eredményesen zárhatjuk ki az adathalászok, csalók megkeresését. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!