A keresetképtelenek lehettek kintornások, névre szóló engedély kellett

2022.06.18. 14:36

Vagyontalan, a városi köztereket járó zeneszolgáltatók voltak

A kintornás munkaeszköze egy kerekeken guruló láda volt. A láda oldalán található kart tekerve zenét lehetett előcsalogatni a szerkezetből. A kintornás járta az utcákat, bement gangos épületekbe, zenélt, majd segédjével összekalapozta a produkcióért járó pénzt. A századfordu- lón népszerű szolgáltatás a rádió és a gramofonok térnyerésével szo-rult vissza.

Munkatársunktól

Az 1968-ban készült felvételen Pálfalvy József verklis munka közben Budapesten, a Frangepán utcában. Fotó: Fortepan/Bojár Sándor

A kintornások vagy más néven verklisek tevékenységüket a fő­­városban hatósági engedéllyel végezték. Az engedélyt vagyontalan, közsegélyben nem részesülő, keresetképtelen személy kaphatta meg. Az engedély névre szólt, a kintornás kísérőjének egy másik engedélyt kellett kiváltani, amely szintén névre szóló volt. 

Regényekben szerepeltek

A kintorna Molnár Ferenc híres regényében, A Pál utcai fiúkban is rögtön feltűnik, a könyv elején: „pont háromnegyed egykor, épp abban a diadalmas minutumban megpendült a szomszéd ház udvarán egy zongora-verkli, s ezzel minden komolyságnak vége szakadt. 

Az ablakok tárva-­nyitva voltak a meleg márciusi napon, s a friss tavaszi szellő szárnyán berepült a muzsika a tanterembe. Valami vidám magyar nóta volt, ami a verkliből indulónak hangzott, s olyan csinna­drattásan, olyan bécsiesen pen­gett, hogy az egész osztály mosolyogni szeretett volna.

” Tóth Ede műve, A kintornás családja pedig népszerű színmű volt, amelyben a megesett lány származott zenészcsaládból. Akkoriban még verklis legény udvarlókról álmodoztak a budapesti cselédlányok. De volt olyan is, akinek a kintornás szakma időskori kényszermegoldás volt, mégis szívből művelte, mint például Ormos Gerő 1938-as elbeszélésének hő­­se: „Szürke szakállas kintornás volt az öreg, lyuggatott, lemezes hangszert cipelt a nyakában, beállott az udvarokba, nekivetette vén hátát a falnak s muzsikált. Tiszta lélekkel, messze révedő szemekkel, nem a garasokért, hanem magáért a muzsikáért. Egyszerű kis dalokat nyekergetett, de belezúdította velük az emberek lelkébe az örök muzsikát, a lélekmelegítő jóságot, puhaságot, szépséget.”

 A kintornások tevékenysége nem mindenkinek tetszett, így egyes házakra olyan feliratokat is elhelyeztek, hogy a kintornás tevékenység tilos. Zenéltek a Tabánban, a Gellért-hegyen is nyaranta esti mulatságokon. 1930-ban 136-an tevékenykedtek a fővárosban. 

A szakma csődje 

1934-ben a Magyar Hírlap a kintornás szakma csődjéről számolt be. Habány Imre 1904-től volt kintornás, és olyan is előfordult vele, hogy egyik kedvenc pesti háztulajdonosának az volt az utolsó kívánsága, hogy a temetésén ő játsszon. Az „Uncili, smuncili” meg a „Trom-trom-trom­trom-trombitás” voltak a legnépszerűbb nótái. 

Izallák Károly, aki 1884 óta volt kintornás, nosztalgiával em­­lékezett vissza Podmaniczky bá­róra: „A legérdekesebb esetem Pod­­maniczky báró úrral történt. A segédem betolta a gépet abba a házba, amelyik a mostani Nagymező és Podmaniczky utca sarkán van. A házmester kiabálni kezdett és ki akart zavarni. Pont akkor jött le a lépcsőn a báró úr. Finom, jó ember volt. Rászólt a goromba házmesterre. Beszélgetett velem. Amikor elmondtam, hogy a szülei­met tartom el, egy arany tízkoronást nyomott a kezembe.” 

A cikk a szakma csődjét a gazdasági válsággal is magyarázta: sok állástalan artista és zenész is kintornázni kényszerült, így túlkínálat alakult ki. 

A mesterség feltámadása 

1984-től a fővárosban volt egy ember, Hajpál Bertalan, aki rö­­vid időre felélesztette a kintornás szakmát. Mielőtt nekilátott, könyvtárakban tanulmányozta a téma irodalmát. A nyugdíjas kirakatrendező egymaga járta a várost felújított kintornájával, és örvendeztette meg muzsikájával újra a közönséget. Mindennap naplójába felírta, milyen zeneszámokat kértek tőle hallgatói. 

Utolsó hírünk róla, hogy még 1993-ban is tekerte verklijét. 2005-ben Mednyánszky Miklós A kintorna címmel írt könyvet a szakma történetéről, és időnként ő maga is tekerte a verklit, például 2002-ben a mesterségek ünnepén a budai Várban. Mindez jól mutatja, van az emberekben egyfajta nosztalgia a régi szakmák iránt. 

Kerekekre szerelt zeneszerszám

A szó eredete: az olasz quinterna vagy quinterno (öthúros) és a tono (hang) szó összetétele. Az 1961-ben kiadott, A magyar nyelv értelmező szótára szerint „zárt, gyakran kerekekre szerelt szekrényben elhelyezett zeneszerszám, amelynek sípjait lyukakkal fémlapra rögzített dallam alapján egy forgatható karral működésbe hozható fújtató szerkezet szólaltatja meg”. 


 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!