Sürgősséggel rangsorol a közművek

2019.09.20. 09:18

Vihar után – Gyálaréten, Szentmihálytelken és Zákányszéken tartott legtovább az áramszünet

A múlt hétfőn lecsapó vihar alaposan megrongálta az elektromos hálózatot, 40 ezer helyen szakadt meg az áramszolgáltatás, kihívás elé állítva a Nemzeti Közművek szakembereit is. Ilyenkor a havária-munkabizottság koordinálja a feladatokat.

Kovács András

Sok helyen dőlt fa, szakadt ág a vezetékekre. Fotó: Karnok Csaba

– A vihar gyorsan alakult ki, hatalmas fák dőltek a villamos­energia-hálózatra, vezetékek szakadtak le, és oszlopokat döntött ki az orkánerejű szél, nagyon sok üzemzavar keletkezett az NKM Áramhálózati Kft. ellátási területén. Ilyenkor elsőként a távműködtetésű oszlopkapcsolók használatával kezdik meg a hibás vezetékszakaszok behatárolását, és amennyiben van rá lehetőség, más irányból próbálják ellátni az ügyfeleket – tudtuk meg Alkér Zoltántól, az NKM Zrt. vezérigazgató-helyettesétől.

Első az életveszély

Az üzemzavarok elhárítását általában a középfeszültségű hálózaton kezdik, így egyszerre sok ügyfelüknél tudják helyreállítani a szolgáltatást. A sürgősségi rangsorolás szerint ezt követi a kis feszültségű, kevesebb embert ellátó vezetékszakaszok javítása, de természetesen az életveszélyes elhárítása mindent megelőz.

– A szeptember 9-i viharban 15.05-kor volt maximumon az ellátatlan fogyasztóink száma, közel 40 ezer helyen nem volt áramszolgáltatás, Szegeden ez 8 ezer háztartást érintett, de egész falu is maradt áram nélkül. Másnap reggelre ez a szám ezerre csökkent – mondta a szakember.

Sok helyen dőlt fa, szakadt ág a vezetékekre. Fotó: Karnok Csaba

16 órás műszak

Megtudtuk, a vihar az NKM anyagraktárának épületét sem kímélte, aggregátorral kellett biztosítani az energiaellátást. A közelben a Napos és a Régi Posta úton 5 oszlopot döntött ki a nagy szél, míg Ásotthalmon egy transzformátorállomásuk dőlt össze. Ilyen esetben a tennivalókat a havária-munkabizottság koordinálja, két napon át 16 órás rendkívüli munkarendben dolgoztak. A szegediek 73 szerelőjén felül a helyreállításban részt vettek a szomszédos régiók munkatársai és a partner vállalkozók is.

Égtek a vonalak

– A telefonos ügyfélszolgálat létszámát is azonnal megemeltük, már az első órákban 1000 fölött volt a hibát jelző hívások száma. Az irányításban 50 ember vett részt, az érintett önkormányzatok külön tájékoztatást kaptak a várható helyreállításról – mondta Alkér Zoltán, hozzátéve, 11-én estére mindenütt biztosították az áramellátást. A többszörös hibák miatt Gyálaréten, Szentmihályon és Zákányszéken volt nagyon időigényes a helyreállítás. Sok helyen addig el sem tudták kezdeni a beavatkozást, amíg a katasztrófavédelem munkatársai vagy a gallyazó alvállalkozók el nem távolították a fatörzseket vagy a letört ágakat a vezetékekről.

Tanulnak belőle

– Természetesen ilyen havária után is kiértékeljük az eseményeket, számba vesszük a jellemző hálózati sérüléseket, a hibák okait, és elemezzük a kárelhárítás hatékonyságát is.

A Nemzeti Közművek munkatársai és partnerei ez alkalommal is jól vizsgáztak – vonta meg a mérleget a vezérigazgató-helyettes. A szakember hangsúlyozta, az elmúlt években több milliárd forintot fordítottak a hálózat karbantartására, fejlesztésére, madárbaráttá tételére, és folyamatos a hálózatdiagnosztika is, éppen azért, hogy minimalizálni tudják az üzemzavarokat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!