Délmagyar logó

2019. 04. 25. csütörtök - Márk Még több cikk.

Egy zsidó bankár örökösei perelik Magyarországot

Egy neves műgyűjtő örökösei perelik a magyar kormányt, mert a magyar állam állítólag 64 millió angol font értékű festményt foglalt le tőlük a második világháború idején. Herzog Mór Lipót családja már tíz éve próbálja visszaszerezni a műkincseket - mindeddig hiába.
A leszármazottak ezen a héten indítottak pert a Washingtoni kerületi bíróságon a magyar kormány ellen. A pert a New York Times minden idők eddigi legnagyobb holokauszt pereként tartja számon a műkincsek területén. A család egyébként több, állami tulajdonban lévő múzeumot akar a bíróság elé citálni.

A Herzog család állítása szerint a magyar állam a második világháború idején a Herzog-gyűjteményből több mint negyven nagy méretű festményt foglalt le: egyebek mellett El Greco, Lucas Cranach, Zurbaran, Van Dyck, Velazquez és Monet munkáit.

Herzog dédunokája, David de Csepel, a tucatnyi leszármazottak egyike azt mondta: ami a holokauszt idején történt, az enyhén szólva is kifogásolható. Érzelmileg kötődnek a gyűjteményhez, ezért is szeretnék visszakapni annak minden egyes darabját. Amit Magyarország tett, az szerinte elfogadhatatlan. A műkincsek ugyanis a család tulajdonában voltak, így az nekik visszajár.

Fotó: Daily Mail
Fotó: Daily Mail

A Los Angelesben élő David de Csepel felhívta arra is a figyelmet, hogy a nácik az európai műalkotások húsz százalékát rabolták el 1933 és a második világháború vége közötti időszakban.

A katonai egységek több százezer műkincset szállítottak Németországba az 1940-es parancs után, ami kifejezetten fosztogatásra buzdította a német katonákat a megszállott területeken, különös tekintettel a még lakásukban lakó, illetve már elhurcolt zsidó családok vagyontárgyaira és műkincseire. Kiemelt célpontként szerepeltek a kifosztási listán a Rothschild, a Rosenberg és a Goustikker család.

Néhány tárgyat Adolf Hitler magához vett, hogy a tervezett, de soha meg nem alapított Führermuseumban állítsa majd ki, míg más műkincsek náci katonai vezetők birtokába kerültek.

Fotó: Daily Mail
Fotó: Daily Mail

Bár a legtöbb műalkotást a szövetségesek igyekeztek visszajuttatni a háború után eredeti tulajdonosaikhoz, vagy azok leszármazottaihoz, becslések szerint több százezer darab még nem került vissza jogos tulajdonosához.

– Azt akarom, hogy igazságot tegyenek – mondta David de Csepel. A dédapám volt Európában a leghíresebb gyűjtök egyike. Szenvedélyesen szerette a képzőművészetet, melynek nagyon jó ismerője volt.

A Herzog család ügyvédje, Suszter Mihály azt mondta: Magyarország egyike azon országoknak, amelyik leginkább megakadályozza, hogy a műkincsek visszakerüljenek jogos tulajdonosukhoz.

– Míg más országok együttműködtek, Magyarországon egészen eltérő a hozzáállás – tette hozzá.

Fotó: Daily Mail
Fotó: Daily Mail

Herzog örökösei már több mint két évtizede eljuttattak egy petíciót a magyar kormányhoz, melyben kérték, hogy a magyar állam adja vissza nekik a családtól elrabolt műkincseket, amelyek egy része még ma is látható a magyar múzeumokban.

A magyar kormány minden egyes kérelmüket visszautasította, annak ellenére, hogy Herzogék ügyében közben járt mások mellett Chris Dodd, Hillary Clinton és Edward Kennedy szenátor is.

A New York-i magyar főkonzul helyettes, Földvári Gábor azt nyilatkozta a New York Times-nak: a műkincsek vissza nem adása nem a kormány, hanem a bíróság döntése volt.

Olvasóink írták

125 hozzászólás
  • 125. SP 2010. augusztus 10. 21:54
    „http://index.hu/kulfold/2010/08/10/muszlim_sirokat_dozeroltak_jeruzsalemben/”
  • 124. Morpheus_RexXx 2010. augusztus 09. 16:50
    „118. Celtis 2010.08.03. 13:17
    "Egyébként sokan elsiklottak az utolsó bekezdés fölött: bírósági végzés állapította meg, hogy a követelés nem jogos"

    - Persze, ebben az országban semmi sem jogos, amihez jogunk van. :P”
  • 123. web 2010. augusztus 07. 20:44
    „8. hozzászólás Mignon 2010.07.30. 22:11
    az angolban nincs "ö" betű, csak mondom....”
  • 122. web 2010. augusztus 07. 20:35
    „Perelik Magyarországot mert van rá pénzük, vagy már nincs.Vajon megfizették előre a per költségeit?.
    Egyet nem is értek igazán , ha nem maradt vagyonuk, miből s hogyan lett bankárrá?-"A dédapám volt Európában a leghíresebb gyűjtök egyike." Igaz még akkor is kellett ezt a szenvedélyt finanszírozni valamiből,nem?-míg mások kiszolgálták őket.”
  • 121. deszkás 2010. augusztus 07. 17:39
    „David de Csepel! Elfogyott a mani?Gusztustalan amit művelnek ha egyszer hazajönne és nem onnan ugatna!! A többit magam moderáltam!”
  • 120. abszurd 2010. augusztus 04. 21:17
    „111. Mignon Úr!
    Csak akkor és csak itt! Na meg azért mert rajong a vásárhelyi lányokért!:D”
  • 119. IVY 2010. augusztus 03. 16:19
    „Kedves Csepel úr perelje talán a német államot.”
  • 118. Celtis 2010. augusztus 03. 13:17
    „117. hozzászólás szilléri: Ha jól értem, amire gondolsz, egyetértünk: mai távlatból nézve Trianon is ugyanannyira volt igazságos, mint a zsidóságtól való teljes vagyonelkobzás. És az előbbire azt mondják, hogy már történelem, nyugodjunk bele...

    Egyébként sokan elsiklottak az utolsó bekezdés fölött: bírósági végzés állapította meg, hogy a követelés nem jogos.”
  • 117. szilléri 2010. augusztus 03. 11:46
    „Tőlem meg elvették az ország kétharmadát az amcsik <moderálva> és az angolok.
    A kis Antant már nem is játszik !
    Kérem a kárpótlást átutalni az OTP számlámra !”
  • 116. Celtis 2010. augusztus 03. 08:54
    „113. hozzászólás macs: Ez igaz, de ha a magyar történelem során az emberektől elvett dolgokat összeadjuk, tíz bolygó sem lesz elég a kárpótlásukra, nemhogy a mai napi magyar gazdaság. Ne feledjük, ma a magyar államot gyakorlatilag az aktív adófizetők jelentik, mi tartjuk fenn. És nekünk vajmi kevés közünk van hatvan évvel ezelőtt történt dolgokhoz, azoknak nem haszonélvezői, inkább mindannyian kárvallottjai vagyunk.”
  • 115. flexsnake 2010. augusztus 03. 06:48
    „Ki kell írni a festmények alá hogy a hercog család tiszteletére függesztik ki és kész.”
  • 114. Sportplusz 2010. augusztus 02. 23:42
    „néhány év mulva botka örökösei is majd követelik a botkárol festett képet az önkormányzattol .. jobb ha mindjárt odadják nekik megelőzve ajogi procedurát !!?? és hogy a család tudjon gyönyörködni benne .. vagy valami auktion állitsák ki a bevételből segitsék a családját hiszen -ahogy olvastam- nagy adosságai vannakk”
  • 113. macs 2010. augusztus 02. 22:28
    „Szercsi ,
    "Az én nagyapám meg végig sírdogálta fél életét, mikor felemlegettük az elvett tanyát, meg cséplőgépet."
    A nagyapád számára tragédia volt, hogy elvesztett mindent, ami számára érték volt. Ez számodra is az.
    Gondoljon bele mindenki, aki itt durva megjegyzéseket tesz, hogy a II. világháborút megelőzően és alatta is voltak emberek, akiktől nem csak mindenüket, de sokuktól az életüket is elvették.
    Csak a tények miatt mondom, hogy a zsidóknak nem lehetett földje, nagyon sokáig csak a városokon kivűl élhettek, egyetlen dolog, amivel foglalkozhattak az kereskedelem volt.
    A XIX. századtól az egyre szélesebb körben elszegényedő magyar nemesség jómodú zsidó családok gyermekeivel házasították össze gyerekeiket.
    A rang és pénz találkozásából születtek azok a nagy gyűjtemények, melyeket a németek előszeretettel vettek pártfogásba.”
  • 112. Mignon 2010. augusztus 02. 21:39
    „A Kedves Olvasok, es Evike engedelmevel ha ide leirhatok egy mondatot:

    Irtam kedves Bakos Andras Baratom "Örömmel repül" c. blogjahoz ma nehany sort.
    Ha ralalkoztok Andrissal, mondjatok mar meg neki, hogy olvassa el!

    Köszönön Neked kedves Nyemcsok Evike, hogy ezt ide leirhattam.

    Mignon
    New York”
  • 111. Mignon 2010. augusztus 02. 18:45
    „Elnezest, ha egy szot irhatok meg?

    Szeretnem megköszönni 88. abszurd hozzaszolasat tiszta szivemböl!

    Egy ujsagiro eleteben, ez a legnagyobb öröm, ha ilyen reakciot valt ki egy
    Kedves Olvasotol!

    Köszönöm.

    Mignon”
  • 110. sima 2010. augusztus 02. 13:03
    „Mire kellenek a zsidó bankár örököseinek a keresztény témájú festmények ? Ha igazán hithű zsidókról van szó , akkor nem valószínű hogy kiakasztják a képeket otthon a falra.

    Apropó per...mi újság a Seuso kincsek körül ?”
  • 109. Celtis 2010. augusztus 02. 11:00
    „108. hozzászólás Morpheus_RexXx: Erről van szó, ha akarnánk, minden nap beperelhetnénk valamiért az államot. Az elmúlt párszáz év során biztos ártott annyit a felmenőinknek. :)
    De úgy érzem, normális ember nem ezen akar meggazdagodni.”
  • 108. Morpheus_RexXx 2010. augusztus 02. 09:32
    „Eléggé bizonytalan ez az érzelmi kötődés a képek iránt. :) De Ők ezt mondják, tehát így van... :P
    Mondjuk eléggé gusztustalan az állam hozzáállása ezekhez a dolgokhoz. És még sok máshoz is. Lásd pl ha forrást vagy olajat talál az ember a földjén, az 1ből az államé, míg más országokban ez nem teljesen így van, csupán az állam az első a sorban, akinek fel kell ajánlani. Persze ha nem tudja megadni az árat, akkor tovább lehet lépni. :P

    Minden amiért megdolgozik az ember, az az övé. Ha valamit kiás, azért is megdolgozik. Annak a múzeumnak adja el, amelyiknek akarja. A feketepiaccal azért én sem értek 1et. :)

    Sok mindenért lehetne perelni az államot (is), csak nem ilyen barikához méltó hozzáállással. És vannak működő gazdasági módszerek is dolgok orvosolására, amiket ha nem magyarkodnának szét, jól lehetne alkalmazni. Ezért a hanyagságért is lehetne perelni őket. :)”
  • 107. flexsnake 2010. augusztus 02. 08:38
    „várom, mikor fogja valaki beperelni a magyar államot a minimálbér összege miatt...”
  • 106. LukSzusz 2010. augusztus 02. 06:31
    „Ezek a zsidók hogy lettek ilyen gazdagok???”
125 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Levegőben tölthető az elektromos repülőgép

Amerikai kutatóknak sikerült olyan repülőgépmodellt építeni, amely képes egy kifeszített dróton… Tovább olvasom