Délmagyar logó

2017. 12. 18. hétfő - Auguszta -4°C | 3°C Még több cikk.

Bolondbiztos hegymenet és dagonya a ˝munkaautóval˝

A potenciális vásárlóknak és az újságíróknak is megmutatta a múlt héten a Volkswagen magyarországi importőre, hogy mit tudnak négykerékhajtású haszonjárművei. Történt mindez a Hungaroringen, a Forma-1-es aszfaltcsík rajzolta „körön" belül, egy speciálisan kialakított off-road pályán.

A potenciális vásárlóknak és az újságíróknak is megmutatta a múlt héten a Volkswagen magyarországi importőre, hogy mit tudnak négykerékhajtású haszonjárművei. Történt mindez a Hungaroringen, a Forma-1-es aszfaltcsík rajzolta „körön" belül, egy speciálisan kialakított off-road pályán.

Bemelegítésként egy kisebb kiállítás fogadta az érkezőket a meglehetősen méretes sátor alatt, bő huszonéves, szűk harmincas négykerékhajtású Transporterek – Syncro modellek – mutatták meg, hogy nem most kezdte a négykerekezést a VW haszonjármű részlege. Jó karban levő lakó- és munkaautók bizonyították a tartósságot és az időtállóságot, gyakorlatilag bármelyikkel lehetett volna indulni kempingezni vagy éppen dolgozni.

Volkswagen: négy kerékkel a terepen. A szerzó fotói (képgaléria)

A fő szám azonban egy sátoron kívül sziklára állított Amarok volt, speciális vadászati felépítménnyel és olyan alsó megerősítéssel, amiről az embernek azonnal az 5 milliméteres kazánlemez jut az eszébe. Szóval, nem csak azért volt állati, mert vadászathoz készült...

A gyakorlati foglalkozást az akadálypályán kezdtem egy majdnem mindennel felszerelt Amarok modellel, csak az automata váltó – 8 sebességes – hiányzott belőle. Volt viszont állandó négykerékhajtás, felező, s ha még ez sem bizonyult elegendőnek, segített a differenciálzár. És persze rendelkezésre állt a lejtmenetasszisztens, vagyis egyesbe téve az autót, gyakorlatilag gázadás nélkül csak kormányzással leküzdhető volt az akadálypálya 90 százaléka. Nem volt gond a rézsűvel, a lejtővel, illetve az emelkedővel, a vizesárokkal, bolondbiztosan – már-már szőkenősen – küzdött le minden akadályt.

Volkswagen: négy kerékkel a terepen. A szerzó fotói (képgaléria)

Amarok

- állandó vagy kapcsolható összkerékhajtás,
- takarékos, 4 hengeres, 2.0 BiTDI motorok
- 45°-os emelkedő akár 1000 kg rakománnyal
- extrém, max. 50°-os dőlésszög, 500 mm max. gázlómélység
- ABS, ESP, ASR
- alacsony, 776 mm rakodómagasság 

 
Ennél azért nagyobb próbatételre vágytam, így beleültem a felező és lejtmenetasszisztens nélküli változatba is. Itt már dolgozni kellett, le is fullasztottam néhányszor a motort – ártottam valamit a kuplungtárcsának –, de azért leküzdöttem az Amarokkal minden akadályt.

Már itt, az első napirendi ponton megállapítottam, hogy (átlag)ember nem visz ilyen terepre 8-10 milliós autót, illetve csak az Amarok-tulajdonosok nagyon kis hányada teszi ki ilyen megpróbáltatásnak az autóját. Ugyanakkor a rendezvény egyik nem titkolt célja éppen az volt, hogy megmutassák a határokat.

Ugyanerre a logikára járt a második napirendi pont, az erdei pálya, komoly emelkedőkel, lejtőkkel és az időjárásnak köszönhetően ezúttal teljesen természetes dagonyával. Itt sem akartam ellustulni az automata váltós modellel, igaz, kettesnél nagyobb fokozatot nem kellett kapcsolni, viszont vagy négyszer rám szolt a „kocsiparancsnok", hogy fog ez menni kettesbe is, ne kapcsoljak vissza. Ment is, minden alkalommal, viszont megnézném azt a mezei autóst, amelyik nem tette volna vissza egyesbe ugyanezeknél az akadályoknál a sebességváltót.

Volkswagen: négy kerékkel a terepen. A szerzó fotói (képgaléria)

A program persze nem csak az Amarokról, hanem a Volkswagen összkerekes haszonjárműveiről szólt, így a harmadik próbatétel lényegében az autós hegymászás címszóval foglalható össze. Három modell is állt a „hegy" aljában – emelkedő sorrendben –, Caddy, Transporter és Crafter. A négykerekes Caddy modellnek nem igen akad versenytársa a kategóriában, ment is szépen alapjáraton hegynek fel, lefelé viszont fékezni kellett, mert lejtmenetasszisztens nem állt rendelkezésre. Ez a hegymászás ijesztőbb volt, mint az akadály- vagy az erdei pálya, ott ugyanis többé, kevésbé látható volt, hogy hova érkezik az autó, ha átbukik a csúcson.

Volkswagen: négy kerékkel a terepen. A szerzó fotói (képgaléria)

Caddy

- fogyasztás: akár 4.9 l/100 (1.6 TDI 102 LE, kombinált átlagfogyasztás)
- 3.2 m3 raktér, Caddy Maxi: 4.7 m3
- széria ESP, 4 légzsák, központi zár
- 70 cm széles tolóajtó (akár mindkét oldalon) gazdaságos TDI motorok már az induló modellben is 

 
Ezen a pályán nem mindig látszott, és az alföldi autós nem szeret úgy a hegyre mászni, hogy felérve csak akkor pillantja meg a lefelé vezető utat, amikor átbukik az autó a legmagasabb ponton. Itt is jellemző volt, hogy a jármű eggyel nagyobb sebességi fokozatban is tudta az akadályt, mint ahogy a laikus nekirugaszkodott volna.

A Caddy még hagyján, de a nagydobozos Crafter már kicsit pályaidegennek tűnt a hegytetőn és a vízmosásban. Nem volt ugyan esetlen, de normál életben az is bolond – vagy hegyvidéki villamos hálózatszerelő –, aki ilyen helyekre merészkedik egy ekkora méretű teherautóval, még ha négykerekes is.

Volt még egy negyedik, meglepetés napirendi pont is a rendezvényen, a szaksajtó képviselőit egy bő húsz esztendős Transporterrel autókáztatták meg az erdei pályán, ott, ahol az Amarok is szépen teljesített. Egy könnyített útvonalon, de így is nagyon derék dolog volt, s laikusoknak, gyakorlat nélkül azért nem merném ajánlani - lásd korábban a kuplungtárcsafogyást.

Volkswagen: négy kerékkel a terepen. A szerzó fotói (képgaléria)

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

489 ezer városi terepjárót hív vissza a Honda

A japán Honda ingyenes javításra visszahív 489 ezer CR-V típusú városi terepjárót, közülük 220 ezret… Tovább olvasom