Délmagyar logó

2017. 08. 20. vasárnap - István 19°C | 34°C Még több cikk.

Hibridteszt: 170 ezer után is egyben van a Toyota Prius

Mostanában sok szó esik hibridről, portálunk első használtautó-tesztjén arra voltunk kíváncsinak, fogott-e az idő és a sok kilométer a Toyota Prius-on.

2005. októberében helyezték üzembe a Toyota Prius-t, s azóta közel 170 ezer kilométert tettek bele. A kárpittól eltekintve túl sok nyomát nem látom ennek a magyar átlagfutás több mint háromszorosát produkáló autón. Kicsit talán kellemetlen tapintásúak a műanyagok – különösen az ajtókárpiton és a központi kijelző körül –, cserében azonban több mint strapabíróak.

Hallani sem nagyon hallom a 170 ezer kilométert. Először persze főleg azért, mert gombnyomásra csak a villanymotor indul be, pontosabban inkább lesz rajtra kész. S ha megfelelően feltöltött az akkumulátor, s kellőképpen puha lábbal indíjuk el az autót, egy darabig még nem kelti életre a rendszer a négyhengeres benzines robbanómotort.


Az egyetemista diák tehát szülei felzavarása nélkül minden további nélkül elkötheti az autót, s hazaérve sem lármázza fel a családot, elektromos üzemben közelítve a garázst. A kecskeméti Mercedes gyár bokrétaünnepére igyekezve úgy döntöttem, semmi értelme sztrádatempóval és tempomattal száguldani az M5-ösön, „alul" mentem a régi úton, nem árt egy kis nosztalgia.

Az elején azért figyelni kellett, hogy a monitor folyamatábrája mellett az utat is lássam, s ne tegyek kárt szűkebb, vagy tágabb környezetemben. Tényleg könnyű belefelejtkezni a vezérlés tanulmányozásba, mikor mi megy, mi hajt, hogy táplál vissza energiát az akkumulátorban a motorfék. És persze anélkül is rádolgozik, ha úgy látja a rendszer, hogy az optimális alá süllyedt a töltöttség.


Jól elvoltam, mígnem Balástyán úgy suhantam át szűk hatvanas tempóban, hogy egyetlen gramm CO2-t sem bocsátott ki az autó, egyetlen milliliter benzint sem fogyasztott a Prius. Elég volt neki az a „villany", amit addig összeszedett. Kisteleken is jóval túljutottam a körforgalmon a zöld üzemmóddal, Félegyházán pedig az első forgalomirányító lámpáig bírta szuflával az akkumulátor.

Magyarországon és a világban persze hatvan kilométerre több mint két település jut, a dimbes-dombos Dunántúlon ennél sűrűbben vannak a községek, a lejtők miatt több a motorféküzem is, ott igazán működhet a lakott területen kívül „pöfögök", bent nem, vagy csak alig üzemmód. Szóval, ebből a szemszögből dicséretesen zöld a Prius.

És mindez nem szemfényvesztés, a hibrid technológiában élen járó Toyota valóban nagyon sokat hasznosít a motorfékből, gyakorlatilag észrevétlenül vált a benzin és az elektromos üzemmód között, s ha nyomunk egy kövér gázt, odateszi a robbanó- és a villanymotor maximumát is. A kocsi tehát jól vezethető, az elektronikusan vezérelt fokozat nélküli váltó különös élmény. Van valami pozitív, mozdonyszerű abban, ahogy hang kissé megelőzi a gyorsulást.


A robbanómotor egy 1497 köbcentis, 16 szelepes, változó szelepvezérlésű 77 lóerős VVT-i, a villanymotor-generátor egység teljesítménye 50 kW, azaz 68 lóerő. A benzinmotor négyezres fordulaton 115 Nm-t ad le, az elektromotor pedig a 0-1200-as fordulatszám-tartományban 400 Nm-re képes. Nem csoda, hogy együtt nagyon meggyőzőek. 0-ról 100 km/h-ra 10,9 másodperc alatt gyorsul az üresen 1,3 tonnás, hozzávetőleg 110 lóerős Prius.

A Hybrid Synergy Drive rendszer jó teljesítményét alacsony, 104 grammos CO2-kibocsátás mellett produkálja, kombinált üzemanyag fogyasztása csupán 4,3 liter száz kilométerre. A próbaúton a már említett kecskeméti retúr mellett volt még egy maroslelei is, szintén nem sétálós, így 5,1 literre jött ki az átlagfogyasztás. Ami azért dicséretes, mert ugyanezt a két kört – s benne nem kevés szegedi araszolást – hasonló tempóban az Opel Astrám nem nagyon úszta volna meg 7,5 liter alatt.

Az autó biztonságos is: az Euro NCAP 2007-ben 34 pontos értékelést adott a Toyota Prius-nak, mely ebben a kategóriában a valaha megszerzett legmagasabb pontszám volt. A szervezet akkoriban vezetett be új értékelési rendszert, mely a gyermekek védelmét ellenőrizte. A Prius, 3 rögzítési pontos gyermekülés rendszerének és intelligens kialakítású gyermekülésének köszönhetően 43 pontos, akkor rekordnak számító  eredményt ért el a teszten és négycsillagos értékelést kapott.

A Toyota Prius magas szintű biztonsági szériafelszereltséggel került forgalomba: nyolc légzsák; kétfázisú biztonsági öv figyelmeztető rendszer; térdvédő panel; ostorcsapás effektus ellen védő ülés; központi beépítésű hibrid akkumulátor és áramkör figyelő rendszer; valamint egy többrétegű, műanyag üzemanyagtartály, mely akár 50 km/h-ás hátsó ütközést is kibír.


Az előremutató technológiájú, környezettudatos, második generációs  Toyota Prius ára hétmillió forint körül volt – használtan természetesen még gazdaságosabb vétel –, ezt viszont nem szabad úgy megközelíteni, mint a dízelfelárat, hogy csak akkor éri meg, ha kiautózzuk. A sok városi használat javít gazdaságosságán, s előnyén a hagyományos autókhoz képest, s nem véletlen, hogy a maroslelei focipályára igyekvő, a világban sokat utazó csatártársam megjegyezte: Milánóban csak ilyen taxiba ült...

Olvasóink írták

  • 4. prix 2010. október 31. 21:34
    „A benne lévő 168 cellát egyenként is lehet cserélni, ha a szükség úgy hozza. Egyébként az Egyesült Államokban első generációs Priusok már mentek félmillió mérföld fölé és pont az akksicsomag az amivel semmi gond nem akadt. Az ok viszonylag egyszerű: a rendszer nem engedi 30% alá és 70% fölé a töltöttséget, így soha nincs maximálisan kihasználva az akkumulátorok tudása.
    Ja, és a Tesla nem gyárt hibrid autókat... :-)”
  • 3. mentelmi-jog 2010. október 29. 17:10
    „Arra viszont már nem fogadnék, hogy még 5 évet kibír az akksija... Ennél sokkal újabb és jobb tulajdonságokkal rendelkező akksikra is csak 7-8évet vállalnak a gyártók (P.: Tesla)!!! Egy 8éves Tesla hibriden még talán nem, de egy Priuson már gazdasági totálkár lehet egy akkumulátorszett csere!!!”
  • 2. gszlaszlo 2010. október 28. 18:06
    „1. hozzászólás tirpák 2010.10.28. 15:37
    szerintem nem, esetleg 1 millió 700 ezer kilométernél
    ha nagy leszek, ilyen autóm lesz!”
  • 1. tirpák 2010. október 28. 15:37
    „eddig kölött valamit cseréni benne?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Több német autó fogy Kínában, mint Németországban

Nagyot fordul a világ: hamarosan Kínában gyártott német autókat is árulhatnak majd Németországban. Tovább olvasom