Délmagyar logó

2017. 03. 29. szerda - Auguszta 4°C | 21°C Még több cikk.

Meghalt a felni a kátyúban? Így igazolja a kárt!

A fagyok miatt robbanásszerűen megnőtt az úthibák száma, az autósoknak résen kell lenniük. A tapasztalatok szerint ugyanis a kártérítési igényeket még mindig nehéz érvényesíteni az útszakasz kezelőjénél. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) bemutatja a legfontosabb buktatókat, egyben felhívja a figyelmet arra, hogy továbbra sem késő kátyúbiztosítást kötni.

Magyarország különböző útszakaszait más és más szervezetek kezelik. Az alábbi táblázat segít eligazodni abban, hogy a kátyúkár helyszínétől függően hová fordulhatunk kárigényünkkel:

Útszakasz Kezelő Amit érdemes tudni
Lakott területen kívüli út Magyar Közút Zrt. A társaság honlapján tennivalókat és letölthető kárbejelentő lapot talál.
Autópálya Állami Autópálya-kezelő Zrt.
Lakott területen belüli útszakasz Az illetékes önkormányzat  
Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalai Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) Az FKF honlapján elérhető a kárbejelentéshez szükséges valamennyi információ (útvonaltérkép, kárbejelentő, stb.)


A káreseményt a kárigénylőnek kell igazolnia. Ha ez a bizonyítás nem egyértelmű, az adott útszakasz kezelője visszautasíthatja a kártérítést. Becslések szerint az igények 40–50 százalékának ez lesz a sorsa. De eredményesek lehetünk, ha megtesszük a következő lépéseket:

1. Készítsünk fényképet a kátyúról és a sérülésről is, emellett ne feledkezzünk meg róla, hogy a helyszín is beazonosítható legyen a képeken.
2. Komolyabb kárnál ragaszkodjunk a rendőri jegyzőkönyvhöz, egyéb esetekben a helyszínen tartózkodók közül próbáljunk tanúkat szerezni.
3. A fényképekre célszerű a méretek érzékeltetésére egyértelműen beazonosítható tárgyakat (például gyufásdobozt, golyóstollat) helyezni, ideális esetben a mérőszalag is kéznél lehet.

A beazonosíthatóság hiánya mellett az útkezelők a legtöbbször az alábbi indokokkal utasítják vissza a kártérítési igényeket:

1. A károsodott jármű az engedélyezettnél gyorsabban haladt.
2. Figyelmeztető tábla jelezte az úthibát.
3. A vezető elhajtott a helyszínről – utólag már nehéz hitelesen dokumentálni, illetve megfelelő tanúkat, hatósági jegyzőkönyvet szerezni

– Az igazi kátyúszezon még előttünk áll, hiszen minden évben legalább áprilisig tart eltüntetni a téli fagyok okozta útkárokat – magyarázta Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ Gépjárműszekciójának elnöke. – Ezért most még semmiképpen nem késő kátyúbiztosítást kötni. A kátyúbiztosítás előnye, hogy az ügyfélnek nem az adott útszakasz kezelőjével kell a kártérítést intéznie: a biztosító kifizeti az autós kárát, és a számlát utólag rendezi el felelős szervvel. A bizonyíthatóságot természetesen a biztosító is elvárja.

A kátyúbiztosítás önállóan is köthető, de több biztosító kátyú- és defektbiztosítási szolgáltatását a kötelező kiegészítő elemeként kínálja. Fontos kiemelni, mert sokan nem gondolnak rá, hogy a casco nem helyettesíti a kátyúbiztosítást, mivel a kátyúkárok összege általában az önrészhez hasonló mértékű.

 

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Eredményrekordra számít az idén a Toyota

A Toyota a folyó 2013-2014-es pénzügyi év üzleti eredményére vonatkozó előrejelzését 2,4 ezer… Tovább olvasom