Délmagyar logó

2017. 09. 27. szerda - Adalbert 14°C | 22°C Még több cikk.

Megkezdődik Esztergomban az új Suzuki SX4 gyártása

A mintegy 3000 munkavállalót foglalkoztató vállalat beszállítói bázisa 25-30 ezer munkahelyet jelent.
Az esztergomi Suzuki-gyár gyártósoráról a Suzuki Motor Corporation elnök-vezérigazgatója, Osamu Suzuki és Orbán Viktor miniszterelnök kormányozta le pénteken az SX4 S-CROSS modellt, amely számos újdonságot felvonultató kompakt városi sport-szabadidőautó.

"Magyarország és a Suzuki útja egyfelé vezet" - mondta Orbán Viktor az új autó megjelenése előtt, majd hozzátette, "a mi autónk minden darabja mögött magyar munkahelyek állnak. A magyar Suzuki elkötelezett partnere a magyar vállalkozásoknak, beszállítóinak 25 százaléka magyar és az itt dolgozókon túl 30 ezer magyar családnak biztosít megélhetést."

A miniszterelnök kijelentette, a vállalattal történt megállapodásnak megfelelően 2017 végére állni fog az új komáromi Duna-híd, olyan teherbírással, amely megfelel az autószállító járműveknek és szintén 2017-re megépítik az Esztergom és az M1-es autópályát összekötő utat.

Megkezdődik Esztergomban az új Suzuki SX4 gyártása. Fotó: MTI/Beliczay László (galéria)

Orbán Viktor elmondta, hogy novemberben Japánban tesz hivatalos látogatást. Hozzátette Magyarország 2010 óta 1,36 milliárd eurónyi, azaz 400 milliárd forint értékű befektetést és 2683 új munkahelyet köszönhet japán befektetőknek. A miniszterelnök rendkívüli teljesítménynek nevezte a japán befektetéseket, tekintve, hogy a gazdasági válság idején kötelezték el magukat Magyarország mellett.

Orbán Viktor kijelentette, ezeknek a befektetéseknek is köszönhető, hogy újabb rekordot ért el a foglalkoztatás, a május és június közötti időszakban 4 millió ember dolgozott, ez 56 ezerrel több, mint egy éve és 200 ezerrel több, mint a 2010-es választások előtt.

Osamu Suzuki elnök-vezérigazgató tájékoztatása szerint az új SX4 S-CROSS nemcsak Európa piacain lesz kapható, hanem olyan távoli helyeken is, mint Óceánia, Ázsia, a Közel-Kelet és Latin-Amerika országai. Az új modellből az első esztendőben 100 ezer darab gyártását tervezik. Az exportpiacok növekvő érdeklődése felpörgette a termelést és száz új álláshely létesítéséhez járult hozzá a vállalatnál.

Megkezdődik Esztergomban az új Suzuki SX4 gyártása. Fotó: MTI/Beliczay László (galéria)

A gyár sajtóközleménye szerint az SX4 S-CROSS nagy szakítószilárdságú acél felhasználásával rendkívül törésbiztos, súlya azonban csekély maradt. Az új összkerékhajtási technológiának köszönhetően a vezető négy üzemmód közül választhatja ki a leggazdaságosabbat és a legnagyobb biztonságot nyújtót a különféle vezetési helyzetekben.

Az autó kulcs nélkül indítható, a világ első üvegből készült kétrészes napfénytetőjével rendelkezik és a C szegmensbe tartozó crossover autók között és kategóriájában az egyik legkisebb szén-dioxid-kibocsátású.

Az új SX4 S-CROSS 1,6 literes benzinüzemű, valamint 1,6 literes dízelmotorral lesz választható. Az automata váltó egyik üzemmódjában a vezető a kormány elengedése nélkül, sebességváltó fülekkel válthat sebességet.

Háttér

Hivatalosan is megkezdődött pénteken az új SX4 modell sorozatgyártása a Magyar Suzuki Rrt.-t esztergomi gyárában.

A Suzuki Motor Corporation (SMC) többségi tulajdonában lévő társaságot 1991-ben hozták létre.

Az esztergomi Suzuki gyár egy 350 000 négyzetméteres, korábban szovjet harckocsi-gyakorlópályaként szolgáló területen létesült, a csarnokok akkoriban 33 ezer négyzetmétert foglaltak el. A 32 milliárd japán yen, akkori árfolyamon, mintegy 14 milliárd forint értékű beruházás alapkövét 1992-ben helyezték el, és még ebben az évben beindult a próbaüzem. Az első, 1992-ben gyártott autó ma a Közlekedési Múzeumban látható.

1993-ban átadták a 10 ezredik Magyarországon gyártott Suzukit, és a Suzuki vált a legnépszerűbb új autóvá Magyarországon. A szedánok gyártása is megkezdődött 1993-ban, még ugyanabban az évben beindult a második műszak, és már japán importra is készültek alkatrészek, majd átadták a 25 ezredik Magyarországon gyártott Suzukit.

A hazai és más európai beszállítások aránya 1994-ben haladta meg a 60 százalékot, a magyar Suzuki európai termékké vált. A cégnél 1996-ban készült el a 100 ezredik, 1998-ban a 200 ezredik, 1999-ben a 250 ezredik magyarországi gyártású Swift.

Szintén 1999-ben egy 5,7 milliárd forintos tőkeemelés nyomán 19,9 milliárd forintra nőtt a társaság alaptőkéje, majd 2001-ben további emeléssel 81,9 milliárd forintra emelkedett.

Megkezdődik Esztergomban az új Suzuki SX4 gyártása. Fotó: MTI/Beliczay László (galéria)

2003-ban egy 100 milliárd forint értékű, hosszú távú fejlesztés vette kezdetét a társaságnál, megújult a Wagon R+, és létrejött a Suzuki és a Fiat között egy megállapodás, amelynek alapján a két cég közösen fejleszt ki egy új ötajtós, négykerékhajtású sportos szabadidő autót.

A Suzuki és a FIAT együttműködéséből létrejött SX4 2006-ban gördült le az esztergomi gyártósorról, vagyis a kisautók után ekkor készült a gyárban először alsóközép-kategóriás modell.

A gyár bővítése 2007-ben folytatódott, a közel 50 milliárd forintos beruházással és 1500 új alkalmazott felvételével az új modell, a Splash gyártását készítették elő, és megkezdődött az SX4 szedánok forgalmazása is.

A folyamatos fejlesztések eredményeként a cég 2008-ban elérte a 300 ezer autó/év gyártási kapacitást, és szeptemberben elkészült a másfél milliomodik autó.

2009-ben megújult a Suzuki városi sport-crossovere, az SX4, majd 2010-ben bemutatták a legújabb Swiftet. A sorozatgyártás elindítása egyben a megújított modell világpremierje is volt.

A következő évben Esztergomban elkészül a kétmilliomodik autó, egy harmadik generációs Swift, illetve megünnepelték a társaság fennállásának 20. évfordulóját.

A cég honlapján található adatok szerint 2010 decemberében a társaság részvényeinek 97,52 százalékát a Suzuki Motor Corporation birtokolta, 2,46 százalékos részesedése volt a Itochu Corporationnak, a maradék belföldi kisrészvényeseké.

A Magyar Suzuki Zrt. értékesítési árbevétele 2012-ben 1,4 milliárd euró volt, a beszerzési alapú beruházás elérte a 77 millió eurót. 2011-ben a cég 1,581 milliárd euró nettó árbevételt ért el, csaknem három százalékkal haladva meg a 2010. évit.

A magyarországi autópiacon a Suzukival szerződésben lévő mintegy 80 kereskedő tavaly 3300 gépkocsit értékesített, 200 százalékos növekedést érve el. A válság előtti években még évi 39-40 ezer új járművet értékesített a magyar piacon mintegy 150 Suzuki-kereskedő.

A Suzuki Motor Corporation a 2012-es naptári évben 7,1 százalékkal 2,68 millióra növelte globális autóeladásait, bár ugyanezen idő alatt európai értékesítései az általános autópiaci forgalomcsökkenés miatt 13,5 százalékkal, 202 ezerre estek vissza.

A magyar kormány tavaly novemberben stratégiai megállapodást kötött a Suzukival.

Az idén májusban Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a kölcsönös együttműködés elmélyítéséről és további beruházások lehetőségéről egyeztetett Toshihiro Suzukival, a Suzuki Motor Corporation alelnökével. A nemzetgazdasági tárca akkori közleményében kiemelték, hogy a Magyarországon 22 éve jelenlévő Suzuki számos tekintetben képviseli a kormány gazdaságpolitikai szándékait: a Magyarországra települt legtöbb multinacionális cégnél nagyságrendekkel több hazai beszállítóval dolgozik, folyamatosan fejleszt, tavaly pedig csaknem 1,3 milliárd euró értékben exportált.

A mintegy 3000 munkavállalót foglalkoztató vállalat beszállítói bázisa 25-30 ezer munkahelyet jelent, vagyis családtagokkal együtt számítva a Magyar Suzuki Zrt. csaknem 100 ezer ember számára biztosítja a megélhetést, ami a magyar gazdaság számára szilárd alapot jelent - közölte az NGM.

Olvasóink írták

  • 3. rózsakert 2013. szeptember 08. 12:53
    „hát????? a biztonságra azért kivi leszek....láttam én swiftet wartburggal karambolozni, szegény wartburg lökhárítója megkarcolódott a suzuki meg totálkáros lett----

    ár_____________________ renault és dacia veri!!!”
  • 2. kormoska 2013. szeptember 07. 21:40
    „Szép és jó a kocsi és egyben minőségi ugrás felfelé....!
    Sajnos Magyarországon a Suzuki neve összeforrt az olcsó autó imidzsével és ezt szinte lehetetlen levetkőznie,hiába a magas minőség.
    Nekem egy Lianám van(ami egy kompakt autó),semmi köze a régi Swiftekhez,mégsem ismerik és ezért lenézik.
    A Dacia a régi szoci kocsijaik minősége miatt hasonló cipőben jár.
    Tehát ilyen árképzéssel már nem Suzukit S-Crosst fognak venni,ez a Suv(sajnos)rétegmodell lesz.Ezt maga a Suzuki is be fogja látni,előbb-utóbb.”
  • 1. majzik 2013. szeptember 07. 09:48
    „Német sör !
    Magyar nő !
    Japán autó !

    A negyedik Suzukit nyüvőm a kb tizenöt általam használ gépek közül. Volt szebb, gyorsabb, olcsóbb, rosszabb, drágább stb., de a legmegbízhatóbb és a legjobb ár/érték arányú gépkocsik a Suzukik!

    Kezdenek már szépek is lenni lsd. az új SX4 !”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Frankfurti Autószalonon mutakozik be az új Jeep Wrangler

Az új Wrangler Polar mellett a Jeep sokszínű, 2014-es modellkínálatának tagjai is feltűnnek a… Tovább olvasom