Délmagyar logó

2017. 04. 30. vasárnap - Katalin, Kitti 5°C | 16°C Még több cikk.

Próbaúton a Citroën C3 SensoDrive 1.6-os változatával

Ma Magyarországon a kiskategóriás járművek jelentik a legnagyobb piacot, a Citroën a C3 bevezetésével belépett az osztály felső szegmensébe. A kormányról is kapcsolható ötfokozatú automataváltóval pedig még feljebb lépett.
A Citroën C3 olyan kis helyigényű, ötajtós személygépkocsi, amelynél a karosszéria jellegét a tető biztonságot adó, gömbölyded íve határozza meg. Ez kiemeli az autó magasságát (1,52 méter, kimagasló a kategóriában!). Szélességével sincs baj, három meglett ember is elfér hátul – ez a próbaút során bizonyítást nyert –, igazodásukat pedig javítja, ha már nem szomjasak. Az ABS, az elektronikus fékerő elosztó, valamint a vészfékrásegítő minden C3-ban szériatartozék.

 
Légzsákok

A Citroën C3 maximálisan hat légzsákkal szerelhető: vezető és utasoldali X felszereltségi szinten, plusz két első oldalsó SX-nél és további két függönylégzsák exclusive felszereltségnél. (Ilyen volt az általunk próbált modell is) Amennyiben a hat légzsák közül legalább az egyik felfúvódik, leáll az üzemanyag-ellátás.

Az új SensoDrive automatizált mechanikus sebességváltó, amelyet a PSA Peugeot Citroen csoporton belül először alkalmaznak, a váltó a 110 lóerős 1.6i 16V típusú motorral párosítva élvezetessé teszi a vezetést. Manuális üzemmódban, a kapcsolt sebességfokozat ellenőrizhető, így a vezető uralhatja a gépkocsit, automata állásban pedig nyugodt vezetést biztosít.

Az egyik üzemmódból a másikba átkapcsolni is egyszerű: vagy a középkonzolon elhelyezett gombot kell megnyomni, illetve automata üzemmódból a kormány alatti karok illetve a sebességváltókar segítségével - bármelyik érintésével - lehet kilépni. Manuális üzemmódban a vezetőnek nem kell kuplungolnia, és nem kell feltétlenül elengednie a kormányt egyik kezével, hogy a kívánt fokozatba kapcsoljon. Kitűnő motorfék is a „pöccintgetős kormányváltó", nagyobb lejtőnél, ahol túlságosan begyorsul a kocsi, egyszerűen visszatesszük, négyesbe, vagy hármasba, a lejtő alján található hajtűkanyar bejáratánál akár kettesbe is. Ugyanez a műveletsor lefagyott lejtőn akár életmentő is lehet. Ezt a pöccintgetés nem csupán a kormány mögötti karokkal tehetjük meg, hanem a középkonzolon elhelyezett sebességváltókarral is.
A váltó manuális üzemmódban is kényelmes: a vezetőnek stop táblához közeledve nem kell visszakapcsolnia a fékezésnél. A váltó automatikusan visszakapcsol első fokozatba, majd megálláskor üresbe. Amikor a vezető megnyomja a gázpedált az újrainduláshoz, a gépjármű első fokozatban indul. A számítógép a vezető által adott minden egyes sebességváltási utasítást elemez és ennek megfelelően engedélyezi, vagy megtagadja a műveletet illetve túl magas, vagy túl alacsony fordulatszám esetén kiválasztja a megfelelő sebességfokozatot. (Vagyis, bolondbiztos - ahogy ezt a szakmában mondják.)

Automata üzemmódban a vezető a sebességfokozat kiválasztását átengedi a számítógépnek, amely az optimális sebességfokozat meghatározásához elemzi a vezető vezetési szokásait, az út típusát és a gázpedál állását. Az automata bizonyos speciális helyzeteket is számításba vesz: kanyarban nem lehet magasabb fokozatba kapcsolni, padlógáznál (kick down) maximális visszakapcsolás. A sebességváltó az alacsony talajtapadást is észleli és az úgynevezett téli vezérlési programra áll át.

Ezzel a váltóval az 1.6-os 16 szelepes 110 lóerős motor 12 másodpercen belül százas tempóra gyorsítja a C3-at, a kocsi végsebessége 192 km/h. A gyári fogyasztás városban 8, azon kívül 5,1 liter, vegyes használatban pedig 6,2 liter száz kilométerenként

A SensoDrive csak 1.6-os benzinmotorral rendelhető, SX, vagy exclusive felszereltséggel, 3,16 illetve 3,46 milliós alapáron. Ez utóbbiban, vagyis az általunk is próbált modellben azonban már minden földi jó benne van, csupán a CD-s rádiót lehet tovább „tárazni", tolatóradart, bőrbelsőt, metálfényt, valamint menetstabilizálót és kipörgésgátlót rendelni.

A kocsit a Zixem 2000, a szegedi márkakereskedő jóvoltából próbálhattuk ki, bő hatszáz kilométeren, változatos útviszonyok mellett.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Próbaúton a Kia új terepjárójával, a Sorentóval

Aki szereti és követi a teniszt, 2003 januárjában bőven találkozhatott a Kia autómárkával az… Tovább olvasom