Délmagyar logó

2017. 12. 12. kedd - Gabriella 7°C | 15°C Még több cikk.

Szegedi autódizájner Frankfurtban

Kicsit, sőt nem is kicsit a mi autónk a KIA Cee,d családja. Az európai formatervezőket ugyanis a szegedi Kovács Miklós irányítja. Rajzkészsége és bátorsága termette számára a babért. Elfoglalt, de szívesen beszélt kedvenceiről a születésnapos dizájnmenedzser.
A szegedi Kovács Miklós, mint minden kisfiú, óvodás korától rajzol autókat, csakhogy ő ezt a szenvedélyét nem nőtte ki. Formatervező akart lenni. Előbb elkanyarodott a hittudományi főiskolára, ám 1990-ben végül pályára állt.

Megtanult németül, Linzbe ment ipari formatervezést tanulni. Onnan küldte el fotóminőségű szabadkézi autórajzait a német Audigyárnak, és vállalkozó szellemét siker koronázta. Noha új modell nem született a terveiből, tehetségét a márka saját ösztöndíjával jutalmazta: autódizájnerként diplomázott.

Innen egyenes út vezetett az Audi tervezőcsapatába, ahol külsősök (karosszéria) és belsősök (utastér, motor) külön dolgoznak. Külsős lett, első feladatul felnik tervezését kapta. Ez nem olyan részletkérdés, mint amilyennek ránézésre látszik – hatkilenc hónapos munka! Kovács Miklós később beszállhatott az A8, az új A4 és az A4 Cabrio megmintázásába.

Kovács Miklós bemutatja az új KIA-modellt.

Nem is akárki, hanem a dizájnguru, Walter de Silva keze alatt. Nyolc év után váltott sávot, most a dél-koreai KIA európai formatervezőit kormányozza. – A KIA-nál is a külsőért felelek. Alig rajzolok már, azzal nagyon sok idő elmegy. Helyette szóban irányítok, vagy az életnagyságú „claymodellre" (agyagminta) ragasztott jelzőszalagokkal adok utasítást a modellezőknek – árulja el a dizájnmenedzser érezhető akcentussal.

– Itt gyorsabb a tempó. A Cee'd család elsőszülöttére például nyolc hónapot kaptam. Az volt az instrukció, hogy európai ízlésnek megfelelő,C-kategóriájú, csapott hátú kocsi álljon elő. Színeit Ázsiában fejlesztették, a nevét egy másik európai csapat találta ki.

Női vagy férfi? Uniszex! Mellétrafál, aki csak női autót akar. Merthogy a nők terepjárót is szívesen vezetnek, Barbie-autóba nem szívesen ülnek. Tehát „európaira" fordítottuk a KIA-t. Miben különböznek az európai kocsik az ázsiaiaktól? A Távol-Keleten eddig inkább az amerikai stílust követték: a karosszéria nagy a kerekekhez képest, sok a bizarr részlet. Az európai autóknak viszont a kereke hangsúlyos, amit a sárhányókkal emelünk ki. Összességében Ázsiában inkább a részekre, Európában az egész harmonikus arányára koncentrálnak – magyarázta lelkesen a dizájner.

Kovács Miklós formatervező csapata újabb és újabb típusokkal gyarapítja a KIA-t. A 2010-ben kifutó modellt például ők már lezárták, a következő újdonságra maradt egy jó évük. Miklós európai formatervezőivel az autóvilág centrumában, Frankfurt közepén dolgozik egy toronyház emeletein.

A tízezer négyzetméternyi tervezőcsarnokban kis csapatnak számít a negyvenfős konstruktőri gárda. Közös nyelvük az angol, szinte mindnyájan európaiak: franciák, angolok, németek, de akad köztük belga, olasz és szlovén. Kovács Miklós az egyetlen magyar. ő irányít, a fiatal dizájnerek szabadkézi rajzokon és számítógépen terveznek, ebből születik a formálható „claymodell".

Olvasóink írták

  • 9. Livia 2008. március 05. 17:08
    „Kia demonstriert Designkompetenz

    Der neue Kia Cee´d übertrifft die Erwartungen der Fachpresse, dieses Fahrzeug ist einmalig in Verarbeitung, Technik und Design.

    Viele Grüße

    Livia”
  • 8. Richard LAurent 2008. március 03. 14:55
    „Ja, értem, a tesód. Miért nem ezzel kezdted?

    Így már tetszik. Megyek, veszek is egyet. Csak nehogy véletlen összekeverjem egy Corollával. Ehh...

    De ne vitázzunk. Elismerésem az elért eredményeiért, hajrá és további sikereket neki!”
  • 7. Koxy 2008. március 03. 14:22
    „Úgy, hogy a tesóm, és nem tetszett a fikázásod....”
  • 6. Richard Laurent 2008. március 03. 14:13
    „Bocsánat, nem a kocsit fikáztam le, csak a formatervét. Nem az embert magát, hanem a munkáját. (Illetve nem az övét, hanem a csapatáét.) Szép is volna, ha valaminek azért kellene automatikusan tetszenie, mert egy valaha Szegeden született ember csinálta.

    Hogy az, hogy ismerem-e, hogy a búbánatba jön ide, azt végképp nem értem...”
  • 5. Koxy 2008. március 03. 13:54
    „Csak azért, mert ahogy lefikáztad a kocsit, azzal a munkáját, és magát az embert is fefikáztad. Pedig nem is ismered...”
  • 4. Richard Laurent 2008. március 03. 13:32
    „Ki sajnálta le a sikerét? Örülök a sikerének. Csak azt nem értem, hogy ha egy darab, akcentussal beszélő(!) magyar ember külföldön, egy dél-koreai cégnek a sokfős, kizárólag nem magyarokból álló tervezőcsapatát irányítja és "alig rajzol már, azzal nagyon sok idő elmegy", aminek az eredménye egy dögunalmas tucatautó, az mitől "nem is kicsit a mi autónk".

    Amellett, hogy örülök annak, hogy sikeres, miért kéne örülnöm annak is, amit csinált, ha nem tetszik? Csak mert a tervezője itt született?”
  • 3. Koxy 2008. március 03. 11:16
    „Kedves Richard! Savanyú a szőlő... Tipikus, sajnos, hogy ha valakinek sikere van valamiben, azt rögtön le kell sajnálni... Szomorú...”
  • 2. RIchard Laurent 2008. március 02. 18:22
    „Ja és vagy agyagmodell, vagy claymodel, ha már magyarul elfelejtettünk.”
  • 1. Richard Laurent 2008. március 02. 18:01
    „Nem bántanám a Cee´d-et, mert tényleg elég kemény, hogy valaki hét év garanciát vállaljon egy kocsira, de épp a dizájn a gyenge pontja. Dögunalmas, tizenkettőegytucat, semmilyen autó. A mienk mondjuk egy Ikarus 55, vagy egy Magosix, de a Cee´d-et egy randomgenerátor is kidobta volna két perc alatt. Nem véletlen, hogy az emberek már annak is örülnek, ha valaki egy régi autót gyárt gyakorlatilag változatlan formában újra (Fiat 500, Mustang, Challenger), csak térjen el a tucatformától. Aminek ékes példája a Cee´d.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Genfben mutatkozik be az új Twingo RS

A Renault kihasználva a legújabb Forma-1-es együléses torpedó, az R28-as franciaországi bemutatóját,… Tovább olvasom