Délmagyar logó

2016. 12. 11. vasárnap - Árpád -2°C | 7°C

Toyota IQ-teszt: a méret a lényeg

Van élet, azaz méret az Aygo alatt is: a Toyota egy olyan új megközelítésű minit alkotott az IQ-val, amely tankönyvi példa lesz, miközben nagyon jól vezethető és könnyen megszerethető.

Sok mindent el lehet mondani a Toyota IQ-ról, de azt nem hogy másolták volna a tervezők. Azt inkább, hogy eldobtak minden korábbi koncepciót és két esztendeig csak méricskéltek – jó, a sarokban azért ott lehetett a Smart, bár a márka minden ilyen párhuzam ellen kézzel-lábbal tiltakozik. A végeredmény az elmúlt évtized talán legnagyobb dobása a miniautók terén. Kevesen gondolták volna, hogy a 40 centivel hosszabb Aygo nem volt elég mini a Toyotának.

Ha valaki úgy közelít az IQ-hoz, hogy ennyi pénzért hány éves, keveset futott német, illetve megbízható japán kis- vagy alsó-közép kategóriás autót lehet vásárolni, annak nem lehet jól mondani – írni – az autóról. Azt meg kell kocsikáztatni. Nagy valószínűséggel ezután sem gondolja másképp, de megérez valamit abból, amire a Toyota épített, s a márka biztos a célközönségben.

A Toyota nagyon büszke a kategóriaformáló IQ-ra.
A Toyota nagyon büszke a kategóriaformáló IQ-ra.
Fotó: Kovács András

Ha van autó, amire kis túlzással azt lehet mondani, hogy széle-hossza egy, az az IQ. Elölről félelmetes, vagyis ha a visszapillantóban látja először meg az autós a mögötte igyekvő és előzni kívánó kis Toyotát, akkor gyorsan le is húzódik a „fenevad" elöl. Aztán oldalról végignézi és nem hisz a szemének: várja, hogy mikor jön már az autó másik fele – miért ér véget a B-oszlopnál –, mert ilyen rövid jármű nincs is. A három méternél másfél centivel kurtább minit valóban szokni kell, mint ahogy kategóriateremtő filozófiáját is.

A világ talán legkisebb csomagtartójával rendelkező autója úgy 3 plusz egy üléses, hogy a tervezők rájöttek: nem kell egy vonalba lennie a vezető és az utas ülésének, az utóbbi előtt nincs se pedál, se kesztyűtartó, így jó néhány centiméterrel előrébb csúsztatható. Így viszont mögötte is elfér már a „padon" valaki, azaz jobb oldalon két 175-180 centis ember utazhat egy kávészünetekkel és helycserékkel lazított hosszabb úton is.

A vezető lehet 190 is, mögé azonban már csak a kutya tehető. Vagy egy gyerekülés, bár olyan közel van az autó hátulja, hogy azt azért úgy is meggondolja az ember, hogy légzsákok tömege, szám szerint 9 védi az utasokat. Ebből egy a hátsó sor mögötti függönylégzsák. Szingliautóként, a 160 centis vezető még hazaviszi a buliból három, nem kosárlabdázó barátnőjét, ha úgy alakul az este, hogy nem porschés, uram 'bocsá, loganos lovag fuvarozza a már „elkelt" hölgyeket.

A márka tagadja, de a Smartok közé érkezett az IQ.
A márka tagadja, de a Smartok közé érkezett az IQ.
Fotó: Kovács András

A formáról kár vitát nyitni, van akinek nagyon bejön, másoknak egyáltalán nem. Belül a középkonzol a nagy kérdőjel, ha a kemény, fényes, ezüst és műanyag darab egy nevesincs márka új modelljében mutatkozik be, ízekre szedi a szaksajtó, itt úgy vagyunk vele, hogy bátor, formabontó és a Toyota biztosan tudja, mit akar. Különben tényleg tudja, minden fiatalos, kopoghat az a műanyag, a célközönség nem azzal kezdi, hogy ujjával körbenyomkodja a burkolatokat. Azt már csak korosabb tesztelők szokták, teljesen feleslegesen.

Simán belefér, hogy eddig nem szerettük meg az IQ-t, van azonban még egy nagy esély, a vezetés. Az felülírja az összes korábbi kételyt. Fürge, nagyon jól kezelhető, komfortos, s ahogy ma mondják, tökéletesen felhasználóbarát. Városban tényleg ütemesen lehet vele haladni, mindenhova befér, nagyon fürge a sávváltásnál, ha nem engedjük 3000 alá a fordulatot. Parkolni akár keresztbe is lehet vele, fordulóköre pedig rekordgyanúsan kicsi.

A nagyobb lábtér titka a lapos és levehető kesztyűtartó.
A nagyobb lábtér titka a lapos és levehető kesztyűtartó.
Fotó: Kovács András

Országúton is otthon van az IQ, a nem túl jó minőségű 55-ösön sietős tempó mellett tettem fel a kérdést csapatunk kapusának: mennyi? Mondta, hogy szerinte annyi, de tévedett 30-at, persze km/h-ban. Se motorhang, se szélzaj, szóval, nem érezni benne a sebességet, s a futómű is eltalált, csak azt adja fel, ami a rövid tengelytáv miatt a fizikából következik. S ha kicsit túllőnénk a célon, hárombetűs biztonsági berendezések arzenálja segít helyretenni a vezető hibáját, az autó mindvégig uralható marad. Kulturált ABS, autó méretét akceptáló beavatkozási határú menetstabilizáló és még lehetne sorolni.

Minden a helyén van a vezető előtt, a kormány csak magasságban állítható.
Minden a helyén van a vezető előtt, a kormány csak magasságban állítható.
Fotó: Kovács András

Az általunk tesztelt, a Dorozsmai úti Toyota Tmax próbarendszámos modelljébe a takarékos, egyliteres háromhengeres 69 lóerős benzines motor tette a dolgát. A szaksajtó szerint ezzel a 150 kilométeres végsebességre és valamivel 15 másodpercen belüli százas gyorsulásra képes motorral kicsit lomha az IQ. Tény, 120-nál ötödikben egy gázfröccs szinte észrevétlenül marad, de sűrűn kapcsolgatva, megfelelő fordulaton tartva a motort, sokaknak ez is elég fürge lesz. Ha mégsem, akkor megnézik a nagyobbik benzines árcéduláját, amin 3,6 millió helyett már 4,8 millió szerepel, s könnyen úgy döntenek, hogy nekik mégsem annyira sietős.

Apropó, árcédula. Ezen is túl kellett jutni, s ilyenkor szokott következni a tesztben, hogy ezért mi mindent ad és tud az autó. Maradjunk annyiban, hogy a IQ mindent, ami még értelmes, ráadásul ezt már alapban is beszereli. Érdemi biztonsági feláras extra szinte nincs is, ha csak az esőérzékelő ablaktörlőt, az automatikusan elsötétülő belső tükröt vagy a lökhárítóba integrált ködfényszórót nem számoljuk.

Hátul inkább hallani lehet, mint látni, de légzsák és öv ide is nem jutott.
Hátul inkább hallani lehet, mint látni, de légzsák és öv ide is nem jutott.
Fotó: Kovács András

Centiről centire

A hat hasáb az hat hasáb – mondták az öreg nyomdászok, amikor még ólomba tördeltük az újságoldalt, utalva arra, hogy van ami nem tágítható. Az IQ-nál sincs varázslat, csak sok-sok méricskélés eredménye. Értékes hely szabadult fel a kompakt méretű differenciálmű áttelepítésével a motor elé, ezért lehetnek az első kerekek ennyire az autó sarkában. A 12 centiméter „magasra" zsugorított üzemanyagtank az első ülések alatt van, így a hátsók alatt maradt rakodóhely. Kézifékkar is okkal került oda, ahova, mint ahogy a fűtésrendszer is elvitték az utasülés elöl. A kesztyűtartó eltűnt, a tépőzárral rögzíthető, kissé megosztó formájú táska szükségmegoldás, de így 13 centivel nagyobb a lábtér, mintha a Yaris filozófiáját követték volna.

Olvasóink írták

  • 5. KolompárRómeó 2009. október 16. 21:51
    „(X)”
  • 4. bespin 2009. október 16. 09:27
    „3. Mit vittetek? Csak bankkártyát?
    Azt hiszem 130 L-be nem sok csomag fér. Nekünk néha a 430L is kevés.”
  • 3. Mike3 2009. október 16. 08:14
    „Nekünk van egy Aygo is otthon. Nagyon jó kis kocsi, leszámítva a zárakat és a kulcsokat. 4-en mentünk vele Görögországba, 1 hétre. Két kölök elfért hátul, csomagok befértek. Amióta megvan, szegény BMW nem sokat látja a napot. Nekem nagyon tetszik az IQ, szívesen beleülnék.”
  • 2. bélás 2009. október 15. 12:21
    „Aranyos kis autó, de a Fiat 500 az azért autó.”
  • 1. bespin 2009. október 14. 11:38
    „Meg is érdemli , aki megveszi, pénze van, esze semmi. Egy FIAT 500-as kb. ötször szebb és használhatóbb ennyi pénzért.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Öt liter alatt fogyaszt a Skoda Superb

A Skoda gyár Greenline jelzéssel hozza forgalomba gazdaságos környezetkímélő modelljeit, legyen az… Tovább olvasom