Délmagyar logó

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 26°C Még több cikk.

Trabant: több mint hárommilliót gyártottak a papírjaguárból

A Trabant gyártása már 1991-ben megszűnt, de idén jubileumot ünnepelhetnek a Trabantok tulajdonosai: ötven évvel ezelőtt kezdődött meg az első "Trabi" gyártása a kelet-németországi Zwickauban.
A Trabant-gyárban a termelés 1991 áprilisában megszűnt, a német utakon azonban ma is 52 ezen műanyag karosszériás kisautó gurul – vagyis több, mint ahány előkelő Jaguar koptatja a flasztert. (Magyarországon, ha lehet, még nagyobb a fölény, a Trabik javára.)

 Ma is szeretik

Mára a Trabik nyugaton is kedveltté váltak. Sok fiatal furikázik velük, számos család pedig másodautóként üzemelteti őket. Ennek dacára a kihalás fenyegeti a Trabantokat: alkatrész már hosszú ideje nem kapható hozzájuk, ráadásul a szükséges üzemanyag (benzin és olaj keveréke) ma már keletnémet töltőállomásokon sem kapható: azt a tulajdonos maga kénytelen mixelni.
A két német állam 1949-es megalakulása után a kelet-berlini vezetés megpróbálta lekopírozni a Volkswagen sikerét: olcsó népautóval megörvendeztetni a dolgozókat. A gyártás helyszínéül a zwickaui Audi-gyárat szemelték ki, amelyet az elsők között államosítottak. A fő gondot az okozta, hogy az NDK híján volt acéllemeznek. Hosszas kísérletezés után Wolfgang Barthel mérnök jött rá a hőre keményedő műanyag, márkanevén a duroplast receptjére: a Szovjetunióból importált pamuthulladékot fenolgyantával keverték össze, majd a masszából magas hőmérsékleten, célgépeken préselték megfelelő alakúra a karosszériaelemeket.

Az előtanulmánynak számító – és Magyarországra is exportált, némileg bumfordibb karosszériájú – P70 után az új autó nevét Trabantra (kísérő, útitárs) módosították a konstruktőrök, eltüntetve a műanyagra (Plast) utaló betűt. A Trabant 500-ast 18 lóerős, 494 köbcentiméter lökettérfogatú kétütemű motor hajtotta, csúcssebessége óránként 90 kilométer volt.

1962-ben jelent meg a némileg felfúrt motorú 600-as modell. Ez küllemét tekintve csak az oldalsó színes díszlécben különbözött az ős-Trabanttól – majd 1964-ben következett a 601-es típus. Ennek a motorja is 599 köbcentiméteres volt, 23 lóerőt adott le, s ekkor nyerte el a karosszéria a ma ismert, az elődjénél némileg tágasabb alakját. Ebben a formában csaknem három évtizeden át gördültek ki Trabik a zwickaui gyárból, összesen 2 millió 858 ezer darab – 1989-91 között már négyütemű VW Polo motorral. Az 500-as és 600-as típussal együtt pedig 3 millió 96 ezerre rúg a gyártott Trabantok száma.

A zwickaui konstruktőrök, élükön Werner Lang főmérnökkel, már a 60-as években szerették volna továbbfejleszteni a nem igazán áramvonalas karosszériát, és a büdös kétütemű motor helyett négyüteművel ellátni a kiskocsit. 1967-ben például előálltak a 603-as modell tervével. A prototípus – amelyet egy 2000-es falinaptáron is megörökített egy kelet-berlini könyvkiadó – forradalmian új formával bírt: átmenet volt a limuzin és a kombi között. A másik német állam vezető autógyára, a Volkswagen csak hét évvel később rukkolt elő igen hasonló vonalvezetésű kocsival, amely a ma is jól csengő Golf nevet kapta.

(Forrás: MTI-Panoráma)

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fiat 500-as: új fejlesztésű modell az 50 éves évfordulón

1957. július 4-én a Fiat bemutatta a Nuova Fiat 500-at Torinóban: a mára autóipari ikonná vált típus… Tovább olvasom