Délmagyar logó

2017. 12. 17. vasárnap - Lázár, Olimpia -3°C | 4°C Még több cikk.

Volkswagen Amarok: masszív hétköznapi mindenes

Az új Amarokot, a Volkswagen-csoport első, "klasszikus" pickup-modelljét nem hobbi-, hanem munkaautóként vezetik be a piacra. Bírni is fogja: ott voltunk az első hazai "terepbejáráson".

Zöldmezős beruházásban épített nagyon komoly tereppályát az új VW Amarok hazai bemutatójára a Porsche Hungária a Budakeszi mellett a vadászkastélynál, ahol a múlt héten három napon keresztül délelőttös és délutános műszakban mentek az autók. A vendégeket – potenciális vásárlókat – két csoportra osztották a szervezők, az egyik némi közúti aszfaltkoptatás után az erdei túrára indult, a másik a közeli akadálypályára.

A gyakorlati program előtt elengedhetetlen eleméleti alapvetések között az volt a legtanulságosabb, hogy a VW az új Amarokkal nem a hobbi pickup-ok sorát szeretné bővíteni, hanem munkaautóként, a vállalkozók mindennapi segítőtársának szánja. Ráadásul elég soknak, jövőre félezer megrendelésben bíznak. A teherautóként adózó kocsi a későbbiekben szimpla- és dupla fülkével egyaránt kapható lesz. Az Amarok a VW-csoport első ilyen jellegű modellje, s az „egytonnások" között elsősorban ázsiai kihívókkal versenyez majd.


Az új modell hajtásáról a legkorszerűbb, kifejezetten nyomatékos, egyben takarékos common-rail turbófeltöltésű dízel (TDI) erőforrások legújabb generációja gondoskodik. A négyhengeres, 2,0 literes BiTDI-motorok 120 kW (163 LE) teljesítményt adnak le. A közvetlen befecskendezésű motorok, meggyőző menetkomfortot és nyomatékrugalmasságot biztosítanak. Az Amarok üzemanyag-fogyasztásával és károsanyag-kibocsátásával szintén a pickup-ok szegmensének jobb értékeit célozza. Az autót jelenleg az argentínai Pacheóban gyártják, de már megszületett a döntés egy európai helyszínről, 2012-től Hannoverben is készül majd az új Volkswagen.

Az Amarokhoz kétféle futómű választható, az állandó 4MOTION-összkerékhajtás Torsen-differenciálművel, komfort laprugókkal. Ezzel a legfeljebb 850 kg hasznos terhelés mellett is jó a menetkomfort. A Heavy-Duty laprugókat kimondottan a terepen végzett munkához tervezték, és akár egy tonna hasznos teher szállítására is alkalmasak. Az Amaroknak 2,8 tonna vontatmánynál sem okoz gondot a 12 %-os emelkedő, de leküzdi a 100 %-os (45°-os) emelkedőt, akár 1 tonna rakománnyal is. 28°-os az első, 23,6°-os a hátsó terepszög, gázlómélysége pedig 50 centi. Maximális dőlésszöge 50, rámpaszöge 23°.

Ezen utolsó adatok jelentős részét a gyakorlatban is ki lehetett próbálni Budakeszin, a Porsche Szeged kis csapata az erdei pályán kezdett. A szervezők gyönyörű környezetben futó utakat választottak, ám a nézelődésre a – nem várt mennyiségű esőtől helyenként dagonyává vált – pálya csak alig adott lehetőséget. Szóval, rendesen fogni kellett a kormányt, betartani a három autónyi követési távolságot és nem megállni a sártenger legmélyebb pontján. Már itt eszébe jutott az átlag vezetőnek, hogy ki az az „állat", aki ilyen helyre hozza ezt az autót, de legalább megnyugodhattunk, ezt is bírja majd.


A nehezebb szakaszokon nem volt elég a négykerékhajtás, bekapcsoltuk a felezőt is, ilyenkor el is lehet felejteni az egyes fokozatot, kettesben indul a profi, s gyűri le a pocsolyákat, a sártengert, a vaddisznódagonyát. Minden működött, egy autót sem kellett vontatókötélre akasztani, csak a követési távolság betartása nem sikerült maradéktalanul: 0,5 és 12 között szóródott. Az autó valószínűleg többet is bírt volna, de a potenciális vevők nagyon különböző vezetési ismeretei ennél durvább nyomvonalat már nem engedtek.

Ugyanez pontosan igaz a vadászkastély melletti épített tereppályára, szép és nehéz nyomvonalat alakítottak ki a szervezők. Mint hatodik, turnus, mi ebből két állomást, a legnagyobb emelkedőt és a legmélyebb gödröt már kis sem próbálhattuk, annyira felázott az esőben a pálya, „szétvágták" az előttünk autózók. Jó, a gödörbe a hivatásosok még belevitték az anyósülésen utazó érdeklődőt, az átlag vendéget ide már nem engedték bele, volán mögött ülve.


Már az erdei út is durva volt, a kiépített pálya járható maradékára ez még inkább igaz. Ami érdekes, hogy végig lehetett menni rajta kettesben, egyetlen váltás nélkül, sőt ha valaki ráért – két szükséges gyorsítástól eltekintve – ezt produkálhatta volna a 800-as fordulatú alapjáraton is. Próbálhattuk a dőlésszöget, a rámpaszöget, sok helyen már húzta a hasát az autó, pontosabban nem azt, hanem az erre kialakított, motort védő hosszanti erősítő bordákat. Itt-ott más is leért, de szépen bírták a kiképzést az autók.

A harmadik körnél már én is belejöttem, időnként új útvonalat is találtam az előttem járók mély vályúi mellett, de ez nem ment minden esetben. Ha a keréknyomok már túl mélyek voltak – s jellemzően azok voltak – onnan ember már ki nem kormányozhatta az autót. Viszont akár kis is szállhatott a vezetőülésből, nézelődhetett egy kicsit a kocsi mellett majd visszaült: ment ugyanis az autó magától, közben persze kicsi emelkedő, kicsi lejtő és nagy sár. Szóval, az Amarokkal bátran le lehet menni az aszfaltról.


A kérdés az, hogy ezt hányan teszik meg, de azért lesznek bőven ilyen használók is. A  kétliteres gyengébb dízel 122 lóerős és nettó 5,3 millió forint, az általunk próbált 2.0 BiTDI, vagyis a dupla turbós ára 5,8 millió. A Tendline szint alapára 5,9-6,4, míg a prémium színvonalú Highline felszereltségért 6,7, illetve 7,2 milliót kérnek. A kétféle összkerékhajtási rendszer, valamint a kétféle keménységű hátsó rugózás között nincs árkülönbség,

Már a belépő felszereltségi szint rendelkezik olyan biztonsági felszerelésekkel, mint az Offroad-ABS, amely annyira engedni megcsúszni a kerekeket laza talajon, hogy egy kis ék képződjön a kerekek előtt, így rövidül a fékút, a hegy- és lejtmenet asszisztens, fékasszisztens, kipörgésgátló, elektronikus differenciálzár, valamint a vontatmánystabilizátor.


Az Amarok név az Észak-Kanada és Grönland vidékein élő inuit nép nyelvéből származik, s egyszerűen „farkast" jelent. Márpedig a farkas az eszkimók e népcsoportja, vagyis az inuitok körében egyenesen az állatok királya, aki erejével és kitartásával emelkedik a vadon többi lakója fölé. A név azonban elsősorban a latin nyelvterületen – ahová e modell elsődleges piacaiként Brazília és Argentína is tartozik – szó szerinti jelentésében a „szereti a köveket“ kifejezésként is fordítható.

Sárdagasztás az új VW Amarokkal (galéria)


Olvasóink írták

  • 6. theseus 2010. október 20. 12:06
    „Ha már itt tartunk: a VW Németországban népautó, ahogy a neve is mutatja. Itt kezdődik az autó, az Opel és a Ford ott nem számít igazán annak.
    Presztízs a Merci, Audi vagy a BMW - esetleg néhány külföldi márka.”
  • 5. 620829 2010. október 14. 10:00
    „egyetértek......”
  • 4. bespin 2010. október 13. 18:46
    „A gyártás Argentínában folyik, a Buenos Airestől nem messze található Pacheco üzemben.
    Árja német autó, mint a Jetta, amely Made in Mexico.

    Presztízs autó , mint a többi VW. Ha-ha-ha!
    Presztízs: Bentley, RR,Aston Martin, Maseratti.”
  • 3. 620829 2010. október 13. 15:52
    „és még egy fontos apróság....10-12ezer km után 1 liter olajka beöntés....hát.......................sok-sok japán autóm volt....ilyent?????????”
  • 2. 620829 2010. október 13. 13:28
    „még egy apróság a vw szervizköltségem azonos futásteljesítmény mellett a mazda több,mint 2-szeese volt....az olajat-ami a nagykerben nincs 3k brutto---majd 8k-ért kaptam meg hát??????????????????????????”
  • 1. 620829 2010. október 13. 13:26
    „no...én egy ilyent szerettem volna...tény...látva az árát és az extrák értlmetlen drágaságát-másodjára is mazda pick up-ot vettem és imádom.....144 ló....150-nél 3000-es fordulat.....fullos.....így majd nettó 2 milla a különbség...hát?????????van egy t5-ön is....jó kis gép...de legközelebb árérték arányban nem biztos -hogy ezt választanám.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ezrek az autókiállításon – nap szépe a Ford Focus RS500

Az égiek is kegyeikbe fogadták Szegeden a szombati őszi autós randevút, ahol sokan voltak, s megválasztották a nap szépét is – a jegyrendszerben árult Ford Focus RS500 modellt. Tovább olvasom