Délmagyar logó

2017. 12. 14. csütörtök - Szilárda -1°C | 9°C Még több cikk.

59 forintos benzinnél sztrájk, 500-nál beletörődés?

Belföld - 2002-ben 200 forintot, 2009-ben 300 forintot, 2011-ben 400 forintot kértek egy liter 95-ösért.
A benzinár emelés mindenkinek fáj, léptéke egy ideje felülmúlja mindenki képzeletét. Közösségi portálokon terjed a '90-es, lélektani 60 forintos szintet elérő benzinár emléke: taxisblokád lett a drágítás vége. Cikkünkben sorra vesszük a lélektani határokat, megemlékezünk a maga idejében „brutális" 200, a ma már olcsónak számító 300 forintos benzinárról és a nem olyan rég megugrott 400-ról rövid idő alatt közel 450 forintra dráguló 95-ös literjéről.


Húsz éve, 1990. október 25. és 28. között taxisblokád bénította meg az ország közlekedését. A váratlanul bejelentett, október 26-án életbe lépő 65 százalékos benzináremelés ellen tiltakozva a taxisok és magánfuvarozók megbénították előbb Budapest forgalmát, majd a közúti közlekedést az ország nagy részében. A tiltakozás eredménye, október 29-én 24 órától 12 forinttal csökkentették a megemelt benzinárakat, amelyek az árliberalizálással összefüggő törvények hatályba lépésig voltak érvényesek – írja a tte.hu.

1990 óta 60-ról 442-re drágult a benzin, a több mint 700 százalékos emelés mégsem okozott újabb tiltakozáshullámot. 12 évvel később, 2002 januárjában a Mol Rt. bejelentette: literenként 4 forinttal emelkedik a motorbenzin fogyasztói ára. A 95-ös ólmozatlan benzin literenként 203,50 forintba kerül majd, a gázolaj és az autógáz ára azonban nem változik.
2006 nyarán 300 forintra drágult a 95-ös literje, 2008-ban szakértők már 350 forintos üzemanyagárat jósoltak, ami gazdasági válság miatt rövid ideig elmaradt. Sajnos, ami késik, nem múlik: 2010 márciusában újra terítékre került a 350 forintos benzin – „A nemzetközi tőzsdei üzemanyagár-jegyzések alakulása alapján a Mol Nyrt. hétfőn várhatóan ismét emeli néhány forinttal a benzin és a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát, s ha a trend nem változik, nyáron a 95-ös átlagára elérheti, sőt meghaladhatja a 350 forintot." – írták. Ha nyárra nem is, 2011 januárjában valóban elértük a 350 forintos határt.
Akik azt hitték, ennél nincs tovább, alaposan meglepődtek: egy éve még arról cikkeztek az újságok, „400 forintos benzin jöhet". Közel novemberig kellett várni a jóslat beteljesülésére. Lélektani határ ide, lélektani határ oda, tankolni kell. 400 után 420, majd holnaptól már 442 forint egy liter 95-ös benzin. Elemzők szerint pedig rövid időn belül jöhet az 500 forintos üzemanyagár.



Egy kis történelem 1990-ben a minimálbér 4800 forint volt. Vagyis az áremelés előtt 133 liter benzint tudtunk volna belőle vásárolni. Utána már csak 78 litert (61 forintos ólommentessel számolva). 2000-ben 234 forintot kértek egy liter benzinért. Ekkor 25500 forint volt a minimálbér. Ebből 109 liter benzin jött ki. 2005-ben 280 volt a benzin átlagára. Ekkor meglepően sok, 203 liter benzin jött ki az 57 ezres minimálbérből. És 2009-ben? Ekkor 300 forintos átlagárral és 71500 forintos minimálbérrel számolva 238 liter jön ki, vagyis a minimálbérhez viszonyítva ma jóval több benzint tudunk az autónkba tankolni, mint a rendszerváltáskor.

Az üzemanyag-áremelkedések háttere

A GKI Energiakutató tanulmánya szerint 2011-ben a benzin esetében a tőzsdei árak a tavalyi 800 dollár/tonnánkénti árral szemben jelenleg 1000 dollár körül ingadozik. Ez mintegy 25 százalékos emelkedést jelentett. Ehhez jött a dollár és a forint árfolyama, a 2010-es 190-200 forint/dollárról 2011-ben 225 forintra emelkedett, ez mintegy 15 százalékos romlást jelentett. A jövőbeni üzemanyagár annak függvénye, hogy sikerül-e a magyar gazdaság kockázatos helyzetét stabilizálni, a forint árfolyamát 300 forint alá mérsékelni és nagy kérdés, hogy tovább emelkednek-e a tőzsdei árak – írják.

Olvasóink írták

48 hozzászólás
  • 48. vuk 2012. március 21. 10:27
    „47. Ellenzéki 2012.03.21. 08:59
    Ezt ugy hivjak inkabb, hogy "erofolennyel valo viszaeles" gazdasagi buncselekmenye.
    Amugy nem hiszem, hogy igy menne az aremeles, de sose tudni.”
  • 47. Ellenzéki 2012. március 21. 08:59
    „Ennek a mostani és a múlt heti üzemanyag áremeléseknek semmi köze a gazdasági környezethez és a forint árfolyamához.
    Az árak - nyersolaj és a kész üzemanyagok ára stabil, nem változik, a forint árfolyama is viszonylag stabil, így ezek a tényezők nem befolyásolják a hazai árakat!
    Az áremelések oka - szerintem - két tényezőre vezethető vissza, vagylagosság elmélete alapján.
    Á.) A magyar állam bevásárolta magát a MOL - ba, így jogot formál magának, hogy beleszóljon az árképzésbe.
    Abban az esetbe ha nem jól alakulnak a költségvetés bevételei, akkor a Matolcsy minisztériumból megy a telefon, árat emelni. A MOL- nál ilyenkor a kérdés: Mennyivel?
    B.) A másik tényező, a MOL kizárólagos egyeduralma az üzemanyag nagykereskedés területén.
    Nincs konkurencia, azt csinál amit akar, úgy emeli az árat ahogyan akarja! Ez nem más mint a monopol helyzetével való visszaélés, ami már súrolja vagy el is éri, vagy ki is meríti a tisztességtelen haszonszerzés fogalmát!
    Mivel a magyar államnak is nem kis része van a MOL- ban, nincs az a magyar hatóság amelyik elmarasztalná a tisztességtelen haszonszerzésért.”
  • 46. vuk 2012. március 20. 22:29
    „44. W666W 2012.03.20. 18:19
    Ez nem teljesen igaz, mert az emberek kevesebbet fognak autozni egy bizonyos ar folott, es az kompenzalja.
    Szoval a nagyon magas ar sem jo az allamnak.”
  • 45. nemjogasz 2012. március 20. 20:04
    „kérdésem: miért bruttó minimálbérből van számolva???? a nettója lényegesen kevesebb, és bizony a nettójából veszünk üzemanyagot!!”
  • 44. W666W 2012. március 20. 18:19
    „Most Mi a probléma ??
    Az állam kasszájába a benzin árából 58 % folyik be ..Ergo az az érdeke , hogy minnél magasabb legyen az ár így gyakorlatilag semmir sem téve marha sok lovetta hullik az ölébe..ha meg a jövedéki adót csökkenti az 100 milliárdokat jelent és akkor a16% os adóból kiesett 500 milliárd után ezt már nem tudják lenyelni ..Így majd nyelünk mi birkák..”
  • 43. Mizujs 2012. március 20. 17:58
    „250 forinton befagyaszthatná a kormány a benzin árát

    A Fidesz azt javasolja a kormánynak, hogy 250 forinton fagyassza be a benzin árát, és ne nyerészkedjen az embereken - közölte Áder János a Szövetség elnökségi ülését követő sajtótájékoztatón, csütörtökön Budapesten. Mindaddig, amíg a világpiaci ár ennél magasabb árat indokol, a jövedéki adó mérséklésével tartsa a kormány 250 forintos szinten a benzin árát - tette hozzá a Fidesz frakcióvezetője.

    "Ha ezt nem teszi meg a kormány, és bekövetkeznek azok a jóslások, amelyek szerint esetleg 300 forint lesz a benzin ára, akkor ennek az összes következményéért a kormánynak kell vállalni a felelősséget, mert az élet drágulását, az infláció megemelkedését, a vállalkozások terheinek növekedését fogja eredményezni" - tette hozzá.
    Ezt csak a kormány akadályozhatja meg, és Medgyessy Péternek személyesen is vállalnia kell ezért a felelősséget, úgy, ahogy ezt 2002 tavaszán megígérte - hangsúlyozta.

    2004. májusában így beszéltek. És most? Most meg "azelmúltnyócév" a szlogen.”
  • 42. THK 2012. március 20. 16:26
    „40,
    végigéltem az időszakot, láttam mi történik - és azzal tökéletesen egybevág a visszaemlékezése. Az SZDSZ fölült az eseményekre, próbált hasznot húzni belőle, nem vitás - de az elején sehol nem voltak, nem ők indították. Kicsit érdekes is lett volna: sem eszközük, sem támogatottságuk nem volt ehhez a taxisok körében - túl sokat tartasz róluk.
    (Azzal pedig csak magadat minősíted le, ha a szent meggyőződésedben nem osztozót sötétnek tartod...)”
  • 41. vuk 2012. március 20. 16:23
    „40. tzrtz 2012.03.20. 16:02
    Orban minden baja valoban az EU miatt van. Az EU miatt nem tudja teljesiteni, amit akar: totalis diktaturat. A kocsog EU folyton beleszol. Szoval szepen az EU ellen kell hergelni a nepet, amig el nem eri, hogy egy ujabb nepszavazassal esetleg kilepjunk (vagy legalabbis ne logassak mar fel erte, hogy kilep), es onnantol azt csinal amit akar, hiszem nem kell megfelelnie semmilyen EUs szabalynak, azt tilt be amit akar, azt vezet be amit akar.
    Persze egy embargo utan nem tudom mit fog csinalni, de az mar nem az o gondja, max lelep a lopott milliardokkal valahova es annyi.

    Ez a jovo, tessek. Aztan remeljuk, hogy meg lehet szavazni majd 2 ev mulva.”
  • 40. tzrtz 2012. március 20. 16:02
    „36. És ha te elhiszed ezt a marhaságot, akkor nagyon sötét, megvezetett tömegember lehetsz. Ha egy ilyen rendezvényről a főszervező visszaemlékezése a fő forrásod, akkor nincs mit mondani.

    Én meg tegnap hallottam a tévében, hogy Orbán Viktor közölte, hogy minden bajunk az EU miatt van - ő már csak tudja, ő áll az ország élén. Őt nincs miért hibáztatni nyilván. De Károlyi Mihály is mindig mondta, hogy ő csak az ország érdekében cselekedett 1918-19-ben, ő aztán dehogy hazaáruló. Szó se volt ilyesmiről...”
  • 39. vuk 2012. március 20. 15:42
    „38. jq 2012.03.20. 15:18
    Naja mert a borjuhust fillerekert osztjak :)
    3 tojasbol (~150 ft) fel kilo bundaskenyer (+130 ft a kenyer) kijon, azzal eleg sokaig el lehet lavirozni azert :)
    Persze a tojast en higitani szoktam egy kis tejjel.

    Szoval uzemanyag es letfenntartas egyszerre megoldva. Sot: meg a draga fogyokuras szerekre sem kell koltenie senkinek ;)”
  • 38. jq 2012. március 20. 15:18
    „Nono vuk, a mai tojásárak mellett a bundáskenyér is drága üzemanyag (ezért én ma borjúpörkölttel tankoltam meg a biciklimet) :)”
  • 37. jq 2012. március 20. 15:12
    „Ma már nincs SZDSZ, hogy megszervezze...Úgy látszik, az LMP-nek még nem jutott eszébe”
  • 36. THK 2012. március 20. 15:10
    „34,
    olvasd vissza az egykori fő szervező visszaemlékezését, mennyire spontán módon alakult a taxisblokád:
    http://hunhir.info/nyomtat.php?pid=hirek&id=34511

    (...)szólt be először az éterbe CB-jén:
    "gyerekek, ez így nem mehet tovább, tennünk kell valamit, aki tud, az jöjjön a Felvonulási térre

    Mire odaérkezett, addig soha nem látott méretű autós tömeg lepte el a helyszínt, hiszen ezt a felhívást a CB-rádió adottságainak köszönhetően mindenki hallhatta. Talán ezért is volt az egyik első intézkedése a Horn-kormánynak, hogy betiltotta a CB-rádiót, hiszen egy gombnyomással a technikai eszköz segítségével tízezreket lehetett elérni. A Felvonulási téren összejött taxisok között először tanácstalanság volt, hogy mit tegyenek, a hölgy kitalálta, hogy oda kéne menni a Parlamenthez, és a spontán összejövetelkor "bízták meg" jó beszélőkéje miatt Horváth Pált, a Rádiótaxi főnökét, hogy adott esetben képviselje az érdekeket.

    Tehát eddig a momentumig szó nem volt SZDSZ-ről, politikusi támogatásról, illetve a politika támogatásának kéréséről. Egyértelműen spontán akció, magyar munkavállalók akciója volt, amire aztán rátelepedett az SZDSZ, és a párt taxisok sebtében írt, de a Parlamentben át nem vett petíciója után már mint politikai erő akart hasznot húzni az egészből."

    (csak annyi a pontatlanság, h nem "a CB"-t tiltották be, hanem az AM sávon üzemelő CB-ket, mert azokkal lehetett akár városok között is kommunikálni. Azóta csak FM CB rádiót szabad használni, mert annak sokkal kisebb a hatótávolsága - de az ok stimmel, valóban ettől félve hoztak ilyen rendeletet)”
  • 35. bánki 2012. március 20. 15:03
    „Göncz Árpi bá felejthetetlen életműve !”
  • 34. tzrtz 2012. március 20. 14:48
    „1. A taxisblokádot szakszerűen megszervezték, nem magától lett.
    2. A húsz év alatt eltörték a gerincünket sajnos még jobban, ha lehet ilyen képzavarral élni. Nem tudom, lesz-e még felfelé innen. Olyan sok éve hülyítenek minket hatékony eszközökkel, hogy minimum egy háborús pusztítás következtében összeomló tájékoztatási ágazat és államrend kéne szerintem valamiféle ébredéshez sajnos...

    Miféle sztrájk lehetne ott, ahol a BKV vagy MÁV néhány órás leállása miatt lényegében a legveszélyesebb bűnözőknek tartja a közgondolkodás a politikai elittel egyetemben a sztrájkolókat? A repülőtéren hajnal kettőkor mertek talán tavaly egyszer 1-2 órát sztrájkolni valakik, utána ők is gyorsan leálltak ezzel. Ilyen szellemiséggel nem lesz semmi. Az orvosok felmondással való riogatása is erőtlen volt, most meg gondolom 20 ezer forintért el is állnak attól is. Egészen elképesztően nyomorékokká lettünk sajnos.”
  • 33. fxtrader 2012. március 20. 14:36
    „Ez a nép nem tud lázadni, mert OVI-tól félnek, félhetnek is..”
  • 32. Ebgondolat 2012. március 20. 14:28
    „"59 forintos benzinnél sztrájk, 500-nál beletörődés"
    És még mondja valaki, hogy Kertész Ákosnak nem volt igaza, még ha erős költői túlzással is fejezte ki véleményét a moslékban dagonyázó magyarságról.
    Nézzük csak:
    "a magyar a legsúlyosabb történelmi bűnökért sem érez egy szikrányi lelkiismeret-furdalást" - igaz
    "mindent másra hárít, mindig másra mutogat" - igaz
    "boldogan dagonyázik a diktatúra pocsolyájában, röfög és zabálja a moslékot.." - mint ez a cikk is bizonyítja, ez a legnagyobb igazság!”
  • 31. papika56 2012. március 20. 14:26
    „Csak, hogy bosszantsalak benneteket !
    Venezuelában : 9 ft a benzin / L. Szaud-arábiában pl: 24 ft. Líbiában : 27 ft. /L .
    De ugye a kupola alatt ez senkit sem érdekel ! Hiszen korlátlan benzinkártyával fizetnek --a sofförök , a képviselőket nem érdekli hol-mennyi ..mibe kerül !”
  • 30. Ebgondolat 2012. március 20. 14:20
    „"2002-ben 200 forintot, 2009-ben 300 forintot, 2011-ben 400 forintot kértek egy liter 95-ösért."

    És még vagy két évig a narancsos fülkeforradalmárok vezetik az országot! Úgyhogy lesz ez 800-1000 forint is, mire ezek a hatalommániás senkiháziak méltó helyükre kerülnek.”
  • 29. lamuria 2012. március 20. 14:16
    „26. macs -- rosszindulatu vagy de nem baj -- szenvedjeé ha akarsz . en sokkal job heljen vagyok mind te valaha leszel ..!!!!!”
48 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rengett a föld Egerben

A Richter-skálán mért 2,5-es erősségű földrengés volt kedden hajnalban Egerben. Tovább olvasom