Délmagyar logó

2017. 04. 27. csütörtök - Zita 10°C | 24°C Még több cikk.

A holokauszt áldozataira emlékeztek

Szekszárd - A holokauszt áldozataira emlékeztek vasárnap; az egykori zsinagóga épületében Schönberger András pécsi főrabbi arra hívta fel a figyelmet, hogy ma egyre többen tagadják, hogy egyáltalán megtörtént a népirtás.
"Ma, amikor hangos az utca, amikor egyre többen vannak, akik tagadják, hogy ez egyáltalán volt, amikor nem lehet igazi erőt találni, hogy ezeknek a hangoknak véget vessenek, látjuk, hogy milyen fontos az emlékezés, és milyen keveset értünk el" - mondta emlékbeszédében a főrabbi.

Úgy fogalmazott: nem idegen kezek vezették a mészárlást, és kevesen voltak, akik segítő kezet nyújtottak volna az üldözötteknek.

Schönberger András hangsúlyozta: nemcsak azok áldozatok, akik elpusztultak, hanem a túlélők is, akik életük végéig hordozták az átélt szenvedést.

"Nem csak azért vagyunk itt, hogy elmondjuk a gyászimát, hanem azért is, hogy elkerüljük mindazt a borzalmat, amit átéltek emberek" - mondta.

Horváth István (Fidesz), Szekszárd polgármestere az emlékezésen a történelem legnagyobb csapásának nevezte a holokausztot, amelynek során "hatmillió embert gyilkoltak le tervszerűen, módszeresen". A város vezetője emlékezetett: Szekszárd akkori polgármestere, Bende István nem volt hajlandó végrehajtani a gettósításra vonatkozó rendeletet, ami "nagy erkölcsi erőről és bátorságról tanúskodik".

Az áldozatok előtti főhajtás, a "Soha többé!" megerősítése a legelemibb gesztus, amit tehetünk - hangoztatta a Horváth István. Hozzátette: meg kell tanítanunk a gyermekinkkel, mit jelent a tolerancia hiánya, mit jelent az antiszemitizmus, az idegengyűlölet, a rasszizmus és a kirekesztés.

A megemlékezésen felszólalt egy 88 éves bajai túlélő, Papp János, aki honvédként 1944-ben a bori lágerben szolgált, követte az erőltetett menetet Győrig, s többek közt tanúja volt Radnóti Miklós meggyilkolásának.

Szekszárdról és környékéről 1944 júliusának második hetében 600 zsidót hurcoltak el a bonyhádi, majd a pécsi gettóba, ahonnan Auschwitzba deportálták őket.

A tolnai megyeszékhelyen hagyományosan július második hétvégéjén emlékeznek az elpusztított zsidóságra.

Olvasóink írták

68 hozzászólás
  • 68. Birodalmi 2009. július 13. 12:34
    „én is sajnálom az áldozatokat, bármelyik oldalon történnek, csak az a baj, h. ebböl elég sokan megélnek, visszaélnek vele (pl. anna franc naplója, ami kiderült, h. hamisítvány) és ez már a túlélőknek, leszármazottaknak sem tetszik.”
  • 67. Bsasa 2009. július 13. 12:26
    „66. hozzászólás Cat 2009.07.13. 12:19

    Jó lenne tisztán látni.
    Vannak független történész becslések a holokausztról?
    Mindig csak elfogult írásokat olvastam...”
  • 66. Cat 2009. július 13. 12:19
    „Birodalmi

    Én is érzékelem az ezzel kapcsolatos kettős mércét. Az a probléma, hogy az emberek jelentős része képtelen megkülönböztetni a kritikát a gyűlölködéstől és viszont.
    Mindkét oldalon.
    Így aztán a kritikátlan gyűlölet csap össze a kritikátlan óvatoskodással, és ezek sajnos erősítik egymást.

    Ha pl. egy történész történészszemmel bírálja a Holokauszt-áldozatok számára vonatkozó becsléseket és az álláspontját ellenőrizhető kutatási eredményekre alapozza, az nem rasszizmus, hanem racionalitás és kritika. Amikor a rasszizmus ellen harcolók ezt összemossák a gyűlölettel, többet ártanak az ügynek, mint használnak.

    A történész szándékát a gyűlölködők ugyanúgy félremagyarázzák, mint a másik oldal - ők is belelátják a gyűlöletet, csak más céllal; ők ujjonganak, hogy íme, egy történész is gyűlöli a zsidókat.”
  • 65. balazs88 2009. július 13. 12:10
    „Jaj Birodalmi csak egy kicsit gondolkodj már kérlek. De komolyan, nem bántásként mondom, csak gondolkodjatok emberek. Nem vagyok gárdista (meglepő :) ) de nagyon sok ismerősöm van, ismerem a jobbik szavazótáborát és a gárdát. Mégegyszer mondom, nagyon veszélyesek azok azok az indulatok amelyek összetartják azt a szervezetet, és nemhiába az a holokauszt egyik üzenete hogy soha ne felejtsd el... Egyszer már teret nyert az ilyen gyűlölködés, mindannyian tudjuk hogy milett belőle. (persze kivéve a holokausztagadó barmokat).”
  • 64. Birodalmi 2009. július 13. 12:07
    „62, loga: én is így gondolom, de akkor ne támogassa az álam a rendezvényit, meg alapítványait az én adómból!!!!”
  • 63. Birodalmi 2009. július 13. 12:04
    „balázs88: te már csak tudod!, te is gárdatag vagy? feltételezések, tudod ha nagyanyámnak kereke lett volna...
    zehin: vitapertneről jut eszembe, aki érvekkel akar vitázni börtönbüntetést kap! hogy is van ez?”
  • 62. Logaritmus 2009. július 13. 11:53
    „55. hozzászólás csakaszeged: úgy gondolod, hogy a II. világháború győztesei a zsidók voltak? Khmm... :/

    59. hozzászólás Birodalmi: mit erőltetnek rád, drágalátos Birodalmi? Jönnek érted a fekete emberek, és elvisznek minden holokauszt megemlékezésre különben nyakon vágnak?! :) Figyelj, a holokauszt a magyar történelemnek is része, a minimum, hogy évente egyszer erről is megemlékezünk. Ennyi. A zsidókat ez az egész ennél élesebben érintette, akinek a nagyapja/nagyanyja csak azért halt meg, mert a vallása miatt meggyilkolták, annak oka van rá, hogy akár havonta egy napot rászánjon erre a dologra, az ő dolga, neked/nekem nem kell ezen részt venni, együttérezni, stb. a lelkeden múlik, mennyire érint meg a másik ember fájdalma.”
  • 61. zehn 2009. július 13. 11:45
    „Nincs min vitatkozni. Aki a holokausztot tagadja, az tanulatlan, buta, sajnálatra méltó, vitapartnernek alkalmatlan személy.”
  • 60. balazs88 2009. július 13. 11:34
    „Nincs igazad birodalmi, mert habár a jobbik valóban nem náci (még!) de mindenképpen ..... és idegengyűlölő, ezt talán még ők sem tagadják. Ezen felül olyan indulatok vannak a követőikben, a gárdában, és őbennük aminek ha teret ad az ember bizony igen könnyen tettlegességgé alakulhat, és ha egyszer egy üzelt beindul....”
  • 59. Birodalmi 2009. július 13. 10:13
    „cat, az a baj, hogy mindenkire ráeröltetik a dolgokat, és ha történetesen nem imádod, hajbókolod, csókolgatod a lábát, kikiáltanak rasszistának! na, ezzel van tele a .... sokakkal együtt!”
  • 58. sőndör 2009. július 13. 09:51
    „Cat
    Igazad van, nem védek én senkit, csak az agyamra megy ha a sok gaztevő közül valamelyiket "kevésbé" gazembernek szeretnének nyilvánítani !! (az egyik kutya a másik eb )”
  • 57. Cat 2009. július 13. 09:46
    „sőndör

    Na, azért ne tegyünk úgy, mintha a palesztinok ártatlan báránykák lennének. Kezdettől fogva támadták Izraelt.
    1972, München, izraeli sportolók lemészárlása az olimpián - ilyen ocsmányságokat mindkét fél csinál, csak éppen az ilyen-olyan -pártiak vagy -gyűlölők mindig csupán az egyik felét látják.”
  • 56. atipusos 2009. július 13. 09:44
    „Dolányi Kovács Alajos: A zsidó származású népesség a népszámlálás szerint.
    Magyar Statisztikai Szemle, 1944. 4-5.

    No comment.”
  • 55. csakaszeged 2009. július 13. 09:24
    „6000000 áldozat.
    Hehe! ez azt jelenti, hogy a háború első napjától az utolsóig naponta 2740 embert öltek meg. Ez hogy is lehet? Olvasmányaim és tanulmányaim alapján hiába 1930 as évek közepén hozták létre az első koncentrációs tábort, 42 ig csak dolgoztak ott az emberek, és nem volt népírtás, utánna kezdődtek a csúnya dolgok. Tehát naponta több mint, 3600 embert kellett volna megölni ez lehetetlen, bármilyen módszerrel. Én sem tagadom a holokausztot, de a számokkal vannak fenntartásaim!
    "A történelmet a gyöztesek írják"”
  • 54. atipusos 2009. július 13. 09:23
    „Innen fúj a szél:
    http://www.hdke.hu/
    Nézzétek meg! Emlékév van, minden napra, a nap minden órájára és percére jut egy megemlékezés.”
  • 53. Cat 2009. július 13. 09:21
    „(Ja: cigány sem vagyok, még mielőtt valaki megkérdezné.)”
  • 52. Cat 2009. július 13. 09:20
    „Nostradamus

    Nyilván nem foglalják bele a pártprogramjukba. De "híveik" egy nem elhanyagolható létszámú csoportja bőszen hangoztatja.
    Egyébként nem hiszem, hogy "a" Jobbik náci volna. Viszont a zsidó-, cigány- és egyéb idegengyűlölők a jelek szerint ott tömörülnek.”
  • 51. sőndör 2009. július 13. 09:14
    „1: a világ minden zsidója kettős állampolgár (tehát rendelkezik póthazával a neadjisten esetére) ellentétben másokkal !
    2: nácizásról baszéltek ! Mit is tesznek az izraeliek gázában és mindenütt maguk körül ? (no meg a világ gazdasági-pénzügyi gyarmatosítása)
    Nem, nem tagadom a holokausztot, csak azt hiszem egyenlő mércét kéne alkalmazni minden nemzet esetében, legyen az Zsidó, Palesztín, Német vagy akár Magyar !!!!!!!!!”
  • 50. Cat 2009. július 13. 09:14
    „Birodalmi

    Nem a családtagjaimat vitték el, hanem a családtagjaim barátait, szomszédait stb. (Mivelhogy nem vagyok zsidó, bár ez a vita szempontjából érdektelen.)”
  • 49. Birodalmi 2009. július 13. 09:14
    „47, ez végtelenül egyszerű! ha valami bajuk van, vagy akarnak valamit (segélyek, pénzbeli juttatások), vagy csak kihúzzák magukat a bűnösségből előveszik ezt a roma, zsidó vagyok azért üldöznek, raszisták kártyát. egyébként meg magyarozzák magukat, főleg akkor, ha kiderül valami disznóság.”
68 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fodor: a küldöttgyűlést a kiútkeresésnek kell szentelni

Fodor Gábor szerint az SZDSZ-nek felül kell emelkednie az elmúlt időszak eseményein, és a rendkívüli… Tovább olvasom