Délmagyar logó

2017. 08. 22. kedd - Menyhért, Mirjam 14°C | 24°C Még több cikk.

Ellenzik a diákok a vizsgaalkalmak csökkentését

Nem ért egyet a vizsgaalkalmak számának drasztikus csökkentésével az egyetemeken a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája.
Elkészült az új felsőoktatási törvény vitaanyaga. Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár egy sajtótájékoztatón mutatta be tegnap az 52 oldalas tervezetet. Az új törvény rövidebb lenne a réginél, többi között új finanszírozási és gazdálkodási rendet vezetne be és a tanárképzésben visszaállítaná az osztatlan képzést.

A vitaanyag több pontja már néhány nappal ezelőtt kiszivárgott. Az oktatásért felelős államtitkár bejelentette: a korábbi híreknek megfelelően valóban több változás lesz például a tanulók vizsga rendszerében. Hoffmann Rózsa azt mondta, hogy kevesebb vizsgalehetőségük lesz a diákoknak, de ezt csak később az egyeztetések után, rendeletekben szabályozza majd a minisztérium.

Nagy Dávid, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának alelnöke az MR1-Kossuth Rádió 180 perc című műsorában elmondta, információik szerint tantárgyanként két tárgyfelvételi lehetőséget, és összesen négy vizsgaalkalmat biztosítana az új felsőoktatási törvény koncepciója. „Úgy gondoljuk, hogy kell minőségi, vagy teljesítményalapú szűrő a felsőoktatásban, de azzal nem értünk egyet, hogy a vizsgaalkalmak számának ilyen drasztikus csökkentése vezet majd minőség javulásához." Nagy Dávid hozzátette: minőségi teljesítményszűrő bevezetésével egyetértenek, erről még egyeztetnek a szaktárcával.

A hírek szerint a korábbinál kisebb jogkörük lesz az egyetemi szenátusokban a hallgatóknak. Nagy Dávid elmondta, hogy most a tanulmányi és vizsgaszabályzatokban, valamint a térítési és juttatási szabályzatokban a hallgatói önkormányzatoknak, a hallgatóknak egyetértési joguk van, ami a kiszivárgott információk szerint csorbulna. „Mi ezzel nem tudunk egyetérteni. Ha elveszítjük az egyetértési jogunkat a tanulmányi és vizsgaszabályzatban, akkor módosulhat a hallgatók beleegyezése nélkül az, hogy egy, vagy két vizsgaalkalom legyen-e egy tantárgyból, egy félévben, a térítési juttatás esetében pedig a tárgyfelvételi díj emelkedhet akár kétszeresére, háromszorosára is, ha nincs fölötte hallgatói kontroll."

A törvény szűrővel nehezítené meg az egyetemekre, főiskolákra való bejutást. Nagy Dávid kijelentette, egyetértenek ezeknek a követelményeknek a szigorításával, szimpatikus elképzelésnek tartják, hogy csak emelt szintű érettségivel lehessen bejutni.

De nemcsak a hallgatókat érintő változások vannak a törvénytervezetben, az elképzelések szerint átalakulna az intézmények finanszírozása és gazdálkodása is - mondta korábban az MR1-Kossuth Rádiónak a koncepciót kidolgozó tanácsadó testület elnöke. Náray-Szabó Gábor a professzorok Batthyány Körének tagja szerint a vitaanyag nagyrészt függetlenné tenné a hallgatói létszámtól a támogatást. Ezek szerint költségvetési támogatás 70 százaléka kiszámítható lenne bázisfinanszírozás formájában, 15-16 százalék lenne a hallgatói, illetve kutatási normatíva.

Az új felsőoktatási törvényjavaslat ma kerül fel a Nemzeti Erőforrás Minisztériumának honlapjára, hogy véleményezhessék a hallgatói önkormányzatok és a szakmai szervezetek. Csak az egyeztetések után nyújtja be azt Hoffmann Rózsa a parlamentnek, így a jogszabály leghamarabb május végén léphet életbe.

Olvasóink írták

51 hozzászólás
  • 51. sertes 2010. november 05. 09:50
    „h65535
    Igen, mondjuk ez tényleg jó alternatíva.Én is már azt bánom, hogy nem ezt tettem.”
  • 50. Larsson 2010. november 05. 09:33
    „Ez igaz lehet, de hozzáteszem, hogy az 5,5 év munkaviszonyom alatt az egyetemen tanultak 80-90%-át nem is hasznosítottam, ergo tök feleslegesen tanultam meg dolgokat, pedig szakmámban dolgozom! ;)”
  • 49. h65535 2010. november 05. 09:30
    „44. hozzászólás sertes 2010.11.05. 08:26

    Tanuljon szakmát. Hiány van jó szakemberekből.
    Sok esetben ha jól dolgozik egy mester, 3x annyit kereshet mint egy diplomás senki.
    Sajnos látom a gyakornokainkon, hogy a fele csak bent van a főiskolákon, egyetemeken. Dísznek.”
  • 48. Larsson 2010. november 05. 09:06
    „"A sok buta töltelék jogász helyett jobb lenne ha színvonalas szakmunkás oktatás kerülne előtérbe."

    Támogatom az 5leted és hozzáteszem még, hogy nagyképű majmok is.

    Olyan beszélgetéseknek voltam a fültanúja 7-8 évvel ezelőtt, hogy már fájt, első éves nyomi jogász hallgatók úgy beszéltek mintha már jogi diplomájuk lenne és egy más szakra járó volt iskolatársukra kígyót-békát kiabáltak, mert "azért irigy ránk, mert tudja, hogy mi milyen sokat fogunk keresni, ő meg csak...". Szánalmas kis surmók voltak, akik lehet most munkanélküliek, vagy legjobb esetben 100e-ért nyalják vmelyik bírónak a hátsóját! :D :D :D”
  • 47. Larsson 2010. november 05. 09:04
    „45:

    Tévedsz szilléri és megint az előző kormányt akarod b...., miközben világosan látszik, hogy 98 óta tartó folyamat tetőpontja, hogy 2,75-ös középiskolai átlaggal bárki egyetemista lehet és 8 év után még diplomát is kap, pedig egy egyenletet nem bír kiszámolni 22 éves fejjel...

    Köszönd pokornyinak, aki így tolta ki a munkanélküliséget 25 éves korra... :((((”
  • 46. alfa258 2010. november 05. 08:55
    „Nagyon helyes!! Nem kell annyi bulizás stb. Másodszor: azért jó lenne ha az egyetemi oktatók egy része is felnőne a feladatukhoz. Sajnos jó pár esetet hallottam, hogy az oktató alkoholista, (pfujjj) vagy a felkészültség, oktatás terén minimálisan sem áll a helyzet magaslatán!!!!!! Ha ilyen eseteket látnak tapasztalnak az ifjak, háááááátt.....???
    Tehát van mindkét oldalról mit javítani!!!!!! A sok buta töltelék jogász helyett jobb lenne ha színvonalas szakmunkás oktatás kerülne előtérbe. A diploma sajnos mára eléggé ledegradált valami lett! Számtalan olyan diplomással találkoztam, akikkel kapcsolatban még a középiskola elvégzésének képessége is megkérdőjelezhető. És nekik büdös a munka, ők a nagy értelmiségiek!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 45. szilléri 2010. november 05. 08:28
    „Ennyi volt a ,,Bolognai" folyamatnak ! Már indulásnál látszott, hogy teljesen alkalmatlan az ,,ember fők kiművelésére".”
  • 44. sertes 2010. november 05. 08:26
    „h65535
    Sejtettem, hogy ez lesz a válasz.Jobb lenne,ha 1 évvel előbb végezne és lenne munkanélküli, majd kapná a segélyt?Vagy ha 80 helyett mondjuk 40en lennének egy előadáson?Nem hinném, hogy neked kevesebbet kellene adózni.Azt meg, hogy apuci fizeti...Örüljön, aki megteheti, csak irigyelni tudom:P”
  • 43. radic 2010. november 05. 07:27
    „h65535

    Tévedsz. A te adódból nem tanul senki sem, abból segélyeket fizetnek.”
  • 42. h65535 2010. november 05. 00:43
    „41. hozzászólás sertes 2010.11.05. 00:14
    A mi kis adónkból tanul a sok láma 6-7 évig a 4év vagy 8-10év az 5 év helyett, bukdácsol, majd 300e nettó fizetéssel akar pályakezdő lenni.
    nem kell egyetemre menni, lehet szakmát tanulni és dolgozni nem apucin élősködni
    ja tanulni? minek majd összejönnek a kreditek... príma hozzáállás”
  • 41. sertes 2010. november 05. 00:14
    „Nem bírom megérteni, hogy miért fáj az sokaknak(hozzászólók) ha több a vizsgalehetőség.Aki már nem tanul annak kapásból miért nem mind1, aki meg ügyes, vagy esetleg büfé szakot választott az meg elvégzi előbb, ilyen egyszerű.”
  • 40. rozator 2010. november 04. 23:34
    „Kicsit kevesebb Jate, meg Szote, és már megy is! Tanulni kellene uraim!”
  • 39. h65535 2010. november 04. 23:15
    „18. hozzászólás GAgyi 2010.11.04. 13:42

    nálunk annó 3x UV után jött a rektori... és kurvaégő volt eljutni addig.
    igaz nem is senkiházi jogásznak tanítottak bennünket, hanem mérnöknek
    és ha államvizsga tantárgyból kellet UV-zni, akkor nagyon szarul éreztük magunkat”
  • 38. h65535 2010. november 04. 23:10
    „tanulni kellene a sok kis ......, nekem 4 UV-m volt 4 év alatt abból 3x közgázból, mert utált vmiért a szőrös lábú tantónéni
    és égett a pofám, hogy meghúztak ennyiszer amiről nem is tehettem
    most a legjobb tanulóknak nevezettek UV-znak 4x egy félévben”
  • 37. unknown 2010. november 04. 22:23
    „Annélkül, hogy végig olvasnám a hozzászólásokat egyetértek az 1. hozzászóló véleményével...
    A felsőoktatásban eltöltött két évtized során nagyon sok, a diploma megszerzésére méltatlan személyt ismerek, akik az így soksorozott lehetőséggel élve szereztek diplomát az oktatók "jóindulatából", csak hogy eltűnjenek az egyetemről, a főiskoláról.”
  • 36. franzvon 2010. november 04. 21:28
    „Magyarázni már xar.
    Magam elvégeztem az orvosegyetemit-az ötvenkét vizsgán egyszer vágtak ki -az elején-saját akaratomból azt a félévet megismételtem,teltek múltak az évek és-summa cum laude végeztem-azonban az engem kivágó oktatónak-az én esetemben -igaza volt.
    Hozzá kell azonban tennem, hogy az illető oktató több ezer orvosegyetemista életét keserítette meg, mint chronicus alkoholista-aki minden demonstráció, kollokvium, szigorlat idejére-RÉSZEG volt!!!
    Mai fejemmel azonnal feljelenteném, de annakidején-éppenhogy kikecmeregtünk a népi demokrácia legkevésbé sem demokratikus légköréből.
    Az illetőt néhány évvel később egy szegedi lámpaoszlopra csavarodva találtam meg, amint családtagja tekergette le...Néhány évvel később májzsugorban meghalt.”
  • 35. esztikécske 2010. november 04. 21:13
    „Én is voltam fősulis, nem is oly rég. Annyit tanultam, amennyit egy jó átlaghoz kellett. Már akkor sem értettem, hogy miért lehet 9x vizsgázni, már bocs. Engem is azért meghúztak nem is egyszer, nem is kétszer, de a 2. tárgyfelvételnél mindig meglett a tárgy. Aki 3-szor vesz fel valamit, és a 3. vizsgán, azaz így 9-szer sem sikerül, hát.....”
  • 34. LuluBono 2010. november 04. 19:09
    „31.Jobb szegedi gimnázium?
    Szegeden nincs is jó iskola már bocs.A gyökerektől kell kezdeni eleve szarok a középiskolák.”
  • 33. történész 2010. november 04. 19:07
    „A báró kölykök ezek után is a hivatalba kapják a diplomát..Paraszt kuss az egyetemtől..büdös vagy.”
  • 32. harcsabajusz 2010. november 04. 19:06
    „Az nem baj ha az egyetemistákat kicsit jobban rászorítják a tanulásra. Péntek sokuknak már szabadnap, a vizsgákra meg úgy járnak be mintha a sarki boltba mennének. Nem vagyok fidesz rajongó, de egy kis szigorítás nem árt: aki egy tárgyból negyedik alkalommal se tud levizsgázni, az talán máshol keresse a boldogulást.

    Legyen könnyebb az egyetemre való bejutás mint régebben, de az elsö évben derüljön ki, hogy ki tényleg odavaló. A többinek nem muszály elfoglalni a helyet és lekötni az oktatók idejét, energiáját.

    Ugyanakkor az tanároktól is talán jobban el lehetnre várni a minöségi oktatást. Az milyen egyetem ahol a tanári kar fele máshonnan jár, rendszeresen elmaradnak az órák, vagy az oktató a saját szakterületének legújabb eredményevel nincs tisztába. Nem mondom hogy mindenhol ez a jellemzö, de sok ilyenröl hallottam.

    A reform célja a minöségi oktatás biztosítása kell hogy legyen, odavaló, megszürt diákoknak, akik nem munkanélküliség elkerülée vagy a bulik miatt múlatja így az idöt, hanem mert tanul.”
51 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

PSZÁF-vizsgálat a VPOP dolgozóinak magán-nyugídjpénztári befizetései miatt

Budapest - Vizsgálatot indított a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a Vám- és… Tovább olvasom