Délmagyar logó

2017. 10. 21. szombat - Orsolya 10°C | 20°C Még több cikk.

Január 1-től módosulnak a KRESZ-szabályok

Elfogadta a kormány a KRESZ módosítását, s ezzel több mint hatvan ponton változtatja meg a rendeletet - értesült az MTI szerdán.

A közúti közlekedés szabályainak módosítása január 1-jétől lép hatályba.

Az eredeti tervekhez képest több hónapot csúszik a KRESZ módosítása: eredetileg szeptembertől szerették volna elfogadni az új szabályelemeket.

Az MTI birtokába került dokumentum szerint a változások elsősorban a védtelen közlekedők - a gyalogosok és a kerékpárosok - biztonságát javítja.

A közúti közlekedés szabályainak módosítása rögzíti többek közt, hogy a gyalogos átkelőhelyeknél a jelenleginél sokkal körültekintőbben kell közlekedni, és ha szükséges, táblával kell elérni, hogy a zebra felé tartó autósok csak olyan tempóban haladhatjanak, hogy még előtte képesek legyenek megállni.

A KRESZ módosítása a biciklis közlekedésben bevezet négy sebességhatárt, meghatározza a "nyitott kerékpársáv" fogalmát, lehetővé teszi például, hogy a kerékpárok egyirányú utcába is behajtsanak a forgalommal szemben, vagy előre menjenek a piros lámpánál. A változások eredményeként mentesülnek a jobbra tartási kötelezettség alól is, vagyis akár az út közepén is mehetnek majd.

Növelheti a kerékpárosok és a gyalogosok biztonságát, hogy a kanyarodó járművek vezetői számára elsőbbségadást ír elő a módosítás. A dokumentum lehetővé teszi a kerékpárutakon várakozó járművek elszállítását is.

Az MTI úgy tudja, a változások a motorosokat és az autósokat is érintik. Januártól a motorosok is használhatják majd a buszsávot, és ők is előremehetnek a piros lámpánál.

Több új közlekedési táblát is bevezetnek, például a torlódás veszélyét jelző piros keretes háromszöget, és engedélyezik az elektronikus jelzőtáblák használatát az autópályákon. A módosítás azt is engedélyezi, hogy a különösen balesetveszélyes helyeken a jelenleginél nagyobb, fényvisszaverő sárga háttéren is elhelyezhetők legyenek a közlekedési táblák.

Az új szabályozás pontosítja az iskolabusz fogalmát, és bővíti a gyermekszállítás biztonsági követelményeit. A táblával megkülönböztetett iskolabuszok környezetében a fel- és leszállás mindkét oldali irányjelzővel jelzett ideje alatt más járművek csak fokozott óvatossággal, lassabban közlekedhetnek - olvasható a dokumentumban.

A módosítás pontosítja a gyerekülés használatának szabályait: a 150 centiméternél alacsonyabb gyerekek ülését a biztonsági övhöz vagy annak bekötési pontjához kell csatolni.

A tervezet szigorúbban szabályozza a rendszámok láthatóságát és meghatározza a quad fogalmát is.

Olvasóink írták

32 hozzászólás
12
  • 32. Treek 2010. január 01. 22:24
    „A módosítást követően:
    ,,(2) Járművel az úttesten - az előzés és kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. Lassú járművel, állati erővel vont járművel, kézi kocsival, hajtott (vezetett) állattal, valamint lassan haladó járművel - ha az út- és forgalmi viszonyok lehetővé teszik - szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladni. Párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a jobbra tartásra a külön szabályok (36. §) az irányadók."

    A módosítás feloldja a kerékpárosok szoros jobbra tartási kötelezettségét. Ezzel egyidejűleg az általános jobbra tartási kötelezettséget az 54. § kiegészítésével megerősíti.”
  • 31. Treek 2009. december 06. 19:36
    „Honnan lehet letölteni a 2010 hivatalos Kresz módosítást?
    na igen ez egy jo kérdés!!!!!
    amugy igen én is támogatnám a kötelező kreszt a biciklisek részére!
    de amugymeg a gyalogosok akik le se szarnak semmit csak megáll a kijelölt gyalog átkelőn és megfodul vagy nam is balra tekintged hanem tök mással foglalkozik!
    de beszélhetünk az autosokrol akik a jobb tükröt feleslegesen veszik meg az autóhoz,de még kitudok kanyaroni mielött ideér VAGY NEM....
    motorosok 180nal az iskola elött vagy egykeréken a kijelölt gyalog átkelőn vagy a biciklesek bebaszva mert megtehetem lámpa és láthatósági nélkül.........
    szerintem közlekedi mindenkinek joga!!!
    de a szabályokat jovolna ha csak minimáálisan ismerni és alkalmazni!!!!!!ja és ami még fontos mentalitás ajánlom figyelmébe az autosoknak akik kifodulnak összezárnak a motorosok elött de csak annyit hogy irány Roma és Párizs nem busszal!! ki mivel tud és tanulj közlekedi!!motor,canga,gyalog stb Sok sikert!
    (autozom motorozom gyaloglok canga néha.......)”
  • 30. Zsoltee0716 2009. november 27. 21:46
    „Honnan lehet letölteni a 2010 hivatalos Kresz módosítást?”
  • 29. ráérő 2009. november 26. 16:16
    „Egyirányusitani az utcákat álltalában a helyszűke miatt kell vagy szokás(mind két oldalon parkolás).Három méternek kellene maradni,de sokszor ez joval kevesebb és jön a keros szembe..Arany János u ...........vagy egyirányu utcában szembe forgalommal, megérkezik egy egyenrangú utkereszteződéshez (ahonnan eddig nem jöttek) nekem jobbrol akkor még elsőbbsége is lesz.Egyszerübb ésszerübb és átláthatobb Kresz az kellene,de ez mi?”
  • 28. favágó 2009. november 26. 12:58
    „Amikor megjelentek az első automobilok, akkor volt olyan szabály, hogy előttük kellett gyalogolni egy manusnak, kezében lóbálva a lámpást!:-) No! Lassan visszajutunk ide!
    Ebben a hónapban számoltam, hány kerékpároson volt láthatósági mellény! Egy kezemen meg tudom számolni, pedig favágó vagyok!:-))))))))))
    No és ha a kedves kerékpáros kárt okoz? Felelősség biztosítása ugye az nincsen!!! Netán a gyalogos féktávolságon belül lép le a járdáról? (akkor is van féktávolság ha 10-el megyek!) Apám mindig azt mondta, nézz körül mielőtt lelépsz a járdáról!!! Manapság ez nem divat! Pedig jogában áll a gyalogosnak szétnézni és a gyalogátkelőhelyen úgy átmenni, hogy a forgalmat ne akadályozza, ne tartsa fel! Magyarul nem andalogva!:-((((((Kíváncsi leszek január 1-én hány órakor csapják el az első, nyári gumival közlekedő kerékpárost?:-))”
  • 27. ifj. Nagy Gábor 2009. november 26. 10:00
    „18. Ukuku 2009.11.25. 22:42
    "Nem tudom, hogy ki találta ki, hogy a biciklis az út közepén kavirnyáljon, de nagy marha volt."

    Nem kötelező, csak lehetőség, a biztonságosságáról meg lásd a szatyi 14-esére írt választ.

    "Őket mikor szondáztatják meg?"

    Az elmúlt hetekben magam is részt vettem olyan rendőri akcióban, amely során szondáztattak, sajnos/hál´ Istennek nem is eredménytelenül.

    "ez is, mint minden a nagy kapkodás eredménye. Nincs itt szakértelem. Gyorsan le kellett tenni valami sz@rt az asztalra"

    Sajnos valóban ilyesmi a helyzet, sok valóban hasznos kerékpáros módosítás kimaradt, annak ellenére, hogy évek óta folynak az egyeztetések.”
  • 26. ifj. Nagy Gábor 2009. november 26. 09:58
    „14. szatyi 2009.11.25. 21:38
    "De, hogy nem lesz jobbratartási kötelezettségük, ez egy agyrém! Hol vannak a szakértők a kormányban, ill. a minisztériumban?"

    Gondolom jobban tetszik az a verzió, amikor a szoros jobbratartásra kötelezett kerékpáros egy úthiba miatt balra húz, te, meg pont előzöd kocsival. Az aztán qva biztonságos, mi? ;-)

    17. szatyi 2009.11.25. 21:52
    "Az egyirányú utcák leginkább azért azok, mert szűkek, nincs elég oldaltávolság a kétirányú forgalomhoz."

    A kétirányú autóforgalomhoz nincs. A kerékpáros viszont keskenyebb az autónál...

    Továbbá ahogy sejtettem, csak külön megengedő tábla esetén lehet majd szembemenni, azt meg nyilván az utca szélességét figyelembe véve rakják vagy nem rakják ki.”
  • 25. ifj. Nagy Gábor 2009. november 26. 09:51
    „13. honecker601 2009.11.25. 21:06
    "11! Csak azért, mert semmi keresnivalójuk ott! Lassan haladnak, mi a francért kell előre menniük? Utána úgy is mindenki meg fogja őket előzni!"

    A közlekedésük meggyorsítása érdekében mehetnek előre (de csak külön jelzés esetén, úgyhogy ne izgasd nagyon magad), lévén így akár egy-két lámpaváltással előbb is átjuthatnak a kereszteződésen. És neked is érdeked, hogy kerékpárral menjen, és ne autóval, mert akkor neked is rosszabb lesz, illetve lassabb. Kerékpárral viszont akkor fog menni, ha annak vannak előnyei.

    Másfelől pedig vesd össze a te előzésre szánt időveszteségedet (kb. 0-10 másodperc) egy lámpaváltás idejével (kb. 90 másodperc). Vagy azzal, hogy mennyivel jobb, ha a lámpa előtt álló sorban, amikor az indul elfele, kell előznöd az éppen elinduló kerékpárost (és esetleg az időveszteség miatt már bevált a piros, miközben ha előrement volna, akkor a kereszteződés után kell előznöd és mindketten átjuttok).”
  • 24. ráérő 2009. november 26. 08:54
    „Előbb minden autos vizsgázonn le!!! Az ő felelősségük sokszorosa mint egy kerékpárosnak(nagy sebesség,sok loerö,méretek stb).Ugy vezet hogy nem tudja jobbkéz szabályt alkalmazni? Az azért tetszik hogy növelik a kerosok biztonságát és akár az ut középén is mehet....”
  • 23. BugiGyuri 2009. november 26. 06:29
    „lila!! Gyalogoljál esöbe,hóba te!!! Megérdemled!!!! Abringások takaródjanak az utakról!!!!”
  • 22. Lehiggadt 2009. november 26. 03:57
    „Ahogy elnézem: Egyedül Tina80 szólt hozzá értelmesen...
    "Szerintem a kedves kerékpárosoknak inkább be kellene vezetni a KRESZ tanfolyamot(ingyenesen)"
    Kötelező tananyaggá tenném!
    Sok kerékpáros nem tudja - például -, hogy a zebrán (leánykori nevén gyalogátkelőhelyen) CSAK a gyalogosnak van elsőbbsége...
    A félreértések megelőzése érdekében: Autózom, kerékpározom, és két kisgyermekemet megtanítottam szabályosan közlekedni - kerékpárral IS... Egyedül jönnek-mennek suliba...”
  • 21. nagypappa 2009. november 26. 03:49
    „Növelheti a kerékpárosok és a gyalogosok biztonságát, hogy a kanyarodó járművek vezetői számára elsőbbségadást ír elő a módosítás.

    Ez érdeke lehet, azt hittem eddig is a kanyarodó járművel szemben elsőbbségük van.”
  • 20. lila 2009. november 26. 01:16
    „A sok autós csak szennyezi a környezetet. Tűnjenek el az utakról!”
  • 19. ehnathon 2009. november 25. 23:14
    „szatyi :
    Ilyen alapon a gyalogos is fizethetne kötelező biztosítást.
    Hogy mért van szükség jobbratartási kötelezettség megszűnése: mert a sok <moderálva> 2 centire húz el tőlük, és az út széle általában kátyús, így ha kerülni kel valamit szépen az autó alá kerülnek,. Majd ezután szépen sávot váltunk, és úgy előzzünk, amúgy is így lenne szabályos.
    Lámpánál erőre.: általában városra jellemző, nagyon helyes mert városban amúgy is gyorsabbak bringa. Bár én városban nem merek tekerni, csak gyér forgalmú országúton sportolási céllal, nagyon kedvelem őket, mert úgy hiszem előbb utóbb megteremtik a feltéteket ahhoz hogy normálisan lehessen élni közlekedni, ebben a ma még büdös, koszos, dugókkal teli városban.
    Lehet hogy mégis a szocikra szavazok.
    Na jó azért nem:)”
  • 18. Ukuku 2009. november 25. 22:42
    „Nem tudom, hogy ki találta ki, hogy a biciklis az út közepén kavirnyáljon, de nagy marha volt. A biciklisek többsége semmilyen szabályt nem tart be, se lámpa, se mellény, se körültekintés. (Tisztelet a kivételnek). Ja mellesleg a zebrán ők sem engedtek még el egyszer sem, sőt, legutóbb majdnem az út közepén akart elcsapni egy idióta, részeg nyavajás. Őket mikor szondáztatják meg? Anyázni a járdán is tudnak, a járda kellős közepén is szeretnek gyalogosokat rémisztgetni, meg anyázni. Legalább egy rohadt KRESZ vizsgára kötelezhetnék Őket is. Sokukra ráfér. Javaslom, hogy legyen a bicikliken is kötelező az irányjelző, mert sokuknak általában a s@gükben marad a keze, legyen kötelező a visszapillantó tükör, és legyen rendszám is.
    Szatyikám, ez is, mint minden a nagy kapkodás eredménye. Nincs itt szakértelem. Gyorsan le kellett tenni valami sz@rt az asztalra, és papiron hidd el, hogy ez is rengeteg pénzbe került. Ennyi erővel azt is belevehetnék, hogy mindenki menjen tökön- paszúlyon keresztül, aztán majd lesz valami. Vegyük le a jelzőlámpákat is, aztán jól van. Kész túlélő tábor lesz ez mindenkinek. Köszönjük meg az okosoknak. Tudok egy jó életbiztosítást, akit érdekel keressen meg!”
  • 17. szatyi 2009. november 25. 21:52
    „Az egyirányú utcák leginkább azért azok, mert szűkek, nincs elég oldaltávolság a kétirányú forgalomhoz. Ha pedig szemben "belibeg" a kerékpáros, akkor abból csak anyázás lesz! Ha pedig esemény is, akkor az autós lesz a hunyó.Ebben biztos vagyok.”
  • 16. Tina80 2009. november 25. 21:43
    „Szerintem a kedves kerékpárosoknak inkább be kellene vezetni a KRESZ tanfolyamot(ingyenesen)”
  • 15. fattboy 2009. november 25. 21:42
    „Ez ám a természetes szelekció,hulljon a férgese.2011től a kerékpárosnak kőtelező lesz a piros lámpán való áthaladás,és a tilos vasúti jelzésre sem kell megállni. IDIÓTÁK”
  • 14. szatyi 2009. november 25. 21:38
    „A kerékpáros miért nem fizet kötelező biztosítást? A Közúti forgalom résztvevője, és mint ilyen kárt is tud okozni a többi közlekedőnek.Ha már ennyi a joguk, legyen valami kötelező is. A belém csattanó kerékpáros nyomát sok-sok pénzért tüntették el az ajtómról, a számlát nekem kellett fizetni!
    Egyébként: a kanyarodó járművel szemben eddig is volt elsöbbségük, ez nem újdonság. De, hogy nem lesz jobbratartási kötelezettségük, ez egy agyrém! Hol vannak a szakértők a kormányban, ill. a minisztériumban?
    Akik ezért a "szakértelemért" jól meg vannak fizetve?”
  • 13. honecker601 2009. november 25. 21:06
    „11! Csak azért, mert semmi keresnivalójuk ott! Lassan haladnak, mi a francért kell előre menniük? Utána úgy is mindenki meg fogja őket előzni!”
32 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

MSZP: a regionális televízióra szükség van

Az MSZP sokra tartja a Magyar Televízió (MTV) regionális szerkesztőségeit, de ezek működését nem… Tovább olvasom