Délmagyar logó

2017. 03. 24. péntek - Gábor, Karina 10°C | 21°C Még több cikk.

Júliustól használatarányos az útdíj fizetés

Hétfőtől a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók használatarányos útdíjat (e-útdíjat) fizetnek a magyar gyorsforgalmi- valamint főutakon.

A fizetendő díj a jármű tengelyeinek a számától, és a motor környezetvédelmi besorolásától függ: a kéttengelyes tehergépjárművek után gyorsforgalmi utakon bruttó 49,90 forint, főutakon bruttó 21,23 forint, a háromtengelyes kategóriában gyorsforgalmi úton bruttó 70,02 forint, főúton bruttó 36,75 forint, míg a négytengelyesek után gyorsforgalmin bruttó 108,38 forint, főutakon bruttó 67,60 forint kilométerenként. A környezetvédelmi besorolásnál az előbbi díjak szorzója 0,8-1,2.

Az e-útdíjrendszer csúcsán a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) áll, vele szerződik az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt., mint útdíjszedő, útdíjellenőrzés-támogató, valamint egyetemes útdíjszolgáltató. Amennyiben az útdíjszedő feladata ellehetetlenül, köteles erről a honlapján és az országos média útján azonnal tájékoztatást adni. Az üzemszünettel érintett útszakasz használatáért nem bírságolható az, aki az üzemszünet miatt nem tudja teljesíteni útdíjfizetési kötelezettségét.

Aki nem, vagy nem a kellő összegű e-útdíjat fizeti és az ellenőrzésnél ez kiderül, annak bírságot kell fizetnie, viszont a jogosulatlan úthasználatért 24 órán belül nem szabható ki újabb bírság. A 24 órás tilalmi terminus július 1-jétől augusztus végéig lesz hatályban. Szeptember 1-jétől már az első jogosulatlan úthasználatot követő 8 órán túl is újra bírságolhatja a hatóság az üzembentartót. Ugyanez vonatkozik a jármű vezetőjére is, amennyiben ő felel a jogosulatlan úthasználatért.

Az e-útdíj törvény három csoportra osztja a jogosulatlan úthasználókat. A bírság a három csoporthoz, illetve a teherautó tengelyeinek a számához igazodik. Például a négytengelyes kamion után 110 ezer forint a bírság. Ha a járművezető személye nem deríthető ki, akkor az üzembentartó fizet ennyit.
A háromtengelyes járműnél 90 ezer, a kéttengelyesnél 80 ezer forint a bírság.

Aki viszonylati jeggyel akar közlekedni, annak nem kell regisztrálnia magát a rendszerben, viszont sorba kell állnia a jegyért, és ki kell számítania, hogy hány kilométert akar a fizetős úton haladni. Nyithat előre feltöltött számlát is, ekkor elektronikusan fizethet, viszont ennek feltétele az előzetes regisztráció.

Aki fedélzeti eszközt használ, annak mindenképpen regisztrálnia kell, és szükséges egy előre feltöltött számla, amelyről csak az útdíj fizethető. Az utólagos fizetéshez külön szerződést kell kötnie a fuvarozónak az ÁAK-val.

A fuvarozó kkv-k részére a kormány Útdíj Hitelprogramot indít: az elektronikus útdíjfizetésre kamiononként 1 millió forint keretet biztosítanak kártyán egy évre, kétszeres hosszabbítási lehetőséggel, Bubor plusz 1,5 százalékos kamattal.

Múlt pénteken adták át azt a 95 ellenőrző egységet, amely a július elsejétől induló e-útdíj rendszerben az ellenőrzést és a bírságolást végzi. Kibédi-Varga Lajos, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) e-útdíj ügyekben illetékes szóvivője akkor azt hangsúlyozta: az e-útdíj rendszerben az autópályakezelő 45 új mobil ellenőrző egysége segíti majd a díjköteles úthálózat folyamatos ellenőrzését, a hatósági feladatok támogatását.

A jogosulatlan úthasználókkal szembeni fellépés a rendőrség feladata lesz - hangsúlyozta. A szervezet ennek érdekében 50 mobil bírságoló egységet kapott; a járműveket pénteken adták át Budapesten. Június 24-én elindult az e-útdíj regisztráció, az elektronikus útdíjszedési rendszerről tájékoztató honlap a http://www.hu-go.hu címen működik.

A regisztráció kezdete óta már több mint 10 500 felhasználó összesen közel 50 000 tehergépjárművet regisztrált pénteken 14 óráig - közölte az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) e-útdíjszóvivője az MTI-vel. Kibédi-Varga Lajos elmondta azt is, hogy a rendszer kivitelezése az ütemterv szerint halad, a beszerzési, beruházási feladatok és informatikai fejlesztések június 30-ig megvalósulnak, és az éles üzem a tavaly májusban meghatározott határidőben elindul.

Hétfőig a legfontosabb teendők közé tartozik a viszonylati jegy megvásárlását elősegítő kioszkok eljuttatása a viszonteladói, értékesítési pontokra. Július 1-jétől országszerte több mint 200 kioszkon intézhetik az úthasználat bevallását azon fuvarozók, akik nem regisztráltak, és nincs fedélzeti eszközük - tájékoztatott a szóvivő.

A fuvarozók szeretnék elhalasztani a rendszer indulását. A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) az elektronikus útdíj-rendszer bevezetésének legalább egy hónapos elhalasztását javasolta a vállalatok, vállalkozók megfelelő felkészülése érdekében. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete is úgy vélte, hogy a bevezetés előtt 25 napos valós próbaidőre lenne szükségük a fuvarozóknak, különben kilométeres sorok alakulhatnak ki a határon. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) pedig azt javasolta, hogy az intermodális logisztikai szolgáltató központok 70 kilométeres körzetében ne kelljen útdíjat fizetniük a központból, vagy a központba fuvarozó nehézgépjárműveknek. Ugyancsak a halasztás mellett állt ki a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ), a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a A Közúti Közlekedési Szolgáltatók Ágazati Párbeszéd Bizottsága (KKSZAPB) is.

Olvasóink írták

  • 15. X_Y 2013. július 01. 08:40
    „7.achilleus 2013.06.30. 16:39

    Na kis csítra, esik kel a rendszeretek, töketlen banda...”
  • 14. X_Y 2013. június 30. 20:08
    „13. imre57 2013.06.30. 19:01

    Ennyi talicska nincs.. Néhányan majd mennek követ törni Érpatakra....”
  • 13. imre57 2013. június 30. 19:01
    „X_Y. És akkor mind a 45 alkalmazottamat is elfogom küldeni? Csak,hogy tudjam mire számoljunk.”
  • 12. X_Y 2013. június 30. 18:55
    „11. imre57 2013.06.30. 18:47

    "hogy így 31 év fuvarozói múlttal ne haljak már meg hülyén!"

    Nem hülyén, hanem szegényen fogsz meghalni... Mehetsz majd talicskázni meg gereblyézni közmunkásként :)”
  • 11. imre57 2013. június 30. 18:47
    „X_Y.Azért az nagy szerencse,hogy te itt vagy nekünk és minden témában tudod a tutit és a sajátos stílusodban kioktatsz mindenkit.Légy szíves oktass már ki engem is útdíjjal kapcsolatban,hogy így 31 év fuvarozói múlttal ne haljak már meg hülyén!”
  • 10. Horthyszobor 2013. június 30. 18:14
    „Teljesen jogos ez az új fajta adó. Az infrastruktúránkat főleg a román és más átutazó kamionosok teszik tönkre. Kicsi a magyar fuvarozói piac... Arra azért kváncsi leszek, hogy a külföldiek fognak-e fizetni??? Mert ha nem akkor semmi értelme...”
  • 9. X_Y 2013. június 30. 17:02
    „7. achilleus 2013.06.30. 16:39

    "tervezett indulási időpontja 2013. július 1. Volt."
    - és LETT, teszem hozzá."

    Csapágyas az időgéped.. majd holnap estére kiderül hogy működik-e a rendszer vagy totális káosz lesz...

    Tudod a budapesti Tapló elvtárs is kitalálta hogy a Budaörsi úton a 2 sávból az egyik buszsáv.. Na azt a káoszt ami ott volt két napig... A buszok el sem jutottak a buszsávig, a sor vége valahol Érd környékén volt, bedugult minden...

    Na ilyen átgondolt döntésekből havonta produkáltok hármat-négyet...”
  • 8. X_Y 2013. június 30. 16:55
    „6. lukrecia 2013.06.30. 14:34

    Frakkoccska, azért nem mindegy hogy 10 Ft/km vagy 100 Ft/km... ráadásul nem útarányos, hanem szakaszjegyek vannak.. Igazi nemzeti kőbaltás megoldás.

    Nálatok frakkocska a nemzeti = pofátlan lenyúlás a haveroknak..Külföldi nem fog itt dekkolni heteket amíg beszerelik neki a spéci csak Magyarisztánban használható GPS nyomkövetőt... ez is majd pár hét káosz után el lesz halasztva, mint az on-line pénztárgépek határidejét is csak tologatjátok.

    Ritka dilettáns bagázs vagytok - sikerrel pályáztok az elmúlt 100 év legkártékonyabb kormánya címre.”
  • 7. achilleus 2013. június 30. 16:39
    „"A fuvarozók szeretnék elhalasztani a rendszer indulását."
    - Ja, elteccettek hinni, hogy nem lesz július 1-től bevezetve a rendszer. Teccettek volna inkább a kormányra, és nem a huhogó ellenzékre hallgatni:
    http://index.hu/gazdasag/2013/01/23/orban_sajat_hataskorben_epiti_a_kormany_az_e-utdijat/
    2013. január 23., - Jó mulatság volt, de még egyszer ezt a kabarét nem adjuk elő - mondta Orbán Viktor a napokban kudarcba fulladt e-útdíj-tenderről. Álláspontja szerint az államnak igenis rendelkeznie kell azzal a képességgel, hogy ha be akar vezetni egy használatarányos újdíjat, akkor azt mindenfajta külső segítség nélkül meg tudja oldani."

    http://atv.hu/belfold/20130126_lathatatlan_haboru_miert_bukott_el_az_e_utdij_tender
    "majd irracionális politikai igények tették - legalábbis a jelen állás szerint - kivitelezhetet­lenné az úthasználattal arányos útdíjrendszer időbeli megvalósítását. A megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer tervezett indulási időpontja 2013. július 1. Volt."

    - és LETT, teszem hozzá.”
  • 6. lukrecia 2013. június 30. 14:34
    „kérem akik eddig az útdíjarányos bevezetést sürgették, --most elvtelenül ne szidják már.”
  • 5. ötös 2013. június 30. 10:53
    „Nem baj! Ezt is beveszik. Csökken a rezsi! A többit meg fizetjük. Úgy is addig csinálják, míg van rá veréb! A békemenet kiköveteli az áremelést. Aláírtátok. Csak így tovább. A hűbérurak jól élnek. Ők észre se veszik. A többi meg csápoljon!”
  • 4. PipiczGabor 2013. június 30. 10:30
    „Még hány fajta adóval sújt le a nacionalista nemzeti kormány?”
  • 3. X_Y 2013. június 30. 10:29
    „2. Qllancs 2013.06.30. 10:03

    "Vagy aki nem siet nagyon..meg a régi utakon, városokon, falvakon keresztül."

    De attól még ugyanúgy beépíti a fuvarköltségbe amennyit csak lehet...Bár a kis fuvarozó cégek szépen sorban tönkre fognak menni, maradnak a multinacionális fuvarozók, aki gond nélkül megemelik a fuvarköltséget, mert nem lesz konkurencia...”
  • 2. Qllancs 2013. június 30. 10:03
    „Gondolom..aki itt szállít...pl. élelmiszert stb ---beépíti az árakba ! Nesze neked 10 % rezsi csökkentés ! A másik oldalon meg 2--300 % os EMELÉS !

    Vagy aki nem siet nagyon..meg a régi utakon, városokon, falvakon keresztül.”
  • 1. acidrain 2013. június 30. 08:48
    „Tehát az ágazattal alapos egyeztetés folyt...”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Árokba hajtott egy kisbusz Pest megyében

A járműben hatan utaztak, ketten sérültek meg. Tovább olvasom