Délmagyar logó

2017. 04. 30. vasárnap - Katalin, Kitti 5°C | 16°C Még több cikk.

Könnyítenének a magyar állampolgárság megszerzésén

Törvénymódosítást nyújtott be a Fidesz-KDNP annak érdekében, hogy a határon túli magyarok könnyebben szerezhessenek magyar állampolgárságot.
A Fidesz már korábban bejelentette: kormányra kerülése esetén törvényt alkotna a kettős állampolgárságról. A Semjén Zsolt (KDNP), Simicskó István (KDNP) és Németh Zsolt (Fidesz) jegyezte indítvány eltörölné a magyar állampolgárságról szóló jogszabályból azt a feltételt, mely szerint az igénylőnek életvitelszerűen Magyarországon kell élnie. A javaslat szerint meghatározott feltételek esetén - egyéni kérelemre - kedvezményesen honosítható az a nem magyar állampolgár, akinek felmenője magyar állampolgár volt, és magyar nyelvtudását igazolja. A magyar állampolgárságú felmenőtől és a magyar nyelvtudás igazolásától kiskorú esetében el lehet térni, ha a honosítását a szülővel együtt kéri, vagy szülője a magyar állampolgárságot megszerezte.

A módosítás értelmében a magyar állampolgárság iránti igényt be lehetne adni Magyarország külképviseletein is. A törvényjavaslat indoklásában a képviselők leszögezik: tisztában vannak azzal, hogy nem járható út a magyar állampolgárság etnikai alapon történő megszerzése, illetve az, hogy ki lehessen adni az általánostól eltérő típusú állampolgárságot. Azonban - mint folytatták - bármelyik közvetlen ágú felmenő magyar állampolgársága elegendő jogalapot ad az utód állampolgári igényének elismerésére, amelyen belül csak egy alapkövetelményt fogalmaz meg a törvény: a magyar nyelv ismeretét.

A három ellenzéki politikus hangsúlyozza, hogy a törvénymódosítás nem jelenti az állampolgárság kollektív és automatikus megadását, ebben ugyanis szerintük semmilyen automatizmus nem létezhet, csak a bejelentett egyedi kérelem alapján lehetséges az igény elismerése. Indoklásukban rámutatnak: a javaslat úgy fogalmazza meg a honosítás feltételeit, hogy azok megfelelnek az Emberi Jogok Európai Bírósága által támasztott kritériumoknak, így az nem sérti a diszkrimináció tilalmát. Németh Zsolt, a Fidesz szakpolitikusa augusztus 3-i sajtótájékoztatóján közölte, hogy már az őszi ülésszakon az Országgyűlés elé kerülhet a kettős állampolgárság ügye. A most benyújtott javaslattal összhangban akkor is hangsúlyozta, hogy a Fidesz szerint alapvetően egyéni kérelem alapján kellene megadni a kettős állampolgárságot.

Másnap, augusztus 4-én Szabó Vilmos külügyi államtitkár az MTI-nek elmondta, a parlamenti egyeztetésekkel párhuzamosan a Külügyminisztériumban is elindult a szakértői anyagok készítése a kettős állampolgárság ügyében, a tárgyalási alap az egyéni elbírálás rendszere. Szijjártó Péter, a Fidesz elnöki stábjának vezetője október elején az MTI-nek adott interjújában elmondta, ha a Fidesz kormányra kerül, első lépései között lenne törvényt alkotni a kettős állampolgárságról. Leszögezte: a parlament erkölcsi kötelessége e kérdés rendezése, de a jelenlegi összetételében az Országgyűlés erre nem képes. A parlamenti pártok közül az SZDSZ vezetője, Retkes Attila egy pécsi sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy a Szabad Demokraták Szövetsége kikötésekkel ugyan, de támogatni tudja a határon túl élő magyarok kettős állampolgárságát. Az MSZP részéről Kozma József, az Országgyűlés külügyi bizottságának alelnöke júliusban az MTI érdeklődésére kifejtette: véleménye szerint az oktatás, a nyelv, az autonómia, a szabad közlekedés ügyére, azaz ezekre a szerteágazó problémákra a kettős állampolgárság nem adhat választ, ezekre a kérdésekre külön szabályozást kell alkotni. A határon túli magyarok kedvezményes honosításáról 2004. december 5-én tartottak országos ügydöntő népszavazást. A kettős állampolgárságról szóló szavazás eredménytelenül zárult.

Olvasóink írták

44 hozzászólás
  • 44. Rozsdás 2009. október 18. 17:59
    „Azt nem tudom biztossan hogy az unió más országaiban milyen törvények védik az állampolgárság megszezését,de arról nem hallottam hogy osztogatnák.
    Nem hiszem hogy ezzel lehetne kompenzálni a népesség csökkenést,mert az biztos hogy ez nem a gyermekvállalást ösztönzi!!!”
  • 43. vimvirepellere 2009. október 18. 16:57
    „Javítás: tartok”
  • 42. cselac 2009. október 18. 16:33
    „Ölni? A bicska fokával? :DDD MU HA HA :D”
  • 41. vimvirepellere 2009. október 18. 16:32
    „40. hozzászólás Logaritmus 2009.10.18. 15:59

    Attól tarok te nem érted akkor amit írtam. A dologgal való szembenállásodat nem értem, és tartom a felhozott érveidet végtelenül kicsinyesnek. A kettős állampolgárság GESZTUS lenne a határon túli nemzettársainknak, tényleges jelentőséggel nem bírna, hiszen az Európai Unió egyik alapvető joga a határain belül a szabad mozgás és letelepedés joga, tehát az a magyar, aki Romániában és Szlovákiában él, már most szabadon jöhet, mehet és letelepedhet, mert a nemzeti állampolgárságaink mellett mindannyian uniós állampolgárok is vagyunk. Az uniós szupranacionális (nemzeti jog felett álló) jog biztosítja a szabad mozgás és letelepedés jogát. A kárpátalján és a Vajdaságban élő magyarság meg nem akkora lélekszámú, hogy tőlük bárkinek is félnivalója lenne. A burgenlandiak se jönnének ide hitet tenni a Fidesz mellett.

    Ismétlem, aki szerencsevadász vagy bűnöző, és van annyira hülye, hogy számára éppen Magyarország az ideális terep, az már rég itt van.”
  • 40. Logaritmus 2009. október 18. 15:59
    „vimvirepellere: szandekosan nem erted amit irok, sajnalom. Semmifajta koncon marakodasrol nem beszeltem, de ugy allampolgarnak lenni, hogy egyedul a nyelvtudas kot valakit ide, szerintem keves. A tavhazassag sem az igazi - bar lehetnek elonyei. :-)

    cselac: akkor a bicskaval hadonaszo bacsi ne kapjon magyar allampolgarsagot, mert ha egy velemenykulombseg miatt olni is kepes, meg kiutasitani sem lehet Magyarorszagrol ha magyar allampolgar. Kalapos, bicskazo, primitiv lelkekkel mar igy is tele az orszag.

    Lacas: az allampolgarsag alkotmanyjogi kerdes, ezert hulyeseg lelki zsarolasra, kampany celokra, emberek heccelesere hasznalni. Egyszeruen hulyeseg szelesre tarni az ajtot a kulfoldi szerencsevadaszok es bunozok elott. A mostani szabalyozas viszonylag nehezze teszi a visszaelest es gordulekennye a honositast az arra jogosultaknak. Meg SENKI nem mondta el hogy miert nem jo a mostani szabalyozas (1 ev itteni let, munka, lakhatas, nemzetbiztonsagi ellenorzes)? Kinek az erdeke a betelepulok (romaniai, ukran, izraeli, stb.) ellenorzesenek kikapcsolasa? Gondolkodj mar kicsit!”
  • 39. vimvirepellere 2009. október 18. 15:14
    „35. hozzászólás miniszterelnok 2009.10.18. 12:56

    Az a baj miniszterelnok, hogy ezek az emberek szavazati joggal bírnak, az ilyenek miatt tart itt az ország, és húz szét ennyire a nemzet. Igazad van, ezeknek kellett volna a határ trianoni oldalán túlra születni, és átélni azt, amit a kinti nemzettársainknak. Egyszerűen nem értem az ilyeneket.

    logaritmus. Gondolod, akinek annyi pénze van, hogy szórakozóhelyet, politikust stb. vegyen, az a te szavazatodra vár, hogy állampolgárságot szerezhessen? Remélem csupa hozzád hasonló ember van a környezetedben, és boldog életet éltek (marakodtok nap, mint nap valami koncon) Szemétláda!”
  • 38. cselac 2009. október 18. 14:45
    „Logaritmus: az a kedves bácsi a Hargitán 5 perc hallgatás után úgy vágott volna hókon a bicska fokával az ilyen beszólásiad után, hogy egy hétig csak borvizet innál kínodban.”
  • 37. Kami45 2009. október 18. 14:37
    „36. hozzászólás Léni 2009.10.18. 13:51

    Mi ért, szerinted a kormány hajlandó együtt gondolkodni, vagy cselekedni valakivel????”
  • 36. Léni 2009. október 18. 13:51
    „" jelenlegi összetételében az Országgyűlés erre nem képes" Mondja ezt a papagájkórus egyik fő hangadója.
    Miért nem képes? Mert semmilyen ügyben nem hajlandó együtt gondolkozni vagy cselekedni a jelenlegi
    kormánnyal! A következő döntésük a szavazati jog megadása lesz, ami ugye a Fidesz bebetonozását fogja jelenteni.”
  • 35. miniszterelnok 2009. október 18. 12:56
    „8.Ezek szegyentelenek Vimvim. Nagy kar, h nem a trianoni hatar tuloldalara szulettek.”
  • 34. Lacas 2009. október 18. 12:34
    „Egyébként meg kár ezen vitatkozni.A Fidesz csak kampányfogásra használja ezt a felvetését is.Amint meglesz a győzelem,el lesz felejtődve ahogy a többi lufi is elszáll”
  • 33. Lacas 2009. október 18. 12:31
    „24. Logaritmus: Neked minden nemzetbiztonsági kérdés ami a magyarsággal kapcsolatos.Elég szomorú,ha magyar embereket tartasz veszélyesnek Magyarországra nézve.Vagy kinek a nemzetét félted? Magyar vagy az izraeli betelepülők nemzetét? Ha ez utóbbi,akkor számodra valóban nem lenne jó az ország egyesitése ilyenformán.Inkább a sok keleti,afrikai selejt betelepitése a probléma és a cigányság tenyésztése.Az izraeli katonák Magyarországon való állomásozása,gyakorlatozása a nemzetbiztonsági kérdés.Vagy a "Gyertek az új hazába" táblák Izraelben Budapest képével.”
  • 32. rozator 2009. október 18. 12:19
    „Erdélyből aki akart, az már áttelepült és állampolgár rég!Most a bodzások várják a lehetőséget, itt jobb a segély!”
  • 31. szgd-i 2009. október 18. 12:17
    „Logaritmus látom felületes vagy és nem jársz a hírek után, igazolni kell a magyar felmenőket, a magyar nyelv ismeretét, ne keverd bele a köztörvényes bűnözést!
    Tudod a munkám miatt van némi információm nekem is, hogy van az hogy a szabadkai konzulátoson most a bosnyák, szerb seftelő simán egyből kap vízumot a magyar nemzetiségű szerencsétlent meg szívatják mert 5 évente egyszer át akarna jönni a rokonaihoz vagy épp kirándulni?
    Akkor hogy is van ez? Mit is csinnál a maszop szadesz külügy? Ez így jó?
    Nem kell összekeverned és csúsztatnod a dolgokat...
    Egy dolog az állampolgárság és egy másik a köztörvényes bűnözés!!!!!
    Továbbra is mondom NEM NORMÁLIS AKI A CSALÁDJÁT MEGTAGADJA, KITAGADJA!”
  • 30. PerryMason 2009. október 18. 12:07
    „Hogy gonoltok Trianonra, ha ennyire irtóztok a határontúli magyaroktól??? Nem értem.”
  • 29. Logaritmus 2009. október 18. 12:07
    „szgdi-i: nem viccelodnel ilyen izlestelenul ha tudnad, hogy hany orosz szerzett a 80-as evek vege ota ket hullamban nagyar allampolgarsagot ugyvedi segitseggel kihasznalva a mostani konnyiteseket. Tobbseguk a hazajaban korozott bunozo, akik ha eg a talaj a labuk alatt ide menekulnek es vasaroljak fel Budapesten a szorakozohelyeket, ettermeket, takarekszovetkezeteket, politikusokat. A MOL korul is ezert megy az orosz mozgolodas. Hazank kituno szallashely. Szoval erre is gondolni kellene, nem csak a kedves bajuszos bacsira a Hargitan.”
  • 28. motoros25 2009. október 18. 11:46
    „dtibi igazad van!!!! az én nejem is erdélyi és egyáltalán nem éreztetik velem velünk 2004-et csak sok a hülye itt aki azt hiszi magárol hogy csak azért mert magyar felsőbrendű heheheeeeee semmibe se nézem őket.”
  • 27. szgd-i 2009. október 18. 11:43
    „Szerintem Logaritmus te vagy veszélyes az ilyen gondolataiddal, lehet neked a szüleid ezek szerint a szüleiddel való kapcsolatod és rokonsági fokod nemzetbiztonsági kockázatot jelent...”
  • 26. Logaritmus 2009. október 18. 11:41
    „Egyebkent a legszomorubb nem is ennek a javaslatnak a megszuletese es veszelyessege, hanem az, hogy a Fidesz a gazdasagi es belfoldi kenyes kerdesek helyett a kozbeszedet ertekvitak, feneketlen - bar erdekes - temak fele tereli.”
  • 25. dtibi 2009. október 18. 11:38
    „Elnézést szeretnék kérni, de elfelejtettem hozzátenni: Tisztelet a kivételnek! Sok olyan ismerősöm van aki magyar állampolgár és teljesen egyetért velem. Aki nem így gondolja az valószínű sohasem járt például Erdélyben. Ajánlom, hogy egyszer látogasson el oda és meglátja, hogy bár 2004 dec. 5-én nagyon sokan elutasítottak , azért mi mindig szeretettel fogadunk minden magyar embert!!!”
44 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Közlekedési tárca: alapos ok nélkül hív sztrájkra a VDSZSZ

A közlekedési tárca szerint a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) sztrájkfelhívásában… Tovább olvasom