Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 8°C

Lezuhant egy MIG-29-es Kecskeméten, a pilóta katapultált

Leszállás közben lezuhant egy MIG-29-es vadászrepülőgép csütörtökön délután Kecskeméten. A pilóta túlélte a balesetet.
Délután négy óra előtt néhány perccel a kecskeméti katonai repülőtér megközelítése közben történt a baleset: egy MIG-29-es önállóan gyakorlórepülést végzett, amikor a leszállópálya közelében lezuhant.

A helyszínre utazott tájékozódni Szekeres Imre honvédelmi miniszter is, aki később a sérült pilótát is meglátogatta.

Jól van az őrnagy, aki délután balesetet szenvedett egy MIG-29-es vadászrepülővel - mondta Szekeres Imre, miután bent járt nála a kórházban. Átesett az ultrahang- és röntgenvizsgálatokon, amelyek kiderítették, hogy semmiféle belső sérülése nincs. Mindössze kisebb fájdalmai és izomláza van a katapult és a földet érés miatt. Most még mindenesetre orvosi kontroll alatt marad.

A pilótát egyébként már meglátogatta a családja, parancsnokai és pilótatársai is.

A balesetet szenvedett gép legutóbb két hete esett át a kötelező átvizsgáláson, ami 200 órás repülést engedélyez - mondta Szekeres Imre. A kontroll óta mindössze 7 órát repültek vele. A tárcavezető leszögezte, hogy az ellenőrzés mindig szigorú és folyamatos, nemcsak akkor van, amikor valami rendkívüli történik.

A várhatóan néhány napig, vagy néhány hétig tartó vizsgálat alatt a MIG-29-esek továbbra is ellátják a készenléti szolgálatot, de gyakorlórepülést csak akkor végeznek rajtuk, ha feltétlenül szükséges - mondta a miniszter.

A MIG 29-es vadászgép úgynevezett "touch and go" leszállási manővert hajtott végre, ez azt jelenti, hogy a pilóta a géppel megérinti a leszállópályát, majd ismét a levegőbe emelkedik. A baleset akkor történt, amikor megpróbálta felhúzni a gépet és az lezuhant. A pilóta katapultált és még a reptér területére zuhant, a gép viszont átszakította a leszállópálya melletti kerítést, átcsúszott a közeli 44-es főúton, majd egy szántóföldön állt meg és kigyulladt. A főúton éppen előtte ment el egy személyautó, de a gép nem ütközött semmibe - mondta Pető István, a reptér parancsnoka.

A gépnek épségben megmaradt a fekete doboza, a berendezésből kinyerhető információk segítségével kiderülhet majd, hogy pontosan mi történt.

Pető István hangsúlyozta, hogy a MIG 29-esek nagyon megbízható, jó gépek. A balesetet szenvedett pilóta előtt éppen ő repült vele.

A Magyar Honvédség a mostanival együtt eddig 3 MIG-29-es vadászrepülőt veszített el. 1998. július 23-án a kecskeméti repülőtér mellett gyakorlatozás közben zuhant le egy repülő, pilótája meghalt.

2005. május 11-én ugyancsak a kecskeméti repülőtér mellett zuhant le egy MIG-29-es, miután jobb oldali hajtóműve meghibásodott. A pilóta, Szabó "Topi" Zoltán százados, aki a 2005-ös Kecskeméti Nemzetközi Repülőnap műrepülő programjára gyakorolt, sérülések nélkül katapultált az égő gépből.

Magyarország 1993-94-ben 28 MIG-29-es vadászrepülőt vásárolt államadóság fejében, ezekből 14 van szolgálatban. Ezek jövő december végéig állnak hadrendbe, utána a Gripenek veszik át a feladatukat.

Kositzky Attila a légierő korábbi parancsnoka elmondta, hogy a MIG-29-esek szovjet gyártmányú, két hajtóműves, úgynevezett elfogó vadászgépek. Az elsődleges feladatuk a légi célok elfogása és megsemmisítése, a másodlagos pedig a földi célpontok elleni támadás. Hazánkban jelenleg békeidős készültséget látnak el, azaz a légtér szuverenitását biztosítják. Ez annyit jelent, hogyha idegen gép van a légtérben, akkor gyakorlatilag a levegőben igazoltatják.

A MIG-29-esek a földközelben 1400 kilométer/órás, nagy magasságban pedig a 2400 kilométer/órás sebességet is elérhetik. Akár 18 ezer méteres magasságban is tudnak repülni, másodpercenként pedig 300 métert tudnak emelkedni - mondta a nyugállományú altábornagy.

Olvasóink írták

  • 17. matriné 2008. április 18. 13:18
    „Kedves Elek! felőlem nevezheted akár művészeknek is a pilótákat, ha azok nem a közpénzen élvezik az életvitelüket!A tény attól még nem fog változni!”
  • 16. Kért Elek 2008. április 18. 09:28
    „T. matriné !

    Magyarországon volt, (van) olyan repülős katona aki egy vadászrepülős versenyen magamögött tudhatott olyan pilótákat akik több órákat is gyakorlatozhatnaka levegőben.
    Én nem nevezném bohockodásnak azt amit csinálnak.”
  • 15. matriné 2008. április 18. 09:15
    „Kedves CsImre! Magyarországra sem repülős katona sem bicsiklis katona nem kell! A Hazánkat megvédésére egyik sem képes! Bohockodásnak pedig eléggé költséges munlatság a Magyar Népnek!
    Persze sok ostoba ezt nem érzékeli! Lényeg, hogy az érintettek kiemelt jövödelemmel élhetik világukat nemtörődve az adóforintok megtermelésével. A könnyen jött pénz könnyen el is verhető olyan posztokon ahol a "Hon" védelem égisze eltakarja a valóságot. Közben már festik az Országházra, hogy Gyarmatügyi Hivatal,táblát. Csak még az a kérdés melyik nyelven lesz írva! Melyik felvásárló győz a versenyzők közt.”
  • 14. GBig 2008. április 17. 23:29
    „Egy biztos..a repülés biztonságos, de... sokkal több repülő van lezuhanva a tengerek mélyén, mint ahány tengeralattjáró kiégve az égbolton :-)
    De a lényeg, hogy komolyabb sérülésektől mentesen megúszta mindenki... Mert azoknak az embereknek is vannak szeretteik, családaik!”
  • 13. CsImre 2008. április 17. 22:54
    „"Legközelebb majd biciklivel megy. Arról nem esek nagyot."

    A bicikli sokkal veszélyesebb, mint a vadászrepülő. Hányan halnak meg biciklizés közben, és hányan vadászerpülőlezuhanás miatt? Ha baiciklivel zuhansz le az út mellett, nem úszod meg pár horzsolással :-))”
  • 12. Ellenzéki 2008. április 17. 21:13
    „9. nek!
    Honnan tudod?
    Ahány hírforrást nézel a neten annyiféle magyarázatot találsz!
    Írva volt:
    - reptér megközelítési gyakorlat,
    - harci manőver,
    -átstartolási gyakorlat,
    Egyébként ez a lezuhant gép most valami féle javításon vagy revizión. Ez is a neten ovasható.
    Ami biztos, - pilóta rokon mondta aki tud párhuzamot vonni gépek között, mert repült MIG 29-en és most már Gripen pilóta - vissza nem ülne a MIG-re!
    Szerencse, hogy a 44-es főúton a gép előtt elhaladó autónak nem ütközött a repülőgép!”
  • 11. maci52 2008. április 17. 20:59
    „Szerencse hogy a pilótának nem esett baja.”
  • 10. MIGES 2008. április 17. 20:57
    „Touch an go ezt magyarul átstartolásnak hívják. Amúgy mázlista volt a pilóta, meg a gép előtt az úton áthaladt autós.
    A többi MIG 29-est, mely nem repül, alkatrésznek használják?”
  • 9. Megfigyelő 2008. április 17. 20:54
    „Ez az első amelyik "rendeltetésszerű használat" közben zuhant le, kedves Ellenzéki! Nem a szájtátó civilek szórakoztatása az alaprendeltetése! -Balliberális-”
  • 8. szuklatokoru 2008. április 17. 20:46
    „"Ez is a Gyurcsány miatt van!"”
  • 7. Ellenzéki 2008. április 17. 20:30
    „Azért pont most nem kellett volna azt nyilatkozni, hogy: "A MIG 29 -k nagyon megbízható gépek."
    Egyébként nem azok.
    Egy dologra jók, bemutatón olyan műrepülő figurákat végre hajtani amit más gépekkel nem lehet.
    Ez azért lehetséges mert nem elektronikus kormány vezérlése van.”
  • 6. Balogh Gábor 2008. április 17. 20:21
    „"Árokba borult egy kamion a 44-es úton, mert a mellette lezuhanó MiG-29-es látványától elvesztette uralmát járműve fölött a sofőr - tudta meg a HavariaPress . . . . ."
    bégé”
  • 5. Plebi 2008. április 17. 19:16
    „örüljetek, hogy nem lett baja a pilótának. a prosztó beírásoktól meg talán tartózkodni kéne.”
  • 4. Cc 2008. április 17. 18:27
    „Remélem nem lesz részeg a bizottságban”
  • 3. radaros 2008. április 17. 17:38
    „Legközelebb majd biciklivel megy. Arról nem esek nagyot.”
  • 2. 40-es 2008. április 17. 17:10
    „Ennyire nem lehetsz gyökér.
    Remélem túlélte a katapultálást.”
  • 1. matriné 2008. április 17. 17:01
    „Nem Oszama bin Laden gáncsolta el? Mert, hogy nem a hazánkat védte a felvásárlóktól az biztos!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kóka támogatná Kuncze Gábor visszatérését

Támogatná Kuncze Gábor visszatérését, az SZDSZ elnöki székébe Kóka János, a liberálisok jelenlegi… Tovább olvasom