Délmagyar logó

2017. 11. 18. szombat - Jenő 5°C | 8°C Még több cikk.

Monorierdői baleset: gyanúsított a személyvonat vezetője

Még az idén lezárulhat az október 6-án, Monorierdőnél történt vasúti szerencsétlenség ügyében indult rendőrségi nyomozás. A rendőrség október 22-én gyanúsítottként hallgatta ki a balesetben részes személyvonat vezetőjét.
A balesetet egyes körülményeit szakértők vizsgálják és a gyanúsított vonatvezető védője további igazságügyi szakértők bevonását kérte. A rendőrség a kérésnek helyt adott, a nyomozás vége gyakorlatilag a szakvélemények elkészültétől és eredményeitől függ. A fejleményekről kedden újságírók előtt számolt be Török Csaba, a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályvezetője.

Török Csaba elmondta, hogy október 22-én "Kettőnél több ember halálát okozó vasúti közlekedés veszélyeztetése" vétség miatt, az elsődleges szakvélemények alapján, gyanúsítottként hallgatták ki a személyvonat vezetőjét. Védője további igazságügyi szakértők bevonását kérte és a rendőrség helyt is adott a kérésnek. Az összetettsége miatt bonyolult ügyben eddig is több vizsgálat volt, a legtöbb tart is még. Ilyen a MÁV belső vizsgálata, aminek anyagát a rendőrség szintén megkapja, de az egyelőre csak egy adaléka a teljes ügynek.

A mentésben 12 menőautó, három mentőhelikopter vett részt. Fotó: Index Huszti István
A mentésben 12 menőautó, három mentőhelikopter vett részt.
Fotó: Index, Huszti István

A mozdonyvezető egyébként kihallgatásakor tagadott és azt mondta, nem tartja magát felelősnek a balesetért. A férfi szabadlábon védekezhet. Török Csaba szerint a nyomozás még ebben az évben véget érhet, ha minden szakértői jelentést megkap a rendőrség. A feladat összetett, mert vizsgálni kell a biztosítóberendezéseket, a forgalomirányítók munkáját, a személyi és a technikai részleteket. Török Csaba újságírói kérdésre azt mondta, hogy a vonat roncsaiból korábban ellopott alkatrészek nem befolyásolják a vizsgálatot, a roncsokra ugyanis nincs már szükségük a szakértőknek.

Török Csaba elmondta, hogy a jelenlegi állás szerint csak a mozdonyvezető a gyanúsított, de ez a szakértői véleményektől függően változhat.

Október 6-án, hétfőn, délelőtt 10 óra 20 perckor a Nyíregyháza felől Budapestre tartó Hajdú IC-vonatba hátulról belerohant a Ceglédről ugyancsak a fővárosba tartó személyvonat egy olyan helyen, ahol meghibásodott a vasúti biztosító berendezés. A balesetben hárman a helyszínen, egy sérült pedig a Merényi Kórházban halt meg. További 26-an kórházba kerültek, közülük 7-en súlyos vagy életveszélyes sérülésekkel. A baleset után Szabó Pál közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter, valamint a MÁV elnöke és vezérigazgatója is felajánlotta lemondását, ám utóbbiét Gyurcsány Ferenc nem fogadta el.

A Közlekedés-biztonsági Szervezet (KBSZ) korábban nyilvánosságra hozott első vizsgálata szerint egy föld alatt futó kábel zárlata miatt hibásodott meg a vasúti biztosítóberendezés, a vasúti szerencsétlenség előtt már egy órával. A KBSZ szakemberei szerint azonban ez nem vezetett volna szükségszerűen balesethez, ha az érintettek betartják az ilyenkor érvényes, speciális szabályokat. A vonatok adatrögzítőinek elsődleges kiértékelése szerint megállapítható, hogy mindkét vonat vonatbefolyásoló berendezése üzemképes volt, az általuk adott jelet az adatrögzítő berendezések rögzítették.

A helyszíni szemlén bebizonyosodott, hogy mikor a vonatok elhagyták a baleset előtti utolsó - Pilis - állomást, akkor olyan jelzést kaptak, ami utalt az előttük lévő pályaszakaszon a biztosítóberendezés működésképtelenségére. A jelzés szerint a vonatoknak a hibajel feloldásáig 15 kilométeres óránkénti sebességgel szabadott volna haladniuk. A vonatbefolyásoló berendezésnek kellett volna megállítania automatikus befékezéssel azt a vonatot, amely ezt a sebességhatárt túllépi. A személyvonatnál ez nem történt meg, a vonat 100-110 km/óra sebességről kezdte a fékezést és 75-80 km/óra sebességgel ütközött az előtte körülbelül 10-15 km/óra sebességgel haladó InterCity vonat utolsó kocsijának. A többi szakértői vizsgálat mellett a KBSZ független szakértői vizsgálata is tart még.

A MÁV is folytatott belső vizsgálatot, ami korábbi sajtóértesülések szerint szintén a személyvonat vezetőjét hibáztatja.

Olvasóink írták

  • 7. azul 2008. október 30. 22:13
    „A kábel miért volt zárlatos?! Itt valami mintha bűzlenék!!”
  • 6. Ráhúzzák a szerenycsétlenre... 2008. október 28. 22:40
    „Persze a privatizáció nem hibás...”
  • 5. Vörösdémon 2008. október 28. 18:01
    „Sajnálom a történteket!!”
  • 4. rebellis 2008. október 28. 12:53
    „A mozdonyvezető szempontjából teljesen huszadrendű dolog, hogy miér nem működött a biztosítóberendezés. Az ilyen esetekre is meg vannak az utasítások. Ha villámcsapás miatt ronlik el, kit hibáztat majd?? Persze nem ismer el semmit, az ügyvédek elő tanácsa, hogy tagadni, tagadni, csak azt beismerni, amit végképp nem lehet tagadni, mert egyértelmű bizonyítékok vannak.
    Amúgy meg a mozdonyvezető a "sofőr", a vonatvezető meg a "kalauz", buszos analógiára. Persze mostmár buszokon sincsen kalauz, ezért könnyű megkeveredni.”
  • 3. iGAZinak 2008. október 28. 12:25
    „A számból vetted ki a szót.”
  • 2. iGAZi 2008. október 28. 12:18
    „Valaki szakember magyarázza már el, hogy van mozdonyvezető, van vonatvezető, a kettő nem ugyanaz.”
  • 1. sr 2008. október 28. 12:05
    „Valakire rá kell húzni a vizes lepedőt! Akkor most volt kábellopás, vagy nem?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szigorítaná az állatkínzásról szóló törvényt az MSZP

Módosító javaslatot nyújt be Bárándy Gergely és Csiha Judit MSZP-s országgyűlés képviselő az… Tovább olvasom