Délmagyar logó

2017. 11. 20. hétfő - Jolán 1°C | 8°C Még több cikk.

Sikeres békéltetés

Már harmadik évét is betöltötte a fogyasztói panaszok orvoslásának legújabb fóruma, a Fogyasztóvédelmi Békéltető Testület. A megyénkben győri székhellyel 1999. március elsején alakult testület eredményes munkát végez.
Horváth László
Annak ellenére, hogy még mindig kevesen tudnak erről a lehetőségről, már számos esetben sikerült megoldást találni, békés úton rendezni a felmerülő panasz nyomán kialakult helyzetet. Hogy miként, arról Horváth László mérnök, a megyénkben működő békéltetőtestület elnöke ad felvilágosítást.
– Mik a célkitűzései a testületnek ?
– A fogyasztó és a gazdálkodó szervezetek közötti vitás ügyek egyezségen alapuló rendezésének megkísérlése. Ha ez nem megy, akkor az ügyet a fogyasztói jogok gyors, hatékony és egyszerű érvényesítésével kell megoldani. Tehát a testület tevékenysége révén a fogyasztó olyan jogorvoslati lehetőséggel rendelkezik, amely a bírósági eljárásnál sokkal gyorsabb és egyszerűbb. Az EU-direktívák megkövetelik az ilyen gyors és olcsó jogorvoslati lehetőségek biztosítását, amelyeket egyes országokban „ bagatellbíróság " névvel illetnek. Nem azért, mintha lebecsülnék az ügy jelentőségét, hanem arra utalnak ezzel, hogy a kisebb összegű vitákat itt is el lehet rendezni. Egyébként a békéltetőtestületek hatáskörébe az áruk és a szolgáltatások minőségével, biztonságával, ugyanakkor a termékfelelősségi szabályok alkalmazásával, a szerződések megkötésével és teljesítésével kapcsolatos fogyasztói jogviták bírósági eljáráson kívüli rendezése tartozik.
A fő cél, hogy a felek között egyezséget hozzon létre, és ezt, ha lehet, határozatban rögzítse. Ha nem sikerül, akkor a testület ajánlást fogalmaz meg, ám amennyiben a panasszal érintett gazdálkodó szervezet azt magára nézve kötelezőként elismeri, akkor kötelezést tartalmazó határozatot hoz.
– Mindez milyen következményekkel járhat ?
– Amennyiben az ügy folytatódik, hiszen a fogyasztónak joga van peres útra is terelni ügyét, akkor a békéltetőtestület kötelező határozatának, illetve a határozattal jóváhagyott egyezségnek a végrehajtása kérhető a bíróságtól. Ugyanakkor, ha a gazdálkodó szervezet a tanács ajánlásának nem tesz eleget, akkor a megyei kamara, illetve a megyei fogyasztóvédelmi felügyelőség a fogyasztó nevének mellőzésével az ügyet nyilvánosságra hozhatja.
– Hány üggyel kell foglalkozniuk ?
– Idén eddig 35 írásos és mintegy 30 telefonos fogyasztói panasz érkezett a megyei testülethez. Területileg legtöbb Győrből és Sopronból, téma szerint pedig ezek leginkább építőipari jellegűek.
– Nyilván ezeknek az ügyeknek a jó része eleve elkerülhető lehetne...
– Így van, a vitás helyzetek többsége megelőzhető lenne, ha vásárlói vagy megrendelői minőségében mindenki jobban odafigyelne arra, mit fizet ki, mit vesz át, s főleg milyen szerződést ír alá.
– Az érintett felek miként viszonyulnak a testület munkájához ?
– Az érintett vállalkozók eddig minden esetben részt vettek a meghallgatásokon. Úgy tapasztaltuk, hogy a vállalkozók, illetve a gazdálkodó szervezetek egy-egy eljárás megindítása után alaposan tanulmányozzák az idevonatkozó törvényt, a meghallgatáson felkészülten jelennek meg, s a legtöbb esetben hajlanak a megegyezésre. Az eddig tárgyalt ügyek is bizonyítják, hogy a testületnek van tekintélye és a felek elfogadják az eljárását és a határozatait.

A panaszokat írásban lehet és kell benyújtani a békéltetőtestülethez, amelynek címe: Fogyasztóvédelmi Békéltető Testület, 9021 Győr, Szent István út 10 / A, a telefonszám pedig (96) 520-202.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Felvételi

A Liszt Ferenc zeneiskolában (Győr, Liszt Ferenc u. 6.) felvételit tartanak. Az általános iskolák… Tovább olvasom