Délmagyar logó

2017. 07. 21. péntek - Dániel, Daniella 22°C | 35°C Még több cikk.

Vízzel, gyümölccsel a hőségben

Mivel oltsuk szomjunkat az álló- és folyóvizek mentén? Mit és mennyit igyunk strandolás közben?

A rekkenő melegben, aki csak teheti, vízpartokon, strandokon keres felfrissülést. A tűző napon hamarabb  megszomjazunk, mint egy hűvös szobában. Mivel oltsuk szomjunkat az  álló- és folyóvizek mentén? Mit és mennyit igyunk strandolás közben? 

Szervezetünk 65 százaléka víz (a férfiaké és a fiatalabbaké  valamivel többet tartalmaz, mint a nőké és az időseké). Az emberi  test minden sejtje tartalmaz vizet, ettől maradnak a szövetek  rugalmasak. És ezért végzetes, ha folyadékszükségletünket nem  pótoljuk kellő mértékben és rendszerességgel. Az ember napi  folyadékszükséglete 2–2,5 liter, ebből ital formájában 1–1,5 litert  veszünk magunkhoz, a többit a táplálékokkal. A test vízhiányának  legkorábban észlelhető főbb tünetei: a fáradtság, a  koncentrálóképesség csökkenése és az éhség.  

Nyakig vízben is megszomjazhatunk, sőt, alapszabály, hogy  hőségben és megerőltető munka, sportolás (például úszás) után akkor  is igyunk, ha nem érezzük magunkat szomjasnak! Bármilyen szomjasak  is vagyunk, csak 15–20 percenként igyunk egy-egy pohár vizet, kis  kortyokban. A változatosság kedvéért facsarhatunk a vízbe  citromlevet, de ihatunk cukrozatlan alma- vagy körtelét is. Hiszen  minden ilyen folyadékban ott van a víz is, amit vár, követel a  szervezetünk. 

Az édesített, hizlaló italokat jobb messze elkerülni. A  cukrozott üdítőitalok kevésbé csillapítják szomjunkat, mint a friss  ásványvíz vagy a hideg csapvíz, ráadásul roppant sok kalóriát  tartalmaznak, s ezeket a szervezet gyorsan elraktározza. Akkor már  inkább egy nagy adag fagylalt, lehetőleg gyümölcs, nem pedig  csokoládé! 
A vízben nincs kalória, s teljesen mindegy, hogy milyen ivóvizet  engedünk le a torkunkon. Lehet az csapvíz, szénsavas vagy  szénsavmentes ásványvíz. De gyógynövényekből készített tea is. A  szomjunkat legjobban oltó ásványvíz minden fürdőhelyen kapható,  vadregényesebb vízpartokra pedig palackokban vihetjük magunkkal.  Kevésbé elterjedt ötlet, pedig a hőségben kitűnő szomjoltó a  termoszban tárolt forró tea (a britek a forró égövi országokból  vették át a hűsítő teázás nemzeti tradícióvá vált szokását). 

Gyümölcslevekkel, gyümölcsökkel is hasznos ellátnunk magunkat  egy-egy fürdőnap kezdetén. A nyersen is fogyasztható zöldségek,  gyümölcsök nemcsak éhségérzetünket csillapítják, kitűnő szomjoltók  is, hiszen például az uborkának 96,8, a görögdinnyének 90,2  százaléka víz, a retek víztartalma 94,4, a paradicsomé 92,9, a  paprikáé 91, az eperé 89,5, az őszibaracké 87,5, a narancsé pedig  85,7 százalék. 
Sokan hideg sör után epekednek a tűző napon. Egy harmatos falú  pohárban habzó nedű valóban csábító, ám a nagy melegben a csekély  alkoholtartalmú sör is megárthat, nem beszélve a borról, hát még az  égetett szeszes italokról. A Balatonnál és a hideg vizű  bányatavaknál azonban sok tragédiát okozott annak a közismert  ténynek a figyelmen kívül hagyása, hogy az ittas állapot csökkenti a  veszélyérzetet, tompítja a reflexeket. Egy-két kupica után felhevült  testtel az is a vízbe veti magát, aki azt józanul fontolóra venné, s  az eredmény nemegyszer jóvátehetetlen tragédia.  

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Sportvilág

Gera cipője. Gera Zoltán csütörtökön – összegében – magyarországi csúcsot jelentő… Tovább olvasom