Délmagyar logó

2017. 11. 24. péntek - Emma 4°C | 11°C Még több cikk.

Kis iskola - nagy baj. Az iskolaállamosítás margójára

Csongrád megye – Az iskolák finanszírozása közel másfél évtizede probléma. A finanszírozás államosításával azok a kistelepülések is elveszíthetik az iskoláikat, amelyek még bírják – mind pénzzel, mind leendő iskolással.
Kübekházán 2008 nyarán zárt be az iskola, majd 2010 szeptemberében Reménysugár Katolikus Iskola és Óvoda néven, Szeged–Csanádi Egyházmegye kezelésében újranyitott. Ambrózfalván és másik nyolc megyei település 2011-ben 10-nél kevesebb kisdiákkal indult az első osztály. A legkevesebben, hárman Árpádhalmon és Királyhegyesen kezdték meg idén az iskolát. Csanádalbertin 5, Tiszaszigeten és Újszentivánon 8, Nagyéren, Dócon és Kübekházán 9 elsős van. Ezek között vannak egyházi fenntartású iskolák, melyek az anyagi támogatásnak köszönhetően nem rónak létükkel terhet az önkormányzatokra. A többinél azonban szinte évről évre felmerül a kérdés: meddig lehet zsonglőrködni a költségvetéssel a presztizs és az előny érdekében, vagyis azért: legyen iskolája a falunak. A dóci iskolát 2009-ben “adta le" az önkormányzat. 2007-ben szűnt meg az eperjesi és a klárafalvi iskola. Csanytelek még reménykedik: van és lesz gyereke, még van iskolája.

Kübekházán bezárt, majd egyházi iskolaként újranyitottak.
Kübekházán bezárt, majd egyházi iskolaként újranyitott az oktatási intézmény.


– Kistérségi alapfokú oktatási intézmény. Ez van. Ma így hívják az iskolát, amelynek tagintézménye a csanyteleki is – mondta Forgó Henrik, Csanytelek polgármestere. Azért kerestük meg a 3 ezer lelkes település vezetőjét, hogy megtudjuk: mit szól a kormányzat részéről megszellőztetett „iskolaállamosításhoz".

Ki és mit "államosít"?

Az iskola most is állami – ugyanis az önkormányzat nem magán, hanem köztulajdon. Az államosítás alatt a szakemberek azt értik, hogy a finanszírozást nem a helyi önkormányzaton keresztül, hanem központilag osztják ki. Magyar Önkormányzatok Szövetsége nem támogatja ezt az elgondolást. Gémesi György szerint a közoktatási intézmények legjobb helye az önkormányzatoknál van, hiszen azok ismerik leginkább a helyi szükségleteket. Arra lenne csak szükség, mondja az elnök, hogy a települések megkapják a pénzt az intézmények megfelelő működtetéséhez.
– Fejkvótát kapunk a gyerekek után – két részben. Az alap normatíván túl - a kistérségi fenntartás okán - kiegészítő normatívát is kapunk, amire nem lenne szükség, ha az alapfinanszírozás fedezné az oktatás költségeit – magyarázta a település polgármestere. Forgó Henrik úgy látja, amikor az előző kormány politikai szándékának megfelelően kialakultak a kistérségek, önként beléphettek a települések. Önként, de az a település, amelyik “nem élt ezzel a lehetőséggel", kizárta magát a finanszírozás egy részéből.
A jelenleg hatályos önkormányzati törvény a települési önkormányzat kötelező feladatai között sorolja fel a gondoskodást az általános iskolai oktatásról és nevelésről. Ehhez támogatást is kap – a fenti módon. De mennyit és miből gazdálkodik egy 3 ezer fős település?

– 2010-ben 34 milliót tettünk, 2011-ben pedig 25 millió forintot teszünk hozzá az állami normatívákhoz iskolánk fenntartása érdekében. Ez körülbelül annyi, mint az önrész, amit közel 250 millió forintnyi fejlesztéshez kell hozzátenni. Ennyi megy el az egyébként normatív (alap, plusz kiegészítő) alapú, tehát jelenleg is állami finanszírozású iskola támogatására. Az a helyzet, hogy a normatívákból bizonyos tanulói létszám alatt nem lehet kijönni, ez a pénz jelenleg gyakorlatilag csak a fizetésekre elég. További megtakarítást csak az iskolák “fizikai értelemben vett" összevonása eredményezhetne. Nálunk, Csanyteleken azonban közel 190 gyerek van, miért kellene másik településre buszozniuk? Arról nem is beszélve, hogy számos, korábban ily módon bezárt iskolát újra megnyitottak az utóbbi egy évben. Hol beszélhetünk ilyenkor esélyegyenlőségről? – kérdezte a polgármester.

Forgó Henrik szavaiból az derült ki, hogy ha az állam veszi át az iskolák felügyeltét, és a finanszírozás megmarad a mai szinten (vagyis, a normatívákon túl elmarad a települési kiegészítés), akkor a kistelepülések iskolái veszélybe kerülnek, mert nem tudnak “versenyképes szolgáltatásokat": ingyenes szakköröket, művészeti- és felzárkóztató iskolai foglalkozásokat adni az ott tanulóknak. Emiatt a szülők egy része el fogja vinni gyermekét valamelyik környező település iskolájába, ahol a megnövekedő létszámból adódó többletfinanszírozásból több pénz fog jutni, akár extra szolgáltatásokra is. De miért kellene egy kisdiáknak naponta buszoznia, ha helyben is megkaphatná a megfelelő oktatást? – érvelt Forgó Henrik. Csanytelek ugyanis egy teljes ciklust átölelő, nagyon komoly racionalizációs intézkedések következtében negyedik éve már nem forráshiányos, és jelenleg a gyereklétszám is optimálisnak mondható.

Klárafalván még áll az épület. Gyermek egy szál se.
Klárafalván még áll az épület. Gyermek egy szál se.

Ha kevés a normatíva, vajon miből egészíti ki az önkormányzat?

– Ma még a kommunális adón túl helyben marad a gépjárműadó és a helyi iparűzési adó, valamint az önkormányzati ingatlanok bérleti díjával is az önkormányzat gazdálkodhat. Ezeket nem vonják el, de nagy részét a kötelező állami feladatokra kell fordítanunk, a hiányos finanszírozás miatt – mondta a polgármester, aki szerint komoly fejlődés lehetne a településeken, ha a saját bevételeket nem kellene keresztfinanszírozásra költeni. Megtudtuk, hogy az iskola 25 millióján felül az óvoda 11,5 millióba, a gondozási központ 4,5 millió forintba kerül idén az önkormányzatnak. – Nem elvonják a helyben képződött forrásokat, hanem évek óta mi adjuk oda az alulfinanszírozott állami feladatokra, önként – fogalmazott némi éllel Forgó Henrik. A helyi alapfokú oktatás, nevelés ugyanis az “önálló települési identitás" alapvetése, hiszen nagy igazság, hogy “egy település akkor kezd el meghalni, ha nem tudja kitermelni saját értelmiségét" – és ez folyamat az általános iskolában kezdődik.

Mi lesz az önkormányzatokkal, mi lesz a gyerekekkel?

– Nem az az esélyegyenlőség, hogy naponta buszoztatom a gyereket. Itt helyben kellene ugyanazokat a feltételeket biztosítani – summázta Forgó Henrik. A jövőről csak elképzeléseink vannak – a sajtóban megjelent információk szerint a gépjárműadó és a helyi iparűzési adó is a központi költségvetésbe fog vándorolni, így a településeknek esélyük sem lesz a keresztfinanszírozásra, az iskola fenntartására. Ráadásul a folyamatosan változó jogszabályi környezet miatt a beruházásokkal is várni kell; például a csanyteleki piac felépítése is bizonytalan.

Az egyik kistelepülés polgármestere Forgó Henrik szavait azzal még kiegészítette, hogy önkormányzatok nem érdekeltek az iskolák fenntartásában. – Nincs 60 százalék az állami dotáció, így a maradékot más feladatoktól kell elvonni. Mi sem bírtuk tovább, bezártuk az iskolát – magyarázta.

Olvasóink írták

32 hozzászólás
12
  • 32. Norbi56 2011. március 27. 10:22
    „"agyhalott"!
    Ha úgy tekintjük akkor már sajnos 60 év amit elvesztettünk, a velünk azonos szintről indulókkal szemben.
    Az pedig sajnálatos, hogy ennek az elvesztegetett, és kontraszelektált időszaknak a hatásai még negyven év múlva is érződnek, mert aki tavaly kettes(2) eredménnyel bejutott a tanár/tanító képzésbe, és hasonló eredménnyel végez, szerez (diplomát? ), rossz esetben 40 év múlva lép ki a rendszerből, de aki a 60-as hetvenes években végzett az is benne van még !!!
    Nem is fokoznám már tovább, hiszen a felsőoktatásban is érvényesül ez a negatív a hatás.
    Egyébként a tömegtermelés az mindig csak "közepes/gyenge "eredményt tud hozni, hiszen mégis csak a kis szériában gyártott autók az igazán jók, erősek,értékesek és drágák!
    A mi rendszerünk nem képesek sem a lemaradókat sem a kiemelkedő képességűeket kezelni.
    A tréfa szerint "aki elől menne azt orrba vágják aki hátul azt s...be rúgják, hogy bepofozzák a középszerbe" de sajnos még ez sem igaz, ezeket egyszerűen elereszti a rendszer.
    Láthatod, ha azt akarod, hogy a gyereked nyelvvizsgát tegyen magántanárhoz kell járatni nem kevés pénzért, és ez magában nem más mint korrupció és aljasság , a rendszer aljassága!
    Miért gondoljuk, hogy ez a megállapítás az oktatásban nem érvényes ?
    Éppen most olvastam egy cikkben, hogy hol lesz kötelező emelt szintű érettségi a felsőoktatásba való bejutáshoz. (bár maga az érettségi (devalválódásának okai)rendszere is megérne egy misét) A tanár/tanító képzés nincs a felsorolásba! Vajon ennek mi lehet az oka?
    Vannak olyan helyek a világon ahol, erre a területre a legnehezebb bejutni speciális alkalmassági vizsgálatokon keresztül !!!
    Ugye az nem vita tárgya , hogy nagyon sok a pályán lévő nem alkalmas arra, hogy ott legyen, és az általuk okozott kár
    hatása 70 évre határozhatja meg az elszenvedő élete!
    Nálunk évtizedek óta papolunk arról, hogy az oktatás lehet a jövőnk kulcsa (befektetés a jövőbe)és még mindig csak beszélünk és nem történik érdemi pozitív változás !
    Az egy lehetetlen állapot, hogy itt néhány évenként 180% fordulatok következnek be, persze ennek az eredménye a toporgás illetve a minőségromlás!”
  • 31. agyhalott 2011. március 27. 01:17
    „"Mért legyek én tisztességes? Kiterítenek úgyis!
    Mért ne legyek tisztességes! Kiterítenek úgyis."

    Az elmúlt 40 évvel lassan az a baj, hogy már a felénél is több egy demokrácia-szerű izé keretei között telt el, egy köztársaságra hasonlító államforma keretében, és a hatalom kb. felesben a magát jobbos és balos jelzőkkel illetők közül került ki ezen idő alatt. Vagyis azt, hogy miért kontraszelektált egy 1985-88-ban született tanár, elég nehéz már Kádár nyakába varrni.
    [Kicsit zavar, hogy jelenleg csak olyanok kerülhetnek vezető pozícióba egy oktatási intézményben is, akik feltétlenül lojálisak a fideszhez. Nem kérdeznek, csak bólogatnak és végrehajtanak. Ha véleményük van, azt csak a közvetlen ismerősök hallhatják halkan, súgva, virágnyelven. Ez már kádáribb. És csak a kezdet :(]

    Az viszont elgondolkodtatóbb, hogy ha igazak az újsághírek, akkor napjainkban összesen 1-2 fő végez középiskolai fizikatanárként évente. Ezt is kenhetjük mindenkire, de leginkább a jelenlegi állam a felelős érte, hogy mennyit fizet az alkalmazottainak. Tavaly ennyit (és idén ez is jelentősen javult ;):
    http://www.fzolee.hu/framework/2010_es_kozalkalmazotti_bertabla
    (Itt lehet pl. nettósítani: http://www.nettober.com/)
    Ez meg egy lehetséges jövő:
    http://www.mancs.hu/index.php?gcPage=/public/hirek/szam&id=744&mode2=1&mode3=1
    "Holnapután, kiskedden - Mit ígér a pedagóguséletpálya-modell? " - itt is regelni kell, vagy elolvasható a könyvtárban is :)

    Ha valaki képes elvégezni egy egyetemi fizika szakot, akkor meg tud szerezni valamilyen mérnöki diplomát is. Ott meg a kezdő fizetése alaphangon és szerényen is a duplája egy kezdő tanárénak, és a különbség később csak nő. Akkor ki az a mazochista őrült, aki mindent megtesz azért, hogy kemény munkávan fele annyit keressen, mintha mást csinálna?
    Lehet sápítozni, kommunistázni, fasisztázni, bízni az egyházi fenntartásban, mindenkit hibáztatni, de a dolog szerintem itt kezdődik. És ez a jövő addig nem fog elkezdődni, amíg normális béreket nem adnak a normális munkáért.

    De az elmúlt hónapokban itteni kommentekben is többször olvashattuk, hogy elvették minden kiegészítő juttatásukat, viszont kaptak helyette fűtetlen termeket, kötelezően ingyen tartandó túlórákat. És még örüljenek, hogy nem rúgták ki őket. Ezek után mégis, mi várható el tőlük? Mi lesz azokból a gyerekeinkből, akiket ilyen motivált helyzetben lévő pedagógusok oktatnak, nevelnek, amíg mi a munkahelyünkön helytállunk?

    Ismerek néhány tanárt. Van köztük, akinek a fele bér is sok lenne azért, amit munkaként produkál, másoktól viszont a dupláját sem sajnálnám. És a stressz alapján akár ők is lehetnének korkedvezményes nyugdíjasok, mint a rendőrök. Ha rendesen dolgoz(hat)nának, az utóbbiakat kevesebb stressz érné ;)
    De azt sem értem, hogy tényleg munkaköri kötelessége-e egy tanárnak az utcán figyelgetnie a szünetekben, hogy merre kószálnak a diákok, mit ahogy ez Csongrádon is tapasztalható. Biztosan nyugodtan, jól elő tudnak ilyenkor készülni az óráikra, nem csak úgy beesnek.

    Ha már eszembe jutott közben: Mi lesz azzal a "tanítóval", aki egy 30 fős osztályban képes 2 éves munkával 15 diszlexiást "létrehozni" (analfabétákat gyártani, tönkretenni az egész további életüket), ha az önkormányzat egyházi fenntartásba adja a munkahelyét? Isteni sugallatra képes lesz tanítani?

    Fenntartó:
    Azt sem értem, miért lesz olcsóbb az állami fenntartású iskola, mint az önkormányzati. Hogy működik ez az egész?
    1. az állam adókat vet ki, hogy feladatait elláthassa
    2. az állam törvényben kötelez bizonyos önkormányzatokat, hogy iskolákat tartsanak fenn
    3. az állam az adókból beszedett ehhez szükséges pénzt (többnyire) átutalja az önkormányzatnak, akik finanszírozzák az iskoláik működését
    A bankköltség tényleg megtakarítható, ha direktben utal, nem az önkorin keresztül, de más mi?
    Ennyi erővel az önkományzatok egy része meg is szűnhetne. A megyeiek mindenképpen.
    Ha az állam nem utal eleget, akkor gondok vannak. De miért nem utal? Ki akar tolni az önkorikkal? Vagy csak nincs rá pénze?
    Ha nem lesz a rendszerben egy közvetítő, akkor több pénze lesz rá? Akkor majd utal eleget a suliknak?

    Ha egy iskola egyházi kezelésbe kerül, honnan lesz több finanszírozási forrása? Milyen bevétele van az egyháznak, amit ő oktatásra tud fordítani, az állam meg nem? Vagy ezt is az állam finanszírozza, csak ha az egyház közvetít, nem egy önkori, akkor jut elég pénz az előírt feladatok végtehajtására?

    Jajjjdebutavagyok :(((

    Ennyi szöveget én biztosan nem olvasnék el, de meg sem írnék ;)
    (Nem NOI terjedelmére törekszem, de ez nagyon ki akart belőlem jönni.)”
  • 30. őrgróf 2011. március 26. 19:49
    „kispipin, igazán sajnálom, NOI-val már elkezdtük a beszélgetést, telefonon azután már a SKYPÉN is. Vének tanácsát még nem tudunk össszehozni -főleg miatta, mert irigylésre méltón nagyon fiatal! - esetleg egy " Tapasztalatok Tárháza" címűt igen, mert az nem annyira kor kérdése...bár úgy tűnik, a tapasztalatok, a megszerzett tudás senkit nem érdekel (igazán). Az ajánlatom tartom mindenki felé....”
  • 29. kispipin 2011. március 25. 22:00
    „Tisztelt Norbi56,
    kezd nagyon érdekessé válni a mi kis párbeszédünk. Az "iskolavezetők kiválasztása politikai pártpreferenciák kérdése" című jelenség, vagy törvényszerűség nekem is sok. Ebben teljesen egyetértünk. A linket nem a posztok, hanem a prezi kedvéért tettem fel, a többi magánügye mindenkinek.

    Amin én kiadaktam volt, az a kistelepülési iskolák lenézése. Ezt a véleményt most is tartom. Azt is tartom, hogy nincs garancia az állami centralizáció szakértelmére - ld. álamfő és tsai. -, de ez még mindig csak külsős magánvélemény. Itt szeretném megköszönni őrgróf meghívását, de ebben a kérdésben - bocs Norbi56-tól is - nem vagyok annyira kompetens. hogy beszálljak. Én csak a normális, és pártsemleges oldalt próbálom képviselni itt is, mint több, sajnos libsibolsi, jobber stb... hagyjuk komentekben.

    Ha visszaolvassa írásainkat - remélem, és tudom, tényleg csak normális írások - vannak nekünk vélemény-egyezéseink is. Ettől függetlenül érzelmileg őrgróf áll hozzám közelebb. Még próbálok művelődni a tárgykörben.

    Üdv mindenkinek:

    kispipin”
  • 28. Norbi56 2011. március 25. 20:49
    „Tisztelt kispipin!
    Fogadja köszönetem a megjelölt linkért.
    Jelentősen árnyalták a képet azok a posztok amelyeket végigolvastam, de teljesen új megközelítést nem találtam, kettő jelentősen eltérő és nemzetközi adatokat és példákat citáló rendszer és elképzelés áll szemben egymással. Fenntartom meggyőződésem, illetve az álláspontom továbbra is az, hogy a jelenlegi rendszer a magyar közoktatásban nem tartható fent!
    Ma az általunk ismert és determinált gazdaági környezetben csak egy megfontolt, de centralizált oktatásfinanszírozás, iskolarendszer, és ahhoz kapcsolódó mérési, ellenőrzési(vizsga), iskola- és differenciált pedagógus(bér) finanszírozási rendszer jelenthet kiutat.
    Nem lep meg a szerzők, kommentelők véleménye a jelenlegi iskola vezetések alkalmasságát , a vezetők kiválasztási módszereit kritizáló megjegyzése.
    Ameddig az iskolavezetők kiválasztása politikai pártpreferenciák kérdése addig nem is várható a kérdésben előrelépés. S én még az önkormányzati szintű közoktatás szervezők, (osztály/iroda) vezetők alkalmassági kompetenciáit is megkérdőjelezném( tapasztalataim alapján) éppen ezen okok (kiválasztásuk)miatt.
    tisztelettel
    NOI”
  • 27. kispipin 2011. március 25. 11:49
    „Némi megfontolni való (a kommentekkel együtt):
    http://oktpolcafe.hu/kozoktatasi-rendszerunk-helyes-gondozasarol-5443443”
  • 26. őrgróf 2011. március 25. 10:33
    „Norbi56: Kik is azok a "TIK"? Imádom, amikor valaki a (volt) szocializmus áldozatának állítja be magát ( főleg velem szemben - igazán érdekes...) Az általánosító demagógiáját elutasítom. ( mellesleg dunántúli vagyok!) Önnel szemben én minden sorát elolvasom a kommenteknek, és nem csak kiragadott nézeteket, jó lenne, ha elolvasná azt amit leírtam. Csak érdekességként jegyzem meg: most Pécsen tüntetnek a tanerők, hogy ne vonják meg tőlük a kafeteriát, amit itt, faluban már több éve nem fizetnek ki...Csak szerényen jelzem, hogy egész életemben tanultam - igaz, csak itthon, mert külföldre 1. nem volt pénzünk, 2. nem is engedtek - nemismerős a dolog? És valóban az itteni hozzászólások igazán érdekesek, valódi viták ( nagyjából )indulatok nélkül, és úgy tűnik, hogy építő szándékúak. Azt hiszem, Kedves NOI, hogy a mi nézeteink sem állnak messze egymástól, és talán még hasznára is válhatnánk - sok itteni hozzászólóval együtt - az oktatásnak. Ezért most én egy javaslatot teszek: akit igazán érdekel a téma, és szeretne segíteni, az adja meg a telefonszámát, emil-címét vagy a skype-elérhetőségét, jöjjünk össze egy konferencia-beszélgetésre, esetleg egy személyes találkozóra is. Ehhez én biztosítok helyet. Szegedtől nem messze, ha megfelel. És íme az én elérhetőségem: 06-20-260-9663
    Nyitott vagyok minden segítő-szándékú kezdeményezésre!”
  • 25. kispipin 2011. március 25. 09:53
    „Norbi56,
    egy szóval sem vitatom, hogy a magyar közoktatás rendszerét mind a szocialista kontraszelekció, mind az agyament liberalizáció hazavágta. Nagyon. Ennek ellenére tudomásul kell venni, hogy az átkos 40 évében is állami irányítás működött - és mi lett a vége. A történet nem arról szól, hogy állami vagy önkormányzati fenntartás, működtetés. A történet arról szól, hogy a jogszabályi környezetet kell újjáépíteni, stabilizálni, ami ésszerű szabadság mellett teremti meg az egységes struktúrát, módszertant és mérhetőséget. Állami irányítás mellett is lehet intézményeket ellehetetleníteni, évente a tantervet felforgatni.

    Fenntartom az előzőekben írtakat, hogy több dologban következetlen volt, ezt nem ragozom tovább.

    Tisztelem a folyamatos önképzésért - a saját szakmámban sem lehet enélkül megélni -, de az élethossziglani tanulás ma már általános követelmény. Elfogadom, hogy sokat járt, és sokat látott külföldön, és természetes, hogy a mai és leendő magyar rendszerbe integrálni kel hasznosítható, és nem rendszeridegen elemeket. Azt viszont vegyük tudomásul, hogy a társadalmi, gazdasági, kulturális és még sorolhatnám különbségek ennek határt szabnak. Félreértés ne essék, nem akarom sem a külföldet felmagasztalni, sem a magyar oktatást alázni, csupán a képszerűség kedvéért: a trágyaszagot nem lehet Geiger-Müller számlálóval mérni.

    Bár már elnézést kért, utólag kikérem magunknak az alföldiekre tett általánosító, és kőkeményen demagóg kijelentéseit.

    Amúgy ilyen normális eszmecserével nagyon régen nem volt dolgom, úgyhogy örülök.

    Üdv: kispipin”
  • 24. Morpheus_RexXx 2011. március 24. 13:39
    „15. Norbi56 2011.03.23. 19:08
    "Ti alföldiek azt hiszitek, hogy ti vagytok a legokosabbak az egész világon, mert elláttok egészen a horizontig, az meg ott a világvége, tudod vannak olyan emberek akik felmennek a hegyre , hogy megnézzék mi van a túloldalon ."
    "Ti inkább , demagógok és irigyek vagytok. "hátha megdöglik a szomszéd tehene is, ha már a tiétek döglődik"."

    Ne általánosíts, mert magamra veszem én is... és akkor morci leszek... te pedig gyűrött. :)
    A második tőled idézett pedig úgy alapvetően a legtöbb emberre érvényes, nem pedig az alföldire... ezen erővel írhatnám én is, hogy a pesti kényelmes, nagyképű és buta. Azt hiszi Pestországban lakik...”
  • 23. szkata40 2011. március 24. 11:30
    „Keletáru: Az egyházi iskolába nincs meghatározva az osztálylétszám,ha 8 gyerek van akkor annyinak tartanak órát. Mostanában nem hiszem hogy hallottál egyházi iskola bezárásáról. Személy szerint nagyon bizom benne hogy komoly változások lesznek tanár és diák szempontból is.”
  • 22. Norbi56 2011. március 24. 08:20
    „20. Hidegen 2011.03.24. 01:51
    Meg is bántam! (hogy elragadott az indulatom) . Nem az első eset, hogy szakmai ismeretet rónak fel, magát a "tudást" , annak a fontosságát kérdőjelezik meg, egy az oktatás színvonaláról és annak javításáról szóló vitában, meggyőződésem szerint úgy, hogy nem rendelkeznek a témában kellő és megalapozott ismeretekkel. Nem tudom miért szégyen az, ha valaki nem a kocsmákat járja végig amikor külföldön jár, nem szégyen tanulni- bár tudom hogy fárasztó -
    Egyetlen hozzászólásomban sem foglaltam állást pártpolitikai alapon. Igyekszem szakmai viták irányába terelni a témákat és a környezetem érdekében kommentelni, és lám, vannak akik mindenben csak a kicsinyes pártpolitikát látják , érvek helyett bélyegeket sütnek, ragasztanak másokra . Ezért tartunk ilyen mélyen ! Ez háborított fel tegnap este immár másodszor ezeken az oldalakon.

    Éppen ezért elnézést kérek mindazoktól akikre nem vonatkozhat, vagy akiket indulatom miatt ok nélkül, érdemtelenül megbántottam esetleg.

    Persze az alaptalanul, demagóg módon érvek nélkül hozzászólókra nem vonatkozik a bocsánatkérésem !”
  • 21. thisiswhatklfisabout 2011. március 24. 06:26
    „"Ti alföldiek azt hiszitek, hogy ti vagytok a legokosabbak az egész világon"

    No, kérem szépen. Általánosítgatunk, általánosítgatunk? Nem biztos, hogy bölcs dolog. ;)”
  • 20. Hidegen 2011. március 24. 01:51
    „"Ledöbbenve" ülök... Végre igazi vitát láttam a kommentek között (Norbi56-kispipin), igaz kispipin még nem válaszolt újra.

    Az meg külön tetszik hogy polarbear nem a vitába(?) szólt bele, hanem sommásan, hétköznapi nyelven leírta a véleményét.

    Komolyan mondom élmény volt olvasni.

    Külön tetszett hogy Norbi56 a 15-ös hsz.-ben nem fogta vissza magát "őrgróffal" szemben. :)

    (Először láttam Önt kedves István kijönni a sodrából.)”
  • 19. Norbi56 2011. március 23. 21:57
    „18. polarbear 2011.03.23. 21:30
    örülök, hogy olvashattalak...és (ezt a témát hosszú oldalakon át lehetne boncolgatni....)”
  • 18. polarbear 2011. március 23. 21:30
    „Sokszor mondják,de újra és újra elfelejtjük,hogy az oktatás-nevelés befektetés a jövőbe.A társadalom milyensége ezen múlik. Olyanok vagyunk,amilyen az iskolánk. Manapság ( az elmúlt 20-30 évben) ez megfordult. Társadalmi igények vannak...szolgáltató iskolák kellene hogy legyenek. Elfelejtjük,hogy nem a társadalomnak kellene formálnia az iskolát,hanem fordítva. Nem gyermekmegőrző,hanem gyermeknevelő feladattal. De ez olyan, mint a "Kőműves Kelemen"-ben...amit felépítenek estére,leomlik reggelre. A szellemileg-erkölcsileg züllött társadalom megszabja,elvárja,kikényszeríti az iskolától,hogy a szellemi-erkölcsi toprongy társadalom szája íze szerint neveljen (elsősorban,mert az oktatásra egyre kevesebb idő,energia jut).Sok buta szülő nagy hangon megmondja a frankót ,diktál,megszab,elvár. (adott esetben fenyeget,leköp,megver)
    Azt rohadt nehéz tudatosítani,hogy a pedagógus nem ellenség!!!! Sokan úgy élik meg szülőként az iskolával való "szembenállást", hogy na most aztán visszavágó!
    Szép dolog a társadalmi egyenlőség,de csak ha van hozzá ész-intelligencia.
    A mi demokráciák olyan,hogy 6 elemis , alkalmi munkás képviselők,kaméleon polgármesterek zsarolnak egzisztenciálisan értelmiségieket,akik ugyan nem feljebb valók,de legalább egyenlő szinten kéne kezelni őket.
    (ezt a témát hosszú oldalakon át lehetne boncolgatni....)”
  • 17. Norbi56 2011. március 23. 19:59
    „Néma !
    Valóban így van, egyetértek veled, ezt próbáltam írni, hogy sokhelyen másként csinálják mint mi...és jobban is csinálják....
    egy szóval sem írtam, hogy zárjuk be a kistelepülési iskolákat, azt igen, hogy a városokban ahol van több iskola ott hozzá kell igazítani a demográfiai adatokhoz az iskolák és óvodák ( önkormányzati intézmények számát). csak sokan nem értik, hogy az állami finanszírozás az "államosítás" mit jelent. hosszú... csak vagdalkoznak és nem akarják a fejüket kivenni a homokból....ami az oktatás színvonalát illeti...a tényekkel és a mérési eredményekkel éppen olyan nehéz vitázni mint a demagógokkal...”
  • 16. Néma 2011. március 23. 19:42
    „Francia országi hivatali tartózkodásom során száz azonos beosztású kollégával arra kerestük a választ , hogyan működik a központi irányítású alsófokú oktatás.Pénzügyileg minden helyi önkormányzatnak könnyebb,hiszen a pedagógusok fizetését az állam biztosította,a tárgyi feltételeket a helyi önkormányzat.Ahol ezt vállalta a helyi közösség,ott az államnak kötelessége volt az iskolát működtetni.Minden 600 fő feletti településen volt iskola.Ugyanaz az indok hangzott el,hogy addig él a település amaddig van iskola.Az iskola képes az embereket összekötni,közösségi életet fenntartani,szervezni.A pedagógusok akik a kulturális értékeket ápolják,tovább örökítik.Azt mondták inkább földes utakon járnának,lemondanának sok mindenről,de az iskoláról nem.Fel sem merült senkiben ,hogy az oktatás színvonala alacsonyabb lenne mint a városokban.Azokat akik elviszik a településről a gyereket(ez fel sem merült),azokat kiközösítenék.Túlságosan összetett kérdés ,legyen iskola ,vagy ne.Erre a választ azok adják meg akik ott élnek a kistelepüléseken.Nem minden a pénz!Addig amíg pazarló költség gazdálkodás jellemzi az ország számos területét,addig az általános iskolákat nem szabadna bezárni a kistelepüléseken.Mindent el kellene követni,hogy a képzés színvonala ne azon múljon ,hogy hol van az iskola.”
  • 15. Norbi56 2011. március 23. 19:08
    „Tévedsz kedves őrgróf !
    Az, hogy ma ilyen az oktatás az a munkásosztály 42 éves hatalmának a következménye. Annak a szocializmusnak a következménye amelyik ellenséggé tette a tanult embereket, és ahogy látom ez jól meg is ragadt. Annak a rendszernek amelyik a Hortobágyra száműzte az értelmiséget, aztán annak amelyik ´56 után is elűzte az értelmesebbjeit, aztán annak amelyik a "gulyáskommunizmus" idején kontraszelektált módon képezte a tanárokat és a tanítókat, annyira, hogy még ma is be lehet jutni kettes (2) érettségivel a tanári és tanítói szakokra.Bizony ami most van az az előző rendszer bosszúja!
    Nem vitatom, azt, hogy valóban az elmúlt két évtizedben is hatalmas merényletet követteke el a gyerekeink ellen, az a pénzért vehető papírokkal ügyködők, a leromlott felsőoktatás és az értéktelen közoktatás, annai alúlművelt gyerek mint akik most jönnek ki az iskolákból régen volt. Szomorú ez bizony!
    Ti csak ellenkezni tudtuk, ha nem csinálnak semmit azért, ha csinálnak azért !
    Bizonyára Te is utaztál , utazhattál (bizonyára9de Te csak hűtőszekrényt vettél Bécsben , én tovább mentem és tanultam, nem magnókazettákkal, és farmernadrággal sefteltem. Ugye ez nem baj? Valamikor mindenki elment "idegen országokba" tanulni, aki akart valamire jutni. S én nem maradtam kint, hanem hazahoztam ezt a tudást. Nektek ez nem kell, még az sem érdekel benneteket, hogy a szomszéd faluba hogyan csinálják!
    Minek ? "hisz tudunk mi mindent".
    Ti alföldiek azt hiszitek, hogy ti vagytok a legokosabbak az egész világon, mert elláttok egészen a horizontig, az meg ott a világvége, tudod vannak olyan emberek akik felmennek a hegyre , hogy megnézzék mi van a túloldalon .
    Sok mindenre kíváncsi voltam és vagyok, elolvasom a szakirodalmat és nem vagdalkozóm demagóg módon.A munkám egy jelentős része abból áll, , hogy olvasok, tanulok, szinte nap mint nap, hogy aztán a tudásomat el tudjam adni.
    Sajnos itt nem kell, de a szerencse az, hogy vannak olyan települések az országban ahol fizetnek ezért.
    Ti inkább , demagógok és irigyek vagytok. "hátha megdöglik a szomszéd tehene is, ha már a tiétek döglődik".
    Nem veszitek észre, hogy nem azon múlik, hány iskolátok van, hanem azon, hogy oda ne melegedni és cigizni járjanak, akiknek ott kell lenni .
    maradok tisztelettel
    NOI”
  • 14. Morpheus_RexXx 2011. március 23. 18:17
    „12. norad 2011.03.23. 17:39
    Nem. Az egyházi iskolának ugyan annyit + más támogatások + az egyház is ad...”
  • 13. őrgróf 2011. március 23. 17:50
    „kispipin, gratulálok. Pedagógus sem írhatta volna igazabban meg. ( lehet norbi56 Lázár Jánost takarja?) Talán ha nem utazgatott volna annyit, jobban láthatta és megérthette volna az itthoni viszonyokat. Az elmúlt húsz év ( ismétlem: húsz év!!) hibája, sőt bűne a mai iskola-rendszer (szinte) összes hibája, a millió új NAT-tal évről-évre változó tankönyvekkel ( és most nem a a történelem-könyvekre gondolok, mert az, mint tudjuk, visszamenőleg mindig változik?!) Honnan veszi a bátorságot, hogy leminősítse a vidéken, valóban sanyarú körülmények között, rossz fizetésért, ki nem fizetett túlórákban dolgozó, időnként leköpött, néha megvert és megalázott pedagógusokat? Vajon a vidéki iskolások teljesítménye miatt lett az OECD minősítésünk olyan, amilyen? Hazug állítás, hogy csak a tanerő minőségén múlik az oktatás színvonala, aki ilyet állít, sztem még iskolába sem járt...Az igaz, hogy a tanár sokat tehet azért, hogy diákjai jól felkészültek legyenek, akár annak árán is, hogy a saját zsebéből finanszírozza a krétát, mert az iskolának már arra sem telik..És igaza van az önkormányzatnak, hogy ragaszkodik az iskolájához, val. tudják, ha az iskola megszűnik, a falu halálra van ítélve!
    Szegény Klébersberg Kunó forog a sírjában...”
32 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Földre teperte a rabló Marika nénit

Csongrád - A tulajdonos egyedül maradt az ékszerboltban, ezt használták ki a rablók hétfőn délben… Tovább olvasom