Délmagyar logó

2018. 10. 19. péntek - Nándor 11°C | 22°C Még több cikk.

Van bicikliút, és még sincs

Csongrád - Bár az új KRESZ szerint lakott területen kívül kötelező a bicikliút használata, ez a csongrádi Tisza-hídra nem vonatkozik: akár az úttesten is haladhatnak a bicajosok. A hídra vezető kerékpársávok idén biztosan nem épülnek meg.
Kétszer kell a 451-es főúton keresztülhajtania annak a biciklisnek, aki Szentes felől Csongrád irányába tart, és használni szeretné a Tisza-híd kerékpárosoknak és gyalogosoknak kialakított széles járdáját: először akkor, amikor a töltés végéhez ér, másodszor pedig a hídvégnél, mert az említett biciklis sávot a híd szentesi oldalán alakították ki. A csongrádi oldalon keskeny szervizjárda épült, amit le is zártak a forgalom elől. A veszélyes mutatványra már a törvény is kötelez, hiszen az új KRESZ szerint lakott területen kívül kötelező a bicikliút használata.

A veszélyforrás megszüntetéséről megkérdeztük az út és híd gazdáját, a közútkezelőt. Azt a választ kaptuk a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től, hogy a kerékpársáv egyelőre járda csupán, jelzőtáblával azért nem jelölték ki kerékpárútnak.

Hiába épült kerékpárút a hídra, maradt minden a régiben: a bicajos arra megy, amerre akar. Fotó: Segesvári Csaba
Hiába épült kerékpárút a hídra, maradt minden a régiben:
a bicajos arra megy, amerre akar. Fotó: Segesvári Csaba

Akkor lesz hivatalos bicikliút, ha a teljes kerékpárút elkészül a hídvégek és töltések között. Amíg nem kerül sor erre a fejlesztésre, addig marad minden: a Csongrád irányába haladó kerékpáros az úttesten mehet, ugyanúgy, ahogyan régen, a Szentesre tartó kerékpárosnak pedig két lehetősége van: vagy az úttesten közlekedik, vagy felmehet a kerékpárútnak ki nem jelölt járdára. Megtudtuk, hogy a kint lévő jelzőtáblákon túl figyelemfelhívó jelzéseket akarnak elhelyezni, ennek finanszírozására a közeljövőben pályázatot nyújt be a társaság.

Azt is megírta lapunknak a Magyar Közút, hogy a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ és a szentesi városvezetés úgy döntött: a hiányzó kerékpárutak tervezésére a 451-es főút pályaszerkezetének 11,5 tonnásra való áttervezésekor kerül sor (valószínűleg az idén), a bicikliút is valószínűleg akkor fog megépülni. A csongrádi városházán úgy értesültünk, a szakhatóság szerint a legbiztonságosabb megoldás az lenne, ha mindkét oldalon alagutat alakítanának ki a főút rézsűje alatt, ezeken keresztül hajthatnának föl a biciklisek a hídra. Ennek két buktatója van: egyrészt nem lenne olcsó a megvalósítás, másrészt – mivel állami útról van szó – az önkormányzatok nem fejleszthetnek ott, tehát meg kell várni, hogy a központi szervek indítsák be a beruházást.

Olvasóink írták

  • 17. ifj. Nagy Gábor 2010. január 21. 10:20
    „A fémszerkezetes felüljárók ellen szól még, hogy az M0 mentén olyan gondok is voltak, hogy elkezdték a szétlopásukat...”
  • 16. Zidane1 2010. január 20. 09:05
    „Kedves Balotelli!

    A másodrendű védtöltés az Aranyszigeti holtág mellett halad (a "két gát találkozása", Rendelőintézet, Pizzéria, Sportpálya ...vonalán).
    A kerékpáros aluljáró átsajtolt Tubosider csőben való kialakítása a Közút Nonprofit Zrt. javaslata (mint a cikkíró említi, az Önkormányzat nem is pályázhat, nem is építhet az állami út területén). Ami egyébként, ha 2. rendű töltésről lenne szó könnyen tömedékelhető lenne, ellentétben a jelenleg is meglévő átvágásokkal (Szegedi úti, Kis-Tisza utcai...)
    Kíváncsi lennék, mekkora felhajtóra lenne szükség, és honnan emelkedne az, mondjuk egy 5 m magas (hisz a teherautóknak is át kell férni alatta) átjáró esetében, egész biztos sokkal többe kerülne.
    És nem szép dolog lepiskótázni valakit "tájékozatlansága" miatt.”
  • 15. Balotelli 2010. január 20. 06:26
    „Egy felüljáróval (fémszerkezetű) lenne a legolcsóbb megoldani, ha már szinteltolásban gondolkodnak.Szerintem.”
  • 14. ifj. Nagy Gábor 2010. január 19. 14:32
    „"A földfeltöltés amin az út halad másodlagos védmű szerepét tölti be egészen a városnál található Mol kútig."

    Ezt nem tudtam, de a vasút kb. végig párhuzamos vele és hasonlóképpen töltésen van - akár az is betölthetné ugyanezt a szerepet, nem?”
  • 13. ifj. Nagy Gábor 2010. január 19. 14:30
    „Akkor viszont az a megoldás, hogy még az elsődleges védvonalon belül kell átfúrni az országút töltését (ha lehetséges), mert ott nem oszt-szoroz (sőt, javítja a hullámtér áteresztőképességét :) ).”
  • 12. ifj. Nagy Gábor 2010. január 19. 14:27
    „B@sszus, tényleg...

    Amire én gondoltam, az a rámpa...”
  • 11. Balotelli 2010. január 18. 17:41
    „ifj. Nagy Gábor
    "A rézsű az az emelkedő, amin az országút feljut a töltés szintjére." ?!
    Téves az értelmezésed,mert a rézsü mesterséges földfeltöltések lejtős oldala,tehát ebben az esetben az országutat hordozó gát oldala. A földfeltöltés amin az út halad másodlagos védmű szerepét tölti be egészen a városnál található Mol kútig.”
  • 10. ifj. Nagy Gábor 2010. január 17. 22:08
    „8. keletaru 2010.01.17. 17:49
    "ifj. Nagy Gábor = Indiában a tehén szent állat mint tudjuk, neki lehet mindent ! Nálunk van ilyen ugye ?!"

    Nem tudok ilyen állatról, a közlekedésben sem. ;-)

    9. Balotelli 2010.01.17. 20:12
    "ifj. Nagy Gábor
    Piskóta vagy Te még ehhez a témához!Egyáltalán ismered a helyszínt?"

    Ismerem a helyszínt, a rézsű fogalmát is, és a kerékpáros közlekedés baleseti veszélyforrásait is.

    A rézsű az az emelkedő, amin az országút feljut a töltés szintjére. Ebből következően nyugodtan át lehet fúrni, hiszen már a mentett oldalon lesz a lyuk.

    Az pedig elég könnyen belátható, hogy kétszer keresztezni a mindkét irányból jövő forgalmat azért, hogy párszáz méter hosszban védve mellette haladjunk, legalább annyira, de inkább jobban veszélyes, mint a forgalmi sáv szélén végigmenni ezen a párszáz méteren.”
  • 9. Balotelli 2010. január 17. 20:12
    „ifj. Nagy Gábor
    Piskóta vagy Te még ehhez a témához!Egyáltalán ismered a helyszínt?”
  • 8. keletaru 2010. január 17. 17:49
    „ifj. Nagy Gábor = Indiában a tehén szent állat mint tudjuk, neki lehet mindent ! Nálunk van ilyen ugye ?! Üdv Kuci”
  • 7. ifj. Nagy Gábor 2010. január 17. 14:53
    „2. Balotelli 2010.01.16. 06:30
    "Árvízvédelmi műbe (gát) alagutat?"

    A főút rézsűje mióta gát, b*sszameg? Olvassuk már el, hogy mire reagálunk!!

    3. keletaru 2010.01.16. 07:52
    "Mellesleg reggel ( hajnalban ) kerékpáros a híd közepén , nem a kerékpár úton ááááááá ( persze minden nem működött rajta , szokás szerint mellény, lámpa ) ? Szólok neki "normálisan" nem-e egészségesebb lenne a kerékpár utat használni . A " jó képességű " válasza, az újság megírta, az nem kertékpár út .... "

    A kivilágítás hiányát nem menti semmi, azonban ha kétszer át kell menni keresztben az úton, az simán veszélyesebb lehet, mint a sáv szélén végigmenni.

    5. Közalkalmazott 2010.01.16. 21:04
    "Nem mellesleg most már nem kell kerékpárral az úttest közvetlen jobb szélén kerékpározni, mehet a felezővonal mellett is."

    El kéne olvasni a KRESZ-t alaposabban. Jobbra tartási kötelezettség vonatkozik _minden_ járműre.

    A kerékpárra eddig "szoros" jobbra tartás vonatkozott, most már "csak" jobbra tartás. A felezővonal mellett tehát továbbra is legfeljebb balra kanyarodásra felkészülve szabad kerékpározni...”
  • 6. ifj. Nagy Gábor 2010. január 17. 14:52
    „A cikkhez:

    "A veszélyes mutatványra már a törvény is kötelez, hiszen az új KRESZ szerint lakott területen kívül kötelező a bicikliút használata."

    A régi szerint is az volt. Lakott területen belül is.

    Gratulálok az újságíró tájékozottságához...

    "Azt a választ kaptuk a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től, hogy a kerékpársáv egyelőre járda csupán, jelzőtáblával azért nem jelölték ki kerékpárútnak."

    Ehhez is csak gratulálni tudok. Járdából soha az életben nem lesz kerékpársáv, mert az definíció szerint az úttesten van. A kerékpárútnak nem szinonímája a kerékpársáv. Akkor a különbség a kettő között, mint a "tanya a Bakonyban" és a "banya a takonyban" között... Szintén javasolt a KRESZ definícióinak tanulmányozása!”
  • 5. Közalkalmazott 2010. január 16. 21:04
    „Nem mellesleg most már nem kell kerékpárral az úttest közvetlen jobb szélén kerékpározni, mehet a felezővonal mellett is. Lesz ezen a hídon még csúnya kerékpáros baleset!”
  • 4. hank 2010. január 16. 13:24
    „Köszönöm, hogy végre megíródott ez az újságcikk.

    Nem értem, hogy miért kell megpályázni a figyelmeztető jelzéseket. Nem hiszem, hogy néhány 10 ezer Ft-nál több lenne.

    Mégis mekkora összeg kell és mire?

    A XX. Körös-toroki Napokon ne arról kelljen már cikkezni itt, hogy ki halt meg és milyen körülmények között!

    Hank”
  • 3. keletaru 2010. január 16. 07:52
    „Mellesleg reggel ( hajnalban ) kerékpáros a híd közepén , nem a kerékpár úton ááááááá ( persze minden nem működött rajta , szokás szerint mellény, lámpa ) ? Szólok neki "normálisan" nem-e egészségesebb lenne a kerékpár utat használni . A " jó képességű " válasza, az újság megírta, az nem kertékpár út .... Na itt tartunk a közlekedés kultúrában . Megjegyzem ma reggel 2010 01 16 köd volt Szentes - Csongrád közt . Üdv Kuci”
  • 2. Balotelli 2010. január 16. 06:30
    „Árvízvédelmi műbe (gát) alagutat? Csakis a csongrádi önkormányzatnál lehet ilyet hallani.”
  • 1. kicsen 2010. január 15. 20:04
    „. Ennek két buktatója van: egyrészt nem lenne olcsó a megvalósítás, Ettöl a mondattol rosszul vagyok egy ember élete mennyit ér?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

1,5 milliárd a csongrádi gátra

Másfél milliárd forint támogatást nyert az Atikövizig, hogy befejezze a csongrádi gátrekonstrukciót. Tovább olvasom