Délmagyar logó

2017. 07. 22. szombat - Magdolna 20°C | 34°C Még több cikk.

Az éjszaka, amikor Szeged átállt a jobboldali közlekedésre

DélmagyArchív 1941: Az átszerelt közlekedési táblák éjszakája. Ekkor álltunk át a jobboldali közlekedésre. Az autósok gyakorolták is.
1941-ig egy brit állampolgár úgy közlekedhetett Magyarországon, mint odahaza. Az egész kontinens a jobboldali közlekedést használta már, amikor Magyarországon még a bal oldalon mentek.
 
A baloldalon békésen poroszkáló lovasszekér a szegedi Belvárosi hídon.
Az út bal oldalán békésen poroszkáló lovasszekér a szegedi Belvárosi hídon.
 
Jobbra tarts!
1890-ben mondta ki a törvény, hogy „minden járművel balra kell hajtani, szembejövő járműnek balra kell kitérni, az előtte haladónak pedig jobbról kell eléje kerülni."

A módosításra az európai közlekedéshez való igazodás adott okot, de sürgőssé az tette, hogy Magyarország olyan területekkel gyarapodott, ahol az 1920-as megszálló országok már bevezették a jobbra tartást.

A magyar kormány 1941. július 6-ra tűzte ki az átállás időpontját, de Budapesten csak november 9-én vezették be az új rendet.
A Délmagyarország 1941. január 15-én adott először hírt a jobboldali közlekedés tervéről.

Az újság 1941. június 14-én azt írta, már a városi tanács előtt volt a feladat:
  • Több, mint száz villamos megállóhelyet kellett áttelepíteni, és a villamosokat ellenkező irányba szervezni.
  • Meg kellett változtatni a város valamennyi közlekedési tábláját és irányító feliratát.
  • Az autóbuszok jobb oldalán kellett az ajtókat kialakítani.
  • A fiáker- és taxiállomások helyét át kellett szervezni.
Amikor elérkezett az átállás napja, Buócz Károly műszaki tanácsos elmondta az újságban, hogy nem lesz fejetlenség. A táblákat éjszakára meglazították és a mérnöki hivatal munkatársai a vasárnapra virradó éjszakán arra készültek, hogy egy csapásra áthelyezik őket az utca túlsó oldalára.
 
Előkészületek. Délmagyarország 1941. július 5.
Előkészületek. Délmagyarország 1941. július 5.
A villamosoknál ideiglenesen megcserélték a le- és felszállási peront, de végleges megoldásként a nagyállomásnál ezután alakult ki, hogy a Galamb utcán fordult vissza a villamos. Mivel az állomás épületét nem akarták átalakítani, a Gőz utcában vitték a villamost az Indóház térre.

Az akkor még kikövezetlen kis utcára ötletes megoldással találtak burkolókövet. A rókusi állomás előtt és a Torontál téren zöld szigeteket alakítottak ki, és a felszabaduló kövezettel oldották meg a villamos útját és az Indóház téri „giratoir-rendszert"

Persze, panasz azért lett az új villamosmegállók miatt. A Kelemen utca és az Oroszlán utca sarkán lévő megállót átrakták az utca túlsó oldalára, ahol túlságosan keskeny volt a járda, és nem fértek el.
Öt autóbuszt is átalakítottak, vasárnapra ezeket állították forgalomba.
 
A jobboldali közlekedés első órái Szegeden. Délmagyarország 1941. július 8.
A jobb oldali közlekedés első órái Szegeden. Délmagyarország 1941. július 8.
 
A közlekedési rendet Szeged főutcáján, a Tiszán is életbe léptették, és egy ideig még tanulni kellett a jobbra tartást. A csónakok rendszámot kaptak, és el is kellett keresztelni valamennyit.
Az első nap baleset nélkül zajlott le Szegeden. Az autóforgalom példás fegyelmezettséggel tért át a jobbra tarts szabályra – csak a kerékpárosokkal volt egy kis baj – írta az újság.

Vasárnap hajnalban jókora kopácsolás volt a városban, mindenütt munkások cserélték a táblákat. Az újság riportja szerint 3 óra után az első autó mindjárt be is tartotta a szabályokat.

Egyedül a közlekedési rendőr panaszolja fel, hogy a kerékpárosok nem fordították meg a bal oldali közlekedéshez beállított kerékpár-azonosító táblájukat (mert ilyen is volt!), és így nehéz volt ellenőrizni őket. A derék közeg meg is ragadta az alkalmat, hogy erre felszólítsa az 1941-es bringásokat.

A gépkocsivezető szerint csak megszokás kérdése az átállás. Egyesek forgalommentes utcákban gyakorolták is, milyen az új kanyarodás művészete.

A kerékpáros az utca réme – ezt nem mi mondjuk, hanem a korabeli újság. Meg is szólaltatja:

Azzal a szándékkal ültem fel a kerékpárra, hogy a jobboldalon fogok hajtani. Nem sikerült. Azután hírtelen átvágtam a jobboldalra s néhány méter után már természetes is volt, hogy a jövőben csak a jobboldalon fogok kerékpározni…

Mivel minden jól ment, a rendőrség még a papságnak is megköszönte a tájékoztatást, mert így a tanyai nép is megtudhatta, hogyan kell közlekedni. Baj, ugyebár, csak a kerékpárosokkal volt, akiknek többsége a jobb oldalon haladt, de a többi szabályt figyelmen kívül hagyta.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szeretné, ha újra 85 autó lenne Szegeden?

DélmagyArchív 1933: A válság miatt az autók felét leállították. De azelőtt sem lehetett sok dugó. Tovább olvasom