Délmagyar logó

2018. 08. 21. kedd - Sámuel, Hajna 20°C | 33°C Még több cikk.

A hazai vásárlóerőt vizsgálták - leszakad, és egyre szegényedik régiónk

A GKI legfrissebb elemzése szerint Magyarországon a gazdagabb települések előnye tovább nőtt, míg a szegények egyre jobban leszakadtak. Az átlag feletti vásárlóerővel rendelkező települések Észak-Dunántúlon, Közép-Magyarországon találhatók, míg a legszegényebbek Dél-Magyarországon.
– Ez nem most kezdődött. Már az aktív éveim alatt hasonló volt a helyzet. Az ipar miatt a Dunántúl mindig fejlettebb volt, ami évtizedeken keresztül meghatározta a fizetési szinteket. A nálunk jellemző könnyűiparban mindig kevesebb volt a pénz – kezdte Klonkai László címzetes egyetemi docens, aki 1987 és 2005 között vezette a Központi Statisztikai Hivatal Csongrád megyei igazgatóságát.

A szakembert arról kérdeztük, mi lehet az oka annak, hogy a vásárlóerőt tekintve Magyarország szegényebb települései Északkelet-Magyarországon és Dél-Magyarországon találhatók, és ezek egyre szegényednek.
Kormány Eta szegedi mesterfodrász azt mondja, egy szolgáltatás árát sok tényező befolyásolja, nála a tapasztalatot kell megfizetni. Szerinte egyre többen veszik le a Tesco gazdaságos hajfestéket a pol
Kormány Eta szegedi mesterfodrász azt mondja, egy szolgáltatás árát sok tényező befolyásolja, nála a tapasztalatot kell megfizetni. Szerinte egyre többen veszik le a Tesco gazdaságos hajfestéket a pol

A vásárlóerő lényege, hogy minél több árut és szolgáltatást tud megvásárolni a lakosság, annál több kiskereskedelmi egység, étterem, szórakozóhely lesz helyben, egyre több kulturális, egészségügyi, oktatási és egyéb szolgáltatót tud fenntartani egy-egy település. Ezek pedig önmagukban is növelik a foglalkoztatást, ami tovább javítja az életminőséget.

A GKI Gazdaságkutató Zrt. megbecsülte a települések vásárlóerejét, azaz a teljes jövedelmet 2009–2016 között. A becslések során a Nemzeti Adó- és Vámhivatal és a KSH adatsorait (nettó keresetek, nyugdíjak, vállalkozói jövedelmek, önkormányzati juttatások) használták fel. 2016-ban az egy főre jutó vásárlóerő 1,2 millió forint volt átlagosan Magyarországon. A falvak, városok, megyei jogú városok és a kerületek között nagy eltérések voltak: a legszegényebb és a leggazdagabb település között közel 3 millió forint volt a különbség.
Győrben több BMW fogy, mint Szegeden. Ennek ellenére nem panaszkodik Katona Csaba értékesítési vezető. Fotó: Török János
Győrben több BMW fogy, mint Szegeden. Ennek ellenére nem panaszkodik Katona Csaba értékesítési vezető. Fotó: Török János

Észak-Dunántúlon, illetve Közép-Magyarországon találhatók az átlag feletti vásárlőerővel rendelkező települések, míg a szegényebbek Északkelet-Magyarországon és Dél-Magyarországon voltak. A gazdagabb települések előnye tovább nőtt, míg a szegények egyre jobban leszakadtak. A KSH szegedi nyugalmazott igazgatója szerint ez egy 50-60 éves folyamat, és mivel több 100 ezer ember él ebben a térségben, a statisztikán az sem segít, ha egy ezer főt foglalkozató üzem települ hirtelen Szegedre.

A 26 éves, győri Vántus Lilla, a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara munkatársa azt mondta, ő nem racionálisan közelíti meg a kérdést. Egyetemre jött Szegedre, és annyira megtetszett neki a város, hogy itt maradt. Úgy fogalmazott, akkor se menne vissza Győrbe, ha ott sokkal többet kereshetne, mint Szegeden.
Nagykezelés és vásárlóerő-egyszeregy a szegedi Lara szalonban. Imri Zsuzsa 3-4 havonta engedheti ezt meg magának. Gyakrabban jönne, ha többet keresne. Így a kozmetikus bevétele is nőne, tehát ő is töb
Nagykezelés és vásárlóerő-egyszeregy a szegedi Lara szalonban. Imri Zsuzsa 3-4 havonta engedheti ezt meg magának. Gyakrabban jönne, ha többet keresne. Így a kozmetikus bevétele is nőne, tehát ő is töb

Imri Zsuzsa, az Imre utcai Lara szalon törzsvendége 3-4 havonta jár kozmetikushoz. Azt mondta, sűrűbben jönne, ha a pénztárcája engedné. – Van olyan budapesti vendégem, akinek a szülei élnek Szegeden, de ha itt van, mindig eljön hozzám, mert a szegedi árak jóval alacsonyabbak a fővárosinál – mondta Ilovai Petra kozmetikus.

– Vásárlóerőben gyengék vagyunk, ezt az autóeladási számok is alátámasztják, annak ellenére, hogy eladhatunk autót Bács-Kiskun megyébe, vagy akár Budapestre is. De az biztos, hogy a győri BMW-kereskedésben több autót adnak el, mint mi – foglalta össze tapasztalatait Katona Csaba, a szegedi BMW-szalon értékesítési vezetője.

„Ne olcsó, hatékony legyen!"
A Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara tájékoztatása szerint egy térség vásárlóereje nagymértékben függ az ott működő vállalkozások által biztosított munkabérektől. Kozsuchné Somogyi Katalin, a CSMKIK vállalkozásfejlesztési vezetője elmondta, a vállalkozásoknak az olcsó munkaerőre támaszkodó üzletpolitikáról át kell állniuk egy termelékenység-, versenyképesség- és hatékonyságközpontú működésre, amelyben a versenyképességet nem az olcsó, hanem a hatékony munkaerő adja.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Átalakíthatják a lakáshitelpiacot a fogyasztóbarát konstrukciók

A bankok közötti verseny várhatóan tovább élesedik, ez pedig a törlesztőrészletek csökkenését… Tovább olvasom