Délmagyar logó

2017. 09. 24. vasárnap - Gellért, Mercédesz 12°C | 17°C Még több cikk.

Az MNB közzétette honlapján a kamatváltoztatási mutatókat

Az elfogadott mutatók leírását a fair, az etikus bankrendszer néven ismertté vált törvénynek megfelelően publikálta.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) közzétette honlapján a pénzintézetek által alkalmazandó kamatváltoztatási, kamatfelár-változtatási mutatókat, valamint a különböző referenciakamatokat - közölte a jegybank szerdán az MTI-vel.

Az MNB kiemeli: az elfogadott mutatók leírását a fair, az etikus bankrendszer néven ismertté vált törvénynek megfelelően publikálta. Az elfogadott mutatók a jegybank szerint biztosítják, hogy a hitelkamatok változása objektív, átlátható és követhető lesz.

Az etikus bankrendszerről szóló törvény átláthatóvá és így követhetővé teszi a fogyasztói hitelszerződések kamatának alakulását. E törvény alapján a pénzügyi intézménynek a három évet meghaladó futamidejű hiteleknél a hitelkamatot, illetve a referencia kamatlábhoz kötött - így változó kamatozású - hitel esetében a kamatfelárat legalább hároméves kamatperiódusra előre kell rögzítenie - emlékeztet az MNB.

A kamatot vagy a felárat a hitel teljes futamideje alatt legfeljebb öt alkalommal van lehetőség módosítani. A hitelkamatot legfeljebb a kamatváltoztatási mutató, a kamatfelárat pedig legfeljebb a kamatfelár-változtatási mutató alkalmazásával számított mértékig módosíthatja.
A pénzügyi intézmények a Magyar Nemzeti Bank részére 2014 decemberében benyújtották az általuk - a fogyasztói kölcsönszerződések esetén - alkalmazni kívánt különböző kamatváltoztatási és kamatfelár-változtatási mutatókat, valamint a különböző referenciakamatokat. A nemzeti bank megvizsgálta a beadványokat, majd közzétette a hatályos kamatváltoztatási és kamatfelár-változtatási mutatók, valamint a referenciakamatok leírását.

A jegybank szerint az elfogadott mutatók biztosítják, hogy a hitelkamatok változása ténylegesen bekövetkezett, tételesen meghatározott, objektív változás miatt történik, ami egyértelmű, érthető és átlátható lesz az ügyfél számára. A mutatók ezen felül biztosítják, hogy a változás arányos és szimmetrikus legyen.

Az elfogadott mutatók közül a pénzügyi intézmények bármelyiket használhatják, ezért ügyfelenként eltérhetnek a hitelkamat változását megragadó tényezők. Az ügyfél a saját kamatváltoztatási vagy kamatfelár-változtatási mutatóját, illetve alkalmazott referenciakamatát a szerződésben ismerheti meg, illetve ennek alakulását az MNB honlapján követheti nyomon.

Az ügyfeleknek lehetősége van a bank által megjelölt mutató helyett másikat kérni, végső soron pedig más bankhoz is fordulhatnak. A már fennálló tartozásoknál az új kamatperiódust megelőzően (kamatemelés esetén) van lehetőségük díjmentes hitelkiváltásra, és ezzel akár más mutatóval rendelkező konstrukció választására. A szerződés futamideje alatt a mutató típusa azonban csak az ügyfél és a bank közös megegyezése alapján változhat meg.

Az MNB a honlapján létrehoz egy külön oldalt a fair bankrendszert meghatározó mutatók leírására és követésére. Ez az oldal nemcsak tájékozódni segít az ügyfeleknek, de a fogyasztók nyomon követhetik a kamatban, illetve a referencia kamatlábhoz kötött - így változó kamatozású - hitel esetében a kamatfelárban bekövetkezett változásokat is. Az ügyfelek ezen az oldalon a változás összetevőit is részletesen megismerhetik. Az oldal - mely az MNB honlapján keresztül lesz elérhető - 2015. január 8-tól kezdve látogatható, míg a mutatók értékeit 2015. március 5-től teszik közzé.

Mivel a mutatók alapján átárazás legkorábban három év múlva történik, így addig ez csupán a minél szélesebb transzparenciát szolgálja az ügyfelek számára. A változó kamatozású, referencia kamathoz kötött hitelek esetén ugyanakkor már azonnal információval szolgál a referencia kamatok változása, amely akár havonta módosíthatja a törlesztőrészletet - írja az MNB.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

ÁSZ: rendet kell tenni az önkormányzati közműcégek gazdálkodásában

Az önkormányzati többségi tulajdonú társaságok ellenőrzésének törvényi lehetőségét az ÁSZ csak 2011.… Tovább olvasom