Délmagyar logó

2017. 07. 25. kedd - Kristóf, Jakab 18°C | 29°C Még több cikk.

Büntetik a fuvarozót, ha nem regisztrál: ˝Az lett volna a legjobb, ha ki sem találják˝

Szeged - Kemény büntetés és áruzárolás vár azokra a fuvarozókra, akik nem vagy rosszul regisztrálnak. Három napja élesben működik az EKÁER. Kereskedők szerint 1 hónap kell a kitapasztalásához.
– Az lett volna a legjobb, ha ki sem találják ezt az EKÁER-rendszert. Amúgy a mi cégünknek hol kell regisztráció, hol meg nem, ezt a könyvelő intézi, azt mondja, bonyolult. Szerintem egy hónap alatt kitapasztaljuk majd, megosztjuk egymást közt a kollégákkal, kit hogyan ellenőriztek, kit miért büntettek meg – mondta a vasárnap óta élesben működő elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszerről (EKÁER) Kiss István.

A Nyíregyháza mellett élő kereskedő 15 éve hetente kétszer-háromszor szállít almát a dorozsmai nagybani piacra a 18 tonnás teherautójával. Hozzátette, ha őstermelőtől vásárol, akkor kell regisztrálnia, ha TÉSZ-től veszi az árut, akkor meg az jelenti be. Bizonytalan, mi lesz akkor, ha nem egyezik meg az interneten regisztrált mennyiség és ellenőrzéskor a kocsin lévő súly. Azt is elpanaszolta: régebben Dorozsmáról is vitt árut haza, a Nyírségbe, de már nem éri meg. Abbahagyná, ha lenne mihez kezdenie.

Fiatalabb fuvarozók legyintettek, a gyakorlat úgyis megmutatja, mire kell vigyázni. Egyébként azt olvasták ki a rendeletből, hogy nekik nem kell regisztrálniuk, ők továbbra is szállítólevéllel ússzák meg az adminisztrációt.

A LeitnerLeitner Adózásról érthetően című blogjában Jancsa-Pék Judit a szombaton kihirdetett rendeletmódosításról azt írja: a kockázatos termékeknél csak azok a szállítmányok mentesülnek a regisztráció alól, amelyeknek a súlya az 500 kilót és nettó értéke az 1 millió forintot együttesen nem haladja meg. Tehát az eddigi „vagy" helyett az „és" érvényes. Megírtuk korábban: kockázatosnak számít az összes gyümölcs, zöldség, húsféle, még az alma is.

Nem kell regisztrálnia annak, aki a saját termékét fuvarozza egyik telephelyről a másikra. Aki viszont egy nagykereskedő raktárába fuvaroz a piacon, annak kell EKÁER-szám, hiszen konkrét a vevője. Ügyfélkapun keresztül kell magát azonosítania a fuvarozónak adatokkal, aztán a cégéét és a járművét kell megadnia, a termékről a mennyiséget és vámtarifaszámot is tudnia kell. Az adatok 15 napig módosíthatók. Fontos, hogy a szállítást le is kell zárni, anélkül nem érvényes. A mulasztási bírság a kocsin lévő áru értékének 40 százaléka lehet, és bár élelmiszert nem koboznak el, de zár alá veszik.

Az adószakértő hangsúlyozza: képlékeny még a szabályozás. Változhat például a kockázatos termékek köre; kikerülhet belőle a takarmány, és bevonhatják a dísznövényeket, illetve bizonyos zöldségeket. Konkrétan június 1-jétől változnak a gyűjtő- és terítőjáratokat érintő szabályok. Ezekre egy EKÁER-számot kell majd kérni akkor is, ha egy feladó több felrakodási címéről vagy egy címzett több kirakodási címére fuvaroznak. Részletszabályok lépnek még hatályba március 11-én, április 1-jén, illetve június 1-jén.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Emelkedett a benzin ára, a gázolajé nem változott

Az autósok 15-25 forintos árkülönbséget is tapasztalhatnak a kutaknál. Tovább olvasom