Délmagyar logó

2017. 02. 22. szerda - Gerzson 2°C | 13°C Még több cikk.

Új boltot csak parkolóval lehet nyitni

Szeged - Módosítanák a kereskedelmi törvényt: a napi fogyasztási cikkeket értékesítő boltoknak kötelező lenne a vásárlóik számára parkolót biztosítani. De csak az újonnan megnyíló üzleteknek kell parkolót építeni, vagy fizetni a megváltásért. A régieket nem érinti a változás.
– Magukra a kereskedőkre és az önkormányzatokra kell bízni ezt a feladatot, nem pedig „előírni", hogy a helyi sajátosságok érvényesülhessenek – fogalmazott Pataki Andrea, a Kisosz megyei titkára. – Amennyiben ezek az érdekek ütköznek, az érdekvédelmi szervezetek bevonásával kell törekedni a megoldásra.

A kereskedelmi törvény módosítására készül a kormány: a jövőben egy napi fogyasztási cikket – élelmiszert, ruhát – értékesítő új üzletet csak akkor lehetne megnyitni, ha a vállalkozó biztosítaná „az országos településrendezési és építési követelményekről szóló kormányrendeletben az árusítótér nagysága alapján meghatározott számú személygépkocsi elhelyezésére szolgáló várakozóhelyet".

A gondolat azért nem új, mert már a mostani jogszabályban is az szerepel, hogy a parkolóhelyek száma az árusítótér nagyságától függ: az első 100 négyzetméterig minden megkezdett 10 négyzetméter után egy autónak, 100 négyzetméter fölött minden megkezdett 20 négyzetméter után további egy-egy autónak kell helyet biztosítani. Mármint ott, ahol erre van lehetőség: a jogalkotó elsősorban a bevásárlóközpontokra, vagy a kisebb alapterületű szupermarketekre írta elő az elvárásokat.

Új boltot csak parkolóval lehet nyitni. Fotó: Karnok Csaba
Szeged külvárosában nem nehéz parkolót kialakítani – a belvárosban ugyanez már feladja a leckét. 
Fotó: Karnok Csaba

Szegeden éppen eltörölték

– Szegeden január 1-je óta már nem kell fizetni a parkolóhelyek megváltásáért – tájékoztatott Varró László, az önkormányzat igazgatási és építési irodájának építési osztályvezetője. – A korábbi szabályozásban az szerepelt, hogy ha a parkolót nem lehetett a telken belül elhelyezni, akkor meg lehetett váltani, és a befolyó összegből az önkormányzat épített parkolóhelyet. Ez egyszeri összeg volt – az egész város területén parkolóhelyenként 1 millió forint –, de a körülményektől függően akár 50 százalékos könnyítést is kaphattak a vállalkozók.

Mivel nem írhatott elő egy belvárosban új parkolóhely-építési kötelezettséget, hiszen az utca nincs gumiból, a városokban a helyi rendeletek szabályozták a parkolást, parkolóépítést, parkolási hozzájárulások ügyét. Most úgy tűnik, mintha helyi rendeleteket emelnének majd be egy magasabb rendű jogszabályba, a törvénybe.

– Szeged belvárosában a tervezett szabályozás újabb problémákat generál – folytatta Pataki Andrea. – A városvezetés pont arra törekszik, hogy csökkentse a belváros autóforgalmát, ennek megfelelően rendezték át a parkolóhelyeket. De ugyanez a törekvés tapasztalható például Hódmezővásárhely belvárosának átalakításában is. Szeged belvárosában eleve probléma, hogy sok üzlet bezárt, a törvény hatására pedig még nehezebb lesz ezeket kiadni vagy eladni. További kérdőjelek is vannak a törvénytervezetben. Például ha egy élelmiszerbolt bármilyen ok miatt bezár, visszaadja a működési engedélyt, majd később újra nyitna, akkor vajon megkaphatja-e az engedélyt parkolóhely hiányában?

– Úgy látom, hogy a szegedi vállalkozók egymástól veszik át az üzleteket: nem újakat nyitnak, hanem megvásárolják a működő boltokat, folyamatos nyitva tartás mellett – magyarázta Czeglédy Attila kereskedő, több különböző alapterületű élelmiszerüzlet üzemeltetője. – Ezekhez már vagy vannak parkolóhelyek, vagy a korábbi tulajdonos befizette a városnak a „fejlesztési hozzájárulást".

Olvasóink írták

  • 20. Beroesz 2013. október 25. 18:13
    „A kötelező parkoló az autókereskedők lobbijának találmánya. Mindegy milyen áron, mindegy kinek a költségén, mindegy kinek a területén, de az autóhasználatot lehetővé tevő infrastruktúrát mindörökké bővíteni kell. Vágjatok hát ki minnél több fát, aszfeltozzátok le az útpadkát és tegyétek keskennyé a járdákat, a sétálóutcákat pedig zárjátok be, hogy mindenki mindenhová autóval járhasson, még egy két kilométeres sugarú városban is, ámen!”
  • 19. queenmargareth1 2013. október 25. 15:26
    „hát, ha ellenzik ennyien, akkor nem kell:)”
  • 18. joy 2013. október 25. 08:49
    „Elmebajos elmebajnokságon No1!
    A rengeteg üres belvárosi üzlethelyiség majdani új tulaja hun a búsban alakítson ki, vagy váltson meg parkolót?

    Miért kell nekünk se.gel menni EUróoába?
    Azt hozták volna törvénybe, hogy új hipermarkec bevásárlóközpont nem alakíthat ki közterületen parkolót, alá, fölé, vagy bele kell építenie!
    Oszt jól van!”
  • 17. Dizel 2013. október 25. 07:31
    „Gyalog kell boltba menni!!”
  • 16. alfa258 2013. október 25. 07:17
    „Itt a parkolómutyi! Mi lesz a következő!? ?”
  • 15. Besenyő_Pistabácsi 2013. október 25. 06:35
    „S ha tegyük fel tönkre megy a boltom akkor visszakapom a infrastruktúrába fektetett millióimat majd valakitől? Vagy még az a pénzem is megy a kálóba?”
  • 14. Lugas6 2013. október 24. 23:30
    „Be kell záratni a Kárász- , Feketesas-, Oskola-, Kölcsey utcai boltokat vendéglőket, stb. A Széchenyi-, Klauzál- , Dugonics teret pedig át kell alakítani parkolóvá, és ez utóbbi helyeken több emeletes üzletházakat kell építeni....Ja , még be kell záratni Budapesten is a Váci utcát, az egészségtelen túlzsúfoltsága miatt....Egyáltalán be kell szüntetni az egész országban a patinás kis üzletekkel telezsúfolt bevásárlóutcákat, mert a jövő csakis a plázáké és a multi áruházaké. Ezt már a vak is láthatja....”
  • 13. jozko 2013. október 24. 22:14
    „Újabb szög a kis üzletek koporsójába!”
  • 12. tótkomlósi 2013. október 24. 18:56
    „HAHAAHA!

    Ezt is jól kitalálták.
    Ennek is CSAK egyesek fognak megfelelni, mert nem lesz hely, nem fog megfelelni a szabványnak, nem lesz rá pénz stb.”
  • 11. queenmargareth1 2013. október 24. 18:13
    „Kell, mert pl Ortutay Gyöngyvirág sarok:Trafikunk. Mindenki kiteszi a vészjelzőt és bemegy vásárolni. A boltos viszont ügyesen megvédte magát, mert kitáblázta nagy táblával, hol lehet parkolni!De nem, így pl "beszorul" a troli, autó stb...”
  • 10. xenopus 2013. október 24. 14:41
    „Felesleges a parkolót előírni! Igy is nehéz a kisboltok élete, nem hogy még egy darab közterületet is meg kelljen vásárolnia vagy bérelnie a tulajnak?! A beszállítónak valóban a magán ügye hogy hogy viszi oda a portékát! Régen -biztos sokan emlékeznek- a teherautóval nem a boltajtóba álltak hanem kiskocsin húzták az árut a boltig. Ez a kiskocsi eltűnt, minden beszállító az ajtóban akar parkolni!
    Összegezve, nem tartom jó ötletnek a kötelező parkolót!”
  • 9. kisrono 2013. október 24. 13:37
    „Abban igazatok van,hogy nem kéne ezt a parkolót szabályozni,mert a piacgazdaság majd kitermeli,hogy életképes-e enélkül a bolt avagy sem,DE ezzel szemben a szabályos rakodóhelyet kötelezően előírnám a boltoknak,mert amit az áruszállítók csinálnak az nem gyenge!Tudom miről beszélek,mert én is csináltam nyolc hónapig és néhány helyen(pl. Pesten) már nekem égett a képem,hogy milyen pofátlan módon voltam kénytelen a bolt elé állni!Pl. a Boráros téren a kocsma előtt lánc van a járdán,így nem tudtam felállni oda,hanem a buszsávban vészvillogóztam fél óráig feltartva a BKV-t,míg hordtam be a 22-es murcis kannákat!Amikor kiérkeztek a rendőrök,akkor meg a tulaj csak hátat fordított,hogy az a beszállító gondja nem az övé...én meg magyarázkodhattam meg könyöröghettem,hogy engedjen el...és ez a rizikózás így ment minden héten,mert a tulajt nem érdekelte,hogy normális helyet alakítson ki!”
  • 8. mivan? 2013. október 24. 13:08
    „Baromság. És mekkora parkolót? Kibetonoz egy akkora részt ahol meg tud állni egy autó az már parkoló?? Ugyan már!!”
  • 7. rózsakert 2013. október 24. 12:38
    „vagy a korábbi tulajdonos befizette a városnak a ,,fejlesztési hozzájárulást".

    EZ A LÉNYEG---adózzéspsztországban !”
  • 6. Ferrer 2013. október 24. 12:21
    „Ez is olyan dolog, amit nem törvényben kellene szabályozni... ha valahol nincs parkolóhely, akkor úgyis kevesebben járnak egy boltba, DE legalább a megmaradó vevőkkel fenn tudja tartani magát a bolt. Így viszont már megnyitni sem lesz érdemes.
    Újabb pofon tehát a kis -és középvállalkozásoknak, ez Magyarország igazi tönkretétele.
    De nem kell aggódni, a CBA-nál és más multiknál mindig lesz pénz parkolóra :)”
  • 5. Horthyszobor 2013. október 24. 11:20
    „Ez a legnagyobb lehúzások egyike...”
  • 4. pog 2013. október 24. 11:09
    „botká féle socik sem jobbak...amit lehet lehuznak a vállalkozókról....”
  • 3. bambulla 2013. október 24. 08:39
    „igen és ha valaki boltot nyit akkor még kerékpár utat is építsen :)
    hát eléggé gátolják a kiskereskedőket
    ezt kb. a multik tudják megcsinálni
    vagy ha a kicsi is megcsinálja elviszi a tőkéje nagy részét”
  • 2. info 2013. október 24. 08:27
    „Mondjuk úgy, hogy árukapcsolás ami etikátlan és egyesek ebből akarnak hasznot húzni. Ha boltot nyit valaki nem azért teszi, hogy parkolóhelyet nyisson-más okok vezérlik, a megélhetése elsősorban. Nem unalmában teszi-kényszerből.Nyilván ´okos gondolat ha az üzlet fizeti a parkoló hely területi díját-de vajon honnan tudja ezt előteremteni. Nemcsak az üzlet áteresztő képességére kell apellálni.Van aki gyalog vagy busszal jár vásárolni. Egyébként is az a tapasztalat, hogy az üzletek parkolói néhány százaléka ´idegen parkolókkal ( nem vásárlók)van tele. Ez csupán politika!!!!”
  • 1. Hammada_Fleet 2013. október 24. 07:39
    „Ez úgy hülyeség, ahogy van, és kiválóan illeszkedik a politikai vonalba. Gratula a kifundálóknak. Gagyimagyarország jobban teljesít.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csalódottak az érdekképviseletek a húsáfa csökkentésének elmaradása miatt

Az ágazati szereplők szerint értelmezhetetlen a hatósági ár a hústermékeknél - írta a Napi Gazdaság. Tovább olvasom