Délmagyar logó

2017. 02. 24. péntek - Mátyás 5°C | 12°C Még több cikk.

Végre megelőztük a nyugatot: nálunk gyorsabban drágul a benzin

Szerdán újabb 4 forinttal, 446 forintra emelkedik a 95-ös benzin ára. Egy német energiapiaci szakértő szerint az olajipari konszernek az elmúlt hónapokban jóval mélyebben nyúltak az autósok pénztárcájába, mint az olajárak emelkedése indokolta volna.
Tíz év alatt az olaj ötszörösére drágult, vajon hogyan követte ezt a benzin ára? Az angol The Automobile Association Ltd. 2000 óta monitorozza az európai üzemanyagárakat. Segítségükkel megvizsgáltuk négy ország – Magyarország, Németország, Hollandia és Lengyelország – 2002 és 2012 közötti üzemanyagárait, minden év márciusi adatait figyelve, és külön nem számoltunk az inflációval sem.

Beválogattunk két euróövezeti és két azon kívüli országot. A számsorok előtt érdemes az üzemanyagot terhelő adókra is kitérni: hazánkban 0,41, a németeknél 0,654, a hollandoknál 0,73 míg a lengyeleknél 0,38 euró literenként a jövedéki adó mértéke. Az eltérő adóztatás ellenére a benzindrágulás mindenhol jól nyomon követhető.

A dollár árfolyama 10 év alatt szinte alig változott, ellenben a magyar benzin szinte pontosan követi a nyersolajárakat.
A dollár árfolyama 10 év alatt szinte alig változott, ellenben a magyar benzin szinte pontosan követi a nyersolajárakat. Érdekesség, hogy 2012-ben az olaj ára a 2008-as olajárrobbanás szintjéhez közelít, és nagyjából azonos dollár/forint árfolyam mellett a benzin mégis 150 forinttal drágább.


24 forintos csökkentés lehetne

Az Európai Unió meghatározza a jövedéki és energiaadók minimális mértékét. Ez az összeg az MNB hivatalos euró-forint árfolyama alapján 95,77 forint literenként. Ha a 120 forintos hazai jövedéki adót vesszük alapul, akkor látjuk, hogy az állam mozgástere korlátozott, legfeljebb 24 forinttal mérsékelhetné az adótartalmat.

 
Az elmúlt tíz év

Magyarországon 2002-ben 204 forintba került egy liter 95-ös benzin – 2012-ben 446-ba. Ez 118 százalékos növekedés: több mint duplájára ugrott a benzinár.

Németországban az euró bevezetését követően 2002-ben 1,08 eurót hagytunk egy liter 95-ösért a kasszánál, 2012-ben már 1,67 euróba fájt a tankolás. A tízéves növekedés 54 százalékos, másfélszeres drágulásról beszélhetünk.

Hollandiában kiugróan magas az üzemanyag jövedékiadó-tartalma. 2002-ben 1,15, 2012-ben 1,85 euróért tankolhattak 95-ös benzint az autósok. A némettel szinte azonos, 58 százalékos drágulást mértünk.

A másik euróövezeten kívüli országban, Lengyelországban 2002-ben 3,29, 2012-ben már 5,73 zloty-t kértek egy liter benzinért. A drágulás 74 százalékos.

Magyarország az élen

A négy országot összehasonlítva kiderült: Magyarországon jóval gyorsabban drágul a benzin, mint a fejlettebb nyugaton, vagy éppen a hozzánk közeli Lengyelországban. Mivel az olajár-robbanás elvileg azonos növekedést okozna, máshol kell keresni a megoldást. – Az adótartalomban nagyon nagy különbségeket nem látok az említett országok között. A nemzetközi árakat hasonló elven követik a nagykereskedők szerte Európában – a különbségeket döntően az árfolyamváltozások okozzák – mondta Biró Péter, a GKI Energiakutató Kft. munkatársa.

Benzinár-növekedés az elmúlt 10 évben. A hazaihoz viszonyítva sokkal magasabb a holland és német jövedéki adó, mégis itthon drágult legjobban a 95-ös benzin.
Benzinár-növekedés az elmúlt 10 évben. A hazaihoz viszonyítva sokkal magasabb a holland és német jövedéki adó mértéke, mégis itthon drágult legjobban a 95-ös benzin. Magyarországon több mint kétszeresére ugrott a benzin ára 2002-höz képest, míg a németeknél, hollandoknál másfélszeres a drágulás.


Infláció hatása?

Az infláció a pénz vásárlóerejének csökkenését jelenti. A legtöbb ország gazdaságában jelen van az infláció, azaz a pénz folyamatos értéktelenedése. Szakértők szerint egy jól működő gazdaság egészséges velejárója, csak a mértéke nem mindegy, hogy mekkora. Az MNB kalkulátorával elinflálhatjuk a benzin árát is: eszerint – azonos olaj és dollár ár mellett – a 2002-es 204 forintos 95-ös ár inflációval korrigálva 2012-ben 307 forintot jelent.

A németek szerint az olajipari konszernek gazdagodnak

Egy német energiapiaci szakértő a Bundestag zöldpárti frakciójának készített tanulmányában azt írja, hogy „Az olajipari konszernek az elmúlt hónapokban jóval mélyebben nyúltak az autósok pénztárcájába, mint az olajárak emelkedése indokolta". A 95-ös oktánszámú szuperbenzin árait alapul véve Steffen Bukold azt találta, hogy az ár az elmúlt három hónapban 11,3 eurócenttel (közel 40 forint) nőtt literenként, miközben a magasabb nyersolajárak, illetve az euró-dollár árfolyammódosulás csupán literenként 6,6 centes áremelést indokolt volna. Vagyis literenként 4,7 cent az olajkonszerneket gazdagította, ami a német autósoknak összességében 98 millió eurós többletkiadást jelentett havonta a vizsgált időszakban.

A Saarbrücker Zeitung szerdai kiadásában megjelent, ezzel foglalkozó cikk szerint az extraprofit nem a benzinkutakat, hanem a finomítókat, és végső soron azok tulajdonosait, a nagy olajcégeket gazdagítja. Azt írják, hogy a feldolgozási költségekhez képest egyharmados, vagyis 33 százalékos árrést sikerült elérni a finomításnál. A német Zöldek egyik közlekedéspolitikai szakértője a Saarbrücker Zeitungnak ennek kapcsán úgy vélekedett, hogy a benzinkutaknál nincs működő verseny, a helyzet javítása érdekében a versenyhivatalnak átfogó jogosítványokat kellene kapnia a szigorúbb ellenőrzésre és a beavatkozásra.

Olvasóink írták

52 hozzászólás
  • 52. Belváros 2012. április 02. 14:31
    „Szerintem egyből 1000 Ft ra kellene a benzin liter árát emelni! Aztán hulljon a férgese!

    Majd legalább nem lesz dugó, tisztábbak lesznek az utak, és a közösségi közlekedést is használni fogják!

    JELENJEN MEG A CIKK MODERÁTOR!!!!”
  • 51. Sütti 2012. március 29. 10:40
    „A csúsztatás mellett pedig ne menjünk el hogy a honi olajtársaság és úgy általában az olajtársaságok, nem a nyersolaj világpiaci árát veszik alapul a finomított termékek (benzin, gázolaj, stb.) nagykereskedelmi árának alakításakor, hanem, aligha meglepő módon a termékek "saját" világpiaci árát. Azok pedig" lendületesebben" drágulnak mint maga a nyersolaj, ami egyébként ellentétben a híresztelésekkel, koránt sincs kifogyóban, de ez egy másik téma. Szóval sajnálni viszont tényleg nem kell az olajcégeket. Ugyanakkor már a MOL-nak is számításba kell(ene) venni azt a tényszerűséget, hogy a jelen kor már nem a habzsi-dőzsi ideje, mert az átlagautós nem hajlandó bármilyen árat fizetni a benzinért, egyszerűen azért mert neki az autó nem létszükséglet, csupán kényelmi eszköz.
    Mondják, hogy ámerikában milyen jó, mert olcsó a benzin. Nos, ez is, mint minden, relatív. A tíz évvel ezelőtti árakhoz képest, ma már, csaknem a dupláját fizetik az amerikaiak is a benzinért, igaz, ez a mi árainkhoz képest még mindig eléggé "barátinak" tűnik. Ha igazán szörnyülködni szeretnénk, és magyarok lévén, miért ne szeretnénk, akkor nézzük meg pl. két úniós tagország benzinárait és konstatáljuk, hogy azért van akinek nálunk is "rosszabb a dolga". Ezek az országok Olaszország és Törökország, vastagon 500 Ft/liter feletti üza. árakkal.”
  • 50. Sütti 2012. március 29. 08:44
    „28. uff33:

    Nyugi hozzák..., igaz nem a benzinkutakra. De gyere ki pl a Corába, garantáltan kevesebb magyar szót fogsz hallani mint szerbet. És fogsz látni embereket, akik egyedül 2-3 (!) púposra rakott bevásárlókocsit tuszkolnak kifelé az áruházból (persze hogy nem "magyarok") és akkor még nincs is semmi "eget rengető" akció... Igaz ők az ÁFA-t visszakapják (egy bizonyos számlaösszeg felett), de az árrés akkor is itt marad és nem unatkoznak az áruházi dolgozók sem, nem beszélve arról hogy jól fogy a hazai termelők portékája is (élelmiszerek). Azt már én is csak hallottam, hogy ez a dolog működik a szlovák szomszédokkal is, és nekik még az ÁFA sem jár vissza.”
  • 49. fili-busz 2012. március 28. 22:20
    „44. roxper 2012.03.28. 16:26

    "A napokban volt cikk, hogy az EU-ban már 25%.kal olcsóbb a cukor kilónkénti ára, ezalatt nálunk még mindig 300 felett van, sőt amikor már kint lefelé mozdult az ára, itt akkor is emelkedett.
    Na ilyen ez a fránya unortodoxia, szembemegyünk mindennel, persze csak értünk teszik ezt is! :((("

    Ha nem csak unortodoxia szemüvegen néznéd a világot, akkor tudhatnád, hogy ha nem kotya-vetyélték volna el a cukorgyárainkat annak idején és a "bezzeg nyugat" nem kényszerítette volna a ki a magyar cukor kvótákat, akkor most mi lennék a nyertese a drága cukornak.
    csak több hazaszerető és nem pénzszerető emberre lenne szükség.
    :-)
    Ezért is mondják, hogy a nyugat gazdaságilag gyarmatosított bennünket.
    Már ha nem tölti ki teljes mértékben az unortodoxia az agytekervényeket...
    :-)”
  • 48. fili-busz 2012. március 28. 22:04
    „44. roxper 2012.03.28. 16:26

    "A napokban volt cikk, hogy az EU-ban már 25%.kal olcsóbb a cukor kilónkénti ára, ezalatt nálunk még mindig 300 felett van, sőt amikor már kint lefelé mozdult az ára, itt akkor is emelkedett.
    Na ilyen ez a fránya unortodoxia, szembemegyünk mindennel, persze csak értünk teszik ezt is! :((("

    Ha nem csak unortodoxia szemüvegen néznéd a világot, akkor tudhatnád, hogy ha nem kotya-vetyélték volna el a cukorgyárainkat annak idején és a "bezzeg nyugat" nem kényszerítette volna a ki a magyar cukor kvótákat, akkor most mi lennék a nyertese a drága cukornak.
    csak több hazaszerető és nem pénzszerető emberre lenne szükség.
    :-)
    Ezért is mondják, hogy a nyugat gazdaságilag gyarmatosított bennünket.
    Már ha érted az unortodoxia mellett...
    :-)”
  • 47. fili-busz 2012. március 28. 21:57
    „45. gabocac 2012.03.28. 16:54

    "Azért vitatkoznék veled mert én nem ezt tapasztalom."

    Gyakran megfordulok arra, úgyhogy jól ismerem a helyzetet.
    És mielőtt elhitetnéd itt az emberekkel, hogy ott kolbászból van a kerítés és vasvillával hányják be a pénzt az ablakon....
    Ott is van szegény ember.
    Nem is kevés.

    Nézz körül az ASDA-ban,Sainsbury-ben melyik polcok fogynak-üresek?
    Csak egy példa:
    A TESCO-s, ASDA-s csokoládé estére gyakran kifogyóban van(annak ellenére hogy tavaly óta 15%-kal megdrágult!!!!!!!!!!), még a prémium csokoládékból jóval kevesebb fogy.
    Ugyanez igaz a gyümölcslevekre is.
    Az 1 fontosak fogynak, a 2-2,5 fontosból valahogy kevesebb fogy.
    Ugyanúgy a lejáró szavatosságú áruk körül is mindig nagy a forgalom.

    A vendéglők is megtelnek ebédre, szombat estére, de bevándorlót valahogy alig találni közöttük.

    Ott is van egy réteg, aki sok mindent megengedhet magának és van aki nem , minthogy itthon is.

    Csak ott nem divat a sírás mint itthon.

    Itthon sem mindenki csóró,csak hogy alátámasztjam:
    "Nyár végéig a megkérdezett magyarok 82 százaléka tervez belföldi utazást, 60 százalékuk pedig a tavalyihoz képest ugyanannyit vagy többet költ itthoni pihenésére. A legnépszerűbb úti cél belföldön továbbra is a Balaton, külföldi utazás esetén pedig a legtöbben Horvátországot választják."

    http://privatbankar.hu/utazas/iden-is-utazik-a-magyar-meg-mindig-a-balaton-a-legnepszerubb-245366

    Tény, hogy ott jobbak a lehetőségek, de mint írtam, ezt legfőképpen a gyarmataiknak köszönhetik és a brit gazdaság is a recesszió felé tart.



    "Lehet ,hogy az nem olcsó viszont megfizethető mindenki számára."

    Ezek viszont én vitatkoznék.

    A kint élő magyarok minimum fele egy szobában kuporog(mert nem engedheti meg magának, hogy lakást béreljen, mert nem futja egy fizetésből),van egy rekesze a fridzsiderben és reggel a WC előtt toporog, mert a "bigbrader" házban csak egy wc van, jobb esetben kettő . Na az már a "luxus".

    "Maradj itt élj csórón és verd a melledet ,hogy te magyar vagy!!!!!"

    Tudom, hogy nem divat a hazát szeretni mostanában, de aki csak pénzben méri a hazát, azért nem is kár.

    "Tudod én haza költöztem és vertem a mellemet mert magyar vagyok de nem sokáig lehetett bírni itthon mert éhen döglesz."

    Nem kellett volna a melled verni, talán többre mentél volna.

    Tény, hogy most nem megy jól, de aki akar talál munkát, főleg ha nem sír és hajlandó felemelni a fenekét.
    És csak, hogy megelőzzem:
    soha nem voltam egyetlen pártban sem és soha nem volt sógor-koma jó barát (állami) munkahelyem.
    :-)
    szép estét!”
  • 46. Misi72 2012. március 28. 19:32
    „Ki az a hülye aki ilyennel vagánykodik,hogy meg előztük a nyugatot üzemanyag árba. Nem ezzel kéne be előzni de nekünk úgy látszik csak ez megy!”
  • 45. gabocac 2012. március 28. 16:54
    „fili-busz
    Azért vitatkoznék veled mert én nem ezt tapasztalom.Lehet ,hogy az nem olcsó viszont megfizethető mindenki számára.Maradj itt élj csórón és verd a melledet ,hogy te magyar vagy!!!!!Tudod én haza költöztem és vertem a mellemet mert magyar vagyok de nem sokáig lehetett bírni itthon mert éhen döglesz.”
  • 44. roxper 2012. március 28. 16:26
    „A napokban volt cikk, hogy az EU-ban már 25%.kal olcsóbb a cukor kilónkénti ára, ezalatt nálunk még mindig 300 felett van, sőt amikor már kint lefelé mozdult az ára, itt akkor is emelkedett.
    Na ilyen ez a fránya unortodoxia, szembemegyünk mindennel, persze csak értünk teszik ezt is! :(((”
  • 43. IVY 2012. március 28. 15:16
    „Hat éve (300 forint/liter benzin árnál) eladtam a kocsit. Nem is kell 1hamar.”
  • 42. fili-busz 2012. március 28. 14:49
    „"17. gabocac 2012.03.28. 08:46

    9. samu
    Szia !Igen és 6.08 font most a minimálbér ,Itthon kb 500 Ft.Na az a nem mindegy,hogy a fizetésből mennyit tudunk tankolni."

    Hogy akarod kicsi hazánkat összehasonlítani egy olyan országgal, aki évszázadok óta kirabolja a gyarmatait(értsd demokráciáért-olajat bartell project) és ebből (egyenlőre) jól el van.
    De ott is megindult a szekér lefelé.
    A brit gazdaság hanyatlik.
    Kórházakat zárnak be.
    Kis hazánkat viszont a török óta a mai napig,mindenki kirabolja,mégis megvagyunk.
    Ezt csinálja utánunk valaki.
    Úgyhogy a két ország nem azonos kategória.

    "Arról nem beszélve,hogy Londonban már az élelmiszerek is olcsóbbak.Szóval kicsiny hazánk minden tekintetben el van szállva."

    Tegyük hozzá a minőségtelen élelmiszerek.
    Hisz a "népnek" be kell tömni a száját,ezt ott is tudják.
    Az egészséges élelmiszer ott sem olcsó, csak nézz körül.”
  • 41. hős 2012. március 28. 14:07
    „Klárafalváról Deszkre,majd Szőreg és Szeged végállomás!”
  • 40. ada1001 2012. március 28. 12:14
    „Hős!
    Járt már Deszk és Klárafalva között? Honnan hova is megy az a kerékpár út?”
  • 39. sobrij1 2012. március 28. 11:24
    „Tömegközlekedés racionalizálása: 1 hónappal kevesebb havi bérletet veszek -> újabb racionalizálás -> kevesebb bérlet -> csőd. Egyszerűen nincs több pénzem bérletre.”
  • 38. hős 2012. március 28. 11:08
    „Ellenzéki!

    Én is Szőregen lakom.Van normális kiépített kerékpárút!Biztonságos is!És most jöhet a Csak,meg a de,persze,stb....”
  • 37. Ellenzéki 2012. március 28. 10:57
    „Azért egy-két hozzászólással vitatkoznék.
    Két okból is.
    Az egyik, hogy megpróbálják a tpicot eredeti fonalától eltéríteni.
    A másik, mert luxusnak nevezik az autóval történő munkába járást - bár ez is nevezhető téma elterelésnek.
    Azonban maradjunk a második témánál.
    Én Szőregen lakom élek, családommal együtt. Gépkocsink is van, amit nem tekintek luxusnak, keményen megdolgoztunk érte a feleségemmel, erről ennyit.
    A mostani időkig autóbusszal jártunk dolgozni, nagyobb fiunk meg az középiskolába., de - sajnos - nem sokáig.
    Oka, annak, hogy lassan de biztosan le kell szokni a 60Y buszról az nem más min t a helyi FIDESZ - KDNP áldásosnak egyáltalán nem nevezhető közösségi közlekedés racionalizálása, magyarra fordítva a szegedi közösségi közlekedés járatsűrűségének csökkentése, menetrend ritkítással és a hétvégeken vonal hosszának a kurtításával.
    Abban az esetben ha 2012. április 15. -én életbe lép a kalmári menetrend Szeged városában akkor a burkolt árdrágításon túl az emberek magánéletének megrövidítése is meg fog valósulni!
    Eddig elegendő volt otthonról negyed nyolckor elindulni, hogy a munkahelyre iskolába beérjünk, most majd sokkal korábban kell ezt megtennünk! Az is ebbe a kategóriába fog tartozni, hogy délután megközelítőleg háromnegyed órával később fogunk hazaérni a kalmári menetrendnek "köszönhetően"!
    Azt már csak halkan jegyzem meg, hogy májustól kezdve a kormánynak "köszönhetően" a gimnazista fiam számára megszűnik a diákbérlet, mert arra csak a kisiskolások lesznek jogosultak az államtitkár elmondása alapján.
    Tehát reggel elvéve a családtól + félóra/ minimum / délután szintén elvéve + félóra / minimum / és a megnövekedő bérlet ár.
    A szombati, vasárnapi vonalkurtítás következményeiről nem is beszélve.
    Mi marad?
    Hát kérem egyesek szerint a "luxus"-nak számító gépkocsi használata, naponta.
    Maradhatna a kerékpár is - tavasztól - őszig, de nincs kiépített biztonságos kerékpárút a városban a biztonságos kerékpár tárolókról nem is beszélve!
    Annak aki a kényelemről beszélt írt:
    A legkényelmesebb: az autóbusz volt! De elveszi a kalmári menetrend, közösségi közlekedés racionalizálás!
    Megkérdeztük ám erről a Rózsavölgyit is, Szőreg önkormányzati képviselőjét is.
    Válasza - nem kis cinizmussal - mit szóljanak azok, ahol még busz sem jár!”
  • 36. lj510126 2012. március 28. 10:55
    „Az üzemanyag árakat valóban a politika szabályozza.

    Valamiből finaszírozni kell az Irán elleni tervezett háborút, amelyet Izrael mindennél jobban ki akar provokálni.”
  • 35. hős 2012. március 28. 10:49
    „http://videotar.mtv.hu/Videok/2010/05/02/16/Ami_megtortent_es_ami_megtortenhetett_volna__Makovecz.aspx
    Nem tartozik ide,de érdemes megnézni,és utána mindenki veheti a sátorfáját,(ha még akarja)”
  • 34. hős 2012. március 28. 10:33
    „Mackópajtás!

    Nem akarlak sértegetni,de nem értetted meg a hozzászólásomat.”
  • 33. hős 2012. március 28. 10:27
    „Ada 1001!

    Amint írtam,4-5km es távolságokról van itt szó s,hogy legtöbben kényelemből és rátartiságból nem rakják le az autót,ehhez a kerékpárutak "hiányának " nem sok köze van.Ja,hogy támogatja az állam a kerékpárosokat?Addig itthon sem fog változni a helyzet,amíg fontosabb egyeseknek a több százezer forintos könnyűfémfelni,ja s a gps nem virít a szélvédőn.Egyébként jómagam 10km-re lakom a munkahelyemtől.”
52 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elemzők: az IMF/EU-tárgyalásokon múlik az ország pénzügyi stabilitása

Elemzők szerint a jegybank kamatdöntéseire a következő hónapokban az ország pénzügyi stabilitásának… Tovább olvasom