2020.12.14. 17:17
Járványban is figyelmesen intézzük vásárlásainkat
A járványhelyzet miatt tavasszal három hónapig nem voltak tárgyalások, mégsem csökkent a megyei békéltető testülethez érkező panaszos ügyek száma. Horváth Károly elnök az idei tapasztalatokról, az online vásárlásról és az ünnepi rohamról beszélt.
Horváth Károly, a békéltető testület elnöke – a járványhelyzetben is békéltet.
Forrás: DM
Csongrád-Csanád megye– A karantén ideje alatt jelentősen nőtt az interneten létrejött jogügyeletek száma, így növekedett, 34 százalékos lett az ebből származó fogyasztói bejelentések aránya is. Jól beazonosítható, hogy melyik online kereskedőknél van a legtöbb bejelentés – mondta Horváth Károly. A Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara által működtetett Békéltető Testület elnöke hangsúlyozta, nőtt a bútorokkal, valamint a híradás- és számítástechnikai termékekkel kapcsolatos panaszok száma. A szolgáltatások területén – főleg a járvány miatt – több lett a turizmussal összefüggő megkeresés.
60 százalék
A pandémiás helyzet miatt tavasszal három hónapig nem volt mód a személyes egyeztetésre, ennek ellenére csaknem azonos az ügyek száma a tavalyi évhez képest. Ez – a decemberben már tárgyalásra kitűzötteket is figyelembe véve – az 520-at is meghaladja. A járványveszély miatt az egyezségkötések aránya 39 százalékról 32 százalékra csökkent, viszont az ajánlásaikat 24 helyett 28 százalékban fogadták el. Az érdemi döntéseik aránya még mindig 60 százalékos!
A fogyasztói szokások a Covid–19 megjelenésével gyorsan és jelentősen megváltoztak, az internetes vásárlás számos előnnyel és lehetőséggel jár, ám nem árt ismerni a jogainkat, és érdemes körültekintéssel eljárni
– mondta az elnök. Amennyiben korábban még nem használt webáruházból kíván valaki vásárolni, előbb olvassa el az Általános Szerződési Feltételeket. Ez rendelkezik többek között a megrendelés menetéről, a szállítási határidőről és díjról, az elállási jogról, a jótállásról és a panaszrendezés módjáról. Ezt fogja alkalmazni a későbbiekben az eladó is.
Elállási jog
Fontos tanács, hogy csak olyan oldalról rendeljünk, ahol fenn vannak a vállalkozás adatai. Nem mindegy, hogy a webáruházat hazai vagy külföldi cég üzemelteti-e, ez ugyanis a panaszkezelés módját nagyban befolyásolja. Az online rendelők tudatosságáról pedig elmondható, hogy egyre több információval rendelkeznek, így például a korábbinál nagyobb arányban élnek a 14 napos elállási joggal. – Igyekeztünk több tanácsot is összeszedni a netes vásárlással kapcsolatban, ezek a bekeltetes-csongrad.hu oldalon olvashatók – ajánl további segítséget Horváth Károly.
3 napos csere
Mire érdemes odafigyelni az ajándékok vásárlásakor? Megtudtuk, a testülethez az elmúlt években a fogyasztók gyakran nyújtottak be olyan kérelmet, amelyben a termék minőségével, hibájával volt problémájuk. A szavatossági szabályok szerint ha az áru hibás, a vállalkozás a vásárlástól számított 6 hónapon belül jelentkező probléma esetén javítást, cserét, árleszállítást vagy vételár-visszafizetést ajánlhat fel. Amennyiben pusztán arról van szó, hogy az ajándék nem megfelelő méretű vagy színű, a vállalkozásnak nincs szavatossági kötelezettsége.
Ha tartós fogyasztási cikkeket vásárolunk, és az 3 munkanapon belül elromlik, a vállalkozás köteles azonnal kicserélni – nem ajánlhat fel javítást, a fogyasztó nem köteles azt elfogadni. – A 3 napos határidő csak akkor jogos, ha a termék a fogyasztónak fel nem róható ok miatt hibásodott meg. Még a kiszállító cég képviselőjének jelenlétében nézzük meg, találunk-e külső sérelmi nyomokat, és ha igen, ezt a szállítólevélen jelezzük – hangsúlyozta az elnök.