Szegedi hírek

2024.01.31. 20:00

Szerdától az SZKT a legdrágább az országban, miközben a fűtésen is spórol

Korszakváltásról döntött szerdai ülésén a fővárosi közgyűlés. A havi Budapest-bérlet árát 550 forinttal 8950 forintra csökkentik, a BKK-járatain pedig elfogadják a Pest vármegyei és az országbérleteket. Szeged más úton jár: a vármegyeszékhelyek közül a napfény városában a legdrágább a tömegközlekedés az egész országban, miközben az önkormányzati tulajdonú SZKT a villamosok utasterének a fűtésén spórol.

Jeszenszky Zoltán

Az országban csak Szeged az egyetlen település, ahol egy diákbérletért ötezer forintnál többet kell kiadni.

Fotó: Karnok Csaba

Vastagon fogott a toll, amikor Szegeden a tömegközlekedési tarifákat meghatározták. Januártól a teljes árú, „dolgozó” bérlet – az éveleji áremelés után – 9600 forintba kerül. A napfény városán kívül csak két vármegyeszékhely van az országban, ahol kilencezer forintnál többet kell a bérletért fizetni. Az egyiket biztos kitalálták, Budapest, a másik település Miskolc.

A fővárosban még Tarlós István főpolgármestersége idején csökkentették 9500 forintra a teljes árú bérlet árát. Ennek már tíz éve, márciustól pedig tovább faragnak belőle, de erről majd később. Miskolcon 9400 az összvonalas havibérlet, Kaposváron 8900 (városkártyával 8010), Békéscsabán 8800, míg Veszprémben 8750 forint.

Az utasokon spórolnak 

A tanulónak és a nyugdíjasoknak szóló havibérletek is drágák Szegeden, 5800 forintba kerülnek. Az országban Csongrád-Csanád vármegye székhelye az egyetlen település, ahol egy diákbérletért ötezer forintnál többet kell kiadni. Ha egy kétgyermekes családdal számolunk, akkor a teljes árú és tanulóbérletek havonta több mint harmincezer forintba kerülnek. Miközben például Székesfehérváron a diákbérlet havonta mindössze 340 forint, jóval olcsóbb, mint Szegeden egy menetjegy! 

Apropó menetjegy, az is kiugróan drága, 470 forintba kerül papírra nyomtatva a napfény városában. Ha valaki a kényelem kedvéért vagy környezetvédelmi okokból mobilon váltja meg, még „meg is büntetik”, akkor 550 forintba kerül. Debrecenben 460 (mobiljegy olcsóbb, csak 440), Budapesten 450 forint, Miskolcon 430 forint, míg Pécsett 400 forint. 
És mit kap ezért a pénzért a szegedi utazó? Az önkormányzati tulajdonú SZKT már a honlapján magyarázkodik a jéghideg villamosok miatt. Azt írták, takarékossági okokból a járműveken lévő termosztátok alacsonyabb hőmérsékleten üzemelnek.

Budapesten árat csökkentenek

A fővárosi közgyűlés szerdai ülésén fogadta el Karácsony Gergely főpolgármester jegyezte – a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés viszonyának rendezéséről szóló – javaslatát. A Budapest-bérletet változatlan formában megmarad, sőt, olcsóbb lesz. Ezentúl is elfogadják a Volánbusz, a MÁV és a HÉV fővárosi járatain, márciustól pedig a Pest vármegyére váltott havi bérlettel, valamint a havi országbérlettel is lehet utazni a fővárosi troli-, autóbusz-, villamos- és metróvonalakon.

A Budapest-bérlet tíz éve változatlan ára 9500 forintról 8950 forintra csökken. A korszakváltás legnagyobb nyertesei a tanulók lesznek, akik havi 945 forintos bérlettel a fővárosi és Pest vármegyei tömegközlekedést, 1890 forintos bérlettel pedig az egész ország közösségi közlekedését használhatják. Ehhez tegyük még hozzá gyorsan, Budapesten 2021 szeptembere óta a 14 évesnél fiatalabbak ingyen utazhatnak a BKK járatain. 

 

Diákok ingyen utazhatnak

Lázár János pedig január 9-ei, debreceni sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy március elsejétől változik a tarifarendszer az állami közlekedésben, a vármegyebérleten és az országbérleten kívül minden más eddig használt bérletet megszüntetnek. Az építési és közlekedési miniszter hozzátette, hogy a 65 év felettiek ingyenes utazási kedvezményét kiterjesztik a 14 év alattiakra is a MÁV és a Volánbusz helyközi járatain. Bejelentésével lavinát indított el. Azóta Debrecenben a diákok, Kecskeméten a tanulók és a nyugdíjasok is ingyen utazhatnak majd a helyi járatokon, és a tervek szerint Szombathely is követi példájukat. Botka László, Szeged polgármestere egy hete a Közéleti Kávéház vendégeként jelentette be, hogy április 1-től ingyenes lesz a tömegközlekedés a 14 éven aluli diákoknak. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában