Délmagyar logó

2017. 02. 22. szerda - Gerzson 2°C | 13°C Még több cikk.

A midibuszé a jövő a kisvárosokban

Hódmezővásárhely - Vásárhelyen midibusz jár olyan vonalakon, amelyeken kevés az utas. A kísérlet az eddigi tapasztalatok szerint bevált, a Tisza Volán Zrt. azt tervezi, más városban is forgalomba állít ilyen kis járművet.
A megyében egyetlen városban, Vásárhelyen közlekedtet a Tisza Volán egy 39 férőhelyes (11 ülő, 28 álló), úgynevezett midibuszt. Mező István, a közlekedési közszolgáltató divízióigazgatója elmondta: akadnak olyan vonalak (7-es, 12-es és 16-os), amelyeken napközben, valamint este csupán tíz–tizenöt ember utazik.

– Sűrűn járok ezzel, és szerintem jobb, mint a nagy buszok – állapította meg a 74 éves Tóth Lajosné Katalin. – Szép, praktikus, nem is értem, miért üzemeltetik azokat az öreg autóbuszokat, rengeteg üzemanyagot zabálhatnak.

A midibuszokat hamar megkedvelték a vásárhelyi  utasok. Fotó: Tésik Attila
A midibuszokat hamar megkedvelték a vásárhelyi utasok.
Fotó: Tésik Attila

Az Iveco Urbaninóval két pilóta jár, a rutinosabb Dani Imre (olvasói levélben dicsérték lapunkban a jármű utasai) és a 42 éves Barna Endre. Utóbbi elmondta: olyan vezetni, mint egy személyautót, gyors, mozgékony. Általában kényelmesen elférnek benne az emberek, de legutóbb az esős időben zsúfolásig megtelt. – Évek óta ugyanazokon a vonalakon dolgozom, szinte személyesen ismerek mindenkit, tudom, ki hol száll fel. A busz egyetlen hátránya, hogy kicsit fapadosak az ülések. Nincs idegeskedés, kiabálás, a kocsi hátuljából is normál hangerővel szólhatnak, ha elfelejtettek jelezni. Az sem utolsó szempont, hogy a mérete miatt a takarítása egyszerűbb, könnyebb – magyarázta Endre.

Kelemen László, a Volán vásárhelyi területi igazgatója is kedvező tapasztalatokról számolt be; ezért a midibuszpark növelésén gondolkoznak a szakemberek.

Más városokban is

A kisebb városokban mindenképpen ez a jövő – közölte Mező István, a Tisza Volán Zrt. divízióigazgatója. Az igények felmérése, az önkormányzatokkal való egyeztetés után elképzelhető, hogy a jövőben Szentesen, Csongrádon és Makón is üzembe állítanak midibuszokat.

Olvasóink írták

21 hozzászólás
12
  • 21. Ani56 2009. november 23. 12:47
    „Azt odáig megértem,hogy praktikusabb a kevés utas miatt,de meg kellene nézni miért kevesebb az utas? Eggyel talán nem utas barát a buszközlekedés vásárhelyen,a 9 -es be fordul a a szociális otthon felé de a béketelepre már megoldhatatlan állítólag pedig csak a Jókairól balra kellene fordulni és a Mester utcán végig a Szent Lászlón még új megálló se kellene mert a sarkon ott a megálló és ellehetne jutni az orvosi rendelőig, gyógyszertárig, de nem csak a Rárósi utcáig de a központi rendelőig, kórházig is sőt a piacra, a tarjáni város részbe átszállás nélkül,és meglehetne oldani hogy az 1-es egészkor a 9-es félkor induljon vagy fordítva.Így sűrűbb lenne a járat és a kevés busz is kihasználtabb lenne igaz nőne az utazási idő de az átszállásokkal se kevesebb és a csatlakozások se olyanok,hogy egymáshoz igazodjanak.Engem nem nyűgözött le ez az új busz,először is ha leszeretnél szállni el kell valahogy jutnod a busz hátuljába mert csak ott tudsz le szállni,ott vár egy kis meglepetés :) mert kb 30 - 40 cm magasról kell lelépned az ajtóhoz,ezt gerincbetegeknek,fájós lábúaknak és akinek sérült a keze külön ajánlom,de jó az asztmásoknak és allergiásoknak is mert levegő az szinte nincs és szellőztetni se lehet.Óriási az ötlet de szerintem ennél a típusnál van jobb is.”
  • 20. Szemif 2009. november 20. 19:32
    „19. Igen a Csaba Metál Urbánusa, az egy rettenet....egyébként több hazai gyártó is készít midibuszt például Kravtex-Kühne csoport Credo buszai között több 9.5 méteres is van normál és alacsonypadlós verzió is, igaz az alacsonypadlósból még senki sem vett.
    Aztán ott az Alfabusz az Urbanoval, amit Svájcban! el tudtak adni. De például a szinte teljesen magyar Molitus féle S91-es is jó busznak tűnik, igaz eddig még csak egy szem készült belőle, de például a pesti BKV tenderen jó esélyei vannak.
    De mondhatom a szintén hazai Plasma buszt is, amiből 200 készült, igaz külföldre főleg.

    Mondjuk jó kérdés, hogy mi lesz a Tisza Volán hosszabb távú beszerzési terve Szeged és Vásárhely helyi forgalmába, most megjön a 11 új Mercedes Conecto Szegedre, ugyanennyi Ikarus 280 pedig vagy bontóban, vagy tőlünk keletebbre végzi, de mivel jövőre kiesik a 10-es vonal, amit az SZKT trolisít, illetve a a 2-es villamos miatt is legalább 7-8 buszt ki lehet spórolni. Ergo marad cirka 110-115 busz Szegeden a volán kezében (az SZKT házi pótlóflottáját most ne számoljuk ide) ezek közül már csak 20-25 lesz dízelüzemű Ikarus 200-as, ha lesz jövőre is beszerzés, mondjuk 9-10 új szóló kocsi, akkor még ennyi sem. Kívácsi vagyok marad-e a volán a Mercedes vonalon, mert a kormány (még a mostani is, hát még a következő) főleg a hazai buszgyártókat nyomná, mondjuk egy két Credo Citadell-t én is elfogadnék Szegedre, esetleg az ARCarus új buszait (az ARCarus busz nincs, csak most az ARC Kft. buszait nevezték ki Ikarusnak, mondjuk tény, hogy sok vonalon kapcsolódnak az egykori székesfehérvári gyárhoz).”
  • 19. toxi-2 2009. november 20. 17:53
    „15. Az nem tudom elképzelni, hogy árban ne legyen nagy a különbség, mondjuk 2-3-szorosa.

    Viszont a legmókásabbat itt találtam, MAGYAR gyártmány, nagyon vagány (vagy mi), és világuralomra tör Szeghalomról:
    http://www.fn.hu/cegek/20090515/magyar_midibuszt_fognak_gyartani_szeghalmon/”
  • 18. toxi-2 2009. november 20. 17:41
    „Itt sokal több jó kép van róla, nagyon mókás!
    http://www.bkv.hu/kozlemenyek/424.html

    Videoösszeállítás a nyíregyházi Ivecoról:
    http://www.webcsatorna.hu/page/Kapena”
  • 17. toxi-2 2009. november 20. 17:34
    „Lehet azért a szépséget fokozni is, Iveco Urby :)))))

    http://www.mvkzrt.hu/forgalmi-hirek/www-mvkzrt-hu/97/”
  • 16. toxi-2 2009. november 20. 17:31
    „Azért nem ismeretlen más városokban a fogalom, 2007-ben Nyíregyházán 3 ilyen busz volt, idén megtoldották még eggyel. http://www.veszprembusz2.freeweb.hu/szabolcs.htm”
  • 15. Szemif 2009. november 20. 15:23
    „10. Ebben igazad van. Például Szegeden nyaranta lenne létjogosultsága a midibuszos rendszernek, elég kiábrándító látni, hogyha nincsenek egyetemisták alig 8-10 ember utazgat mondjuk 11-esen napközben, vagy a délelőttönként pihentetett 16-os is közlekedhetne egy midivel újra a régi menetrend szerint, csak itt jön megint, hogy alig van megtakarítás a midi és a normál szóló autóbusz között.

    13. Tömegközlekedési szempontból kisváros, nagy terület, kevés lakos= kis népsűrűség, ebből következően sok helyre kellene busznak járnia, ahol kevés a potenciális utas, ergo alig néhányan fogják használni, ennek következménye, hogy a város ritkás menetrendet rendel meg, ami miatt végül még kevesebben fogják kivárni a buszt, így végül mindössze néhány reggeli és délutáni járat marad meg......a kisvárosi tömegközlekedés ördögi köre. Hozzáteszem ebbe a kisváros státuszba jócskán belejátszik, hogy Vásárhely Szeged szájában van, a fontosabb intézmények, sőt még a Tesco is szinte a városközpontban, így jóformán csak a helyiek buszoznak a városközpont-külsőbb városrészek viszonylatában.
    Amúgy meg az egész vásárhelyi tmegközlekedést át kellene szervezni, és mivel viszonylag kis városról van szó, ebben nem csak a volán lehetne a partner, vagy nem csak a Tisza Volán, mert elvileg ha megpályáztatják, akkor bármely közlekedési társaság indulhatna a tenderen, például annó Dózsa Gábor tárgyalt is arról, hogy a vásárhelyi buszközlekedést az SZKT venné át, de aztán a vásárhelyi önkormányzat a volánnal hosszabbított vagy például jövő januártól Baján a helyi volánt az Orangeways váltja fel, mint szolgáltató.”
  • 14. toxi-2 2009. november 19. 13:08
    „Nem csak New Yorkhoz képest.... ;)))”
  • 13. gróf 2009. november 19. 09:48
    „"A midibuszé a jövő a kisvárosokban"

    Vicces, de HMVHELY a lakosságát tekintve a 22. helyen áll, területileg 2. Magyarországon...persze New Yorkhoz képest kis város.”
  • 12. sovány 2009. november 18. 13:33
    „Nagyon ügyesek a Vhelyike kb Makón ez megy már 10 éve!:D:D csakhogy rájöttek! Nemtudóm mennyi millió ment ki ennek a felderítésére és gondolom a buszok kőzbeszerzési pályázatán is jól járt valaki!”
  • 11. Pengemester 2009. november 18. 07:47
    „Egyébként este egyest,hétvégén meg huszonkettest is szoktak menni,magyarán rendesen beforgatják őket,nem csak dísznek vannak. Picit csúnyácska,kicsit olyan zöldségesfurgon kinézetű,de tényleg bírnak menni veszettül. Azt viszont megnézném,hogy negyven embert hogyan zsúfolnak föl rá. Még valami:Egy deka gond nincs a sofőrökkel,de ahogyan emlékszem,kettejük közül Endre buszozik régebben.”
  • 10. toxi-2 2009. november 17. 14:37
    „Szemif, én nem erre a buszra voksoltam, gondolom van legalább 50 féle a piacon, szebb is, olcsóbb is, meg mindenféle. Igaz, hogy a nagy buszokat napközben tudják másra is használni, de kizárt, hogy minden vonalon minden időben minden busz tele legyen. Tehát kis odafigyeléssel, szervezéssel, minden kisebb városban létjogosultsága lenne 1-2 kis busznak. Dehát van közpénz elég, ugyebár...”
  • 9. Szemif 2009. november 17. 13:47
    „3. Azért ez a midibuszé a jövő a kisvárosban dolog szerintem meg egyáltalán nem jó ebben a formában, egy normális legalább 10-11 méter hosszúságú városi busz sokkal praktikusabb, mint ez a szörnyszülött. Az alapvető különbség abban van, hogy ez a busz egyszerűen a reggeli csúcsban betelik, ráadásul ezt nem tudod felhasználni a kis méretei miatt helyközi forgalomban, Szentesen, Csongrádon és Vásárhelyen a helyi kocsik szabadidejükben besegítenek rövidebb falujáró viszonylatokon is! Továbbá, mivel ez egy autóbusz, ez egy olyan státusz, ami miatt szinte semmivel nem olcsóbb, mint egy 11 méteres kocsi. Ha a volánnak nem öregedne el az Ikaruszokból álló gépparkja, akkor fel sem merülne ilyen buszok vásárlása, mert lehet, hogy az Ikarus 260 (a klasszikus városi Ikarus) 11 méter, de a fogyasztása szinte semmivel nem rosszabb, mint ennek a kocsinak, a szervízelése még olcsóbb is. Tehát a helyes fogalmazás ez lenne: nem éri meg új 12-13 méteres buszokba fektetni a kisvárosokban, mert úgysem lesznek kihasználtak eléggé, így inkább vegyünk midit, legalább az üzemanyagköltségük kisebb. (érdekesség, hogy egy városi csuklós Ikarus 280 fogyasztása 30-40 liter, míg mondjuk egy Volvo 7700A átlagban 70-80 litert fogyaszt, tehát a modern buszok általa okozott környezeti kár nagyobb, mint egy 40 éves konstrukcióé!!!!) Amúgy nincs új a Nap alatt, Csongrádon és Makón már dolgozott midbusz helyijáraton, Szentesen a Tesco busz amúgy is az (az magánvállalkozóé, ez igaz).

    8. A szolgáltatók, csak javaslatokat tehetnek a menetrendre, ők egy fix árért végzik a szolgáltatást, ha Hódmezővásárhely úgy dönt, hogy jövőre megnégyszerezi a volánnak adott pénzt kapásból négyszer ilyen gyakran járna minden busz, és vice versa, az önkormányzat dönthet úgy is, hogy 5 forint lesz a vonaljegy, de attól még nekik a szolgáltatót, azaz a Tisza Volánt ki kell fizetniük valamiből.......”
  • 8. Vöröske 2009. november 17. 06:03
    „Nem kell csodálkozni,hogy kevés az utas.Horribilis buszjegy árak mellett persze,hogy a nyugdíjasokon kívül szinte senki nem utazik buszon.Én még emlékszem,hogy 20 évvel ezelőtt ,amikor még reális áron voltak a bérletek és a jegyek tele volt a 7-es és a 16-os busz is.Az sem elhanyagolható,hogy akkor még próbálták az igényeknek megfelelően kialakítani a menetrendet.Ez mind megváltozott és csodálkozik a Tisza Volántól kezdve az összes közlekedési szolgáltató.hogy a kutya nem száll fel rájuk.”
  • 7. efje 2009. november 17. 03:33
    „Aki ránéz a jelenlegi buszmenetrendre az láthatja hogy a legnagyobb távolság két buszmegálló között 800! méter.
    A mérleggyári és Síp utcai megálló között van ami gyalog legalább 10-15 perces séta. Senkinek nem jutott eszébe idáig buszmegállót kialakítani a kettő közé pedig kivitelezhető lenne mivel nem elhanyagolható szempont hogy pont félúton van többek közt az újvárosi orvosi rendelő. Előtte bőven lenne hely buszmegálló kialakítására, de bekanyarodhatna a busz a tér belső részére is a két kocsma közé.
    Garantáltan emelkedne az utasforgalom azon a részen.”
  • 6. Beth 2009. november 16. 22:14
    „Juj, de régóta felvetettük már!

    És sűríteni kéne a megállókat!
    5 perc, mire elérek egy megállóba!”
  • 5. Filctoll 2009. november 16. 18:25
    „Bár még sosem utaztam rajtuk, de a küllemük mindenképp mosolyra késztet.
    Egyre kisebb a forgalmuk, sok nyugdijas veszi igénybe mint ahogy látom.
    De mindenképp praktikusabb mint a nagy testvére.”
  • 4. Norman_Bates 2009. november 16. 17:58
    „jól mennek... 70-el városba :)
    Amúgy nem nézne ki rosszul... de a hátulja nagyon gáz.”
  • 3. toxi-2 2009. november 16. 17:13
    „Hát gratulálok a Tisza Volán vezetőinek, még alig múlt el 20 év a rendszerváltás óta, és máris rájöttek, hogy ahol kevés az utas, ott butaság nagy buszt közlekedtetni. Gondolom kaptak ezért az ötletért jópár millát jutalmul. MEGÉRDEMELTÉK!!! De ezt a pénzt előbb is megkereshették volna, mert bármelyik utas, vagy gyerek is ezt javasolta volna már évekkel ezelőtt. Mennyire mókás 40 ulőhelyes buszt járatni ott, ahol átlag 5 utas van. És főleg milyen gazdaságos. Nem hiába, nem véletlen van ekkora nyeresége a Volánoknak és a Mávnak is. Igazi szakemberek vezetik őket!!!”
  • 2. makákó 2009. november 16. 11:57
    „hát nem a szépségéért vették meg ezt a buszt:))))))
    tény, hogy praktikus és takarékos, de hogy ennyire ronda legyen??!!!”
21 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bánhidiék törpekecske gidája kisebb a macskánál

A vásárhelyi Bánhidi család két éve foglalkozik kameruni törpekecskékkel, ma 14 állat alkotja az állományt. A legfiatalabbak kéthetesek. Tovább olvasom