Délmagyar logó

2017. 06. 28. szerda - Levente, Irén 22°C | 35°C Még több cikk.

Kombinált vasút Vásárhelytől Szegedig

Hódmezővásárhely - Fontos a tömegközlekedés fejlesztése, hatékony, racionalizált megvalósítása – hangsúlyozta Lázár János vásárhelyi polgármester a Tram-Train, vagyis az integrált villamos- és nagyvasúti rendszer bevezetésének terve kapcsán. Az állami beruházás 11 milliárd forintba kerülne.
Szakértő bevonását javasolta Lázár Jánosvásárhelyi polgármester a Tram-Train, vagyis az integrált villamos- és nagyvasúti rendszer bevezetésével kapcsolatban a közgyűlésnek. A Tram-Train állami beruházás, kiépítésének becsült összege 11 milliárd forint lenne. Szeged-Rókus állomásról indulna Algyő–Kopáncs–Népkert felé, majd Vásárhelyen az Ady Endre–Kossuth tér–Andrássy út–Bajcsy utca–vasútállomás között közlekedne. Ehhez persze a városban is le kellene fektetni síneket, szükséges továbbá a Szeged–Vásárhely közötti 22 kilométeres szakasz korszerűsítése. A tervezésre 164,5 milliót (100 százalékos támogatás) nyertek.

Futurisztikus ötletnek tartotta Havránek Ferenc, a Zöld Baloldal képviselője a Tram-Train bevezetését. Azt mondta, fel kellene mérni, hogy egyáltalán lenne-e rá igény. Lázár János úgy vélte: fontos a tömegközlekedés fejlesztése, hatékony, racionalizált megvalósítása. Szeged és Vásárhely szövetségének erősítése is lényeges. Minden szakcikk arról szól, hogy Szeged és Vásárhely között ideális lenne a Tram-Train bevezetése – jelentette ki Grezsa István fideszes települési képviselő, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy Európa nagyvárosaiban régóta és jól működik a rendszer.

Németországból indult

A németországi Karlsruhéban indították útjára a Tram-
Traint, 1992-ben. A kombinált üzemű városi-regionális vasút célja a települések belterületét kiszolgáló villamosok és a városhatárokon kívüli tágabb vonzáskörzetben található hagyományos vasutak összekapcsolása, átszállás nélküli utazással. A Wikipédia szerint a rendszernek még nincs megfelelő magyar elnevezése. Hasonló a Budapesten és környékén, valamint a Debrecen és Hajdúsámson között kiépített helyi érdekeltségű vasúthoz.

Olvasóink írták

37 hozzászólás
12
  • 37. Hód 2010. november 09. 22:00
    „airwaves: Ha az Ady-n, Bajcsyn kiirtják a fákat, elfér pluszban a villamossín, de hogy a Kossuth térre hogy hoznák fel, el sem tudom képzelni...”
  • 36. Lacapapa44 2010. november 09. 16:53
    „Jó lenne ha nem dőlnénk be az ilyen provokatív cikkeknek. Ez csak arra jó, hogy a nem gondolkodókat sivalkodásra késztesse.”
  • 35. unknown 2010. november 09. 15:20
    „33.
    ***** A tervezésre 164,5 milliót (100 százalékos támogatás) nyertek.*****”
  • 34. varadipal 2010. november 09. 10:08
    „Nem ilyen Lázárt akartatok?”
  • 33. varadipal 2010. november 09. 10:07
    „11 mrd-ba kerül és 164 milliót nyertek ez 100%. A firkász hülye agyában.Ha odaírná, hogy a 164 millió micsoda, akkor talán még számolni is lehetne.”
  • 32. unknown 2010. november 09. 08:12
    „Ne nagyvasúti dübörgő szerelvényekre gondoljatok! Nézzétek meg a fantáziarajzot a cikk visszakeresőjében látható, hogy a szerelvény a városi villamos szerelvény kialakításának megfelelő. A cikk kitér a pálya tervezendő kétvonalas kialakítására is. Készítsék csak el azt a tanulmánytervet. Az EU fizeti.”
  • 31. FatálError 2010. november 08. 21:17
    „Én már alig várom hogy az első szerelvény bedübörögjön a Hősök terén kialakított rendező pályaudvarra megtéve jó egy órás menetidejét. Egy nyomtávú vasútvonalon úgy hogy meg helyközi- és teherforgalom is menjen, nem lehet sűrűn járatokat közlekedtetni.
    Ennyi erővel inkább egy metróvonal mellett szavazok!”
  • 30. airwaves 2010. november 08. 17:48
    „EMBEREK!!! ITT MINDENKI MEGŐRÜLT??? OLVASSÁTOK MÁR EL MÉGEGYSZER!!!
    " majd Vásárhelyen az Ady Endre-Kossuth tér-Andrássy út-Bajcsy utca-vasútállomás között közlekedne."
    HOOOOOOL??? Vonat a belvárosban???
    Marhák! A strand mellett, a Bethlen mellett, A Szántó szobornál jobbra, végig az Andrássyn, át az új körforgalmon, végig a Bajcsin a suli és az óvoda előtt a Nagyállomásig. EGY VONAT!!!
    Dózer Viktor! Teljesen igazad van, de a pénz egy dolog. Főleg ha pályázati forrás, amit lehet majd "osztani"...
    DE EGY VONAT??? Ne hasonlítsák már össze egy pesti HÉV-el idióták! Ott a Duna mellett és a Kerepesi út mellett jár, nem ekkora utcákon!
    Bár lehet, hogy a föld alá, vagy a levegőbe tervezik :) Akkor aztán van ám lóvé... Erre :(”
  • 29. mattil 2010. november 07. 15:59
    „28. Lixus_kzs 2010.11.07. 10:48

    Vegyük például a kedvesem és a saját példámat. Kedvesem vásárhelyi, én szegedi. Párom több mint két évtizeden keresztül vett helyi bérletet, tekintve, hogy a város szélén lakik és a helyi járat(7-es) is nagyjából 25-30 percenként járt egykoron. Főállása a belvárosban van, mellékállása pedig a város tulsó szélén. Az elmúlt pár évben a menetrendet folyamatosan változtatták, ami még csak véletlenül sem a javítását jelentette, hanem a járatok esztelen csökkentését, ami persze kevesebb utast vonzott, amire hivatkozással, újabb járatcsökkentést lehetett végrehajtani, majd még újabbat. Jelenleg iskolaidőben negyed hét és 19 óra között óránként van egy (azaz 1 darab) busz, már ha éppen nem marad ki, merthogy ez is sűrűn megesik, így vált teljesen megbízhatatlanná rövid idő alatt. Ha nincs iskola, akkor csak két óránként van egy busz, hétvégenként meg még ritkábban.
    Mindezt tetézi az, hogy ha a mellékállásába igyekszik, akkor a másik helyi busz nem várja be az előzőt,hanem általábban épp előtte megy el, így újabb várakozásra kényszerül. Visszafelé a tortúra ugyanez. Pár helyi járat van mindössze, ám még ezek közlekedése sincs összehangolva, az átszállások nincsenek biztosítva. Hogy ez csak oda nem figyelésből van, vagy esetleg direkt, nem jogom eldönteni.
    A fentiek miatt párom úgy három éve vett egy biciklit és azóta mindenhova azzal jár. Helyi bérletet azóta nem vásárol. Számára -és szerintem a vásárhelyiek javarészének- mindez tehát nem sport, vagy az egészséges életmód követése, vagy bármi hasonló, hanem kényszerített szükségszerűség, mivel a város méreteiből adódóanelég nagy távolságokat kell leküzdeni, ami gyalog nehezen kivitelezhető.
    Én pedig aki több éve kijárok hozzá régebben szintén a helyi buszokat választottam, de aztán én is szembesültem azzal, hogy egyre többször kellett gyalog megtennem az utat járátkimaradás, illetve amiatt, hogy a Szegedről érkező buszról nem lehet átszállni a helyire, mivel korábban elmegy és így tovább. Úgy kb egy éve emiatt vonattal járok amin viszem a kerékpáromat, a vonatról leszállva pedig tekerek.
    Más alternatíva nincs! A helyi buszok meg úgy látszik nem is akarnak alternatívát kínálni.”
  • 28. Lixus_kzs 2010. november 07. 10:48
    „Amikor a lakosság 80%-a biciklivel jár, a maradék meg autóval, ne csoda, hogy helyi járaton a buszra nem száll fel senki.”
  • 27. mattil 2010. november 07. 00:31
    „A helyi buszokat kinyírták. Ahol nincs kínálat ott persze hogy nincs utas. Vagy te árnál egy olyan buszraa ami két-három óránként jár vagy eseteg naponta egyszer-kétszer, ha meg hétvége van, akkor még ritkábban?”
  • 26. Agyalapi 2010. november 06. 13:29
    „Még csak annyit, hogy bármennyire is sajnálom, nem lesz az egészből semmi, hiszen még a helyi buszokra sem tudnak utast találni. Úgy látom, az egész Fidesz egy álomvilágra épül és ez nem jó nekünk.”
  • 25. Filctoll 2010. november 06. 12:52
    „Wazz, ez eszembe se jutott! Repülőtér is kéne már! Legalább kettő! :-)
    Igaz a Nagyszigetben majdnem épült egy nemzetközi reptér évekkel ezelőtt, de az valamiért hamvába dőlt.
    Ha jól emléxem sok ember a hír hallatán már is hangosnak vélte a gépek mozgását. Jah, és ott lett volna vagy 200 új munkahely.”
  • 24. becsei.sandor 2010. november 05. 19:43
    „Csak egy szerény multidézés. 1965-ben,számos alkalommal volt szerencsém Budapest Nyugati Pu-tól
    Kiskunfélegyháza vasútállomásig a vonat lépcsőjén utazni.Az ingázó munkásokkal telve volt a vonat.
    Ma kevesebb (alig valamivel gyorsabb,alig komfortosabb)vasuti szerelvény,kielégíti a személyszál-
    lítást.Érdemes volna felmérni a reális és gazdaságossági szempontot is figyelembe vevő igényeket.
    Szép lenne a belföldi légiközlekedést felújjítani,csak nincs miért.”
  • 23. Én2 2010. november 05. 19:35
    „Felesleges ez az egész jobb dolgokat lehetne ebből a pénzből létrehozni. Vásárhely soha nem lesz élhető város csak akkor ha lesznek munkahelyek mint régen. Ez egy alvó város itt csak a nyugdíjasoknak kell élni a fiatalok nem mennek semmire.”
  • 22. fles2 2010. november 05. 15:15
    „Ennyi pénzből már munkahelyet lehetett volna teremteni vásárhelyen.Ugyanis ezt ígérte a Fidesz....de hát hazudunk éjjel és nappal akár az Mszp”
  • 21. Agyalapi 2010. november 05. 14:08
    „Amikor 1951-ben Budapestről Vásárhelyre költöztünk, én már pontosan ezen az útvonalon elképzeltem a vásárhelyi villamost. Ezért aztán szurkolok Lázár ötletének megvalósításához, de azért szeretném hangsúlyozni, hogy a spanyolviaszt már nagyon régen feltalálták. Szeged bekapcsolása a villamoshálózatba, az sem új dolog, de ha most sikerül, a Fideszre szavazok. Amíg nem sikerül, addig várok.”
  • 20. totya66 2010. november 05. 12:36
    „Hát igen Vásárhely lassan szép és korszerű város lesz, de .... éhen fogunk dögl.ni. :(”
  • 19. becsei.sandor 2010. november 05. 11:56
    „18. Így már más! A visszacsorgatott pénzből csökkenthető a Fidesz tetemes adósága,egyéb szempontok
    nem fontosak.Mint tudjuk:a szakmaiság bolsek trükk.Oszt´jónapot.”
  • 18. Lixus_kzs 2010. november 05. 11:41
    „Na akkor tisztázzunk pár dolgot.

    1. Ez egy vásárhelyi projekt és ezért felesleges arról beszélni, hogy a szegedieknek jobb volna egy makó felé vezető nyomvonal, ami szerintem nem igaz, két megyei jogú város között célszerűbb ilyet építeni.

    2. 100%-os támogatásra pályáznak az uniónál (amit úgy néz ki meg is fognak kapni, a tervezésre is megnyerték) tehát egy fillérbe nem kerül nekünk, ezért felesleges olyan számításokba bocsátkozni, hogy mit lehetne ennyi pénzzel kezdeni.

    3. Vásárhely egyáltalán nem alvó város, rengetegen járnak be Szegedről is Vásárhelyre dolgozni, nem csak a fordítottja igaz. Ugyanez az oktatásra is vonatkozik.

    4. A nagy teher és személyforgalom miatt már 20 éve el kellett volna kezdeni villamosítani a Szeged-Vásárhely-Békéscsaba vonalat.

    5. Kihasználtságra biztos nem lesz panasz, a vonat is mindig tele van. Nagyon sokszor nem jut már nekem ülőhely :D”
37 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kingáéknál mindenki quadozik

Öt esztendővel ezelőtt, 3 éves korában ült először quadra a vásárhelyi Apró Kinga. Tovább olvasom