Délmagyar logó

2017. 07. 22. szombat - Magdolna 20°C | 34°C Még több cikk.

Napi 3500 ingázó Hódmezővásárhely és Szeged között

Hódmezővásárhely - Makó is csatlakozhatna a Vásárhely és Szeged között tervezett tram train, vagyis az integrált villamos- és nagyvasúti rendszerhez – hangzott el a vásárhelyi közgyűlésen. Vásárhely és Szeged között naponta 3500-an ingáznak.
3500-an ingáznak naponta Vásárhely és Szeged között. Az ingázók fele autóval, fele pedig tömegközlekedéssel utazik. A reggeli csúcsban 1000-en indulnak útnak a két város között – hangzott el a legutóbbi rendkívüli közgyűlésen Vásárhelyen. Vincze Tibor, a COWI Magyarország Tanácsadó és Tervező Kft. munkatársa szakértőként sorolta az adatokat a tram train, vagyis az integrált villamos- és nagyvasúti rendszer kiépítésének előkészítése kapcsán. A megvalósítási tanulmány elkészítésének 164 milliós költségét az Unió pályázata 100 százalékban támogatja. A Vásárhely és Szeged között tervezett újítás kapcsán arról is határozott a vásárhelyi közgyűlés, hogy együttműködési megállapodást köt Szegeddel.

A döntés előtt a szakértő arról beszélt, hogy a tram train egyesíti a távolsági és a vasúti közlekedés előnyeit. Azt mondta, szét kell nézni Európában, ahol már a kötöttpályás közlekedés a népszerűbb. Szeged-Rókusról indulna, és a belváros érintésével egészen a vásárhelyi Kossuth térig, majd a vasútállomásig vinné az utasokat a tram train. Az óránként 100 kilométeres sebességgel közlekedő járművel a Kossuth tértől a szegedi Széchenyi térig 30 percig tartana az út. Később pedig akár Makó is csatlakozhatna a rendszerhez – mondta a szakértő.

Míg Vásárhelyről Szeged határáig negyedóra alatt át lehet érni, onnan a klinikákig 30–40 percig is eltarthat az út. Mindez a tram trainnel lényegesen gyorsabb lenne – jegyezte meg Kovács László MIÉP-es települési képviselő.

Elhangzott az is, hogy az előzetes becslések szerint mintegy 13 milliárdba kerülne a beruházás. Havránek Ferenc, a Zöld Baloldal képviselője szerint ez az összeg kevés lesz a megvalósításhoz. A fideszes Havasi Katalin erre úgy reagált, kérdés: 3500 ember biztonsága megéri-e, hogy pályázzanak az Uniónál a beruházásra. A szocialista Kis Andrea szerint a rendszer kialakításával a közúti közlekedés is biztonságosabb lehet.

Csak ki kell állni reggelente a buszmegállóba, például most a mínuszokban, és kiderül, mit gondolnak az emberek a tömegközlekedésről – mondta Lázár János polgármester. Úgy vélte, a jó tömegközeledés elengedhetetlen, és súlyos hiba volna erről lemondani. A Szegeddel kötendő együttműködési megállapodással pedig a két város közelebb kerül egymáshoz – hangsúlyozta.

Olvasóink írták

43 hozzászólás
  • 43. Maros13O 2011. november 16. 10:42
    „Ifj Nagy Gábor te rendelkezel is valami vasúti tapasztalattal, hogy ekkora mellénnyel beszélsz itt?. Már szemet szúrt az okoskodásod a két másik cikk alatt is. Szimpla vasút/villamos barát vagy az index fórumról, persze véleményed neked is lehet. Csak hülyeségeket ne írogassunk már. Javaslom neked tanulmányozd a RER, és a TER vonalakat (ratp,sncf) és lásd hogy csinálják a nagyok. Mert ez a tramtrain dolog (aminek nem tudom miért nem lehetett magyar nevet adni) egy rakat sz@r, majd jót nevet rajtunk a nyugat. Heh.”
  • 42. DMagóg 2010. december 26. 10:47
    „A két főtér közötti 30 perces menetidő, a biztonság és a kényelem szimpatikus. A járatsűrűség és a menetdíj ismeretlen. (A járatok egymással szembeni kitérési kényszere, a késéssel közlekedő vonatokkal való összehangolás kétkedésre adnak okot, de a tanulmány erre is választ ad majd, a szakemberek megoldják.)

    Vásárhely népesedési- és nemzetközi hírű oktatás-politikájának köszönhetően jelentősen nő a továbbtanulók, tehát a bejáró diákok száma. (Reggel Szegedre, délután vissza.)

    A munkahelyteremtésre képtelen (többek szerint, hazug) Botkával szemben, Vásárhelyen nem hazug ígéret a munkahelyteremtés. A város produktív (nem látvány) fejlődésének köszönhetően egyre több szegedi jár át vásárhelyre dolgozni. (Reggel Vásárhelyre, délután vissza.)”
  • 41. Szemif 2010. december 24. 10:14
    „40. tol

    Adjál már egy időpontot, amikor "a masinisztával együtt kb három-usque négy álmos utas ücsörög a vonaton"
    Mert a fene vigye el, ezek szerint én mindig csak azokat a járatokat fogom ki, amiken legalább 80-100 utas van és örülök, hogyha jut ülőhely. Igaz, mikor egyszer vasárnap jöttem haza Szegedre (nyáron), akkor valóban csak tizenöten maradtunk Rókus után.
    Amúgy meg a vonat olyan, mint az érem, két oldala van, tehát az utasok felét sehogy sem látod a vasúti átjáróból. Na ennyit így röviden hozzászólásrúl...
    A tram-tain rendszerről meg egyelőre nem mondok véleményt, majd ha több konkrétum lesz.”
  • 40. tol 2010. december 23. 09:10
    „meg kell nézni, hogy hányan használják a vasúti közlekedést. Csak hogy meglegyen az esetszám, háromszor állj oda kedves akárkicsodácska a vásárhelyi vasúti átjáróhoz, akkor láthatod, hogy a masinisztával együtt kb három-usque négy álmos utas ücsörög a vonaton, miközben kb 20 -30 (!!) autó tömegel a sorompó mögött. Na, ennyit így röviden a projektrül...”
  • 39. ifj. Nagy Gábor 2010. december 22. 08:35
    „38. ajtó
    "Jól értem, hogy 100% EU-támogatás?"

    A 100% csak a megvalósítási tanulmányra vonatkozik.”
  • 38. ajtó 2010. december 21. 19:08
    „Jól értem, hogy 100% EU-támogatás? Akkor nem közpénzből épülne, hanem eu-sból. Azt meg nem lehet másra költeni, így kórházfejlesztésre sem.”
  • 37. ifj. Nagy Gábor 2010. december 21. 12:55
    „34. marlonbrando

    Igazat adok neked abban, hogy drága és fel kell tenni a kérdést, hogy érdemes-e. A kérdésfeltevésben persze nem feltétlenül a mostani 3500 utazó kényelmét szabad csak a beruházás előnyeként értékelni, hanem a tervezett élettartam alatti egyéb hatásokat is vizsgálni kell (baleseti kockázat csökkenés pl. a 47-esen és még sokmindent ide lehet sorolni pro és kontra). Aztán hozni egy döntést.

    "Helyette sokkal hasznosabb lenne a Hódmezővásárhely vasútállomást egy korszerű intermodális csomóponttá varázsolni (buszforduló, parkoló, taxiállomás, biciklitároló stb.), majd a helyi járatokat kivétel nélkül a vonathoz igazítva ide irányítani."

    Ezzel viszont nem értek egyet. Ha nem csináljuk meg, akkor ne akarjunk úgy tenni, mintha megcsinálnánk az átszállásmentes közlekedést két átszállással, mert az kicsit izzadtságszagú. Akkor vegyünk inkább 10 buszt és járassuk azokat is a két város között, Szegeden esetleg alternatív útirányként a kiskörúton (úgyis van buszsáv).”
  • 36. Tyt 2010. december 21. 12:00
    „És az ehhez kapcsolódó úthálózat javítás (47)?

    Esetleg vonatközlekedés korszerűsítése?”
  • 35. Tyt 2010. december 21. 11:59
    „Esetleg több helyközi busz?”
  • 34. marlonbrando 2010. december 21. 11:22
    „31. ifj. Nagy Gábor

    Azért ennyire demagógok ne legyünk már! A tram-train önmagában egy nagyon jó ötlet, de nem véletlen, hogy 20 év alatt nem sok város követte Karlsruhét a világban. A tram-train bármennyire jól hangzik elsőre, igenis egy drága mulatság az esetek több mint 90%-ban.

    13 milliárdra becsülik a költségeket. Bár azt nem írják le, pontosan mit tartalmaz a beruházás, borítékolhatóan közel a felét elvinné csak a járműbeszerzés. Ezen felül át kellene építeni a vasúti pályát a 100 km/h miatt, összekötést kiépíteni a villamoshálózattal, illetve Hódmezővásárhelyen belül lefektetni kb. 2 km villamosvágányt. Erre ha megfeszülünk sem elég 13 milliárd forint és akkor még nem volt szó P+R parkolókról, biciklitárolókról illetve egyéb kiegészítő beruházásokról.

    Tehát tényleg megér 13 milliárdot (többet!) napi 3500 utas kényelme? Helyette sokkal hasznosabb lenne a Hódmezővásárhely vasútállomást egy korszerű intermodális csomóponttá varázsolni (buszforduló, parkoló, taxiállomás, biciklitároló stb.), majd a helyi járatokat kivétel nélkül a vonathoz igazítva ide irányítani. Ez egy _maximum_ 300 milliós beruházást igényelne. Járműbeszerzés nem feltétlen kell, a jelenleg arra közlekedő 7-8 éves orosz motorvonatok az alacsonypadló kivételével teljesen megfelelnek a mai igényeknek, ha mégis szükségét érezzük, akkor viszont azt lehet egy nagyobb darabszámú megrendelés részeként, aminek előnyeit most nem ecsetelném. Nem tűzzel irtandó dolog az átszállás, csak meg kell teremteni a kulturált feltételeket hozzá.”
  • 33. ifj. Nagy Gábor 2010. december 21. 10:44
    „32. SP

    Ennyi erővel az épülő autópálya se kéne.”
  • 32. SP 2010. december 21. 09:59
    „Azért gondolj bele abba,
    hogy a pl. kórházakba szükséges műszerek 1 részét, de még nagyon sok más dolgot is úgy kéregetnek össze a lakosságtól.
    Magánemberek a gyermekük kezelésére sírják össze a pénzt, az amúgy sem dúskálóktól a műtétre
    stb. stb. stb., és akkor 13 milliárd semmi , csak azért, hogy Rókuson ne kelljen átszállni pár embernek.
    Szeged egyik végéből sem nem lehet átszállás nélkül utazni. Idő és nem km arányos jegyeket akarnak bevezetni stb.”
  • 31. ifj. Nagy Gábor 2010. december 21. 09:59
    „28. xanadu

    A másik cikkben felvetett javaslat - többek között - azért nem összehasonlítható szerintem, mert nem tartalmaz fejlesztést, tehát idővel nem fenntartható, viszont az ingyenességnek lenne pl. utasvonzó hatása, ami többletjárműveket tenne szükségessé.

    A szegedi közlekedésfejleszési projekt helyett is lehetett volna ingyenesíteni a 40 éves villamosokon és a 30 éves villamossíneken a tömegközlekedést, de ez mégsem lehetett reális alternatívája a felújításnak és a járműbeszerzésnek.”
  • 30. ifj. Nagy Gábor 2010. december 21. 09:32
    „23. SP

    Nézd, én biztos vagyok benne, hogy ha jelenleg nem lenne még buszközlekedés Szeged és Hmvhely között, és felvetnék, hogy legyen, te arról is egyetlen hozzászólásban azonnal bebizonyítanád, hogy fölösleges.

    Innentől azt hiszem, nincs miről beszélni. Az objektivitásodról sokmindent elárul a "rángatozó villamos kevés ülőhellyel" és a "kényelmes busz". A múltkori balesetnél is olyan sok volt az ülőhely a buszon, mi? nincs több kérdésem...”
  • 29. SP 2010. december 21. 09:12
    „""...........előzetes becslések szerint mintegy
    13 milliárdba kerülne a beruházás. Havránek Ferenc, a Zöld Baloldal képviselője szerint
    ez az összeg kevés lesz a megvalósításhoz............""

    Mit nyerhetünk
    ""tram train "" álomvasúton:
    Nem kell a vonatról átszállni Rókuson az állomás előtti szuper expressz villamosra. Nem lesz poros a cipőnk.

    Mit veszíthetünk:
    13 000 000 000 forintot. Ja, és ez még nem is lesz elég mondta a Feri.
    A bolondnak is megéri.”
  • 28. xanadu 2010. december 21. 08:53
    „Október 28-án már szó eset erről:
    http://www.delmagyar.hu/hodmezovasarhely_hirek/2013-ban_epulhet_az_elkerulo_vasarhelyen/2185986/
    Az 5. hozzászóló javasol egy alternatívát...”
  • 27. terminátor 2010. december 20. 23:08
    „A nagy építkezésekből lehet a legtöbb pénzt eltüntetni.”
  • 26. Larsson 2010. december 20. 18:57
    „Ezzel megint az a baj, ha két fő összefog és autóval utaznak a két település között, akkor háztól-házig időben még mindig hamarabb odaérnek, viszont árban is jóval alatta lesz a tömegközlekedésének! ;)”
  • 25. SP 2010. december 20. 17:20
    „Aki Szegeden lakik,
    Hmv-n kapna lakáscsere támogatást és fordítva. Munkaügyi kp. patronálná.
    Munkahelytől esetleg az állambácsitól, és nem kellene ez a felhajtás.

    Majd
    ha az acél vagy más iparközpont fővárosa lesz Szeged, Bp. HÉV mintára lehet, kell fejleszteni. De most, hogy a gazdaság le van pukkanva, áll az élet, most még minek?

    Nem lenne fontosabb helye a maninak?
    pl: 1 Eiffel torony. (Remélem nem ez lesz a következő projekt.)
    http://www.sulinet.hu/tart/fcikk/Kjc/0/23350/1”
  • 24. baja2005 2010. december 20. 16:43
    „Hát eddig is gondoltam, hogy ez a vásárhelyi bagázs nem komplett. Ezek után azt látom, hogy komplett hülye az egész a MIÉP-től az MSZP-ig.
    1. Meg kellene vizsgálni, ki miért utazik. mert ugye ha valaki átjár pékként Szegedre s egy másik pék pedig Szegedről vásárhelyre akkor ott szervezési gondok vannak.
    2. Ez a vasúti pálya nem bír 100 km/órás szerelvényeket.
    3. A 3400 ember ingázik, azaz reggel egy szerelvény délután egy 13 000 000 000 Ft-ért. A kerékpárút befedve s fűtve olcsóbb lenne, s hasonlóan nagy baromság. (+164 000 000 Ft)
    4. Ja és az ingázók közül hányan laknak az említett útvonalon ???? azaz a többinek marad a busz meg stb.
    Nem is folytatnám, mert az egész egy akkora baromság”
43 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Személyautó ütközött össze vonattal Hódmezővásárhelynél + galéria

Életveszélyes sérülésekkel mentőhelikopter vitte kórházba a 36 éves makói férfit, aki az autót vezette. Tovább olvasom