Délmagyar logó

2017. 10. 19. csütörtök - Nándor 10°C | 24°C Még több cikk.

Csipkerózsika-turizmus

JEGYZET - "Eldugjuk a turisták szeme elől a bicikliző Einsteint."
Havi tizenegyezer turista – ennyi jut átlagosan Szegednek. Idén az első kilenc hónapban valamivel több mint százezren jártak nálunk, nyilvánvalóan elsősorban május és augusztus között. És mi ennek örülünk, hiszen egyre vonzóbb a város – mondjuk.

De nézzünk csak szét egy kicsit a világban. Münchenben egyetlen rendezvény, az Oktoberfest évente több mint 6 millió látogatót vonz. Velencében már korlátoznák a turisták számát: a lassan a tengerbe süllyedő városba évente 25 millióan mennek. Még Luxemburgban is, amelynek semmiféle természeti világöröksége vagy kiemelkedő turisztikai látványossága nincs, 3,5 millióan fordulnak meg évente. Ezek után a kérdés: örülünk-e annak, hogy kilenc hónap alatt idecsábítottunk 100 ezer embert? Tettük mindezt ráadásul olyan országos hírű rendezvények farvizén, mint a Szegedi Szabadtéri Játékok, vagy olyan világeseményén, mint a sárkányhajó-vb.

Sokszor elgondolkozom azon, vajon mi az oka, hogy Szeged nem tud igazán vonzó lenni a turisztikai piacon. A megoldás persze egyszerű: nem tudunk olyat kitalálni, amivel turistákat csalogathatnánk. Fürdővárosként emlegetjük magunkat, miközben már se szeri-se száma a wellnesshoteleknek – és valljuk be, a mieinknél jóval különlegesebbek, vonzóbbak is vannak a palettán. De a legnagyobb baj, hogy nincs egy eredeti ötletünk vagy egy jópofa kreálmányunk, amivel eladhatnánk a várost.

Van egy dómunk, amelynek most még a szabadtérivel is hátat fordítunk, gyönyörű macskaköves terét pedig az év nagy részében a világon semmire nem használjuk. A várost bemutató kisvonat nem megy el Magyarország második legnagyobb középkori épületegyütteséhez, az alsóvárosi templomhoz, sem a világ negyedik legnagyobb zsinagógájához a Gutenberg utcába. Méltatlanul mellőzzük a világ egyetlen cigányszobrát, Dankóét, és eldugjuk a turisták szeme elől a bicikliző Einsteint. Évek óta hagyjuk üresen tátongani azt a cukrászdát, amellyel a mai napig azonosítják Szegedet: a Virágot. Így akarunk mi turistákat csalogatni.

Persze örüljünk, hogy van még évente több mint százezer ember, aki kíváncsi a városra. Én mégis inkább annak örülnék, ha egyszer végre valaki felébredne Csipkerózsika-álmából a turizmusszakmában.

Olvasóink írták

  • 1. Gyorffya 2013. november 23. 17:24
    „Legutóbbi két és fél napos szegedi kirándulásunkon elsősorban a korábbi emlékek és hallomások alapján tájékozódtunk, terveztük az utat. Igaza van Timár Krisztának, a fürdő eszünkbe sem jutott, hisz azt bárhol találunk, inkább a város emberléptékűsége vonzott bennünket, amit korábban is, most is megtapasztaltunk.
    Az alsóvárosi templomot csak rácson át láttuk, mert sem másfél órát, sem fejenként 900 forintot nem akartunk költeni a "látógatóközpont" tárlatvezetésére.
    Nagyon kellemes meglepetés volt az alsóvárosi tájház - elfogadhatóbb belépővel és előzékeny vezetéssel, ami annyira volt hosszú, amennyire mi vágytunk. A Füvészkert 700 forintos ára sem mondható barátságosnak, ha arra gondolunk, hogy egy nap 4-6 ilyen belépődíjat kell fizetni. Tömeges turizmusra biztosan nem számíthatnak ezzel.
    Elfogadtuk az 500 forintos belépőt az Új Zsinagógába, amit kaptunk érte, bőven ellensúlyozta.
    A Móra Ferenc Múzeum 1290 forintos belépője szintén nem az a kategória, amire tömegek vágynak.
    Jók a szállásárak, amíg esetleg parkolódíjat nem kell fizetni - nincs minden szálláshelynek saját parkolója. Mi megoldottuk azzal, hogy messzebb parkoltunk, de van, aki ennél jobban félti a kocsiját. Ha turistákat akar az önkormányzat, nem kellene még plusz nyerészkedni ezen is.
    Meglepve olvasom ebben a számban is, hogy továbbra is tart a bicikliút mizéria a Belvárosi hídon. Nevetséges. Mi - sokakkal együtt - az autók sávján tettük meg a 40-50 méteres kritikus részt. A hatóságoknak tudomásul kellene venni, hogy néha engedni kell az ésszerűségnek. A biciklis sáv lezárásával csak növelik a veszélyt. Inkább a munkaterület kerítését vinnék fél méterrel kijjebb, és a sebességet csökkentenék 30-ról 20 kilométeresre a kritikus szakaszon, hogy az autósok biztosan figyeljenek a biciklisekre.
    A részletes beszámolómból talán az is kiderül, miért szeretjük Szegedet a távolból is. http://www.utikalauz.hu/index.php?p=folap&id=1550
    Győrffy Árpád”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csoda az erdőben

"Már legendát gyártottak a faluban a kastélyról." Tovább olvasom