Délmagyar logó

2017. 03. 28. kedd - Gedeon, Johanna 2°C | 17°C Még több cikk.

Erőn felül

"A gazdasági világválság egy több szempontból is torz hazai újautó-piacra szabadult rá."
Békeidőben itt még hosszú combú ifjú hölgyek üldögéltek, nem ősz, szakállas bácsik – bukott ki belőlem, amikor minap beléptem az egykor szebb napokat látott autószalonba, ahol az egyik íróasztal mögött a tulajdonos, a másiknál egy szál értékesítője dolgozott. A másik két íróasztalon látszott, már régóta üres. Mindjárt meg is osztottam velük egy nagyon mélyen bevésődött emléket, miszerint szűk húsz esztendeje a Három muskétásban ebédelt a Ford első szegedi márkakereskedője két csinos nő és egy többkilós mobiltelefon társaságában. Ma már nemhogy titkárnőt nem bír el az árrés, a szerviz haszna, bizony be kell állnia az első embernek is dolgozni.

Az igazi válság első jele is az volt, amikor egy szombat délelőtt kamasz fiával együtt fogadta a potenciális, de inkább csak nézelődő vásárlókat egy azóta már bezárt autószalon tulajdonosa. Mosolya kényszeredett volt, akkor nem is nagyon esett le, miről van szó. Azt gondoltam, nagyfiát tanítja a szakmára. Csak később állt össze bennem a kép: nem akart, vagy nem tudott túlórát fizetni az alkalmazottnak.

A múlt héten ketten ültek le az asztalomhoz – válaszolt a válság mélypontján hogylétét firtató kérdésemre egykori kollégám, autóértékesítő. Az az autószalon is bezárt már. A többiek még bírják. Igaz, az egyik bemutatóteremben álló autó külső hőmérsékletmérője 18,5 fokot mutatott februárban, vagyis nagykabátban üldögélt a komplett személyzet, így spórolva meg mondjuk 0,5 munkaerő havi bérköltségét.

Az okokat mindenki ismeri, a gazdasági világválság egy több szempontból is torz hazai újautó-piacra szabadult rá. Egyrészt a magyar erőn felül, s főleg devizahitelre vásárolt autót, s jellemzően eggyel nagyobbat, mint amekkorára szüksége volt. Szépen fiatalodott is a járműpark, annyira, hogy egy-két fejlettebb, a hazai átlagjövedelem többszöröséből élő országot sikerült is megelőznünk.

Másrészt a fénykorban olyan túlméretezett csillogó autószalonokat „vert ki" a generálimportőr a márkakereskedőkből, hogy abba válság nélkül is belebuktak volna. Mert ezek nálunk hitelből épültek, míg nyugaton fokozatosan lett az autószerelő-műhelyből kicsi, majd nagyobb szalon, de mindig csak akkora, amekkorát bírt a saját erő. Szóval szalonjaink is majdnem szebbek, mint a fejlettebb Nyugat átlaga, most viszont már se fűteni, se hűteni nem tudja a tulajdonos.

Egy részüknek pedig már régen a bank a gazdája, csak a céget nem akarja bedönteni, mert még rosszabbul járna.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Székely vicc

"Jelkép? Mondjuk, hogy értem: ez vagy valami, vagy megy valahová." Tovább olvasom