Délmagyar logó

2017. 04. 30. vasárnap - Katalin, Kitti 5°C | 16°C Még több cikk.

Eső

" Aki már eltévedt, és aki majd eltéved. Hiába az oktatás része, mi a teendő ilyenkor, a képlet zárt felhőzetbe keveredve sajnos nem működik. Mert mi van akkor, ha éppen ilyenkor lesz valaki rosszul, vagy szimatol füstöt a kabinban?"
„Ha igazán boldog akarsz lenni, győzd le a félelmeid béklyóit, és szárnyalj szabadon az ég madaraival" – áll a kaposújlaki repülőtér honlapján. Innen, Kaposvár mellől indult délnek az a raj, amelyből két madár már sohasem tér vissza.

A horvátországi szerencsétlenség körülményeit szigorú testület vizsgálja, eredmény majd csak hónapok múltán várható. Az esettel összefüggésben azonban széles körben pedzik a honi repülési hatóságok felelősségét, azt, hogy csak felületesen kérik számon a pilótáktól a vonatkozó légi normák betartását. De tudni kell azt is, attól, hogy mindössze egyetlen repülőnek voltak rendben a papírjai, még nem okvetlenül következik be a tragédia. Pilótajogosítványt libáért venni nem lehet, aki a botkormányt tartotta, annak megvoltak a repülőgép-vezetéshez szükséges dokumentumai.
Ellenben értők a megmondhatói: az utóbbi időben katasztrofálisan megromlott a kisgépes repülési morál. Klassz dolog, hogy egyre többen vezethetnek kisgépeket, ám sokaknak nem erőssége a tanultak gyakorlati alkalmazása, ugyanakkor az illetékesek is sokszor szemet hunynak a mulasztások felett.

Ám véteni sem kell okvetlenül ahhoz, hogy valakinek elfogyjon a magassága. Egyúttal az újgazdag, a regulákat semmibe vevő műmájerekről alkotott előítéleteinket is sutba dobhatjuk akkor, ha tudjuk, kétfajta pilóta létezik. Aki már eltévedt, és aki majd eltéved. Hiába az oktatás része, mi a teendő ilyenkor, a képlet zárt felhőzetbe keveredve sajnos nem működik. Mert mi van akkor, ha éppen ilyenkor lesz valaki rosszul, vagy szimatol füstöt a kabinban? Netán leáll a motor, esetleg simán leesik az olajnyomás? Kényszerleszállás zárt felhőzeten keresztül, amikor már sokszor azt sem tudni, merre van fent és merre lent? Igen, meg kell próbálni, de térdre borulva és sűrűn fohászkodva az égiekhez.
Ám mindettől függetlenül igaz lehet, amiről a reptereket járva hallunk, amikor a helyi klubvezető szinte csak magának jegyzi meg egy-egy szerencsétlenség hallatán, csupán idő és helyszín kérdése volt, hogy mikor következik be a tragédia.

Amíg nincs maradéktalan fegyelem a honi kisgépes repülésben, amíg a haverkodó, pajtáskodó, „legalább a felét tartsd be a szabályoknak" légkör a meghonosodott, addig fájdalom, de újabb balesetek bekövetkezése várható.

Vagy ahogy az egyik budai reptér veterán sportrepülője szokta mondogatni: „A tragédiákat úgy tekintjük, mint az időjárást. Mint az esőt. Megakadályozni nem tudjuk. Hát essen."

T. Hámori Ferenc
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Saját kollégium

"Jobbak voltak az arányok akkoriban: a kevesebb egyetemista közül többől lehetett kollégista. Ma… Tovább olvasom