Délmagyar logó

2017. 07. 28. péntek - Szabolcs 15°C | 27°C Még több cikk.

Gyermekarcú erőszak

"Csak vesztesei vannak ennek a történetnek! Egyetlen nyereség, hogy a gyermekkort fölfaló erőszak végre közbeszéd tárgya lett."
Beszélgessenek a gyerekeikkel – a szerelemről! Erre az egyetlen épeszű következtetésre jutottak abban a szegedi iskolában, ahol azért kellett rendkívüli szülői értekezletet tartani, mert kiderült: egy kislány és négy kisfiú nemi erőszakot követett el a napközis foglalkozás idején. Persze volt még igazgatói fegyelmi, aztán néhány gyereket új iskolába vittek, de ezzel a szőnyeg alá is söpörték a problémát. A szülői közösség, az iskola, az azt fönntartó önkormányzat, a rendőrség és a gyámügy igyekezett gyorsan a feledés homályába lökni, s még nyilvánosságra pattanásakor is agyonhallgatni egy olyan történetet, amely több önmagánál.

Társadalmi méretű bajokról kiabál nemcsak az, ami a gyerekek között a játszótéren megesett, hanem annak fogadtatása is. Például zsigerből cigányoznak a papás-mamás játék mostani elfajulása miatt cikkeink nyomán a DM Online-on névtelenül oly bátran vádaskodók. Pedig a szereplők közül csak egy fiú roma. A több mint kétszáz hozzászólás között némelyek a tanárt, mások a szülőt, sokan a bulvármédiát okolják. Akad, aki az iskola ellen a beiskolázási időszakban indított támadásként egyszerűsíti az eset nyilvánosságra bukkanását.

Csak egyetlen felnőtt, a lányt (és testvéreit) egyedül nevelő, mert elvált/elhagyott anya mondja ki: felelősnek érzi magát a gyermekét ért traumáért. A hivatalosságok közül csakis az ombudsman mondja: a gyerekek a felnőttektől látott mintákat követték, ezért nemcsak a kislány az áldozat, hanem a fiúk is, akik megerőszakolták.

Csak vesztesei vannak ennek a történetnek! Egyetlen nyereség, hogy a gyermekkort fölfaló erőszak végre közbeszéd tárgya lett.

Szembe kell végre nézni a ténnyel: 15–20 százalékkal ugrott meg a gyerekerőszak Magyarországon az elmúlt három év alatt. Vagy hogy a „Mi A Helyzet" névre keresztelt segélyvonalon 2008-ban névtelenül lelki segélyt kérő kamaszok leginkább erőszakos társaiktól és a megaláztatástól félnek. És az is tény: a gyerekbűnök kilencven százalékában drámai családi minta lép működésbe.

A tinik védelmére hivatkozók között erősödik azok hangja, akik csak büntetnének. Népszavaznának, hogy a 14 éves büntethetőségi korhatár 10 éves korra csökkenjen, vagy hogy 10-ről 15 évre nőjön a fiatalra kiszabható börtön. Ám a büntetés csak a legvégső fegyver lehet! A megelőzésre kell bevetni minden eszközt, közte a legősibbeket: a gyógyító közösségeket, a szép szót, az óvó szeretetet.

Olvasóink írták

  • 12. flexsnake 2009. január 29. 21:14
    „10. hozzászólás vmagdi 2009.01.28. 16:07
    Ne hazudj! Erőszak történt mivel az erőszak fogalmát elég jól behatárolják. A jogalkotó annak idején is azért határozta meg így a dolgokat mert elsődleges volt az áldozat és nem az elkövető. Ha az áldozat kiskorú, minden esetben erőszak. De kívánom hogy a te lányodat kapják el 10en papásmamásra aztán majd panaszkodhatsz én meg röhögök rajtad.

    11. hozzászólás zoltankis 2009.01.28. 16:14
    Ha olyan oldalakat linkelsz amik jogszabályokat sértenek és nyomoznak ellenük, magad is az a kategória leszel. Ezért nem vagy hiteles. Meg a cigányozásaid miatt.”
  • 11. zoltankis 2009. január 28. 16:14
    „Nem kéne tovább hazudni. Most négy, vagy öt fiú volt benne?
    Eddig is csak az agyalágyultak cigányoztak, mert nincs annyi eszük, hogy felfognák végre: a média ebben az országban soha, sehol nem teregeti ki a színes bőrű elkövetők bűncselekményeit. Mindig csak akkor nagy a médiahátszél, ha a sértettnek (legalább részben) van bizonyos etnikuma.
    http://www.kuruc.info/r/35/33936/
    A cikk megírása előtt érdemes lett volna némileg átnézni a korábban kiszivárgott információkat: a gyámhivatal a fiúkat csak megfigyeli, a lányhoz pedig családsegítőt kellett kirendelni. Nem sejtet ez valamiféle turpisságot? Az, hogy az erőszak meg csak jogi értelemben "történt" meg, tehát valójában nem, arról még mindig mélyen kussol mindenki. Jó lenne már ezt a nyilvánvaló hülyeséget elhagyni a sajtóból, szívesebben olvasnánk a kiskunlacházi eset részleteiről.
    grrr.”
  • 10. vmagdi 2009. január 28. 16:07
    „en nem ismerem azt amit koszo idezett, de szerintem pontosan errol van szo. Egyaltalan nem tortent eroszak. Csak csinaltak anno egy jogszabalyt vagy torvenyt, hogy ez meg ez eroszak, es az meg az tenyleg eroszak, de most tortent egy ilyen, es most erre akarjak alkalmazni, arra, ami nem is fordult meg a jogszabaly alkoto fejeben, nyilvan o sose mutatta mega pisilojet senkinek :)))))
    En azon tulmenoen, hogy ennek ismereteben mar elgondolkodnek azon, hogy mi a kulonbseg a szabadsag es szabadossag kozott, azon is elgondolkodnek, mennyire eletszeruek a jogszabalyok ill. hogy itt lenne az ideje kozeliteni a torvenyt az igazsagossaghoz, mert per pillanat a kettonek nem tul nagy koze van egymashoz. Torvenyekre ott van szukseg , ahol nincs lelkismeret, es hat erkolcsileg devalvalodtunk, de nagyon!
    Ilyen ertelemben talan ertelme lehetne a cikkeknek, de ugye nem errol irtak a tollnokok.”
  • 9. koszo 2009. január 28. 14:41
    „Nem jelent bántalmazást az a szexuális játék, amikor olyan gyermekek nézik vagy érintik meg erőszak és kényszer nélkül egymás intim testrészeit, akik között a korkülönbség nem több 4 évnél.

    http://www.dr.info.hu/drinfo/sid/print2/lid/print/pid/0/betegsegKonyvProperties/oid/0/KonyvReszegyseg.4_7213;jsessionid=B9C41FCCB2B24B066025AD25A35BF767”
  • 8. No.6-Sy 2009. január 28. 14:00
    „5: Én azt gondolom, hogy a gyerek élő mintát másolt, nem a filmek miatt lett ilyen mértékben agresszív. (Arról nem is beszélve, hogy nagyon kevesen születnek Wittmann-fiúnak) Persze, könnyebb azt hinni, hogy a filmek erőszakossága hat így a gyerekre és csak papás-mamást akarak játszani - ha így van, akkor is ott a szülő felelőssége -, mert ezzel könnyebb magunktól távoltartani a tudatot arról, hogy vajon mennyi terrorizált gyerek lehet a talajavesztett és értékzavaros társadalmunkban.”
  • 7. flexsnake 2009. január 28. 13:26
    „6. hozzászólás vmagdi 2009.01.28. 13:20
    A kis terminátor :D Te vagy a tanár?”
  • 6. vmagdi 2009. január 28. 13:20
    „hanyadik cikk is ez a temakorben? es ime ujszaszi ilonkank is beszalt ragni a csontot, amit eddig ki tudja mar hanyan csucsaltak meg... biztos lehet ezt meg fokozni, sot konyvet es filmet is lehet a tortentebol kesziteni, elkesziteni a gyerekek apro masait es trafikokban arulni....
    no lettere... mar ha no
    a gyerekeket szamonkerte az iskola
    szamonkerte a szulo
    szamonkerte a rendorseg
    szamonkeri a gyamhatosag
    es meg masok is szamonkerik oket tobbszor is..
    nem volt szonyeg ala soporve az ugy, hogy a medianak kellett volna a NAGY IGAzSAGOSZTO szerepeben tenyfeltero ????????????????????? (ugye ezt azert nem mondhatjuk?!!!) irkakat kozolni a tortentekbol, ismerjuk a tezist ilonka, nem baj ha kicsit ferditunk a dolgon, igy is lehessen erteni, meg ugy is, akkor veszik a nepek a delmagyart es egyre jobban beigazolodik a milyen fontos ujsag ez a delmagyar es milyen fontos emberek is irjak”
  • 5. .suhym. 2009. január 28. 10:47
    „Idézet a cikkból:
    "...sokan a bulvármédiát okolják. ..."

    Nos egy igazán szakértői vélemény alább:

    "Az egyik legnagyobb gond, hogy a médiában látott erőszakos képi és hanghatásoknak a fiatalok a legkiszolgáltatottabbak, mivel a ezeket a jeleneteket valóságként, tanulandó modellként kezelik. A konfliktusok megoldása a modellek alapján gyakran vezethet szélsőséges agresszióhoz" - mondta Münnich Iván pszichológus, az Országos Kriminológiai Intézet (OKRI) csoportvezetője”
  • 4. No.6-Sy 2009. január 28. 09:02
    „Nagyon pozitív, ha az édesanya felelősséget érez a gyermekéért, legyen szó akár melyik áldozatról az ügyben. Nagyon helyes, hogy felvállalja a szülői felelősséget - ami egyébként törvényi kötelessége is, mint szülőnek. (Az persze más kérdés, hogy egyetlen törvénycikk sem tesz senkit valódi szülővé, sem nem fejleszthet ki senkiben olyan felelősséget, ami önmagában legalább nyomokban nincs benne.) Hogy családgondozó jár a gyerekhez, az szintén pozitív: legalább ők már képben vannak.

    Egyetértek azzal, aki úgy véli, hogy itt, ebben az ügyben csak áldozatok vannak: gyerekáldozatok. A nevelés pedig - azt mondják -, mindig a jó példával kezdődik. A szülői figyelemmel, törődéssel, szeretettel, gondozással, a tanári-nevelői, társadalmi felelősségvállalással a következő nemzedékekért.”
  • 3. Sziti 2009. január 27. 20:27
    „Ilyen bölcsességeket a névtelen hozzászólások között is olvashattunk.
    Most büszke lehetsz magadra,hogy mindehhez a neved is adtad.
    Egyébként ha olvastad is a cikkeket ezek öt fiúról írtak.
    Nem akartalak megbántani, ha mégis sikerült elnézést.”
  • 2. flexsnake 2009. január 27. 19:57
    „Csak azt nem értem miért kellett ennyire titkolni ezt a dolgot? Az egy dolog hogy elfelejtettek szólni az illetékeseknek, de hogy miután kipattan a botrány, még tördelik is a kezüket meg néznek maguk elé hogy minek kellett kiteregetni... Mintha az lenne a legnagyobb probléma hogy jaj az iskolát rossz hírbe hozzák...
    ,,a gyógyító közösségeket, a szép szót, az óvó szeretetet"
    Amit elsősorban otthon kell megkapnia a gyereknek, és a tanárnak is óvnia kell és tanítani.”
  • 1. KukoricaJancsi 2009. január 27. 17:35
    „"..Népszavaznának, hogy a 14 éves büntethetőségi korhatár 10 éves korra csökkenjen, vagy hogy 10-ről 15 évre nőjön a fiatalra kiszabható börtön. .."

    Igen, hogy sok ember titkos vágya kielégülhessen azzal, hogy jól megbüntetik a "bűnösöket". De az igazi bűnösök azok, akik tudnak is erről a vágyukról, és ennek ellenére keresik is annak kielégülését!
    A legbűnösebb pedig az a társadalom, aki a jogalkotásban is aládolgozik ennek a szenvedélynek.

    Akik pedig örjöngve harsogják, hogy "feszítsd meg! feszítsd meg! ..", és észre sem veszik, hogy a kicsinyes kielégülésüket keresik csupán, azok remélem hamar felébrednek mostmár!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fogyasszunk-e?

"A válság ráirányította a figyelmet arra a kérdésre: mit is jelent jobban élni? " Tovább olvasom